Annons:
Etikett03-barn-1-3-år
Läst 1580 ggr
sunflower185
2016-10-18 18:40

En eller två tupplurar om dagen?

Hur gamla var era barn när de började sova endast en tupplur om dagen? Vår tjej är nyss fyllda ett år och vi har provat i lite över en vecka att ha henne att sova endast en gång, och det går väl helt ok. Vi har försökt lägga henne efter lunch kring 12-13 tiden och så sover hon ca två timmar. Men hon är jääättetrött därvid 10 tiden (där hon tidigare brukar sova första luren) så ifall vi inte hittar på något har vi bara en grinig tjej. Samma sak efter middagen runt 16-17, då blir hon trött och man måste hitta på nåt så hon orkar till läggdags som blir mellan 19-20. Hon vaknar allt mellan 06.30 och 8, den sista tiden har hon vaknat rätt tidigt. Hon har krånglat mycket med sömnen både dag och natt så därför testar vi att ha henne att sova endast en gång. Dock får jag lite dåligt samvete ibland då det känns som att vi "tvingar" henne att vara vaken när jag ser att hon är trött. Flera timmar om dagen går ju åt att försöka underhålla henne såpass att hon orkar vara vaken ett par timmar till….. låter detta helt hemskt? Dock sover hon ca 11-12 timmar på natten, men innehåller rätt mycket bök och stök i sömnen…

Annons:
soundtrack
2016-10-18 19:26
#1

Dottern var 1 år när hon gick över till en sovstund per dag. Det var hon själv som signalerade att det var dags (gick inte att söva henne på förmiddagen längre) så det var inget vi styrde.

fluffis
2016-10-18 20:35
#2

Det är jättesvårt tycker jag. Det är en hyfsat stor omställning. Vi tyckte ett tag där i somras när vår skrutt var ca 10-11 månader och sov hyfsat bra på nätterna, att vi skulle ändra till en gång om dagen. Delvis också för att vänja honom vid förskolans rutiner eftersom han skulle börja där när han blev ett. Under sommaren var vi och hälsade på på förskolan och de menade att det kunde bli rätt mycket med allt nytt osv när han började på förskola. Vissa barn t.o.m. sover hur mycket som helst, typ hela eftermiddagen, sa de. Så vi behöll de två tupplurarna om dagen tills han var ett. När han väl började på förskolan så dröjde det inte mer än två dagar eller liknande, så hade han ändå kommit in i deras trall och sov en gång om dagen, efter lunch. Nu när han varit på förskola i knappt två månader (och är mer avslappnad där?) så skiftar det lite efter dagsformen. T.ex. idag sov han 30 min innan lunch och 50 min efter. En annan dag var han trött innan lunch men ville inte somna, men somnade mitt i tallriken efter några tuggor mat istället :) Oftast sover han bara en gång om dagen.

jackiejohn
2016-10-18 21:28
#3

Våran dotter har sovit en gång om dagen sen hon var 5månader. Hon började med det i samband men att vi slutade amma och således fick slut på nattmålen så hon sov hela natten och en gång på dagen och då en ca 2-3h lång tupplur. Och gör så fortfarande och vissa dagar numera sover hon inte middag alls, nu är hon förvisso snart 2år :)

Sarah
2016-10-18 21:45
#4

1 år och 2 månader. Hon valde det själv. Från 2-3 tupplurar om dagen till 1 på ca 40 min bara. Idag sov hon inte alls…

sunflower185
2016-10-19 06:25
#5

Jag tycker också det känns lite från och till. Sover hon förmiddagslur är det jättesvårt att få henne att sova på eftermiddagen, fastän hon är hur trött som helst. Det knepiga är att hon vaknar så olika tider morgonen, idag vaknade hon 5:50, så jag misstänker att det får bli två tupplurar idag…..

Amoz
2016-10-19 22:29
#6

Vi försöker hindra sonen från att sova middag för sent men han sover fortfarande länge under dagen. Han brukar somna runt 11 och sover tills han vaknar själv, oftast runt 13-14 (ibland till 15) sedan försöker vi helt enkelt roa på alla sätt vi kan på eftermiddagen när han börjar bli trött. Det skulle inte gå att låta henne sova tidigare då?  Han är 1 år och 1 månad

Annons:
sunflower185
2016-10-20 18:41
#7

Alltså jag är så kluven… sover hon en gång om dagen känns det som att det är för lite, och sover hon två gånger blir det för mycket. Idag sov hon en gång mellan 12-14, men känns som att det är ett enda kämpande och trixande att försöka hålla henne vaken några extra timmar till. Blir bara en massa gnäll och gråt de sista timmarna innan hon sover tupplur/för natten. Igår sov hon två tupplurar och var så glad hela dagen! Idag vaknade hon först kl 8 så det skulle varit lite väl mycket med två tupplurar då.. Men mycket gnäll nu på kvällen så gubben lade henne och sova… Idag tex var hon trött redan vid 17-tiden, men det passar ju inte att sova nån tupplur då mera,och inte kan hon ju sova för natten så tidigt heller. Gaah..

sunflower185
2016-10-20 18:43
#8

Kan ju tillägga att hon blir trött redan efter 2-3 timmars vakentid, är det inte väl lite för en ettåring? 😳

Sarah
2016-10-20 18:56
#9

Varför är det inte ok att ta en tupplur vid 17? Måste hon gå och lägga sig tidigt på kvällen? Vi har alltid låtit Elvas egen rytm och trötthet styra. Förutom när hon pytte och sov jämt så har hennes tupplurar varit ungefär samma. Vakna vid ca 9 - 10. Sova vid 12, sen sova igen runt 15 och 19. Lagt sig för kvällen vid 23. Sen har hon slutat bli trött vid 19 och den luren försvann. Oftast försvinner även den vid 12 nu. Men det är hennes val. Hon behöver inte mer nu. Men blir hon trött så lägger vi henne. Ser ingen vits med att lägga om hon inte är trött och är hon trött vill vi inte tvinga henne att vara vaken om hon vill sova.

[Thiah]
2016-10-21 12:44
#10

Joel sov 2 dagssömner tills han var nästan två. På dagis somnade han mitt i lunchen för han var så trött. På helgerna har han fått sköta sig själv. Nuförtiden är han 2 1/2 är och sover enabrt 1 gång på dagen men varierar mellan 1-3 timmar. Han har ett STORT behov av sömn så han får sova så mycket han vill.

Upp till toppen
Annons: