Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 658 ggr
_Fisken
2016-09-24 14:21

Gluten i vällingen

Jag minns vår barnmorska sade att vi skulle ge barnen vanlig svensk välling som innehåller höga halter av gluten. Vi nekade o köpte dansk välling. Tror det var majsvälling….vi trodde att barnen skulle må sämre av att matas med maxxad glutenvälling. Barnmorskan blev lite truttig på oss. :-)

Som jag kan läsa denna artikel så hade vi lite rätt. Eller läser jag fel?

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article23586848.ab

(edit: De fick bröst första halvåret…)

Annons:
Destany
2016-09-25 04:37
#1

O ge välling e ju upp till var o en. Min son har inte mått dåligt av att få svensk välling. Det rekommenderas ju att ge gluten relativt tidigt då man minskar allergi mot det

_Fisken
2016-09-25 06:20
#2

Det är ju det synsättet artikeln, som jag förstått, bestrider. Den säger att ge mycket gluten tidigt skapar intolerans.

oh-la
2016-09-25 20:37
#3

#2, man får nog läsa hela studien, inte bara en aftonbladetartikel som är ganska förenklad och kanske lite vinklad. Börjar man kolla lite på teddy studien står det ganska omgående att man fortfarande inte vet vad som orsakar glutenintolerans, men att i de fall där det föreligger ärftlighet ökar risken vid tidig introduktion av gluten. Saknas ärftlighet finns det inget som talar för att man bör avvakta med gluten. Studier är ofta lite mer komplexa, och Aftonbladet är väl kanske inte den bästa återberättaren. Sedan än det ofta svårt att som lekman tolka studier.

_Fisken
2016-09-25 20:45
#4

Jag är lekman. Men när barnmorskan pressade på o jag visste att ett helt land (Danmark) INTE valde Sveriges väg så var det klart för vår del.

Tack för dina varningar. …

oh-la
2016-09-25 21:45
#5

Egentligen står det inte att det finns en risk vid ärftlighet heller… Snarare att man sett en ökning. Som sagt, vetenskapliga studier är svårtolkade för lekmän och AB är inte bättre än en annan på att få fram budskapet. Huvudsaken är ju att du känner att du gjorde rätt :)

Intehärutandär
2016-09-25 22:01
#6

Min son har aldrig ätit/druckit välling. Jag gjorde det motvilligt. Så äckligt! 

Man fick sina smörgåsrån att suga på vid 3 mån för att sakta introducera gluten.

Annons:
_Fisken
2016-09-26 07:40
#7

Vi fick lov å sätta in välling efter tredje barnet. Barnet vaknade på natten av hunger så det var till å ge henne extra inför natten. Hon skulle vara proppad så det rann. Då sov hon sen…

JossanH
2016-09-26 23:05
#8

Har aldrig gett välling och ställer mig högst tveksam till innehållet i de färdiga produkterna på marknaden. Med första barnet valde vi att följa råden från BVC och gav gluten från början. Med andra barnet valde vi att avstå gluten till efter 1 års ålder.

Sajtvärd på Iller.ifokus

_Fisken
2016-09-26 23:10
#9

Ja, man gör så gott man kan som småbarnsförälder…lyssnar på olika råd som pekar ibland åt olika håll och sen går man på magkänslan.

Upp till toppen
Annons: