Annons:
Etikett10-amning
Läst 5639 ggr
Anonym
Anonym
2016-08-29 11:27

Amnings svamp?

Jag har försökt kolla runt på nätet men hittar inget direkt svar. Hur kan man veta om man håller på att få svamp när man ammar? Om barnet inte har något synligt i munnen men att de kliar på ena bröstet då och då? Tycker der känns annorlunda, lite kliigt som sagt och det gör lite ont när barnet ammar men inte hela tiden och vet inte om det kan vara för att jag ammar ofta eller så inbillar jag mig för att jag har läst om det.

Annons:
Anonym
Anonym
2016-08-29 12:36
#1

Jag har pratat med bvc och hon sa att jag kunde börja med att smörja in brösten med fett som rapsolja eller någon kräm. Det lustiga är att jag inte känner utdrivningen som jag brukar göra när mjölken rinner till, när det ena bröstet ammas men det kanske kommer. Är rapsolja att rekommendera eller har ni andra förslag?

JossanH
2016-08-29 14:29
#2

Jag har haft svamp på bröstet flera gånger och har det nu med. Trots att jag inte ammar. Det liksom "drar" lite i det och kliar emellanåt. Även om det inte syns på barnet bör även det behandlas. Jag blev av med mitt genom att ta vatten med lite bikarbonat i och doppa en tops i och sedan gno runt lite med topsen i bebisens mun. Du kan använda samma på bröstvårtan. Jag sprayade mitt bröst med kolloidalt silver istället och lät det lufttorka :) Måste börja spraya nu igen för att bli av med det..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Anonym
Anonym
2016-08-29 17:21
#3

Hur mycket vatten och bikarbonat? Bebis har en vitt på tungan som blivit tjockare tycker jag men jag ser inget annat. Läste i en annan diskussion här om loka också, ger det bra effekt? Någon annan skrev om bröstmjölk när jag googlade. Hur vet man när det behövs medicin?

Sarah
2016-08-29 20:17
#4

Bröstmjölk hjälper knappast, det har de ju i munnen hela tiden :)

JossanH
2016-08-29 21:45
#5

Jag tog en nypa bikarbonat i kanske en halv dl vatten. Man kan använda vishyvatten pga att det innehåller små mängder bikarbonat (och en mängd andra ämnen så lika bra att helt enkelt blanda det själv :))

Sajtvärd på Iller.ifokus

OlgaMaria
2016-08-30 11:14
#6

Låter definitivt som torsk! Behandla med bikarbonat så slipper ni att det utvecklas till något mer.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Sarah
2016-08-30 15:16
#7

Alltså, jag förstår att man vill testa mer naturliga produkter. Men, tycker också att andra sidan ska komma fram ordentligt. Jag ångrar verkligen att jag testade bikarbonat/ mineralvatten etc. Hade jag inte hållit på med det så hade jag skaffat medicin tidigare och då hade torsken inte fått sådant fäste som den fick på oss. Vi hade skitjobbigt med torsken båda två och det blev inte det minsta bättre av naturliga produkter, trots ett evigt duttande och tvättande i veckor. Inte förrän vi fick läkarhjälp blev det bättre. Då krävdes det ändå en evighet för att bli av med skiten för att det fått sånt superfäste. Det blev hanterbart med medicin väldigt snabbt, men på bikarbonat blev det värre. Helt borta blev det inte så länge jag ammade.

OlgaMaria
2016-08-30 15:32
#8

#7 Vad är det för medicin man får då, för mammans del alltså? Är det bara utvärtes salva eller något mer? Låter som du skulle behövt behandling i hela kroppen. Man kan också dricka bikarbonat samt massa annat för att öka motståndskraften. Orsaken till torsk kommer nog ändå inifrån, och att bara behandla utifrån kan vara otillräckligt. Jag fick också återkommande mindre känningar av torsk flera gånger, men fick som sagt bort det med Loka. Däremot bytte jag kost mitt i amningen och efter det försvann problemet för gott.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Sarah
2016-08-30 17:03
#9

Jag blev smittad av dottern, utifrån, och fick använda vanlig svampsalva utvärtes. Canesten osv. Funkade bra med snabb effekt. Så mycket som hon fick, tack vare att vi testade huskurer, så var det inte konstigt att det smittade. Nej, jag behövde inte och kommer inte någonsin dricka massa bikarbonat :)

SoeN
2016-08-30 18:14
#10

Jag hoppar in och frågar jag också, hur vet man att en vit beläggning kan bli torsk? Min son har haft en vit beläggning på tungan hela tiden, ibland mer ibland mindre, mina bröst kan klia också men det är ju inte hela tiden. Så när bör man oroa sig? #7, Av vad jag förstår kan man ta vichyvatten och badda på tungan och på mammans bröst innan det brytit ut ordentligt, det är kanske så man menar.

OlgaMaria
2016-08-30 18:22
#11

#10 Torsk är inte farligt så länge det inte ger jobbiga symptom så det finns ingen anledning att oroa sig. Svampen finns naturligt på vår hud mm, men amningen erbjuder en gynnsam miljö för svampen att växa till ibland. Endast vit beläggning på tungan kan vara typ som en hinna av bröstmjölk eller så. Det jag höll span på var dotterns underläpp. Vid minsta vitt där var det tecken på att torsken höll på att växa till. Sen om det gjorde ont på mina bröstvårtor var ju det också ett tecken. Att det kliar lite på brösten kan ju vara något annat…

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

SoeN
2016-08-30 18:41
#12

#11, Tänk så mycket fin hjälp man får här, och vad jag tjatar om det, men så är det :) Okej, ja men som jag skrev i den andra tråden så är det inget på läppar och så vidare. Visst kan jag ha lite ont i bröstvårtor då och då men kanske märker om det skulle bli svamp.

OlgaMaria
2016-08-30 18:50
#13

#12 Ja ni märker det - om det skulle behöva behandlas. Och om ni klarat er hittills är det nog troligt att ni klarar er framöver också. Det är vanligast att man får det när de är rätt små - och snuttiga. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
SoeN
2016-08-30 19:00
#14

#13, Han ligger lika ofta vid bröstet nu som vid nyfödd, så det borde väl ha kommit tidigare i så fall kan vi hoppas :)

Sarah
2016-08-30 21:14
#15

#10 ja och det var det vi testade, då fick det chansen att bli värre. Att få ordentlig torsk är ett helvete, det gör så ont att man vill gråta. Har man lite svider det bara, får det ordentligt fäste är det hemskt. Önskar inte min värsta fiende :p Får jag fler barn så åker jag till läkare samma sekund jag ser en antydan och får riktig medicin utskrivet. Jag var inte jättesugen på Amning innan, men det funkade. I slutändan slutade jag ändå på grund av torsken. Det är jättesvårt att bli av med som det är.

Anonym
Anonym
2016-08-30 21:43
#16

Idag tycker jag att det har varit bättre men ska träffa bvc så tar vi det den vägen. Varför jag frågade om andra förslag än medicin var för att kanske förhindra att det utvecklades mer. Funderade också på om bröstmjölken jag nämnde och färsk kanske kunde lindra det stod lite om det på annat forum. Förstår på er att det verkar vara besvärligt att bli av med och sluta amma vill jag inte så jag hoppas det reder ut sig.

Upp till toppen
Annons: