Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 1207 ggr
[postmortum91]
8/27/16, 8:16 PM

Blir snart galen

Dottern började sova hela nätter vid 3 månader och jag kände att föräldralivet var en fröjd. Sedan vid 5 månader började hon vakna 1-2 ggr/natt vilket varit lite jobbigt men ändå hanterbart. Nu dock har det blivit ännu värre, nu är hon drygt 6 månader och senaste 5 nätterna har varit en mardröm. Inatt var värst då hon somnade ca 22.30 (senare än vanligt) vaknade 23.00, 01.00, 03.30, 03.45 och sedan gallskrek hon utan förvarning vid 4.30 så vi trodde hon höll på att dö eller nått. Sen kunde jag inte somna om utan gick upp 6.30 Varje gång hon vaknar måste jag amma henne till söms igen och sedan lyfta henne till spjälsängen så varje gång hon vaknar betyder det ca 20 min vaken tid för mig. Jag testade låta henne sova bredvid mig i sängen sista stunden men hon vaknade även då. Jag kan inte få henne somna om utan att ammas. Jag vet att hon är i ett utvecklingssprång men då hon redan sovit halvdåligt i 1 månad så hoppades jag på att det skulle bli bättre. När brukar 6 månaders mardrömmen gå över? Tips och tricks? Goda råd är dyra. Jag ligger nu och ska snart sova då både hon och jag trötta. Jag lägger mig ju jämt när hon gör det för att få sova så mycket som möjligt då jag är en person som behöver mycket sömn för att må bra

Annons:
AnneN
8/27/16, 9:36 PM
#1

Det är inte så att hon håller på att få tänder så det kliar eller gör ont i munnen och hon vaknar av det?

På syrrans pojkar fungerade det att ha en sån där bitring som legat i frysen för att lindra i munnen då de höll på få sina tänder.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

JossanH
8/27/16, 9:40 PM
#2

Min yngsta ammade jag nattetid tills hon var 1,5 år. Tills vi slutade åt hon oftast ca 5 ggr per natt. Vi sov bredvid varandra och därför störde det inte min sömn så mycket utan vi sov oss igenom amningar och allt. Mitt tips är att försöka strunta i spjälsängen och ha henne bredvid så att du slipper gå upp varje gång och hinna bli så vaken. Oftast är det ju massa närhet och trygghet de vill ha när de sover oroligt och Amning ger ju både och på bästa sätt.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ria74
8/27/16, 10:56 PM
#3

Jag håller med #2 samsovning gjorde så vi fick mycket mer sömn i den åldern och senare också. Dottern är nu 3 år och vi samsover fortfarande, hon kan vakna av mardrömmar eller bara av inget alls och skrika även nu, men oftast räcker det med att jag lägger armen om henne för att hon ska känna sig trygg och somna om direkt igen. Även jag somnar om direkt numera.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Lilolizeit
8/27/16, 11:17 PM
#4

Min son har också perioder då han ännu är vaken med ca 2 timmars mellanrum och har haft den sen ca 6 månaders ålder, är drygt 14 mån idag. värst är nätterna jag "envisas" med att han ska sova i sin säng. När han har haft tänder på g så vill han helst amma oavbrutet, antar att han tycker att sugandet hjälper lite mot kliandet/smärtan i munnen. När han sover med oss så behöver han inte ens alltid amma, utan är ofta nöjd bara han kommer i närheten av bröstet och jag behöver inte riktigt ens vakna till, även om han ammar.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[postmortum91]
8/27/16, 11:44 PM
#5

Problemet med samsovningen är att jag tycker det blir trångt i sängen då hon får ligga mitt på min sida madrassen för jag är orolig att hon rullar ur. Jag ligger då i mitten henne och sambon och trängs. Hon får inte ligga i mitten för jag är rädd för att sambon kommer mosa henne i sömnen eller lägga täcket över henne. Så samsovning kommer betyda särsovning för mig och sambon. Hon har ju sovit i spjälsängen även när hon sov skitbra. Hon har aldrig sovit bredvid mig, skulle det verkligen hjälpa? Nu har vi lagt oss och hon somnade ordentligt 21.00 och vaknade nu 23.40

Sarah
8/27/16, 11:47 PM
#6

Samordning, helt klart. "Folk" frågar när hon ska börja sova i egen säng, hmmm, när hon inte vaknar på nätterna alls, kanske… Är ju så mysigt, plus att det där med att kliva upp under natten. Hell no. Vi har en vattenflaska klar i sängen när vi går och lägger oss. Räcker det inte med kramar när hon vaknar till eller är ledsen så får hon flaskan, det räcker nästan alltid åt nätterna nu.

Annons:
Ria74
8/27/16, 11:51 PM
#7

Sätt din säng mot en vägg eller ha spjälsängen mot din sida på sängen så slipper du oroa dig för att hon ska trilla ur sängen. Ja, trångt är det ibland. Fast dotter har en egen 90 säng envisas hon med att sova i princip ovanpå mig men bättre med någon sömn än ingen alls tycker jag. Svårt att veta om samsovning kommer att hjälpa just er men värt att testa. För oss var det räddningen så jag fick sova nånting det första året.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Sarah
8/27/16, 11:54 PM
#8

Ställ sängen mot väggen och ha henne närmast väggen? Eller spjälsängen på din sida sängen med öppen vägg så att du lätt når henne.

[postmortum91]
8/28/16, 1:53 AM
#9

Nu har det gått 2 timmar sedan hon väckte mig sist. Är det orealistiskt att tänka att jag skulle märka skillnad redan ikväll då vi samsover?

Lilolizeit
8/28/16, 8:05 AM
#10

Hur gick natten för er? Fick hon komma upp i er säng? Det är inte orealistiskt att hon skulle sova bra direkt nej. Det är helt naturligt att hon vill ligga nära dig, du är ju tryggheten! Jag skulle vilja påstå att det är helt onaturligt att ett barn skall sova själv, jag menar det funkar för en del och det är ju toppen, om det är så man vill, men många barn behöver ligga nära. Dessutom så kan hon vara mitt i någon utvecklingsfas nu som gör att hon behöver ännu mer trygghet och närhet än tidigare, Håller med de andra om att ställa sängen mot väggen eller ställa spjälsängen mot som sida. Alternativt köp en större säng :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[postmortum91]
8/28/16, 12:23 PM
#11

Jo hon sov i sängen med mig och sambon sov i soffan. Dessvärre märkte jag ingen skillnad mer än att det var lättvindigt för mig

JossanH
8/28/16, 12:32 PM
#12

#11 det är ju lite det dom är grejen. Barnet kommer vakna ändå men det blir lättare för dig att sova då du slipper ett moment. Vi som samsovit har också haft jobbiga perioder med mycket uppvak men det har inte blivit så besvärligt i och med att vi legat bredvid varandra. Det är ingen "mirakelkur" som gör att barnet inte längre har jobbiga perioder, bara att det blir lättare för er att hantera. Vi samsover med 4åring och 2åring på 3 madrasser. Sambon börjar tycka det är en aning trångt så van sover ibland på soffan. 2åringen vaknar fortfarande ett par ggr varje natt och vill vara nära eller kissa.

Sajtvärd på Iller.ifokus

bohan85
8/30/16, 9:46 PM
#13

Min son är 16 månader och jag tycker nattsömnen gått upp och ner i stort sett hela tiden. Utvecklignsfaser, tänder , förkylningar etc..

För 1 månad sedan flyttade vi och han fick eget rum. Vi sover mycket bättre alla tre men det är ytterst få nätter han inte hör av sig alls. Ofta gnäller han någon gång, ofta har han tappat bort en napp eller lagt sig i konstig ställning och i sömnen lyckas han inte flytta på sig då.

Annons:
mollyt
9/1/16, 7:50 AM
#14

Blir det någon skillnad? Hur var den här natten? Tror du att det kan vara tänder på gång? Hur sover Clara på dagarna?

[postmortum91]
9/1/16, 10:14 PM
#15

Ingen skillnad direkt. Hon sover när vi är ute i vagnen som vanligt. Vet inte med tänder, folk har antytt att tänder varit på G i 3 månader nu.

[postmortum91]
9/3/16, 8:01 AM
#16

Inatt har hon väckte mig säkert 10-15 ggr. När ska perioden lugna sig? Kan jag vänja av henne med att hon måste ha bröstet ? Hade varit skönt om sambon kunde avlasta mig

probiotica
9/3/16, 10:40 AM
#17

Nu har ja ingen aning hur ni gör med mat tänkte om gröt? Jag har en kille slm förvisso bara har ätit ersättning men då inte de var tillräckligt började vi med gröt. Då han var mätt i magen sov han hela natten. Alla barn är ju olika och du kommer få massa tips. Sålla och gör de du tycker/känner är bäst för dig och barnet. Lycka till och hoppas de löser sig

mollyt
9/3/16, 8:23 PM
#18

#16 jag vet inte… jag är inne på samma spår nu (fast Miranda är något yngre, blir 6mån 21 september). Men ja… hon väcker mig inte så ofta som Clara väcker dig - men ändå så att jag tänker att det blir jobbigt i längden att aldrig få sova mer än 2h i sträck. 

Men jag täcker att vi har kommit längst med gröt-introduktionen. Jag gör egen havregröt och nu är M uppe i att äta ca 2tsk… vet inte hur snabbt jag ska våga öka mängden. Men jag hoppas att när hon får lite mer mat på kvällarna (jag vill ge henne mosat kokt ägg som kvällsmat sen - kanske skrev det i ditt inlägg om mat?) så tror jag hon kommer sova bättre. Det kanske är samma för er?

Sarah
9/3/16, 10:19 PM
#19

Ägg kan vara ganska svårsmält och ge lite magknip har vi märkt och hört av många andra. Fått sluta ge på kvällstid här hemma, blir för jobbigt för henne att sova. Små mängder går bra på dagen när hon håller igång, men inte innan sovdags.

mollyt
9/4/16, 8:00 AM
#20

#19 tack för tipset! Än så länge har hon bara fått smaka så liiiite av ägg så har inte hunnit märka något där, men då ska jag vara lite extra försiktig!

Annons:
Upp till toppen
Annons: