Annons:
Etikett13-barn-med-funktionshinder
Läst 1949 ggr
Bubblan65
5/1/17, 2:29 AM

Trotssyndrom (ODD) och ADHD hos tonåring

Hej!

Jag letar med ljus och lykta efter hjälp till vår 15-årige son som har ODD och förmodligen ADHD. Hoppas att någon läser detta och vet vad som kan hjälpa!! Han är mycket intelligent men oerhört mörk till sinnet. Alla kriterier för ODD stämmer på honom och vi vet inte hur vi ska hjälpa honom. Är det någon som vet om Sertralin (serotoninhöjande medicin) funkar mot ilskan, trotset och nedstämdheten? Han vägrar allt; gå till skolan, borsta tänderna, äta med oss, han säger konstant nej till allt. Vill bara ha skräpmat, godis, läsk och nu har han börjat röka och i natt kom han hem full. Han är så självdestruktiv och arg och får han inte som han vill slår han sönder saker och slår oss. Det spelar ingen roll om vi är konsekventa, drar in månadspeng m.m. för han bryr sig inte om någonting och har ingen livsglädje. Vi har haft kontakt med BUP, soc, psykologer, elevhälsan m.m. men han vägrar att prata med någon. Vi är helt slutkörda och hans syskon är dödströtta på honom. 

Finns det någon som känner igen sig i vår situation och vet om det blir bättre ju äldre han blir? Funkar medicin??

mvh

Bubblan

Annons:
Aleya
5/1/17, 7:16 AM
#1

Börja med att få han utredd skulle jag säga. Så man har det på papper. När jag läste om denna diagnosen, då jag aldrig hört om den innan, så verkar den bästa lösningen att föräldrarna får gå föräldrautbildning.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Velinga1984
5/1/17, 7:55 AM
#2

Av min erfarenhet så vore det nog bra med en utredning, en föräldrautbildning till er om hur ni kan möta vardagen och sonen behöver något som ger honom livsglädje. Min äldsta son har dubbeldiagnos, dock inte ODD. Jag är glad att jag läst psykiatri som inriktning på omvårdnadsprogrammet och arbetat inom psykiatrin för man måste bryta ett dåligt mönster med ett bra. I vårt fall åker vi på en del familjeaktiviter, både med hela familjen eller bara med honom. Nu sist var vi på bio, bara vi två. Innan dess var han på LÅN. Sen blir det konsekvenser vid dåligt beteende, tex ingen dator, ingen mobil osv. Jag är fullt medveten om att det kan bli värre då sonen "bara" fyller 13 år i år. Vi har ännu inga våldsamma utbrott, svordomar eller extrema bråk med syskonen. Peppar peppar, för den sidan lyser igen ibland att den vill komma fram.

Upp till toppen
Annons: