Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 1773 ggr
[AnnaRen]
2016-11-30 12:21

Hur klär ni era bebisar i barnvagnen?

Tycker att det är så svårt att klä bebis i barnvagnen. Som nu har vi -3 grader och det blåser en hel del. Har en supervarm åkpåse. Är så himla rädd att klä på honom för mycket. Brukar känna på honom minst 10 gånger under en timmes barnvagnspromenad. Tycker att han antingen blir för varm eller för kall. Hittar ingen balans riktigt. Vill ju vara ute varje dag men nu har det blivit allt mer ångestladdat. Bebisen är 3 månader. Hur klär ni era småttingar under vintern? Något tips?

Annons:
Niini
2016-12-01 10:54
#1

Ylleoverall och sovpåse (eisbärchen) eller vadderad overall alt. Po. wf-overall och "mammalådans sovpåse" (vadderad sovpåse som vi får här i Finland).

OlgaMaria
2016-12-01 11:59
#2

Med en supervarm åkpåse (samt vindskydd ovanpå kanske ni har?) så tycker jag det räcker med en varm kofta/jacka, mössa och vantar. Behövs inte overall.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[AnnaRen]
2016-12-01 22:44
#3

Tack för era svar. Jag tog med mig termometern när vi var ute .. la den i åkpåsen. Det var 28 grader varmt. Tog på honom jacka och byxa av polyester samt mössa och vantar. Och han blev ganska varm. Jo vi hade även vindskydd på .. 😊

densomundrar
2016-12-03 11:19
#4

Som nybliven förälder tycker jag att det är jättesvårt att veta vad som är lagom, både i kläder och temp när jag kommer på mitt barn. Provar runt lite olika, nu har det varit runt noll grader och har haft antingen honom i "inne kläder" i en tunnare åkpåse med filt över och givetvis mössa, bäst är åkpåsen som ser ut som en overall med "hela händer", för då slipper jag slåss med vantar som ändå bara åker av. Tycker att det känns bra. Om man använder termometer för att kolla, vad ska det hålla för temp i vagnen/åkpåsen för att det ska vara bra? Skulle vara intressant att kolla.

[Tibonnanj]
2016-12-04 18:00
#5

Vi har en åkpåse/termosovsäck i liggdelen och kläder blir body, byxor, strumpor, ullsockor, bomullströja, mössa och oftast någon typ av vantar. Det går bra när det är runt 0 till 3-.  är det kallare har vi en krage för halsen, extra filt innan för åkpåsen och blåser det mycket så sitter locket på också. Oftast blir det lite för varmt.

Det här med att känna i nacken och panna om barnet är varmt eller kallt är väldigt bra för att hålla koll. Mindre roligt när man själv har iskalla händer :P

[AnnaRen]
2016-12-05 14:30
#6

Håller med om att det är svårt. Brukar känna ibland men tycker att han blir rätt så varm bakom nacken och på huvudet men inte alls på kroppen. Han blir dock väldigt väldigt varm under ryggen ibland. Och när man har kalla händer så är det svårt att känna om det blir för varmt tycker jag. Men hur hårfin gräns är det om han blir lite för varm? Alltså att han ska bli överhettad. För våran åkpåse är riktigt varm. När han sover i babynestet på nätterna så har jag två bomullsfiltar och ett täcke men han är lite kall trots alla Filtar och täcket. När det är sjukt svårt. Lade ner en termometer under täcket inne och den visade 24 grader. Han har en body, byxor och sockar. Han känns inte alls så där varm. Men lagom.. så jag skulle väl tippa på att 28 grader är rätt så okej beroende på vad han har på sig.. man kanske inte ska ta på honom en overall men något lättare på.

Annons:
mollyt
2016-12-06 21:02
#7

Vår 8 månaders hade idag (-4 grader) en tunn merinoullbody och en tunn merinoullpyjamas med polokrage utanpå (alltså två tunna lager på överkroppen och ett lager på underkroppen), sedan sitter hon i en fårskinnsåkåse (från Bozz). På huvudet har hon alltid en hjälmmössa i merinoull och om det är väldigt  kallt/blåsigt  så får hon en extra mössa utanpå. Alltid ullstrumpor.

Om det är lite mildare så har vi oftast bara ett lager ullkläder och sedan en ullpolohalsduk som täcker axlarna då de inte hamnar i värmen från åkpåsen såsom resten av kroppen.

Dottern är varm av sig, inte svettig men generellt varm.

Jag brukar utgå från vad jag har - klär jag mig i ett lager kläder och tycker det är varmt så klär jag inte henne i mer så att säga.

Jag använder i princip bara ullkläder nu till dottern, då de suger upp fukt om hon blir svettig så att hon inte blir blöt och nedkyld. Jag har en bärvinterjacka och sjalar henne mycket, så jag klär henne i vagnen så att hon passar att bära under min jacka om hon vill upp. Alltså använder jag lammskinnsåkpåsen/ullfilt som ytterkläder och ser till att hon bara själv är klädd i "inomhuskläder" så att hon ska klara av att dela min vinterjacka om hon vill upp ur vagnen. Alltså inga ytterkläder som vinteroverall.

Upp till toppen
Annons: