Annons:
Etikett04-barn-3-5-år
Läst 1684 ggr
Valentine
10/11/16, 9:07 PM

Fått ny logoped

Är det någon som arbetar som logoped här?, som skulle kunna hjälpa med mitt huvudbry. Vi bor uppe i norr. Mitt barn har gått hos en logoped två år tillbaks. Barnet har uttalssvårigheter. Nu har vi fått en ny logoped, en skånsk. Hur ska skåningen kunna hjälpa till med uttal??? Logopeden visade en bild på en pojke som äter korv, och frågar mitt barn vad han gör. Pojken äter kaow säger mitt barn. Ja bra säger logopeden, pojken äter kaow. Hon sa exakt likadant! Blir det inte konstigt för mitt barn? Vi säger ex. fina fisken, träning. Så ska logopeden träna med barnet ex. feina feisken. Blir det inte rörigt för barnet? Barnet kan inte heller säga r, det kan ju inte logopeden heller. Vad ska denne då göra för r-övningar? Jag ber om ursäkt om detta låter som ett skämt! Och ni som är skåningar vill jag inte ska ta åt sig pga dialekten. Absolut inte! Och jag har inget emot skåningar som så. Farfarn till detta barn är skåning. Så jag vill inte ha tjaffs kring det, endast svar på mitt huvudbry tack.

Annons:
Ria74
10/11/16, 10:49 PM
#1

Jag tror inte du ska fundera så mycket på just dialekter. Nu vet jag inte varför ditt barn går hos logoped men huvudsaken är ju ofta att barnet pratar och lär sig uttrycka sig. Mitt barns far är från halland medan jag är från skåne och vi bor i skåne. Självklart tar hon efter oss båda med dialekter och vissa ord. Vissa ord tycker jag låter konstiga, men det är helt enkelt för att jag inte är hallänning och inte är van vid den dialekten. Men hur konstigt det än låter för mig så är det fortfarande svenska och helt accepterat i hela landet. Huvudsaken är att hon lär sig uttrycka sig, sen om det är på skånska, halländska, rikssvenska eller norrländska spelar mindre roll.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Valentine
10/11/16, 11:06 PM
#2

Tack för svar! Nä jag kanske inte ska lägga så mycket vikt i det. Självklart är skånska svenska, jag säger inte annat. Och jag skrev klart och tydligt att det var inte den sortens diskussion jag var ute efter. Mitt barn har alla orden i huvudet, pratar nonstop hela dagarna, kan uttrycka sig, men när han ska få ut orden ur mun så blir det uttalsfel och det är uttalen vi jobbar med. Och jag tog det där med korven som ett exempel. Vi tränar korv hemma, vi säger korv till vardags, sedan ska barnet träna tillsammans med logoped och barnet ska säga efter logopeden kaow, blir det inte förvirrande då? Alltså stökar det inte till i huvudet på barnet då? Det är det jag undrar. Alltså detta är inget påhopp på/mot/om skåningar!

Ria74
10/11/16, 11:13 PM
#3

#2 Nu är jag i och för sig inte logoped men jag antar att det inte spelar så stor roll med dialekt annars skulle ju enbart logopeder få tala rikssvenska. Eftersom du känner att det är ett så stort problem för dig så kanske det hade varit en idé att be om en annan logoped eller att i alla fall lyfta frågan när ni är där.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Valentine
10/11/16, 11:24 PM
#4

Nä säkert spelar det ingen roll, men jag har tänkt att jag ska höra med logopeden så kan jag få förklarat för mig. Det är ett tag till tills vi ska dit så därför var jag snabb att slänga ut frågan här. Det är inte ett stort problem för mig utan endast en fundering :) och det är som du säger att annars skulle bara dom som talar rikssvenska få utbilda sig till logopeder.

Ria74
10/11/16, 11:37 PM
#5

Du får gärna berätta vad logopeden sa sen om du vill. Det är en intressant fråga :)

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Valentine
10/11/16, 11:44 PM
#6

Ja det gör jag gärna :) men det blir inte förrens i slutet på oktober då vi ska dit igen.

Annons:
[TanatosNyx]
10/12/16, 5:00 PM
#7

Hmm jag vill absolut inte trampa någon på tårna, men jag hade faktiskt lite diskret bytt logoped. Jag kan inte se hur denne skulle kunna hjälpa ditt barn utifrån din beskrivning. Har inte heller något emot skånska, men det är ju inte det detta handlar om, utan det handlar om att ditt barns talfel drunknar i logopedens dialekt. Det blir ju helt skevt.

Valentine
10/12/16, 7:21 PM
#8

#7 Tack, du förstår hur jag menar som! Jag skulle ju kunna ringa logopedmottagningen och höra mig för också, och inte vänta tills nästa besök. Så behöver inte den logopeden vi fått ta illa vid sig heller, om hen nu skulle göra det. Samtidigt som jag kan tänka mig att det finns andra som kanske undrat liknande??

[TanatosNyx]
10/12/16, 7:27 PM
#9

Jag skulle ha ringt innan nästa besök, det är ju ganska poänglöst att vänta.

Valentine
10/12/16, 7:31 PM
#10

Japp ska göra det :) jag instämmer.

Valentine
10/17/16, 9:05 PM
#11

Har nu fått svar av den nya logopeden. Det var vetenskapligt bevisat att dialekt inte spelade någon roll när det kommer till hjälp med uttal. Och logopeden tyckte inte alls det var konstigt att jag undrade över detta och var glad för att jag tog upp det jag funderade över. Och logopeden tog det inte som en förolämpning, sa dessutom att fler har frågat om detta tidigare. H×n sa också att det finns gotländska logopeder runt om i Sverige :) Så det var ju jättebra, väldigt tacksam att h×n förklarade så jag fattade!, och inte behöver fundera mer över det. Dialekt, nemas problemas!:)

Ria74
10/17/16, 9:15 PM
#12

#11 Vad skönt att du fick svar :) Jag misstänkte att det inte spelade någon roll.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Valentine
10/17/16, 9:30 PM
#13

#12 ja det var det faktist :) samtidigt som jag känner mig lite löjlig såhär i efterhand :)

Annons:
Niini
10/21/16, 9:54 AM
#14

Där ser man ☝️ O tycker inte alls du ska känna dig löjlig, som Hen sa så var du ju inte första som undrade. Dessutom kan man ju inte veta allt, speciellt om man inte själv är inläst på ämnet :)

Ria74
10/21/16, 12:09 PM
#15

#13 Tycker inte alls du var löjlig. Bättre att kolla än att gå och fundera :) Man vill ju alltid det bästa för sina barn och då var det en helt relevant fundering.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Upp till toppen
Annons: