Annons:
Etikett20-tips-råd
Läst 749 ggr
densomundrar
2016-12-06 11:13

Bebisars utveckling

finns det någon bra sida eller app där man utvecklingsfas för utvecklingsfas kan läsa vad som händer med barnet eller när vissa saker brukar börja komma, tex som att kunna sitta upp själv ect? Lite som alla graviditets appar och kalendrar? :-) Skulle vara roligt att läsa om utvecklingen då jag just nu inte har en aning :-/

Annons:
[GråHäxa]
2016-12-06 11:18
#1

Wonder weeks är en jättebra app. Kostar 20 kr tror jag. Helt klart värt det :-)

fluffis
2016-12-06 11:33
#2

Jag har WomanLog Baby kalender samt PregLife - Gravid & BabyApp. Där finns en del om utveckling och sånt.

Sen har jag Baby Major Steps som är på engelska och där kan man kryssa av saker som bebisen har åstadkommit. Lite spännande i början tyckte jag. 

Har även Babyguiden från Familjeliv men kommer inte ihåg hur den funkar. Den funkar fram till ett år och iom att mitt barn är äldre än det så kan jag inte se något där.

Sen finns det en från 1177 som heter BVC-appen om man vill ha lite koll på vad som händer där.

densomundrar
2016-12-07 17:27
#3

Tack för tipsen, ska kika på det.

densomundrar
2016-12-09 13:33
#4

Hittade det jag sökte, tack för tipsen :-) Detta men bebisar och utveckling, när ska man börja försöka ha fasta sovrutiner? Läste någonstans att nyfödda inte kan ha det utan hämtar energi så fort dom har behov av det. Svärmor har tjatat sedan han föddes om att "sover han såhär mycket kommer han inte kunna sova inatt", vilket han gör, han vaknar bara någon gång för mat och somnar sedan snabbt om.

[GråHäxa]
2016-12-09 14:16
#5

Jag har hört att bebisars dagsömn inte påverkar deras nattsömn. Det tycks stämma här hemma. Jag försöker att låta dottern styra själv när hon vill sova. Visst sätter jag på pyjamas, ny blöja dämpar belysning och försöker varva ner. Men är hon inte trött så leker vi en stund innan vi testar att sova igen. Hon är 8 månader för övrigt.

mollyt
2016-12-09 21:07
#6

Jag har också läst det som #5 säger angående att dagsömnen inte påverkar nattsömnen. För oss stämmer det verkligen! Vår tjej (8,5månad) kan ha sovit middag mellan kl 15-17 men ändå(!) så är hon så trött att hon inte vet var hon ska ta vägen när klockan är 18, haha. Hon är en generellt väldigt kvällstrött och morgonpigg tjej, somnar vid 18 och vår morgon börjar vid 5:30-6 sedan.

Annons:
[Thiah]
2016-12-09 21:12
#7

#5 många av "mina" föräldrar klagar högljutt om deras barn sovit mer än 20min per dag för då sover de aldrig på natten. Men sedan satte en av dessa föräldrar ut en status på fb där hen skrev att hens barn (över 4 år) inte ville sova vid kl.8…. Har en kollega vars barn aldrig somnade innan 22 vare sig han sov eller inte. Han var hemma barn och sov cirka 22-07 men inget däremellan… Min egen son sover som normalt så länge han är väckt innan klockan 16. Han somnar runt 20-21 normalt sett och är 2 1/2 år gammal.

tlover
2016-12-12 20:05
#8

Kan det vara att föräldrarna inte minns den allra första tiden så perfekt? Förr så kunde dottern sova när som helst men nu (efter ca 1,5år) så somnar hon jättesent om hon sover efter 14:30-15:00. Jag tänker en stor del av första tiden är redan nu dimmig pga sömnbrist så när det gått 20-30 år så är det väl inte konstigt om man minns fel

l'm back

Pontiac57
2016-12-13 01:08
#9

Jag har inte märkt av på sonen att han har problem att somna på kvällen om han tagit en sen tupplur men vi har lagt han samma tid sen han va nykläckt och det har aldrig varit problem än på 11 månader :) däremot om han har sovit för lite på dagen har han mycke mardrömmar och baknar ofta på natten :)

[GråHäxa]
2016-12-13 01:17
#10

Jag tror det där med att dagssömnen inte påverkar nattsömnen gäller barn under 1 år bara.

oh-la
2016-12-13 09:36
#11

Bebisar föds inte med förmågan att känna skillnad på dag och natt, den förmågan kommer efter ett par, tre månader. Innan dess kan dygnsrytmen vara väldigt upp och ner och att sova på natten är ingen självklarhet. Lägg därtill att ett spädbarn under sina första tre månader sover i genomsnitt 15-18 h. Det säger sig självt attdet blir en hel del dagsovande, speciellt med tanke på att de ofta är vakna och äter på nätterna. Små spädbarn ska inte hållas vakna. Dom sover när dom behöver det. Att vara ute i solljus hjälper små barn att få en dygnsrytm. De kommer från mörker dygnet runt och producerar inte riktigt de hormoner som gör oss trötta när det blir mörkt. Att utsätta dem för skillnaderna, ljus och mörker hjälper dem att "ställa in sig". Vår lilla tjej är tre månader den 21/12 och där har vi en slags rytm. Hon vaknar på morgonen runt 9, är vaken till runt 11 då hon sover ett par tre timmar. runt 15 sover hon nästa gång ett par timmar, sedan är hon vaken till 19 när vi byter till pyjamas. Ofta sover hon någon timme då innan vi är redo att gå och lägga oss. Sedan kör hon ett rejs till innan hon somnar med oss vid 22. Efter det vaknar hon och vill äta vid 4-tiden. Man kan väl säga att hon somnar efter ett par, tre vakna timmar på dagen. Tidigare var det ofta hunger som styrde när hon vaknade.

Upp till toppen
Annons: