Annons:
Etikett10-amning
Läst 1089 ggr
densomundrar
11/27/16, 7:14 PM

Ont vid amning

Amningen har gått oväntat bra för mig, lillkillen säg sönder bröstvårtorna på mig det första dygnet men sedan jag började använda amningsnapp så har det fungerat bra (mer än att avvägningen från nappen nu inte verkar vilja fungera). Däremot sticker det så fruktansvärt o vänstra bröstvårtorna ibland när jag ammar, när det är den bröstvårtorna han suger på. Har pratat med BVC om det och fick inget vettigt svar om varför det är så och bara på ena bröstvårtan och tänkte höra med er om ni har några idéer och tips på hur jag kan göra för att lindra, för ibland gör det så ont så att jag får avbryta och byta bröst :-(

Annons:
[GråHäxa]
11/27/16, 7:33 PM
#1

Det kan sticka när utdrivningen sätter igång. Det är normalt att det gör ont den första tiden när man ammar. Men det skall inte göra extremt ont och det skall inte fortsätta att göra ont. Kliar det eller är det just att det sticker?

tlover
11/27/16, 9:56 PM
#2

En annan anledning till att ett bröst kan göra ont är om man inte tömmer det riktigt så att det blir knöligt och i värsta fall kan man få mjölkstockning. Mitt högra bröst var så, jag fick alltid vara pedantisk med att det tömdes annars blev det knöligt direkt.

l'm back

densomundrar
11/27/16, 10:53 PM
#3

Tack för svar. Funderar på om det är att amningsnappen kanske suger åt runt vårtan för hårt så den typ får blodförlust? Hehe… Får ju inte killen att suga utan nappen, speciellt inte på just vänster bröst. Det sticker i själva vårtan, när det väl börjar sticka så gör det mer och mer ont ju längre han ammar och har det väl börjat så ger det sig inte. Provar jag däremot 30 minuter senare kan det vara borta. När jag ger upp för att det gör ont så är det mjölk i nappen och jag kan handmjölka fram mer mjölk, vet inte om det ger samma stickningar då jag bara provat lite, tänkte inte på om det stack just då. Bröstet känns inte knöligt men är oftast större än det andra.

[GråHäxa]
11/27/16, 11:06 PM
#4

Jag tror inte att amningsnappen kan orsaka stickningar på det viset (men jag vet inte) Jag hade amningsnapp i början när det gjorde svinont och då kunde det klia i bröstvårtan när amningsnappen blev fylld med mjölk.

Stickande kan förmodligen också bero på svamp. Men då brukar det nog klia också. Finns det någon tjock vit beläggning på bebisens tunga och på insidan kinderna? En tunn hinna som går bort om man gnuggar försiktigt är bara mjölkbeläggning. 

Personligen så förknippar jag just stickande med just utdrivningen. Det kan komma flera utdrivningar per amningstillfälle. Jag tyckte det stacka till rätt ofta den första tiden. Det kunde sticka till även när jag inte ammade. Kan inte komma på något som hjälper, men det blev bättre med tiden. Tror man brukar säga att det tar ca 3 månader innan amningen är etablerad, tyckte nog att det tog såpass lågtid innan såna saker gav med sig. Även om det inte gjorde ont i 3 månader.

Hur ser bebisens tag ut? Tar han tag långt in eller långt ut? Är läpparna utåt fälda? 

Det är inget konstigt att brösten är olika storlekar heller, så länge det inte beror på att det är svullnad eller liknande som orsakar det.

Grattis till bebisen föresten 🌺🙂

Sarah
11/27/16, 11:34 PM
#5

Är han vit på tungan? Kan vara torsk.

tlover
11/28/16, 8:04 AM
#6

#3 då tror jag inte att det är samma som jag hade. Jag hade nämligen knölar innan det gjorde ont.

l'm back

Annons:
mollyt
11/28/16, 8:34 PM
#7

Jag tyckte också det stack så i början, som tusen nålar i bröstvårtan typ. Men jag tycke att det blev bättre efter någon vecka. Jag hade amningsnapp första 2 veckorna.

#3 Ett tips är att du låter honom äta med nappen tills han tar paus och släpper vårtan, då kan du ta bort amningsnappen och låta honom fortsätta utan. Det fungerade TOPPEN för oss! För när dottern ammat med nappen på ett tag så fick bröstvårtan samma form som nappen, haha! Så hon verkade inte märka någon skillnad. Vi vande oss av med nappen på en vecka, gick hur smidigt som helst!

densomundrar
11/29/16, 12:25 PM
#8

På föräldragruppen så sa dom att det skulle ta ca 1 månad för att få en etablerad Amning, det har ju gått så bra utan större bekymmer så förstår inte varför det börjat göra ont nu, och bara i ena bröstvårtan :-/ Jag tror inte han har torsk, det verkar inte så iallafall. Får nog prata med BVC om detta nästa gång jag ska dit…. Och framförallt gällande amningsnappen, känns som att jag provat allt och de få gånger han lyckas ta bröstet suger han bara en liten stund, släpper och blir grinig, sätter jag på nappen igen suger han igen. Vill verkligen inte dras med nappen under hela amningsperioden :-(

densomundrar
12/2/16, 2:55 PM
#9

Pratade om BVC om detta idag.

Amningsnappen tyckte hon att jag skulle fortsätta som jag gjort, att prova olika saker varje gång jag ammar eller alternativt pausa avväjningen en stund och sedan prova igenom, så vi får se om jag lyckas, vill verkligen inte ha nappen om jag inte behöver den. Hans viktkurva hade även planat ut lite och jag tror att det har med detta att göra, att jag helt enkelt knölar med honom under amningen så att han inte äter klart för att han tycker att det blir jobbigt, för mjölk har jag så att det sprutar i omgångar.

Stickningarna i bröstvårtan kunde hon inte ge något bra svar på och jag tror inte vi han diskutera klart det då vi kom in på annat, torsk hade han inte i alla fall, så får nog kanske ta upp ämnet nästa gång igen för antingen har jag dådligt minne eller så vart inte ämnet klart, det kan ha hänt något annat så vi kom av oss, minns inte riktigt och det känns lite läskigt =O Kan man ha så dåligt minne?!

[GråHäxa]
12/2/16, 3:25 PM
#10

Jag skulle verkligen vilja rekommendera dig att gå med i amningshjälpens slutna grupp på facebook. Där kan du ställa dina frågor till en hjälpmamma, dom är utbildade inom Amning och otroligt kunniga och hjälpsamma. Bvc sköterskor är inte utbildade inom Amning, så det är inte alltid som dom kan hjälpa så bra när det kommer till just det.

densomundrar
12/2/16, 4:05 PM
#11

#10 kollade på den gruppen förut då jag vill bli av med nappen så snart jag kan men såg att några bekanta var med i gruppen och då ville jag inte ställa några frågor där. Kan man göra sådant via PM tro? Vill inte ställa frågan öppet även om gruppen är sluten…

[GråHäxa]
12/2/16, 6:36 PM
#12

Jadå det går, klistrar in detta från deras sida:

http://www.amningshjalpen.se/kontakta-oss/kontakta-en-hjalpmamma

Amningsråd

Behöver du prata om Amning och få amningsråd?

Då har du några olika alternativ (klicka på den röda länken så kommer du vidare):

  • Ring/skicka mail/sms till någon av våra amningsrådgivare/hjälpmammor. Du kan ringa en hjälpmamma i vilket län du vill. Eftersom vi svarar på vår fritid vill vi att du helst ringer/sms:ar mellan kl 9 - 21. Svarar inte en hjälpmamma, prova med någon annan på listan eftersom vi kanske är på arbetet, lämnar barn på förskola, handlar eller är upptagna av annat. Du kan även prova att skicka ett sms och fråga om du kan ringa en speciell tid. 
    Skicka inte mail/sms till flera hjälpmammor på en gång, då det är onödigt att flera hjälpmammor svarar på samma mail/sms. Om du inte fått svar inom en vecka via mail eller ett dygn via sms, maila/sms:a hjälpmamma ett och säg att du mailar/sms:ar en annan hjälpammma istället

  • Gå in på någon av Amningshjälpens grupper på Facebook (har du en sluten profil, skicka ett PM till någon av våra admins och berätta varför du vill gå med i våra grupper):Hjälpmammor svarar -Amningshjäpens Rådgivningsgrupp - Enbart svar från hjälpmammor eller
    Amningshjälpens slutna grupp - Svar från både hjälpmammor och andra föräldrar

  • Läs våra informationssidor här på hemsidan (sår, lite mjölk mm)

  • Maila direkt till våra hjälpmammor, se alla mailadresser på hjälpmammesidanoch de lokala sidorna (klicka på länets namn)

  • Maila - help@amningshjalpen.se - till vår e-postsvarargrupp. Tänk på att det kan ta en vecka att få svar. Har du "akuta" problem, ring en hjälpmamma istället

Alla hjälpmammor och hjälpsökande är olika och alla uttrycker sig på olika sätt. Känner du dig inte nöjd med ditt svar från en hjälpmamma är du naturligtvis välkommen att ringa eller mejla en annan hjälpmamma.

Lämna gärna både positiva och negativa synpunkter på våra hjälpmammor till kontoret@amningshjalpen.se

OlgaMaria
12/2/16, 6:46 PM
#13

Verkar det som att han får i sig bra med mjölk när han är utan nappen? För på vissa kan nappen behövas för att utdrivningen ska fungera bra, typ om man har lite inåtvända bröstvårtor vad jag vet men det kanske kan vara lite olika.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
[GråHäxa]
12/2/16, 9:32 PM
#14

Vill inte överösa dig med en massa saker nu men något jag kommer att tänka på är att det kan vara värt att låta någon kolla på bebisens läpp och tungband. Vad var orsaken till amningsnappen? Är för trött för att orka läsa igenom hela tråden nu men om det är att han har svårt att få bra grepp plus att vikten börjat plana lite så skulle det kunna vara en möjlig orsak. Om så är fallet så är det inget farligt och det går att få hjälp med det. Amningshjälpen kan lotsa dig rätt i så fall.

densomundrar
12/2/16, 11:01 PM
#15

Tack för eran info, jag vill ju gärna få detta att fungera på ett bra sätt för både honom och mig. När jag var på BB och första besöket på BVC så sa dom att han hade ett bra grepp om vårtan. Anledningen till nappen är för att han sög sönder vårtor a redan första dygnet. När jag tänker efter så var vänster vårta alldeles sårig och det är den som "strular" nu, kan det ha ett sammanband tro? Mjölk har jag så att det sprutar ibland så jag förutsätter att han får i sig tillräckligt när jag inte knölar med att ta bort nappen (han äter ibland tills han kräks), däremot får jag ganska plana bröstvårtor när han hålla på och försökt att hitta rätt ett tag men då avbryter jag och sätter på nappen för jag tror inte han hittar om den planar ut. Eller tänker jag fel? Ska kika lite på amningshjälpen och se om dom har några bra tips och råd i båda fallen. Ska träffa barnläkare i mitten av december, kan även prata med dom om detta.

densomundrar
12/2/16, 11:02 PM
#16

#14 läpp och tungbandet så jag vet varför jag vill att barnläkaren ska kika snabbt på det? :-) , vad är det då du tänker på? Något jag kan kika efter själv?

[GråHäxa]
12/2/16, 11:37 PM
#17

Om tung eller läppbandet är korta så kan det göra att bebisen har svårt att få ett bra grepp, det kan blandanat orsaka smärta och sår vid amningen och att bebisen har svårt att få i sig tillräckligt med mat trotts att mjölk finns. 

Kortfattat kan jag tipsa om att kolla om bebisens tunga blir lite hjärtformad när han gråter. 

Här finns jättebra information om kort tungband

https://sagogrynet.wordpress.com/2010/11/02/kort-tungband/

densomundrar
12/2/16, 11:40 PM
#18

Tackar, ska kolla

Sarah
12/3/16, 8:30 AM
#19

Om det är för mycket mjölk jag de tycka att det är lite läskigt. I början när utdrivningen är så stark så kan det bli att de kräks därför. Du kan testa att pumpa lite innan Amning så att det inte kommer så mycket i början :p jag brukade ibland ställa mig över handfatet och sätta igång mjölken, då lättade trycket lite och det var enklare för bebis att äta.

densomundrar
12/3/16, 9:08 AM
#20

Ok, det är ju värt att testa :-)

Annons:
Upp till toppen
Annons: