Annons:
Etikett08-nybliven-förälder
Läst 1356 ggr
fackdack
2017-04-17 13:36

HJÄÄÄLP

vet ej om jag har fel nu men ja snälls har nåho n samma problem vad gjorde ni ? eller vad kan jag göra ? Jag känner mig som världens dåligaste mamma jag har nu en 8 månadre och en 3 månaders när jag sommnar för natten är det omöjlogt att väcka mig det började med egter 1 vecka efter mi n bäbis kom. jag vaknar absolut inte min 3 åriga ka. håppa på mig slå mig och min bäbis kan skrika. jag vaknar inte och när min man väcker mig han säger att jag dätter mig upp pch pratar med honom men jag kommer absolut inte i håg deg. under natt timmarna är jag dom död ! jag känner mig verkligen som en jätte dålig mamma. till och med min man säget att det inye funherar mera. har någon haft samma problem ? vad kan jag göra ! jag vill inte mera !!!! jsg vill kunna vakna när mitt barn väcker mig !!!! 😓 jag känner mug värklihe. som vädens dåligaste mamma och alltod innan jsg går och läghrr mig har jag så dum känsla att jag kan börja gråta

Annons:
Sindri
2017-04-17 13:42
#1

Det kan vara så att du är överarbetad och behöver avlastning på dagarna, säkert sova middag ett tag. Går inte den äldsta på dagis?

Men jag tycker du skall söka läkare ändå för att utesluta fysiska fel, infektioner etc. Och att få prata med någon utomstående och få tips på hjälp och avlastning.

Ria74
2017-04-17 15:29
#2

Gå först till en läkare och kolla upp så det inte är något fysiskt fel på dig.

Annars håller jag med #1 det kan mycket väl vara så att du är så överarbetad att du helt enkelt inte orkar vakna på natten.

Kan din man stanna hemma ett tag och avlasta dig?

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

fackdack
2017-04-17 16:25
#3

min dotter går inte på dagis en. vi håller på att leta efter en. min man kan dock inte ta ledogt iaf inte en på ett tag han hjälper mig ( måste ta ungarna på natten ) då jag värkligen inte bryr mig. detta har nu hållt på i nästan 8 månader. 2 dagar var min mamma barnvakt då sov jag typ 2 nätter och 1 dag i sträck gick bara upp för att gå på toa och dricka. från mitt sovamde och att jag absolut onte bryr mig om mina barn på nätterna tar mig verkligen i psycket. min man är så med oldskole eller vad man kan säga han är uppvuxen och han tycker att mamman o huset dkall göra allt därföe göe kag det med jag går upp mellan 06 och 07 varje morgon för att minstingen vaknar sen är man uppe till mellan 23. eller 02 och då är dags uppgigterna färdiga min man / sambo han göt nästan ingen ting här hemma och om då gör han det gör hsn inte det glatt. som tex var så trött på att tvätta så jag tvättade inte på över 3 dagar då vart han arg och slängde in allt i 90 osv och nu nät jag är sådan som sover som en galning och inte vaknar säger han att jag är en så jätte jätte dålig mamma och inte bryr mig om mina barn ! Men jag älskar och bryr mig om mina barn mera el allt ! jag kan inte en dag utan dom. bara dom är borta 5 min från mog saknar kag som som tusan. men min sambo har verkligen rätt jag känner mig som världen sämsta mamma då jag inte vaknar på nätterna :'(

Sarah
2017-04-17 19:40
#4

Vad är det för idiot till man du har som kallar dig dålig mamma för att du inte vaknar. De låter absolut som att du är utarbetad och hans uppgift är att stötta dig, inte att få dig att må dåligt. Varför får han ställa upp reglerna hemma hos er, du säger att du gör allt hemma för att han tycker att det ska vara så, men vad tycker du?? Tycker att du ska gå till en läkare både för det fysiska och det psykiska. Du har precis fött barn och kanske har du fått en förlossningsdepression? Eller missuppfattade jag när barnet kom? Står 3 månader och 8 månader i #0

fackdack
2017-04-17 20:43
#5

jag brukar säga åt han att " hjälpa med hus hållet. han gör det i bland. barnen är 3 år och den andra 8 månader ( förlosningsdeprimasion ) tar jag som att man inte vill ha barnen. men jag älskar verkligen mina barn över allt annat ! Jag vet bara inte hur jag skall göra för att vakna upp på natten :/ har sagt till (mannen att jag måste nog gå till läkare med detta för det är inte normalt ! för när min älsta var bäbis vaknade jag så fort hon vände sig om bara! men han säger bara att man kan inte få tabbletter eller hjälp från en läkare bara för att man har en djup sömn ? Allt jag vill e bara att det var som förut att jag kan vakna och att jag bryr mig på natten !!!!

Sarah
2017-04-17 20:59
#6

Du kanske inte ska lyssna så mycket på vad din man säger, han verkar inte vara villig att hjälpa dig lösa problemet. Grundproblemet är ju inte att du inte vaknar, det är ett resultat av vad som är det riktiga problemet. Om du har haft det såhär sen yngsta föddes borde din barnmorska reagerat på efterkontrollen :( en depression kan te sig på många olika sätt, extrem trötthet är ett vanligt tecken. Att du är trött betyder INTE att du inte bryr dig. En förlossningsdepression betyder inte att man inte vill ha barnen.

Annons:
teezan
2017-04-17 21:00
#7

#5 jag tycker att du är för hård mot dig själv. Och att din man säger att du är en dålig förälder är under all kritik… Du behöver mer avlastning och vila, att du sover djupt är troligtvis ett symptom på depressionen eller att du börjar bli/är utbränd/utmattad. Du behöver stöd från din man, och det nu! utmattningssyndrom är inte att leka med, hoppas din man förstår allvaret. Om du sov 2 nätter och 1 dag låter det väldigt mycket som i riskzonen där man är konstant trött oavsett hur mycket man sover. Ta hand om dig och sök hjälp, precis som du tänkt.

teezan
2017-04-17 21:02
#8

Tillägg: menar förstås att varken utmattningssyndrom och förlossningsdepression är att leka med. Återigen, sök hjälp. Du har rätt att få den! Kram

fackdack
2017-04-17 21:04
#9

tack så mycket får nog ringa i n då och fråga innom kort ! tackar er så jätte mycket !

Sindri
2017-04-17 21:46
#10

Jag träffade en gång en kvinna som berättade om något liknande. Hon hade dock en mycket stöttande man, men trots det gick hon totalt in i väggen, och en dag gick det inte att få liv i henne. Det blev sjukhus länge, länge.

Undrar vad din man skulle säga om att få ta hand om allting själv ett tag….

Kyllan56
2017-04-18 12:34
#11

Du är ingen dålig mamma! Du är sjuk, vilket visar sig i att du är trött och har svårt att vakna.  

Precis som många skriver här måste du få till en läkare! 

Om någon är en dålig förälder och partner, som inte tar sitt ansvar, så är det din man! Han ser hur svårt du har det men kräver ändå att du ska utföra alla husliga sysslor och barnen.  Han som är frisk SKA ta över, om du inte klarar det! 

Din man verkar vara en stor egoist!

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

OlgaMaria
2017-04-18 12:42
#12

Jag tycker det låter som att du sover alldeles för lite. Det är väldigt sent att lägga sig vid 23 när man blir väckt på nätterna och måste gå upp tidigt. Jag tror du helt enkelt (framför allt) behöver sova mer. Dagsuppgifterna måste vänta eller överlåtas till din man. Det är faktiskt viktigare i din situation att du får sova ordentligt. Lägg dig vid 21 ett tag t ex.

För övrigt vill jag komma och ge din man en smocka, men vet inte riktigt vad jag ska skriva för något kring det som kan hjälpa dig nu. Tycker bara du ska ha som högsta prioritet just nu att sova mer. Sömnen är livsviktig.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[postmortum91]
2017-04-18 19:43
#13

Din man verkar dock vara en kvinnoförnedrande idiot. Hoppas han utvecklar hjärnceller snart. Hoppas det löser sig för dig 😊💖

Annons:
Ceciliaolucifer
2017-04-19 17:16
#14

Stackare! Instämmer i allt tidigare skribenter skrivit. Du är inte en dålig mamma, du är slutkörd. Din man är en dålig partner som inte stöttar dig. Kan du få mer stöd av din mamma just nu? Din man behöver förstå att får du inte hjälp nu kan det ta mkt längre att ta sig tillbaka. Du är en mamma till dina barn, du är dessutom en een individ. Du är INTE en husa åt din man. Att vara hemma med barn är ett heltidsjobb.

JazzBass
2017-04-20 14:37
#15

Håller med de andra här. Förstår inte hur du orkar, och det gör du ju inte heller. Trots att jag är högst delaktig i hemmasysslorna så har min fru, som liksom du är hemma med barnen (också 8 mån och strax 3 år), väldigt tunga dagar ändå och hon är konstant trött och orkeslös utom då hon får rejäl avlastning. Jag försöker ge henne så mycket avlastning som möjligt, men det är inte så lätt med ett ganska krävande heltidsjobb. Hennes problem är dock det motsatta från ditt, att hon inte får sömn ens då hon får sova ifred (vilket hon gör nuförtiden) och vaknar jättelätt för minsta knyst från barnen.

Måste säga att mannen din måste skärpa sig. Jag tror inte det är nåt fel på dig alls och du är ingen dålig mamma för att din kropp och ditt psyke säger stopp. Det finns en gräns för hur mycket man klarar av. Man får väl vara "oldschool" om båda är med på noterna, men hans agerande nu när din ork är slut är under all kritik. Han måste inse faktum nu, du är slut och i akut behov av avlastning. Det är inte din mamma som ska hjälpa dig i första hand heller även om det är skönt med mor- och farföräldrarnas hjälp emellanåt. Det är huvudsakligen din mans uppgift. Ni har skaffat barnen tillsammans och då ska ni tillsammans se till att era vardagar går ihop utan att nån behöver gå in i väggen, för era barns skull och för er relations skull. Det räcker inte att det är bara du som tar ansvar för hemmet och barnen. Han måste börja göra detsamma och göra hemmet och familjen första prioritet, heltidsjobb eller inte. Med familj är man illa tvungen att göra en hel del avkall på hobbyer och liknande, och det är stundvis väldigt tungt även då man hjälps åt. Att vara hemmamamma är dessutom inte bara ett heltidjobb utan snarare tre (3 x 8h = 24h). Föreslå att han tar hand om familjen ensam en helg eller ens en kväll (gå på bio med en kompis till exempel) så får han se hur "lätt" det är att dra hela lasset själv, om han nu inte inser faktum på annat vis.

Hoppas det löser sig för er så fort som möjligt, ni kan inte ha det så här i alla fall.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: