Annons:
Etikett18-utrustning-säkerhet
Läst 3535 ggr
densomundrar
7/23/16, 3:28 PM

Begagnad bärsele

Har sett att det ligger många begagnade bärselar uppe på min lokala köp och sälj sida på fb, allt från typ 100 kr till 300 kr. Är detta något som är "vettigt" att köpa begagnat eller bör man köpa helt ny? Är det något man ska tänka på när man köper bärsele? Vad brukar dom kosta nya?

Annons:
[GråHäxa]
7/23/16, 4:07 PM
#1

Det kan du säkert köpa begagnat, tänk bara på att kolla remmar och sådant så att det är helt.

Att tänka på; Då skulle jag säga köp en ergonomisk sele där du bär delvis med höften. Jag har burit i en klassisk babybjörn och en ergobaby 360, skillnaden är enorm! Det är också viktigt för bebisens höfter att benen sitter rätt i selen, uppdragna ej hängande rakt ner.

Vill du kunna amma i selen? Ergobaby 360 går bra att amma i men ergobaby adapt skall vara ännu mer amningvänlig. Tula har jag också hört mycket bra om, de är dessutom riktigt snygga. Vill du kunna bära både utåt, inåt, på ryggen och på sidan? 

Spädbarnsinlägg rekommenderas ofta i början. 

En sele som man lätt kan ta ur bebisen ur när den somnat är guldvärt! Perfekt när armarna värker pga timmar av vaggande.

Nya ergonomiska selar kostar ca 1000-1500 kr.

densomundrar
7/23/16, 4:18 PM
#2

Tack för ditt väldigt informativa svar, det vart mycket att ta ställning till, puh. :-)

Niini
7/23/16, 4:39 PM
#3

Absolut kan man köpa begagnat! Själva har vi både en ergobaby o en Manduca 👍

[Thiah]
7/23/16, 5:06 PM
#4

Manducan köpte jag begagnad för 30e och min bambusjal köpte jag sprillans ny för 700kr. Jag köpte hellre begagnad sele då min rygg är så kinkig. Jag klarade knappt av Joel ens i manducan.

[TanatosNyx]
7/23/16, 7:36 PM
#5

Det viktiga är att du bär på höften och bebis ska sitta med benen i grodposition. Hänga i skrevet med benen ner är big no no.

Zelmabus
7/23/16, 7:45 PM
#6

Ni som har manduca, tycker ni den är bra? Jag har till och från ont i min rygg, men tror ni att den funkar att bära en 6 månaders i utan att man får mer ont?

Annons:
Pontiac57
7/23/16, 8:07 PM
#7

Jag köpte först en babybjörn miracle begagnad av en kompis av okunskap. Barnets ben blev i vägen och sen är det inte bra för höfterna (han trivdes dock) men köpte sedan en ergobaby baby carrier och jag är jätte nöjd. Lätt att ta i och ur bebis och den är stadig. Köpte den ny för 750 :- :)

Niini
7/23/16, 9:23 PM
#8

#6 Jag är jättenöjd med min :) Dock när det är högsommar (läs när jag knappt har några kläder på mig) så är axelbanden på gränsen till för långa fast jag har dem åtdragna max. Händer dock inte så ofta att jag bär då eftersom båda sönerna är kokheta så ingen av oss är bekväma med bärandet då 😂 Det var därför jag köpte en ergo då många sagt att den passar bättre ifall man är kort/smal. Avskyr!! spädbarnsinsatsen på den dock så har ändå använd manducan mest (ergo är dock helt bra nu när vi inte behöver inlägget längre)  😇 Behändigt då man kan bära rygg - höft - mage samt inbyggt spädbarnsinlägg på manducan. Kort sagt, rekommenderar varmt manduca 😍

[Wickedwoman]
7/24/16, 10:42 AM
#9

Vi köpte nästan allt begagnat såsom sele, säng, skötbord, vagn etc och det funkade ypperligt! Det är så lite tid man använder det så begagnat tyckte vi va bättre. Både för plånbok och miljö!

[TanatosNyx]
7/24/16, 10:47 AM
#10

Absolut. Det är egentligen bara bilstolarna man inte ska köpa begagnat om man inte känner/litar på säljaren.

densomundrar
7/24/16, 11:40 AM
#11

Jättebra input om hur bebisarna ska sitta i selet, rent spontant innan jag skaffat barn hade jag givetvis trott att benen skulle hänga rätt ner, så det var värdefull information. Då slår jag till nästa gång det dyker upp någon som ser bra ut och hoppas på att det blir rätt, annars får jag väl sälja vidare :-)

[GråHäxa]
7/25/16, 12:43 AM
#12

Kolla i gruppen Bärsjalar och Bärselar på facebook, där finns hur mycket som helst till salu :)

densomundrar
7/25/16, 7:32 AM
#13

Tack för tipset :-)

Annons:
Lilolizeit
7/27/16, 1:43 PM
#14

Jag fick 3 olika selar som min mamma köpt på loppis innan sonen kom, de kostade mellan 20-40kr styck, så kunde prova mig fram. 2 olika babybjörn och en som jag inte minns märket på.. Dock gillade jag ingen av dom och köpte min en bärsjal istället, kändes bättre för mig och min rygg. Sambon köpte en begagnad beco bärsele som man kan bära som vanligt och när barnet är lite större även på ryggen. Han trivs väldigt bra med den. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

SoeN
7/28/16, 3:35 PM
#15

Om det är okej att låna tråden snabbt när det ändä är selprat? :) Vi har köpt en ergo orginal (någon 360-variant) men alltså det är hur bökigt som helst? Jollyroom sålde ut dem för 800kr så vi slog till, men det är meckigt. Vi har kollat på klipp på youtube men det är ändå inte lätt, alltså att själv få på den med babydelen och sonen. Hur har ni andra gjort, #1 GråHäxa, vänjer man sig?

[TanatosNyx]
7/28/16, 3:50 PM
#16

ja man vänjer sig absolut :) i början hade jag ett helvete med våran ergobaby.. Men ärligt talat de blir bättre när bebis är större också och mera stadig.

SoeN
7/28/16, 3:58 PM
#17

#16, Så vi ska inte lämna tillbaka den då? Haha, det var inte lätt att få dit honom och allt såg helt knäppt ut. Ingen som har en ergo orginal som vill göra en video 😂

Niini
7/28/16, 3:59 PM
#18

#15 Som jag redan skrev så avskydde jag Ergos babydel. Numera när herrn vuxit från kudden så är den bra 😎

SoeN
7/28/16, 4:01 PM
#19

#18, Kan man hoppa liggdelen då? Han är bara drygt 2 månader men väger snart 5kg och är ganska stabil med huvud/nacke, annars får vi lära oss ;)

[TanatosNyx]
7/28/16, 4:07 PM
#20

spädbarnsinsatsen är upp till 5kg och de ska hålla huvudet :) sen fanns det en kudde till min som skulle användas ett tag, det var lättare för den kunde man bara peta dit efteråt genom att lyfta bebis rumpa när selen var på.

Annons:
SoeN
7/28/16, 4:13 PM
#21

Ja vi har en liten kudde till också. Får testa lite igen men var beredd på att lämna tillbaka skiten :)

densomundrar
7/28/16, 4:45 PM
#22

#15 helt ok, blir bara glad ju mer information om allt vad selar heter :-)

SoeN
7/28/16, 4:55 PM
#23

Tack! :)

[GråHäxa]
7/28/16, 8:28 PM
#24

SoeN: Vi behövde aldrig använda babyinsatsen. När hon var helt nykläckt så hade vi henne i sjal, så när vi skaffade ergobabyn senare fungerade det bättre utan inlägget. Men som dom andra säger så vänjer man sig säkert :) Det fanns någon video på youtube, kunde inte hitta den nu när jag sökte men du kanske redan sett den. Det var i alla fall något knep för att göra det lättare att använda inlägget, minns inte exakt men de satte i inlägget innan bebisen och liksom halade i bebisen uppifrån. Det kanske låter ännu mer krångligt haha. Skall se om jag hittar klippet senare :)

SoeN
7/28/16, 9:39 PM
#25

GråHäxa, tack. Ja jag har sett några olika men det känns oavsett, helt klart lättast utan inlägget, men det är ändå bökigt med remmarna. Sambon är 187 och jag 160 (skillnad i omkrekts också) så man får ändra överallt varje gång man ska byta. Har en annan babybjörn och där kan man bara ändra midjan typ. Ja jag får se hur vi gör :) Tack för svar!

[GråHäxa]
7/28/16, 11:46 PM
#26

Ja det är absolut något som är bra att ha i åtanke när man köper sele, att det kan vara väldigt bökigt om man är två som använder den och man behöver ändra alla remmar hela tiden. På den punkten är det bättre med en sjal. Det är mest jag som bär i vår sele pga det. 

Här är klippet som jag nämnde SoeN som sagt du kanske redan sett det men lägger upp den i alla fall :) 

https://www.youtube.com/watch?v=SB2FSe8Tc0M

SoeN
7/29/16, 12:00 AM
#27

Tack vad snäll du är, ska kika via en dator. Hur är det med sjal, hur länge kan man gå med det? Ålder på barnet alltså? Och vad för sjal rekommenderas?

Annons:
[GråHäxa]
7/29/16, 12:58 AM
#28

Här finns en massa bra info om både sjalar och selar :) 

http://knyt-an.se/barsjalar/

Trikåsjal är bra att ha i början och lätt att lära sig använda. Jag har en aldoria bambu sjal (trikå) som man skall kunna använda tills barnet är minst 6 månader men jag tycker redan nu att den inte passar så jättebra längre. Dottern väger ca 7 kg (snart 4 månader) och jag känner att jag vill bära i något mer stabilt. Fördel med sjal är ju att man slipper inlägg, det är väldigt bekvämt och tar knappt någon plats. 

Lutar åt att skaffa en ringsjal att bära i sedan. Dom skall man kunna ha tills barnet är 2-3 år och dom är SÅ fina dessutom :) Om jag förstått det rätt så behöver man inte knyta om ringsjalar hela tiden, men kan bara hänga på sig den igen.

Mei Tai är också lite spännande tycker jag, lite som en blandning mellan sjal och sele. Skall gå att bära i länge med :)

SoeN
7/29/16, 2:55 AM
#29

Å tack för all info, jag ska verkligen läsa på. Här är en som gärna vill bli buren hela tiden och det blir svårt att få något gjort här hemma då ;)

SoeN
7/29/16, 1:17 PM
#30

Vi har en annan bärsele (sedan innan) som vi har tills vi bestämt oss för hur vi ska göra. Han verkar gilla den. Hur länge kan de sitta i den och om han somnar, är det ok att låta honom sova där en stund? Han vill gärna vara nära så jag tänker att det är ju ett bra alternativ.

[GråHäxa]
7/29/16, 2:47 PM
#31

Vet inte om det finns någon gräns på hur länge dom får sova i selen. Är den ergonomisk, han sitter innåt och du har koll så att andningsvägarna är fria samt att han inte blir för varm så är det nog inget som hindrar att han får sova så länge han vill :-) Utåt däremot så är rekomendationen max 15 min från 4 månaders ålder.

SoeN
7/29/16, 2:49 PM
#32

Ja precis, utåt är väl annat. Han är bara 2 månader så han är bara inåt ändå :)

Upp till toppen
Annons: