Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 761 ggr
Sarah
9/18/16, 12:03 AM

Vardagstråd

Hur ser en bra dag ut för er med era små barn? Tänkte i samband med tålamodstråden. Hur är en trevlig/ harmonisk dag med era barn? Vad gjorde den bra? Ta gärna med lite om era förhållningssätt till varför ni umgås som ni gör, om ni förstår mig rätt :) Min grundtanke är att det är i en vardag barnen framförallt ska leva, samt att det finns stort värde i att uppskatta vardagen och de små sakerna i den. En ensam (tar ensam då jag mest tänkte på små barn och då är många fortfarande föräldralediga) dag med dottern kan normalt se hur så här: Upp 8.30 ca, hon hänger på köksgolvet medan jag sätter på kaffe och tar fram frukost. Trevligast frukost får vi i soffan framför ngt barnprogram på tv. Men oftast äter vi i köket. Sitter vi i soffan matar jag annars får hon mest mat att pilla med själv. Medan hon äter klart röjer jag upp i köket. Efter frukost går vi ut på altanen. Hon leker med sitt och jag pillar med blommorna på altanen och den inglasade verandan bredvid. Under tiden pratar och sjunger vi och hon går igenom rörelser till olika sånger. Typ imse vimse och huvud axlar knä och tå. Ibland vill hon titta på blommorna med mig. Vi har pratat mycket om växter och hur man gör med dem, så hon vet att man inte får göra annat än att lukta om jag inte ger henne ngt att smaka. Finns det mogna tomater äter vi upp dem. Vi kastar också bort alla ekollon på altanen. Peuuuu betyder kasta, så säger man det kastar hon ut dem :p Efter det går vi ut på tomten för att vattna och rensa lite ogräs. E pillar då oftast med ngn spade i en rabatt där hon får gräva, eller så kryper hon till skogskanten och äter blåbär/ lingon. Vi passar även på att titta på sniglar, spindlar, larver och andra små djur, samt smaka och lukta på kryddor. Hon gillar stenar och mycket tid i trädgården kan gå till att flytta på stenar. Sen är hon trött, får en flaska ersättning och somnar. När hon vaknar blir det ofta lite golvhäng eller på altanen för henne me medan jag fixar lunch. Det är enklast att få henne att äta om hon får stå upp. Orkar inte bråka om matning i stolen, så hon får stå där det passar henne för stunden. Hellre att hon äter än att det ska vara på rätt plats. Efter lunch försöker vi hitta på ngt. Kan vara att åka till stallet, åka och handla, hälsa på mina föräldrar, gå ut i skogen att plocka blåbär eller träffa ngn kompis som är ledig. I söndags åkte vi förbi Arlanda och då stannade vi på en av utsiktsplatserna och tittade på flygplan i 30 min. Väldigt uppskattat. Nu får vi dock prata om flygplan varje dag då vi bor under en av Arlandas inflygningskorridorer och hon har insett att flygplan finns. Hon sover ofta igen runt 16 17 så är vi iväg brukar jag se till att vi sitter i bilen då. När vi kommer hem brukar vi vara i köket. Ofta har vi musik eller youtube på och hon står mycket i sin hjälpatillstol. Hon får smaka på alla ingredienser och hjälpa till att lägga allt i pannor och kastruller. Det blir ofta en halvmiddag då vi båda äter oss igenom matlagningen. Hon har även ett äpple och en sked vid sig som hon använder flitigt. Vill hon inte stå i stolen så är hon på golvet i köket. Hon är alltid med i kylen för att plocka fram allt och igår hittade hon 8 paprikor som hon roade sig med i en timme. Flyttade från ena skåpet till det andra till det tredje. Efter middag och matlådefix är hennes mest fysiskt aktiva period. Då ska det gå fort, helst gå/springa och hålla mig i handen, men hon vill också bli jagad. Klättra i soffan, stöka till i badrummet, kanske bada, kasta bollar, jaga katter, kolla illrar osv. Det är den här stunden jag brukar busa och leka mer ordentligt med henne. Vid halv tio börjar hon bli trött. Då börjar vi fixa inför nattning för oss båda, borstar tänder tillsammans osv. I sängen, äta en flaska och läsa eller titta på musiksnuttar på Youtube. Stänger av när hon tappar fokus lite. Då pratar vi en stund, mycket om kroppsdelar och framför allt om tår… När jag sen säger att det räcker ska hon böka runt en stund men somnar ofta inom 15 min. Säger man att ngt är borta så accepterar hon att saker tar slut eller försvinner. Mycket praktiskt. Nu är youtube borta. Ok det är borta "bao" då gör vi ngt annat. Lång text, sorry :) men så här ser våra dagar ut de dagar killen jobbar. Är några dagar per två veckor som vi är själva. Alla dagar är ungefär lika när vi är hemma. Mycket fokus på att hon ska vara med på allt och prata om sakerna vi ser och gör, samt mycket fysik kontakt. Många pussar, kramar och klappar. Jag tycker att vi hänger /umgås och inte att jag är där som omhändertagare. De här dagarna är det väldigt lite gnäll, ofta inget, och hon äter och sover bra. Är det lite gnälligt brukar jag ta henne i selen och så är det bra igen. Med vissa variationer har våra ensamma dagar sett ganska lika ut så länge jag minns och de är oftast väldigt mysiga.

Annons:
LoAEmma
9/18/16, 7:38 PM
#1

Låter som bra dagar! Är ni ute lika mycket vintertid? Hur gammal är hon?

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

fluffis
9/18/16, 8:47 PM
#2

Låter jättehärligt! Låter som om hon är ganska mogen redan, t.ex. låter bli blommorna när hon inte får. Är inte alls avis :)

mollyt
9/18/16, 9:33 PM
#3

Åh vilken härlig tråd! Er dag låter så himla mysig Sarah!

Vår morgon börjar oftast med glada skratt och smek i ansiktet sådär vid kl 05, då brukar vi kramas lite, kanske amma och hon somnar om. Vid 05:45 ringer makens väckarklocka och då går jag upp och sätter på kaffe och gör i ordning frukost medan han duschar/fixar håret. Sedan sitter vi och myser i soffan en 20-30min framför Nyhetsmorgon. Sedan brukar dottern vakna till och vi har ätit upp så jag brukar hälla upp en kaffekopp till och ta med mig in i sovrummet där jag och dottern kramas lite mer i sängen och tittar på pappa som klär på sig. Efter att han gått till jobbet så brukar vi ligga kvar i sängen en stund, sjunga sånger och busa om hon är pigg - annars bara kramas och gosa lite och då somnar hon ibland om. Hinner ofta amma en gång till innan vi kliver upp.

Nu håller vi på att introducera gröt till frukost, så hon sitter i sin barnstol och jag sitter på en stol framför henne. Vi äter med tv:n avstängd och i så lugnt tempo hon vill tills hon tappar intresset. Sedan är det dags för tvättning (haha!) av henne.

När hon är ren och fin så brukar hon få ligga på badrumsgolvet medan jag gör mig i ordning. Vi sjunger sånger och jag brukar dansa lite, hon kiknar av skratt. Efter det brukar det bli dags för den första promenaden för dagen, så jag klär henne och vi går en sväng. Ibland långa sträckor i skogen och ibland bara en sväng till affären.

Sedan träffar vi någon kompis ibland, men oftast är vi ute för oss själva. Ibland bakar vi eller gör något annat där jag kan ha henne i bärsjal.

Hon brukar sova middag runt lunch-tid och då brukar jag passa på att göra och äta lunch. Ibland lägger jag mig hos henne och läser eller sover en stund jag också.

När det börjar närma sig eftermiddag och maken ska sluta jobbet så brukar vi ta en 1h-promenad in till stan för att möta honom och så tar vi en gemensam promenad hem alla tre. Det gör vi säkert 4 av 5 dagar i veckan, jättemysigt!

Hemma så är det far-och-dottertid, de busar sjunger och skrattar ikapp. Jag brukar fixa lite hemma. Sedan håller vi på så tills dottern blir supertrött vd 18-19 och då nattar jag. Ny blöja, pyjamas, liggamma och sjunga samma vaggvisor i samma ordning. Hon somnar och jag ligger kvar en stund bredvid. Sedan går jag upp och är med maken några timmar, ibland äter vi middag då om vi inte hunnit det innan.

Sarah
9/19/16, 10:02 AM
#4

Hon är snart 14 månader. Vi är ute så mycket vi kan, men då det var kallt i vintras var hon så liten och jag gillar inte kyla… Då var hon med till stallet en sväng nästan varje dag dock. I vinter misstänker jag att det inte går att vara inne lika mycket som vi var förra vintern :P Hon vill ut. 

Sedan maj då jag började fixa med trädgården har våra blomdiskussioner pågått. Jag har ehem… väldigt mycket växter och många står på golvet. Har väl  sagt nej och fyat henne en hel del då hon varit på blommorna, men fokus har legat på hur man ska göra. Lukta på bladen istället för att slita loss dem osv. Hon har varit med och rensat och skördat mycket också vilket kan ge vissa små problem, ena dagen bara lukta, nästa dag plocka :P Men allt eftersom har det löst sig väldigt bra. 

Igår var hon och jag och en kollega ute och plockade svamp och blåbär. E bar påsar, åt blåbär tills hon kräktes och plockade ur svampen ur påsarna. Kollegan lyfte upp hur bra det var att E bara var som en i gänget. Att jag inte gick och duttade med henne utan lät henne pilla med det hon tyckte var spännande. Om man bara sätter henne där det inte finns ngt giftigt så klarar hon sig själv och utforskar det omkring henne. 

Just för att våra ensamma dagar är väldigt mysiga ser jag ofta fram emot dem väldigt mycket :P Känner att allt är lite mer avslappnat när man är själv och inte behöver rätta sig efter en person till.

Velinga1984
9/19/16, 11:03 AM
#5

Vad lugnt det låter med ett barn. Jag har två olika typer av dagar så jag kortar ner dem lite. Varann fredag är sambon föräldraledig, så då tränar jag samt pluggar ännu mer ;) 

Mån & Tors: Jag går upp runt 6-tiden när äldsta sonen kommer ner till frukost. Sambon har åkt till jobbet och har väckt äldsta sonen samt matat minstingen som vaknade vid 4.30-5.00. Pratar med äldsta sonen tills han cyklar till bussen runt 6.30, runt den tiden brukar mellanpojken vakna. Jag plockar i ordning hemma medan han vaknar till. Frukost runt 9, då även minstingen vaknar och äter sin frukost. Efter frukosten så byter jag bådas blöjor och kläder.. Sen blir det att hoppa studsmatta, vandra runt i trädgården, någon liten promenad runt skogen, målar, pysslar, får besök och ibland är vi på öppna förskolan på måndagar. Vi äter fruktstund när jag märker att mellanpojken behöver det. Minstingen sover vid 12-13 tiden igen så då försöker jag sätta mellanpojken framför tvn efter lunchen så han varvar ner eftersom han håller på att sluta sova middag. Minstingen sover 1-2 timmar så då är det mellanpojkens tid om han vill, det innebär allt ifrån att gemensamt trumma på hans tvättkorg likt Kapten Långstrump eller läsa bok.  Jag och mellanpojken fortsätter att plocka och städa  i hemmet när mellanpojken samlat ny energi, i ett hus på 240 kvm och 3 barn så finns det alltid något som behöver göras. Men jag har en hjälpreda som tur är ;) Ibland hämtar vi äldsta sonen i stan efter att skolan slutat, en resa på 20 min enkel resa. Börjar läxläsningen med äldsta sonen eller matlagningen om hans småbröder är lugna, annars är det rent kaos här hemma ;) Minstingen sover en sväng till mellan 15-17 om man har tur. Vid 18-tiden kommer sambon hem och då hjälps vi åt. 

Tis, Ons och varann fredag: Jag går upp runt 6.00-tiden och väcker de två äldsta barnen. Sambon har åkt till jobbet och har matat minstingen som vaknade vid 4.30-5.00.   Barnen äter frukost vid 6.30 , så när de äter frukost så byter jag om på minstingen. Sen är det mellanpojkens tur medan äldsta sonen får stöttas med vad som ska med till skolan.  Vid  07.10 börjar alla barn klä på sig för att åka till stan, bilen rullar av gården vid 7.30.  Strax innan 8 lämnas äldsta sonen på sin skola, sen strögar vi runt i stan och sjunger under tiden. 8.30 lämnas mellanpojken på sin förskola, så vid 9 kommer jag och minstingen hem igen. Då är det dags för hans frukost. Sen äter jag frukost vid datorn. När han är vaken så busar vi en hel del, när han sover så pluggar jag samt tränar hemma.  Han äter lunch mellan 12-13 , så vid 13 åker vi till stan och hämtar hem mellanpojken från förskolan. Ibland är vi kvar i stan tills äldsta sonen slutar vid 15, sen hem för samma eftermiddagsprocedur som ovan. Vid 18-tiden kommer sambon hem och då hjälps vi åt.

MikaelaS_
9/19/16, 11:28 AM
#6

En ledig dag med barnen ser ungefär såhär:

Vi vaknar runt halv åtta, en timme senare om mamman har tur. Går ner, byter blöjor och tar fram frukost. Brukar för det mesta äta framför teven just nu, men det går i perioder. Vi sitter ofta länge och äter, gärna över en timme. Ibland tröttnar någon av dem rätt fort och då får de leka istället. 
Efter frukosten sitter jag kvar en liten stund, slösurfar och dricker upp mitt kaffe. Ungarna leker med varandra bredvid mig. 

Sen tar jag disken, då har ungarna ofta flyttat ut i köket de med. De har ett leksakskök där som används flitigt. Jag plockar och städar lite, ofta går vi ner och tar tvätten i samma veva, bäst att passa på när man ändå håller på. Brukar få "hjälp" med detta :)

Sen byter vi om och går ut, ibland på promenad då lilleman ofta somnar och ibland bara ut i trädgården. Jag brukar plocka lite ogräs om jag orkar, annars gungar vi eller leker i sandlådan. 

Sen är det dags för pappa att komma hem på lunch, så vi går in och lagar något enkelt, eller värmer gårdagens middag. R kommer hem, vi käkar och sedan brukar vi leka inne när han åkt igen. Har inte David sovit innan lunch så sover de båda en stund efter. Wilmer sover inte middag varje dag. 

På torsdagar åker vi ofta till ÖF, annars pysslar vi inne. Vi renoverar och de brukar vara med och greja. Städar lite mer om det behövs. Sen äter vi mellanmål vi fyratiden och slappar därefter en stund. De sysselsätter sig själva väldigt bra för det mesta så jag kan oftast greja lite med mitt. 

Sen äter vi middag runt sjutiden, då har R kommit hem. Sen slappar vi framför teven. David ammar till sömns i soffan. Ungarna är ofta vakna sent, gärna till tio-halv elva och ännu längre på sommaren. Sen går vi upp allihop och lägger oss.

Annons:
[TanatosNyx]
9/19/16, 7:47 PM
#7

Alvin vaknar mellan 6-7 tiden, då är det välling och mys i sängen i typ en halvtimme innan han är ordentligt vaken och börjar hoppa i sängarna, eller rymmer. :p Då är det morgon-TV och leka med leksaker som gäller. Frukost runt 9, äts ofta framför TV:n då köket här är ett bombnedslag för jämnan, och just nu fullt i flyttkartonger.

Det är alltid maken som går upp med Alvin. Jag börjar väl min morgonkamp när de går upp, jag brukar vara uppe 10-11 ungefär. Hinner ungefär äta frukost innan jag lägger Alvin för att sova middag.. 

När han har sovit färdigt äter vi lunch tillsammans, sedan försöker vi hitta på något. Gå ut och leka, åka till affären, åka till hans kusiner och busa eller i värsta fall fortsätta leka inne. Sedan äter vi middag, Alvin är gärna med och stjälper till och "lagar mat" på golvet. Brukar dock sluta med att en av oss får ta honom och gå ut ifrån köket då han är totalt livsfarlig.. Barnspärrar stoppar inte denna herre.

På kvällssidan är det ofta bad som står högt på önskelistan, vi har ett riktigt blötdjur. Vissa dagar badar han flera gånger om dagen, då är lyckan gjord. Jag tackar min lyckliga stjärna att vi har ett badkar. :)

Ibland kommer pappas gitarr fram, då spelar de och sjunger och dansar ihop.

Ibland vill han läsa bok (äntligen!) och då är det katter och traktorer som gäller! :) andra djur och fordon går i nödfall, men ofta bläddrar han förbi dem så fort han kan.

Vi hoppas på att få dagisplats inom kort, då kommer han att gå på dagis 15h i veckan.

Lägger sig gör han mellan 19-20 ungefär. I samband med det är det vällingmys i mitt knä, sedan gosar vi tills han slocknar.

JossanH
9/20/16, 11:31 PM
#8

Jag minns tiderna med ett barn ;) Nu med en 2åring och en 4åring ser våra dagar (är ensam med barnen varannan vecka och är 2 vuxna med barnen varannan) ut ungefär såhär: Vakna vid 7-7:30. Morgon-tv och mys i soffan. Jag fixar frukost. Barnen leker, bygger lego, pusslar eller målar. Efter frukost tar vi djuren. Ibland stannar barnen inne och jag tar en snabbsväng själv eller så följer alla med ut och kollar till får, släpper ut höns och kaniner och matar illrarna. Lek ute eller så åker vi till lekpark, bibblan, öppna förskolan, hälsar på någon eller är hemma. Är vi hemma gäller ofta pyssel, måla, bygga lego, bygga briobana, läsa böcker etc Lunch vid 13:30-14. Jag plockar undan och gör iordning köket. Är vi hemma under eftermiddagen händer det att vi går en promenad/kollar till djuren igen, eldar i pannan, leker ute, leker inne. Annars kanske vi är och handlar, leker lekpark etc. På kvällen tränar jag några gånger i veckan och då har jag barnvakt av mor och farföräldrar. Kvällsmat vid 19. Läsa saga i sängen och när barnen somnat är det min kväll framför TVn ;) Har precis börjat jobba knappt 30% så vissa dagar jobbar jag ju lite och då är antingen sambon hemma eller så är mor och farföräldrar barnvakt.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sarah
9/27/16, 4:09 PM
#9

Såhär går det för blommorna vissa dagar :D

Sarah
9/27/16, 4:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Upp till toppen
Annons: