Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 716 ggr
Anonym
Anonym
3/23/17, 8:20 AM

Waldorfförskola eller kommunalförskola

Vi står i kö till 2 olika förskolor till vårt barn. En kommunal förskola och en waldorfförskola. Den kommunala förskolan står vi i, då mina syskon gick där och de trivdes bra men framför allt för att den ligger 5 minuters promenad från hemmet. Waldorfförskolan för att vi gillar att de serveras ekologisk mat och de odlar själva, bakar eget bröd och de har inget överflöd av leksaker och leksakerna som finns är i naturmaterial. Men ligger det drygt 30 minuters promenad från hemmet. Jag försökte läsa lite mer om Waldorf-lärandet och blir alldeles förvirrad. Som vanligt är en stor del positivt och en lika stor del negativt. Många kallar det för en sekt, att barnet inte får lära sig något medan andra förespråkar det naturliga och de små barngrupperna. Nu undrar jag om någon här har några erfarenheter av waldorfförskola, positiva eller negativa. Vill gärna hör vad ni tänker och tycker. /E

Annons:
Fridaaaa
3/23/17, 8:27 AM
#1

Alla har sina för&nackdelar - enligt mina erfarenheter i alla fall.
Nja sekt vill jag absolut påstå att det inte är. Vi har läst om de vanligaste, vilket är bland annat waldorf och fick absolut inte det till någon sekt på något sätt :) 

du kan inte få besöka skolan och se innan hur det är, går till osv? =)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

giffan
3/23/17, 8:39 AM
#2

Jätte svårt att råda någon till tycker jag.  Många kommunala förskolor använder sig av ekologisk mat i stor utsträckning.  Små barngrupper är både på gott och ont. I en liten grupp blir du "tvingad" att umgås med de personligheter du kanske inte valt om du hade en större barngrupp.

Mina barn har gått på en mindre friskola, vi bytte för det passade inte våra barn alls.  Tycker som Fridaaaa att du kanske ska besöka båda.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Fridaaaa
3/23/17, 3:07 PM
#3

#2 Bara för att det är större barngrupp betyder det ju inte att det finns andra man passar bättre med, även fast chansen är större.
Är många fler fördelar med små barngrupper än stora :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Thiah]
3/23/17, 4:35 PM
#4

#1 fast det är ju skillnad på att läsa teori och att sedan jobba aktivt med det. Ta kanske ska fråga inne på förskolan.ifokus också.

Fridaaaa
3/23/17, 5:00 PM
#5

#4 Ja jo, men vet de som praktiserat inom det också, som har berättat.
Och allting stämmer överrens där i alla fall. Sedan finns det säkert undantag på skolor med, som med allting annat

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

OlgaMaria
3/23/17, 7:39 PM
#6

Har inte erfarenhet av walldorf men att ha nära till förskolan är verkligen guld värt!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
mollyt
3/23/17, 9:23 PM
#7

Vi har valt att prioritera en förskola på samma gata som vi bor, den är liten och har en del fördelar som tilltalar mig. Jag gick på magkänsla, har varit och hälsat på hos en annan förskola också (som vi hade lägre ner i vår priolista). 

Jag skulle be om att få hälsa på båda skolorna, se lite hur de jobbar. Bara för att de jobbar på ett visst sätt "på pappret" eller "till namnet" så kanske verkligheten ser annorlunda ut? 

Men ja 3 min och 30 min är stor skillnad.

[Thiah]
3/24/17, 6:09 AM
#8

Ja läget tänkte jag inte ens på. Vi har 15min promenad till dagis och sen har jag 5-10 min promenad därifrån till mitt jobb. Det är underbart att slippa de långa avstånden.

Sarah
3/24/17, 8:42 AM
#9

Vi har långt till förskolan, vi fick inte vårt förstahandsval, men på landsbygden är det långt oavsett :P Den närmaste ligger ca 8 km bort och nu är hon på en som ligger ca 25 km bort. Allt beror ju på hur man tar sig till jobbet. Att förskolan är 25 km bort stör oss inte alls då den ändå ligger längs vår pendlingsväg. Så, avstånd behöver inte spela roll :)

Lilolizeit
3/25/17, 4:21 PM
#10

Skulle kunnat varit jag som skrivit det här inlägget, står i kö för plats på waldorf-förskola men också flera kommunala. Avståndet vet jag dock inte ännu, då vi flyttar till annan stad. Har än sålänge bara haft telefonkontakt med waldorf-förskolan, men dom ville själva att vi kommer och tittar på förskolan innan vi bestämmer oss och det vill ju såklart vi också. Tycker du ska ringa å prata med dom och boka in besök. Det jag verkligen gillar med den Waldorf-förskolan vi skrivit upp oss på är att bortsett från ekologisk mat då är den även lakto-ovo-vegetarisk, vilket skulle innebära att sonen äter samma som alla andra och slipper få "annat"/specialkost. Men jag tror oavsett att man måste besöka förskolorna för att få en bild av det och se vad man får för känsla. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

ApanAnn
3/26/17, 7:02 PM
#11

Antroposofi är ju inte den stabilaste religionen/pseudovetenskapen som finns, men just på förskolorna hoppas jag att det blir ganska begränsad skada. De måste väl följa läroplanen trots Steiners tokiga idéer om barns utveckling. Jag tycker att du har fått bra råd, att besöka båda och se hur det känns.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Upp till toppen
Annons: