Annons:
Etikett03-barn-1-3-år
Läst 2856 ggr
tlover
3/7/17, 10:47 PM

Potträna fast barnet går på förskola?

Hur gör man för att potträna fast barnet går på förskola?

Vår dotter var näst intill pottränad och sen började hon på förskolan och nu är hon på en 3 månadersnivå eller värre till och med för vid tre månader visade hon att hon behövde kissa iallafall.

Det känns så meningslöst att potträna hemma när dom inte har möjlighet att fortsätta det på förskolan och jag har extremt begränasd ork så frågan är ju om det är värt det om man går flera steg tillbaka när hon väl kommer hem från förskolan.

Så hur pottränar man ett barn som går på förskolan?

l'm back

Annons:
Sindri
3/7/17, 11:39 PM
#1

Vad säger personalen? Är det ett problem där? Är majoriteten av barnen blöjbarn? Kan det vara så att hon upplever det som att det är normen att använda blöja när man är på förskolan?

Ett blöjbyte kanske upplevs som en "exklusiv" stund med någon ur personalen?

Kan bara ge dig rådet att träna så mycket du orkar. Kanske köpa blöjor som inte är så bekväma? (Om det finns)

Men det får inte bli en grej som gör er alla utmattade. Barn kan få så mycket "hang-ups" kring mat och toa-besök så strid skall ju undvikas.

Det kan vara en period, ett test, och att hon snart kommer underfund med själv att hon heller vill sitta på pottan - eller toaletten. En del barn gillar faktiskt inte potta utan vill heller sitta på en riktig toa som mamma och pappa gör.

[Thiah]
3/8/17, 5:49 AM
#2

Varför har de inte möjlighet på förskolan? Det brukar ju vara ypperligt där med fasta rutiner.

tlover
3/8/17, 5:55 AM
#3

Hon sitter inte på en riktig potta utan det är en "utfyllnad" i toastolen (vet ej vad det heter). Hon har ju gått på flera förskolor tyvärr så anledningarna kan ju vara annorlunda men jag tror att det började med att hon blev van att vara blöt redan då hon hade tygblöjor (hon har växt ur ytterblöjorna så nu har hon engångs, jag vi har kanske råd nu med att köpa in nya men jag vet inte om det är värt det längre ) även om dom är bra på det mesta så hinner dom ju sällan byta direkt

l'm back

soundtrack
3/8/17, 9:33 AM
#4

Vad är det som gör att hon inte kan potttränas på förskolan? Har personalen sagt ifrån om det? Vi har haft dottern på två olika förskolor och på bägge har hon fått potträna. Vårat problem har istället varit att dottern inte velat gå på potta/toa på förskolan 😏 När vi skolade in i höstas frågade dom om potträning, jag sa som det var att vi försöker men att hon är lite motvillig. dom gjorde sen som vi, erbjöd potta/toa med jämna mellanrum men dottern ville inte. Vi började rutinpotta vid ett halvår, gick kanon tills hon blev 1, då ville hon inte sitta på pottan eller toan alls. Sen funkade det sporadiskt fram till i somras då hon började tycka att det var ok igen. Hade vi lagt manken till så hade hon nog kunnat vi blöjfri under semestern men vi var lite lata.. under tidiga hösten blev hon blöjfri hemma, men fortsatte med blöja på förskolan för hon vägrade sitta på deras potta, hon tyckte inte om den och att sitta på toasits ville hon inte göra varken där eller hemma. Under senare delen av hösten ville hon inte kissa i blöjan heller på förskolan, hon kunde hålla sig nästan en hel dag för att slippa vilket ju var inte var så bra.. jag hade som plan att få henne helt blöjfri (dagtid, nattblöja har vi fortfarande) under jullovet, men förskolan bad oss ta bort blöjan i början av december för att se om det kunde hjälpa henne att komma över sin motvilja att kissa där. Sagt och gjort, blöjan åkte av. Första dagen kissade hon på sig, vilket var väntat. Nu har 3 månader gått och det har skett kanske 3 olyckor på förskolan sen dess. Hon sitter på toaring där och inte potta, hemma varvar hon. Dottern är nu 2,5 år.

tlover
3/8/17, 9:54 AM
#5

Jag vet inte vad dom gör men vi har sagt att vi försöker ha henne på pottan minst vid blöjbyte och då hon säger till men det verkar inte följas.

l'm back

[Thiah]
3/8/17, 10:35 AM
#6

#5 det ska följas om ni ber om det. Korkat av personalen att låta hennes framsteg förstöras så.

Annons:
mollyt
3/8/17, 9:28 PM
#7

Bra inlägg, jag har ingen erfarenhet ännu så håller mig till att läsa om de tips du får!

soundtrack
3/8/17, 9:35 PM
#8

Vet ni att dom inte pottar henne eller misstänker ni?

tlover
3/8/17, 9:42 PM
#9

#8 vet vet vi inte men jag har aldrig sett henne på potta om inte jag påpekat det då dom hållit på att byta blöja då jag kommer tex

Sen så har hon efter att hon börjat förskolan lärt sig att gå omkring med blöt blöja och det tycker jag säger endel

l'm back

soundtrack
3/8/17, 10:11 PM
#10

Ah okej. Nu kan det ju vara så att dom erbjuder och er dotter faktiskt inte vill, men jag skulle helt klart prata med dom om det till att börja med dom. Har ni lagt ner pottandet helt hemma eller kör ni på som vanligt?

tlover
3/8/17, 10:15 PM
#11

I början försökte vi fortsätta att potta, men sen så gav vi upp. Nu försöker jag igen sen en tid tillbaka men då vi båda är på god väg till utmattningsdepression eller redan är där så är det inte varje gång jag orkar det för att vara ärlig. Det känns ofta onödigt också då det som sagt går bakåt även då vi pottar för fullt hemma

l'm back

OlgaMaria
3/13/17, 7:27 AM
#12

Kommer ni vara lediga ett längre tag i sommar? Kanske ni ska ta tag i det då? Det låter som det blir jobbigt att lösa nu av flera anledningar, men under sommaren kan hon ju hinna avvänja sig från blöja.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

PogoPedagog
3/30/17, 8:18 PM
#13

Vår unge var blöjfri sen 17 mån när hon började fsk vid 20 mån. På fsk klarade hon inte att sova utan blöja första kanske fyra månaderna men sen släppte det. Jag tror på att fortsätta erbjuda potta någon gång om dagen och att testa helt blöjfritt under en ledighet. Ibland bara klickar det när de får gå helt blööjfritt om de är vana vid potta sen innan.

Annons:
PogoPedagog
3/30/17, 8:19 PM
#14
Upp till toppen
Annons: