Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 1102 ggr
SoeN
2016-10-14 19:11

Barn titta på tv, när?

När är det okej att de små tittar en stund på till exempel Babblarna? Jag har läst så olika om det. Vår son blir helt knäppt tyst (till exempel om han åker bil och är ledsen) av att bara höra dem, ibland har han fått titta en kortis. Hemma har han fått titta i max 5 minuter, och han verkar uppskatta det. 

Han blir 5 månader nu.

Annons:
[TanatosNyx]
2016-10-14 19:58
#1

Äh, vi började med babblarna vid typ 3 månader. Än har han inte dött eller blivit koko 🤪 han är också väldigt social och framåt. Inte ett dugg beroende av tv och avsaknad av fantasi, tvärtom.

soundtrack
2016-10-14 20:32
#2

Vill minnas att Babblarna introducerades runt 4-5 mån här med.

SoeN
2016-10-14 21:01
#3

Så bra :) Hur länge är okej tror ni? Ja nu pratar jag inte länge som i länge, men ungefär?

soundtrack
2016-10-14 21:09
#4

Alice fick titta några minuter åt gången, det blev hennes distraktion om jag tex behövde plocka ur diskmaskin och liknande saker. Samt ett sätt för henne att magträna lite då hon hatade att ligga mage annars :P

Amoz
2016-10-15 14:51
#5

Här står tvn nästan alltid på men min pojk bryr sig knappt om den :P Är det någon spännande reklam kan han kika men oftast inte. Babblarna och babyloonz gillar han däremot men jag tror det mest är musiken som lockar honom.

Hur länge tror jag är svårt att säga och jag tror ingen kan säga en bestämd tid egentligen. Vissa forskningar säger "inget" medans andra är rätt generösa med tiden. Min pojk kunde vara väldigt ledsen i bilen ett tag och då tyckte jag det var bättre om han såg på babblarna än att han grät så då kunde det väl vara 30 kanske innan han oftast somnade.

SoeN
2016-10-15 14:53
#6

Ja här rör det sig om några minuter här och där så det ska väl vara okej tycker jag :)

Annons:
mollyt
2016-10-18 20:06
#7

Jag tror att du får känna vad som känns bäst för er i din familj. Vår tjej är 7 månader och hon får fortfarande inte se på TV. Jag anser själv att det är för mycket stimuli för ett litet barn, så hon får sitta med ryggen vänd mot tv:n och titta på oss om vi har TV:n på (oftast ser vi inte på TV mer än nyhetsmorgon när hon är vaken, serier osv ser vi på kvällen när hon sover). På morgonen försöker jag ofta leka lite med henne för att hålla uppmärksamheten på oss istället för TV:n i bakgrunden. Men å andra sidan är det inte hela världen om hon vänder sig om och ser TV:n några minuter här och där. Men ja, det är mest jag som står på mig. Min man är nog mer generös, hehe.

LoAEmma
2016-10-19 23:49
#8

Min åttamånaders kollar på youtube ibland, oftast Babblarna!
Blir inte varje dag men när det behövs och hon är less så kan det bli en halvtimme eller så med Babblarna tex. Hon är mycket intresserad!

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

fackdack
2016-10-29 02:41
#9

Min dotter har alltid kollat på tv våran tv tror jag går 24/7 men hon leker alltid och sen om det är något hon vill se på kollar hon på det och det har väl varit så nu sen ja hon var la inte ens född :') men hon e riktigt smart smartare en hennes kusin som är 4 och våran dotter 2 :) plus att doktorn sa att hon utvecklas väldigt fort ock är som en 3. 4 åring på det sättet hon leker osv. Plus att hon övar på Språket, former , färger och ramsor :) hon och jag gör det så klart med men extra :) Hon lixom överdriver ju inte heller och kolla på tv om jag säger så hon kanske kollar om jag ska räkna högt 100 min eller så;)

Sarah
2016-10-29 19:35
#10

Vi har aldrig märkt av att det skulle bli för mycket stimulans. Hon har aldrig blivit stissig eller haft jobbigt med sömnen för att hon sett på tv. Vi tittar mycket på serier och filmer. Hon ser en stund, sen lessnar hon och gör ngt annat. Tror som med mycket annat att börjar man begränsa innan det verkar bli ett problem och gör en stor sak av ngt, så blir det stort för barnet. Några jag känner som varit stenhårda med ingen tv när barnen var små får några år senare bända bort barnen från tv-soffan.

[Thiah]
2016-10-30 07:22
#11

Vi har märkt att för mycket teve gör att Joel sen blir ledsen när vi stänger av(han får titta på netflix själv). Men det är mera för att han inte får som han vill… Har vi teven på så kan han gott leka, titta, leka osv… Samma sak med sötsaker faktiskt. Vet han att dom är där så äter han lite, leker, äter lite leker….

Agafia
2016-10-30 09:39
#12

Sätt på lite kul musik istället om det behövs , annars låt det vara tyst . Barn av idag lever i ett ständigt brus av ljud ( har 7 barnbarn ) varför måste tv stå på konstant ?

Toft
2016-10-31 18:47
#13

Jag tänker att det till stor del beror på hur ditt barn reagerar på TV-tittandet.  Om ett barn blir som trollbunden av TV:n skulle jag personligen undvika det så länge som möjligt. Vi har det ganska lätt hos oss då vi inte har någon TV 😉

Annons:
AnnaFagerell
2016-11-09 14:20
#14

Mina barn har inte sett tv innan de var 2 år. Vad får en bebis ut av tv tittande? Denne vill väl mest se sina föräldrar. . . Min åsikt

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Shadous
2016-11-10 14:02
#15

Jag tänker att det är mest en kul grej för dem, men ingen aktivitet i sig (om det makes sense?). Som min BVC sköterska sa till oss: 'Det är ju inte kolla på Tv de ska göra'. 

Det de ska göra det är ju att upptäcka världen, sin kropp, sina förmågor, sin relation till andra och sig själva. Om det blir för mycket Tv-tittande, Iphone/pad så kan de ju hämmas, men det är inte så troligt om det är i små doser. en liten stund om dagen. 

Vissa förskolor kör ju med en stund för paddan där barnen får sitta och titta om än väldigt begränsat och det är väl ofta på den stora avdelningen har jag fattat det som.

Upp till toppen
Annons: