Annons:
Etikett04-barn-3-5-år
Läst 1684 ggr
Valentine
10/11/16, 9:07 PM

Fått ny logoped

Är det någon som arbetar som logoped här?, som skulle kunna hjälpa med mitt huvudbry. Vi bor uppe i norr. Mitt barn har gått hos en logoped två år tillbaks. Barnet har uttalssvårigheter. Nu har vi fått en ny logoped, en skånsk. Hur ska skåningen kunna hjälpa till med uttal??? Logopeden visade en bild på en pojke som äter korv, och frågar mitt barn vad han gör. Pojken äter kaow säger mitt barn. Ja bra säger logopeden, pojken äter kaow. Hon sa exakt likadant! Blir det inte konstigt för mitt barn? Vi säger ex. fina fisken, träning. Så ska logopeden träna med barnet ex. feina feisken. Blir det inte rörigt för barnet? Barnet kan inte heller säga r, det kan ju inte logopeden heller. Vad ska denne då göra för r-övningar? Jag ber om ursäkt om detta låter som ett skämt! Och ni som är skåningar vill jag inte ska ta åt sig pga dialekten. Absolut inte! Och jag har inget emot skåningar som så. Farfarn till detta barn är skåning. Så jag vill inte ha tjaffs kring det, endast svar på mitt huvudbry tack.

Annons:
Ria74
10/11/16, 10:49 PM
#1

Jag tror inte du ska fundera så mycket på just dialekter. Nu vet jag inte varför ditt barn går hos logoped men huvudsaken är ju ofta att barnet pratar och lär sig uttrycka sig. Mitt barns far är från halland medan jag är från skåne och vi bor i skåne. Självklart tar hon efter oss båda med dialekter och vissa ord. Vissa ord tycker jag låter konstiga, men det är helt enkelt för att jag inte är hallänning och inte är van vid den dialekten. Men hur konstigt det än låter för mig så är det fortfarande svenska och helt accepterat i hela landet. Huvudsaken är att hon lär sig uttrycka sig, sen om det är på skånska, halländska, rikssvenska eller norrländska spelar mindre roll.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Valentine
10/11/16, 11:06 PM
#2