Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 1009 ggr
Ceciliaolucifer
2017-03-14 18:23

Reaktioner från barnet vid amningstopp?

Hur har era barn reagerat när ni minskat amningen alt slutat?

Annons:
DesK
2017-03-14 18:40
#1

Njae, mina barn bestämde själva, när de ville sluta.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[Nalaa]
2017-03-14 19:09
#2

Ingen reaktion alls, vi trappade ner och hon verkade inte sakna det. En dag kom jag plötsligt på att jag inte ammat på typ en vecka och då lät vi det helt enkelt vara:-)

Ceciliaolucifer
2017-03-14 22:40
#3

Ah! Jag misstänker att ni har lite äldre barn? Min pojke är 4 månader strax och jag vill sluta helamma. Han protesterar högljutt tyvärr.

Sarah
2017-03-15 08:10
#4

Jag trappade mer från att hon var 3 månader. Från 4 månader ammade jag bara på natten, vid 5 månader fick hon tänder och efter hon bet mig slutade jag tvärt. Var aldrig några problem. När jag trappade ner fick jag ju mindre mjölk och hon ville ändå ha flaska efter så hon vandes ju snabbt med det.

Niini
2017-03-15 08:43
#5

Båda pojkarna har själv valt att sluta kring 7 månader vilket varit väldigt skönt :)

Ceciliaolucifer
2017-03-15 08:52
#6

Så här tycker Lillgrodan om ersättningen vi köpte 😂. Bara byta sort? #4 Hade enbart velat nattamma då det är smidigt men han blir arg och ledsen när jag vill ge flaskan.

Annons:
Niini
2017-03-15 10:24
#7

#6 Haha, nämen stackaren 😂 Testa en annan sort? Men helt ärligt förstår jag honom, har råkat smaka på ersättningen nån gång när jag skulle kolla hur varm den var. Smakade… inte så bra :P

JossanH
2017-03-15 10:37
#8

Första ammade jag i 7 mån. Då åt hon enbart mat förutom Amning innan läggdags och vid något enstaka tillfälle på natten. Hon saknade det lite märkte jag och hade inte slutat då redan om det varit idag. Andra ammade jag till största del fram till 9 mån men hon fortsatte amma ibland på dagen men mest på natten (ofta 5ggr per natt) till 1,5 år. Henne kunde jag ju prata och diskutera med att vi skulle sluta. Hon är drygt 2,5 år idag och saknar det fortfarande. Amning är ju så mycket mer än bara mat och hon nämner med jämna mellanrum hur mycket hon gillar mina bröst och att dom är så fina. När hon är trött vill hon gärna ha handen ned i urringningen för det är fortfarande hennes största närhet och trygghetskänsla.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ceciliaolucifer
2017-03-15 11:58
#9

#7 Köpte Hipp nu. Pratade med Nestle och dom sa att alla "special ersättningar" kan smaka lite annorlunda eftersom dom är spjälkade och lite sånt. Han har tidigare ätit ersättning utan mjölkprotein och innan dess åt han Semper färdigblandad. Vi får se hur det här går. Har ju köpt en häftigt ersättningsmaskin jag vill använda 😂

Ceciliaolucifer
2017-03-15 12:49
#10

#8 Det är mkt närhet och trygghet, det märks på Lillgrodan. Men jag känner att jag måste få andrum och jag vill ha tillbaka min kropp. Att delamma känns okej och är ngt jag kan fortsätta med tills han får tänder. Men att helamma skulle jag gärna sluta med.

[Nalaa]
2017-03-15 21:55
#11

Stämmer! Tjejen var nog tio månader då och åt ju vanlig mat:-)

OlgaMaria
2017-03-16 13:38
#12

Har du börjat med smakportioner? Det kan ju hända att mat kan ta över en del av amningen om inte allt för lång tid. Vid sex månader kan han förhoppningsvis äta en hel del. Det kan vara bra att påminna sig om, att tiden ändå går ganska fort och att det här bara är en kort begränsad tid i ditt liv. Har han dissat alla ersättningar du köpt eller var det någon han accepterade?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Ceciliaolucifer
2017-03-16 19:33
#13

#12 Inte ännu! Jadu, han har fått neocate tidigare. Men vi skulle börja provocera. Men har inte gått så bra. Tuff vecka med mkt gråt och skrik och nu utslag. Så blir tillbaka på neocate.

Annons:
OlgaMaria
2017-03-16 19:34
#14

Okej. Men det blir väl jättebra om ni kan fortsätta med Neocate. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Ceciliaolucifer
2017-03-16 22:03
#15

#14 ingen favorit den heller :/ men bättre än nan sensitive

tlover
2017-03-17 15:20
#16

Hon protesterade i två tre dagar om jag minns rätt, hon var ca 1år och 10 mån

l'm back

fridaas
2017-03-19 09:51
#17

Första barnet var det inga problem att sluta med, hon tog hellre flaskan och ersättning, men det var nog för att hon blev mätt av ersättningen och inte av amningen. Slutade amma henne när hon var 3mån ungefär. Andra barnet var det desto värre med, han accepterade aldrig ersättning, utan satt fast på mig konstant i 6mån, då började han acceptera att äta mat istället. Fast då började han vakna 30-40ggr varje natt istället för att få amma och snutta. Det höll han på med tills han var 10mån. Och jag bestämde mig för att sova på soffan ett tag så att sambon fick ta honom istället.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

mollyt
2017-03-19 19:00
#18

Hm vår tjej fyller ett år nu och ammas fortfarande, men i takt med att hon börjat äta desto mer annan mat (plockmat) så ammar hon mindre. Jag har låtit det gå i hennes takt helt enkelt men det har känts okej för mig. Nu ammar hon tidig(!) morgon i sängen i hopp om att kunna somna om typ kl 04. Sedan ammar hon ibland något mellis på dagtid (om vi myser i sängen eller sover middag ihop), i samband med nattningen och även ett par gånger under natten (hur ofta går lite i perioder). 

Så jag tänker lite som några skrivit ovan: i takt med att ditt barn kommer börja äta annat kommer amningen troligen minska.

MikaelaS_
2017-03-21 23:35
#19

Med första slutade vi en vecka innan han fyllde ett, pappan nattade om en gång på natten och sen var det inget mer med det. Morgonen efter var det som att han aldrig ammat, gjorde inte minsta antydan till att vilja. Från att snutta tio gånger per natt sov han plötsligt hela nätter. Nu med tvåan är det svårare, han är 19 månader och ammar tre-fyra ggr per dag och sällan färre än fem ggr per natt, oftast fler. Har försökt sluta ett par ggr men han blir så hiskeligt förbannad och skriker tills han nästan tuppar av så jag har lagt avvänjandet på hyllan. Han äter bra med mat också så han är knappast hungrig, han är bara en riktig tuttgris.. hoppas han slutar innan han börjar skolan bara, haha.

Upp till toppen
Annons: