Annons:
Etikett03-barn-1-3-år
Läst 781 ggr
tlover
2017-05-08 16:34

Tips på lek tillsammans

Jag behöver tips på lek som är aktivt för barnet men inte för den vuxna.

Jag har själv ledproblem som går i perioder och min dotter behöver väldigt mycket aktivering för att må bra men jag vill fortfarande kunna spendera tid med henne.

Tips? Då min ledvärk blir värre av regn, drag, kyla m.m. ska tipsen helst handla om något som går att göra inomhus

l'm back

Annons:
Lilolizeit
2017-05-08 16:56
#1

Jag som förtillfället har väldigt jobbigt med foglossning är i lite samma sits. Jag och sonen målar/ritar mycket och pusslar eller bygger med klossar. Sitter och trummar (eller använder andra instrument) till musik också, då dansar han också så han gör av med lite energi :) Kanske inte funkat för dig då, men när det är fint väder går vi ut till lekpark eller bara närmsta sandlåda med hink, spade och formar, då lekar han för fullt i sandlådan och jag kan sitta på en bänk intill. Är det andra barn där så leker han gärna med dom också..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[Thiah]
2017-05-08 17:55
#2

Rulla boll längs golvet, rulla boll på käglor(plastflaskor eller nått som får fällas).

Elinmatsdotter
2017-05-09 00:23
#3

Dansstopp brukar vi köra. barnet i fråga är i förskoleåldern och brukar inte bry sig om att jag sitter och bara rör på överkroppen så länge jag är genuint intresserad och är med skojar och hejar så tycker hen det är toppen.

tlover
2017-05-11 18:33
#4

Tyvärr är det mesta av tipsen för aktiva för mig för det mesta men bättre dagar kan det funka, tack för tipsen

l'm back

[Thiah]
2017-05-12 05:49
#5

Folkhälsan här i Finland har ett "program" som heter Hoppa på. Det är ett program för att få rörelseglädje hos barnen. Men kanske ni kan ha det som eftermiddagsrörelse? På Yle finns det barnprogram med huvudpersonen Bärtil där man ska göra rörelserna. Man kanske kan sätta det på och så får hon titta och följa efter?

fluffis
2017-05-12 08:59
#6

Jag minns att jag var besatt av Mora träsk när jag var liten :) Det programmet inspirerar också till att röra sig framför TVn.

Annons:
mollyt
2017-05-15 16:57
#7

#6 precis min tanke! Det finns en del gamla videos med Mora Träsk på youtube, du kanske kan sitta med och sjunga bara så får din dotter dansa med i rörelserna TS?

tlover
2017-05-15 18:28
#8

#7 Jag får väl försöka men annars med alla andra rörelselekar, danser osv så måste jag vara med

l'm back

PogoPedagog
2017-05-21 19:54
#9

Sök på hopphatten på youtube, de har en del bra rörelselek. Sen kan du bygga en enkel hinderbana inomhus och vara publik och heja vilt varje gång barnet springer förbi. Har ni ett större rum kan barnet springa runt ett bord och du sitter i ett hörn och låtsas försöka ta barnet varjegång hen närmar sig, jättekul 😀. Man kan även ge barnet uppdrag, t.ex leka att man är en drottning som skickar ut barnet för att skrämma bort en drake vid rikets bortre gräns, Draken blir rädd när barnet hoppar och sjunger jättehögt t.ex.

Upp till toppen
Annons: