Annons:
Etikett05-barn-6-12-år
Läst 1112 ggr
AnnaFagerell
2/3/17, 11:10 AM

HPV vaccin

Nu börjar det funderas över vaccineringens vara eller icke vara av min dotter och jag skulle vilja höra era åsikter. För och nackdelar. Erfarenheter?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
Sarah
2/3/17, 10:11 PM
#1

Efter att ha sett en vän sakta tyna bort och dö i livmoderhalscancer och en annan vän kämpa med cellgifter och behandlingar, hennes oro flera år efter och den mardröm hennes första förlossning blev pga cancern… Nej det finns inget som skulle få mig att undvika att se till att min dotter blir vaccinerad.

JossanH
2/3/17, 10:58 PM
#2

Nej, jag anser att riskerna är alldeles för stora. Kommer inte vaccinera.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Pontiac57
2/4/17, 1:42 AM
#3

Jag är helt klart för vaccin. Är själv vaccinerad för det

AnnaFagerell
2/4/17, 8:16 AM
#4

#2 lite så känner jag med. Idag har vi ju cellprovstagning och man hittar tidigt cellförändringar. Det som skrämmer mig en smula är att man inte vet innan man vaccinerar om barnet är friskt och bär de redan tidigt förändringar sätter man igång proceduren genom vaccinet. Har lite tid än fundera men flickor har dött av detta vaccin. Framkommer dock inte om det varit riskpatienter

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Sarah
2/4/17, 8:37 AM
#5

#4 nej man hittar inte nödvändigtvis tidigt. Cellproverna börjar man ta vid 23. Min vän dog när hon var 25. De hittade på hennes första provtagning.

AnnaFagerell
2/4/17, 8:51 AM
#6

#5 hemskt. En vän till mig var 19 när hon dog av en tumör i benet men jag kan ju inte tänka att mina barn har det varje gång dom har ont någonstans heller. Är ju lite det jag menar också, unga människor som redan har sjukdomen utan att veta det, dessa blir ännu sjukare av vaccinet

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
[Lilyz]1
2/4/17, 10:55 AM
#7

Det är extremt ovanligt att man har HPV om man aldrig haft sex, därför ska man ju helst vaccineras innan sexdebut. Jag skulle helt klart valt vaccination. 🙂

AnnaFagerell
2/4/17, 11:23 AM
#8

Fast man kan ha HPV utan att få cellförändringar och de allra flesta fall självläker inom viss tid. Det märkliga är att man kan läsa att om alla går på kontrollerna så är det 100% mot dödsfall gällande livmoderhalscancer. Under 2% av alla cancerformerna idag är kust denna typ av cancer. Det är jättesvårt veta hur man ska göra tycker jag. Jag är själv i pumpad allt i vaccinform och har också idag oförklarliga sjukdomar som inte alls finns i släkten. Går på livslång behandling och man vill ju väl för sina barn. Märkligt är att man bara ska vaccinera flickor i hopp om att flickorna ska ta ner antalet HPV smittade ungdomar genom att pojkar då inte ska smittas av flickor. Känns ju också märkligt att man inte får på och vaccinerar pojkar också. Och att man inte gör det ännu tidigare än 12 år.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[Lilyz]1
2/4/17, 11:58 AM
#9

#8 Självklart vill man det bästa för sina barn, det är upp till var och en att avgöra vad som känns bäst. 

Det är möjligt att pojkar erbjuds vaccination i framtiden, vad jag vet så utreder man den frågan.

Man kan läsa om detta hos Folkhälsomyndigheten: https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/vaccinationer/vacciner-a-o/humant-papillomvirus-hpv/

Sarah
2/4/17, 12:05 PM
#10

Ja man ska ju helst vaccinera innan de har sex första gången. Man kan dö av vad som helst när som helst, men just den här formen av cancer kan man skydda sig mot till viss del. Cellförändringar är vanligt, jag känner massor som haft förändringar sin inte hunnit bli cancer.

JossanH
2/4/17, 3:15 PM
#11

Fast vaccinet ger inget skydd mot cancer. Det ger (förhoppningsvis) antikroppar mot några enstaka former av HPV-virus som i sin tur skulle kunna bidra till cancer. Så bara det är en felaktig information som ofta är ett av "säljargumenten" till varför man ska vaccinera sig/sina barn. Enligt sjukvården så ger dessutom provtagning störst chans att överleva cellförändringar. I flera forum jag besöker på Facebook så är det återkommande oroliga föräldrar som hittat dit för att få hjälp och stöttning efter att deras döttrar fått stora problem efter vaccination. Ofta har de själva sett ett tydligt samband men att vården viftar bort det. Jag tror att mörkertalet gällande biverkningar tack vare detta är mycket stort. När jag skrev något i ämnet en gång på min egen facebooksida var det flera utav mina vänner som själva fått biverkningar eller som haft nära vänner/anhöriga som fått biverkningar av olika grad. Allt från domningar/känselbortfall i armen där sprutan togs till att läggas in på intensiven och sväva mellan liv och död.

Sajtvärd på Iller.ifokus

JossanH
2/4/17, 3:15 PM
#12

Jag räknar också med att alla gör vad de anser är bäst för sina barn!

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Lilyz]1
2/4/17, 3:53 PM
#13

#11 "Inget skydd mot cancer"? HPV kan orsaka cancer så självklart skyddar det mot den typen av cancer som viruset kan ge. 🙂

Finns massa bra info hos Folkhälsomyndigheten som sagt: 

"Det finns två olika vacciner mot HPV-infektion i Sverige. Vaccinerna består av partiklar som liknar ytan på äkta HPV-virus. Dessa virus-lika partiklar är inte smittsamma och kan inte orsaka infektion. Vaccinerna skyddar mot HPV typ 16 och 18. Det är de typer som oftast orsakar livmoderhalscancer (omkring 70 procent av fallen). HPV 16 och HPV 18 är också associerade med andra sorters cancer, såsom cancer på blygdläppar, slida, ändtarmsöppningen (analcancer) och i mun-/svalgregionen (tonsillcancer). Det ena vaccinet skyddar också mot två andra HPV-typer, HPV typ 6 och 11, vilka orsakar 90 procent av alla fall av kondylom (könsvårtor)."

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/vaccinationer/fragor-och-svar/humant-papillomvirus/

Står också om biverkningar i samma länk, bland annat: "Vanliga biverkningar är lokala reaktioner som smärtor, rodnad, svullnad och klåda vid vaccinationsstället. Kortvarig feber, huvudvärk och allmän sjukdomskänsla är också vanliga men var nästan lika vanliga hos dem som fick placebo i studierna."

Man måste självklart själv väga för och emot, risk för cancer som kan förebyggas eller risk för biverkningar.

Annons:
JossanH
2/4/17, 4:05 PM
#14

#13 nej, det skyddar mot HPV som KAN orsaka cancer. Vaccinet i sig skyddar inte mot det.

Sajtvärd på Iller.ifokus

OlgaMaria
2/4/17, 5:44 PM
#15

Jag är visserligen skeptisk mot många vacciner men framför allt mot Gardasil. Det finns inte tillräckliga bevis i dagsläget för att det är ett säkert vaccin eller för att det ens skyddar mot livmoderhalscancer på någon tillfredställande nivå. Allt är ännu baserat på antaganden då långtidseffekterna inte är utredda. Det finns inget som bevisar att nyttan överskrider riskerna. Det är ett hastigt framtaget vaccin med stora risker. 90% av alla HPV-infektioner läker ut av sig själva inom två år. Vaccinet skyddar inte mot alla olika former av HPV-virus. Dessutom är dödsfall i livmoderhalscancer ganska få jämfört med t ex bröstcancer (10 gånger fler dör i bröstcancer).

Det bästa jag kan göra för att skydda min dotter, och min son från att smitta ner någon, är faktiskt att lära dem att vara restriktiva med antalet sexpartners.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

JossanH
2/4/17, 6:13 PM
#16

#15 där tänker vi nog väldigt lika.

Sajtvärd på Iller.ifokus

mollyt
2/5/17, 4:24 PM
#17

Jättesvårt. Jag har inte riktigt hunnit tänka så långt ännu då dottern inte ens är ett år. Jag är själv vaccinerad med Gardasil sedan tonåren när vaccinet kom. Den här bubblan med alla som har fått biverkningar har jag nog mest hört om nu i efterhand. Jag låter tiden utgöra för vår del vad jag tror blir bäst för vår tjej.

Vaccin i huvudsak är jag positivt inställd till - i alla fall när det kommer till välanvända beprövade vaccin. Gardasil är ju fortfarande väldigt nytt…

Sarah
2/5/17, 8:24 PM
#18

Väldigt nytt är det inte. Man började arbetet 1991 http://www.ema.europa.eu/ema/index.jsp?curl=pages/medicines/human/medicines/000703/human_med_000805.jsp Sammanfattning av studierna som visar att många av de biverkningar folk tror hör till vaccinet, inte är mer än hos de som inte är vaccinerade http://www.ema.europa.eu/ema/index.jsp%3Fcurl%3Dpages/medicines/human/referrals/Human_papillomavirus_vaccines/human_referral_prac_000053.jsp%26mid%3DWC0b01ac05805c516f

AnnaFagerell
2/9/17, 10:31 PM
#19

Jag läste nu att man säger att vaccinet är aktivt i kroppen i 9 år. Så efter barnet är 21 minskar effekten. Känns ju sådär måste jag säga.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Sarah
2/10/17, 7:54 AM
#20

Det skulle alltså innebära att din dotter har ett skydd från det att hon blir sexuellt aktiv tills hon börjar gå på cellprovtagning. Alltså under den period då man annars inte har någon koll alls.

Annons:
AnnaFagerell
2/10/17, 9:55 AM
#21

#20 det man funderar över är att man skulle senarelägga vaccinationen. 1-2 år tänker jag. 12 är ju väldigt tidigt i mina ögon

Medarbetare på djurskydd.ifokus

OlgaMaria
2/10/17, 10:27 AM
#22

Vill man ha vaccinet i vuxen ålder kan man ju ta en andra dos. Sen får ett vaccin inte bli en trygghet som minskar fokus på säkerhet.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Lilyz]1
2/10/17, 10:37 AM
#23

TS, jag tycker det verkar som att du helt enkelt inte vill att din dotter ska vaccineras och att du redan tagit det beslutet. Det är ditt val så gör vad som känns bäst. 🙂

Jag känner så pass många som haft allvarliga cellförändringar och även ett par som haft fullt utvecklad cancer innan det upptäcktes (en av dessa dog av det) så för mig känns det självklart även om vaccinet bara minskar risken till viss grad. Men vi har alla olika erfarenheter.

Surpan
2/10/17, 10:37 AM
#24

Jag är inte alls påläst i detta men jag undrar lite saker.. Kan man vaccinera pojkar? Varför görs inte det i så fall? Jag tänker att om det är så att vaccinet eventuellt kan framkalla/försämra cellförändringar hos flickor, vore det inte smidigare att bara vaccinera alla pojkar och på så sätt minska risken för smitta istället? Men det kanske finna andra biverkningar på pojkar.

#21 Vid 14 års ålder så har ca 20% av alla flickor redan haft samlag men vid 12 år så är det nästan ingen, antar att det är därför.

/Surpan

OlgaMaria
2/10/17, 11:22 AM
#25

#24 Du menar pojkar istället för flickor eller både och? Jag antar att det är betydligt färre som vill vaccinera sina pojkar. Det görs ju för någon annans (okänds) skull och inte för att skydda sig själv.

Din fråga fick mig dock att googla runt lite och det är ju så (vilket jag redan visste) att Gardasil skyddar mot 2 potentiellt cancerframkallande HPV-virus, bland ca 30 olika varianter av HPV. Och, vad jag inte tidigare tänkt på, är att det finns en risk att en framgångsrik massvaccinering effektivt undantrycker dessa två virus-stammar, men det finns ju en risk att andra, eventuellt mer farliga stammar ökar och blir vanligare. I dagsläget är ju faktiskt risken för livmoderhalscancer från HPV-infektion ganska liten, det vore ju inte roligt om vaccineringen gjorde att vi fick farligare virus och högre risk att drabbas av livmoderhalscancer i framtiden. :-/

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

AnnaFagerell
2/10/17, 12:15 PM
#26

#25 fast det skyddar pojkar mot kondylom också. Själv tänkte jag inte alls på det vanliga vaccinationsprogrammet utan att barnen är vacc men detta känns mer osäkert med fula biverkningar i andra länder som man påstås mörka i Sverige?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

annia1
2/11/17, 11:47 PM
#27

Jag har inga barn, men skulle utan tvekan ge vaccinet både till son och dotter om jag hade barn. Har själv haft cellförändringar och genomgått ingrepp och det hade jag helst sluppit.

När det gäller vaccinet så är det framtaget som skydd mot livmoderhalscancer, men det finns andra delar i det hela som det inte pratas så mycket om. En är cellförändringar, förändringar är ju första steget mot cancer. Idag tar man bort förändringarna så det inte utvecklas till cancer, men har man haft förändringar som man varit tvungen att genomgå ingrepp för att ta bort så löper man högre risk att få cancer längre fram i livet. 
En annan sak som gäller cellförändringar som man måste ta bort genom ingrepp. Beroende på hur mycket de måste ta bort så ökar risken för att få en riskgraviditet eftersom livmodertappen blir mindre. Så man kan få sätta en ring (eller vad det heter) runt tappen för att kunna klara av att bära ett barn. Finns en inne på gravid som fick ett barn för tidigt där dom då trodde att borttagning av cellförändringar var orsaken till att hon fick förtidigt fött barn. Men om det faktiskt berodde på att hon tagit bort cellförändringar förut är inte nåt som dom kunnat säga säkert.

Ytterligare en sak gällande cellförändringar. På cancergalan som gick på tv4 för några veckor sen så sa en läkare där att antal kvinnor med cellförändringar har dom sett börjat gå ner i antal. Tyvärr så hittar jag inget skrivet om det så jag kan inte kolla upp exakt vad hon sa.

Man har även sett nedgång av kondylom.

När det gäller vad det skyddar mot förutom cancer och cellförändringar. Så verkar det som vaccinet även kommer skydda mot viss sorts analcancer och även mot viss sorts munhålecancer. Och det säger sig väl självt egentligen då viruset överförs sexuellt.

När det gäller pojkar så i australien så vaccinerar dom redan pojkar och dom kommer sannolikt även börja vaccinera pojkar i sverige. Förutom att stoppa smittspridning och skydd mot kondylom, så ska det ev skydda mot nån sorts cancer som har med penisen att göra.

Sen när det gäller vaccinet så har dom sett att det sannolikt även ger visst skydd även mot andra stammar än dom som finns i vaccinet, kommer inte ihåg exakt namn som dom säger, men att det är nån sorts korsskyddsfunktion eller vad jag ska kalla det. Min gissning är att eftersom det är tre stammar som finns i vaccinet så blandas det på nåt sätt och därmed även ger visst skydd mot andra stammar.

Men de går inte ut och säger säkert när det olika saker för det vaccinet är framtaget för är att ge skydd för livmoderhalscancer och det andra är inte testat vetenskapligt utan det är sånt som de ser vartefter tiden går.

Om det faktiskt kommer ge skydd mot cancer så tar det väl ytterligare nåt år innan dom börjar se det i faktiska siffror.

.

Annons:
Sarah
2/12/17, 11:52 AM
#28

Man mörkar inte biverkningar. Läs på ex EMA. Vaccinet räddar liv. Att Senarelägga vore ju synd då du inte har någon aning om när din dotter tänker ha sex första gången. Det enda man vet om det är att åldern då barn förlorar oskulden blir tidigare och tidigare.

JossanH
2/12/17, 2:25 PM
#29

När det gäller biverkningar över lag på läkemedel så är det inte många procent som faktiskt rapporteras in som biverkning vilket förstås försvårar enormt för att få en rättvis bild av läkemedlen. Har läst någonstans att det räknas led att ca 10% rapporteras in som biverkning. Det räcker med feber, hjärnsvullnad (när barnet tex skriker hysteriskt i flera timmar efter vaccination), andningsuppehåll osv som oroliga föräldrar frågar sjukvården om men alltod får höra att "det är normalt" vilket innebär att biverkningarna inte rapporteras in. Samma sak gällande svårare biverkningar som inte uppkommer i direkt samband med tex vaccination. Jag vet inte hur många inlägg jag läst där föräldrar berättat om förändringar/sjukdomstillstånd hos barnet som kommit strax efter vaccination men inte i direkt samband, där ingen utredning görs och där det enda de får höra är att det inte finns något samband varpå ingen biverkning rapporteras in. Föräldrar som blir överkörda av vården och som ingen lyssnar på eller försöker hjälpa trots att de ber om hjälp. Så viss finns ett stort antal biverkningar som aldrig hamnar på papper.

Sajtvärd på Iller.ifokus

annia1
2/12/17, 5:55 PM
#30

JossanH visst kan det vara så att sjukvården inte rapporterar in biverkningar, men man kan själv rapportera in om man tror att det är en biverkning från ett läkemedel och vill att myndigheter får reda på det. Det finns blanketter på läkemedelsverket som man använder. Finns som e-tjänst eller word dokument.

När det gäller läkemedel oavsett vilket. Under de första 5 åren de finns på marknaden så är det speciell rapporteringsplikt att allt som dyker upp ska rapporteras in även sånt som man vet egentligen inte kan komma från läkemedlet. Så de får en ganska bra bild över vilka biverkningar som kan finnas.

Vad jag vet så finns det bara ett läkemedel/vaccin som fått lov att kringgå alla regler som finns gällande läkemedel och det var pandermix, det som för några år sen gavs mot svininfluensan. Det var det som gav många narkolepsi.

.

JossanH
2/12/17, 7:29 PM
#31

#30 jag är medveten om att man själv kan rapportera in biverkningar men tyvärr är väldigt många helt omedvetna om det. Och får dessutom människor veta att det omöjligt kan ha ett samband (ibland tom saker som tydligt står som biverkning i FASS men verkar inte helt ovanligt att många som faktiskt sitter i position att ge vaccin är helt omedvetna om vilka biverkningar som står listade på de vaccin de ger) så ger många upp. Trots att möjligheten finns att rapportera själva.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Upp till toppen
Annons: