Annons:
Etikett08-nybliven-förälder
Läst 908 ggr
mollyt
1/22/17, 12:50 PM

Föräldrarledighet och SGI

Vi är föräldrar till en tjej på 10 månader, vi vill vara hemma med henne länge - nu tänker vi att hon börjar på förskola på deltid när hon är 2,5 år men att vi fortsätter att vara föräldrarlediga några dagar i veckan efter det.

I vilket fall, jag blir jättesnurrig av systemet med föräldrardagarna! Hur mycket jag än försöker leta information på deras hemsida blir jag fortfarande inte klok.

I fredags fick vi hem ett informationsblad eftersom hon "snart fyller ett år". Vi har hittills sparat föräldrardagarna, men jag förstår att om vi vill spara SGI:n så måste vi börja ta ut dagar när vi inte jobbar efter att hon fyllt ett år. 

MEN jag har förstått att man kan välja att inte ta ut några dagar tills barnet fyller 1,5 år (men då förlorar man sin SGI) MEN då stod det att detta inte kommer att påverka värdet av föräldrardagarna fören barnet är två år? Så…. mellan 1,5-2 år får vi mer pengar än vad vi får från 2 år och frammåt?

Sedan förstår jag inte det här med syskon - ska syskonet vara fött inom 1 och 9 månader eller ska jag ha blivit gravid igen inom 1 år och 9 månader? 

Hur blir det då med SGI:n om jag t.ex. inte tar ut några dagar tills att dottern är 1,5 men att jag föder ett syskon efter att dottern fyllt 2 år? Fortsätter vi då med att få ut samma ersättning som vi har nu eller blir vi nollade till barn nummer 2? 😭

Annons:
fluffis
1/22/17, 4:06 PM
#1

Har ni tänkt på att om ni ska vara hemma så pass länge så räcker förmodligen inte SGI-dagarna utan ni får ta av lägstadagarna och då får ni ändå ut lägre ersättning? Om ni inte sparat jättemånga dagar förstås :)

Man ska ha blivit gravid igen inom 1 år och 9 månader för att få behålla sin ersättning. Tänk på att ersättningen enbart gäller föräldraledigheten. Skulle du t.ex. bli sjukskriven som baseras på SGI så behålls inte den ersättningen. Jag hade nyss den diskussion med Försäkringskassan. Iom att jag haft förlossningsdepression så är det nog bra att tänka på det.

Din sista fråga: Ja, jag uppfattar det som att du ändå får behålla din ersättning iom att du blir gravid inom 1 år och 9 mån.

Upp till toppen
Annons: