Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 9749 ggr
hanna-jo85
7/21/16, 12:41 PM

Kolik!

Min dotter på 7 veckor har kolik/komjölksproteinallergi. Samtidigt som jag har en förlossningsdeprission :( vissa dagar känns det som om jag ute klarar mer. Men det jag är nyfiken på för er som haft barn med kolik. Hur länge hade dom det? Har ni något tips som underlättar/ gör att man står ut? Hur mycket skrek era per dygn?

Annons:
[TanatosNyx]
7/21/16, 7:08 PM
#1

Så fort hon har fått bort all mjölk ur kroppen har hon stora chanser att bli bra. 1-2 månader. Ammar du? Se upp med alla fällor och sojaprodukter. Får hon ersättning är det inte säkert att proteinerna är tillräckligt sönderslagna, fortsätter hon reagera tills hon får en annan ersättning. Man kan behöva kämpa länge för att få bort allt.

hanna-jo85
7/21/16, 7:30 PM
#2

Amningen fungerade tyvärr inte så slutade för några veckor sedan. Har nu gett mjölkfri ersättning i nästan 3 veckor. Ska på återbesök till barnkliniken i början av augusti. Få se vad dom säger.. Min dotter hade en utav sina bästa dagar igår och skrek "enbart " 5 timmar. . Idag är vi redan öppe I 7 timmar. . Blir tokig. ..

[postmortum91]
7/21/16, 7:44 PM
#3

Håll ut! Det går över :) Min dotter blev bra vid 3 månader, vilket är vanligt då deras mage mognat. Rapa flera gånger under måltiderna och lägg barnet över armen men magen neråt, det brukar hjälpa. Magmassage och byt ut d-vitamindropparna till andra utan olja. Kör med sempers droppar och de andra (glömt vad de heter).

hanna-jo85
7/21/16, 7:58 PM
#4

Jo jag vet ju att det går över. Men känner som om jag inte orkar en ända dag till :( men det gör man ju, man måste. Är så rädd att det kommer sittan i längre än normalt.. hade själv kolik i 10 månader! Rapar henne ofta.. Testat att lägga henne och hålla henne på alla sätt. Hon sover på mig på nätterna för det går verkligen inte att lägga ner henne en ända minut för då gallskriker hon. Har testat alla droppar och bytt ut d dropparna ett par gånger nu.. har även testat benövningar och sockerlösning. Tänkte även testa akupunktur, men hon har semester nu.. har blivit rekommenderad sab simplex droppar från Tyskland, men vågar inte testa dessa. .

hanna-jo85
7/21/16, 8:00 PM
#5

Hon har iof nu 2 dagar i rad däckat på babygymmet på magen.. ända gångerna hon sovit utan att vara på mig.. men kan ju inte slappna av då hon ligger på mage så sitter och kollar på henne hela tiden..

LoAEmma
7/21/16, 9:30 PM
#6

Vill bara skicka en tanke, min tjej har inte haft kolik men skrek härom kvällen hysteriskt i en timme och då sa vi det sen STACKARS alla bebisar och föräldrar till kolikbarn, måste vara en pärs alltså <3

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Annons:
[VinterMaran]
7/22/16, 9:03 AM
#7

jag rekommendera

hanna-jo85
7/22/16, 12:10 PM
#8

#6 tack <3 ja det är verkligen en prövning. #7 vad rekommenderar du?

hanna-jo85
7/22/16, 12:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Nu har hon däckat i babygymmet igen efter 3 timmars skrikande. .

[VinterMaran]
7/22/16, 2:58 PM
#10

Jäkla iPhone att posta inlägg som inte är färdiga… Stackars liten…förstår att det är asjobbigt. Min ena har också kolik men det börjar bli bättre och bättre. Värst var det i början när hon kunde skrika dygnet runt. Jag har googlat och googlat i ren desperation. Du skriver om akupunktur och det är många som upplever att bebisen blir bättre av det. Hoppas du har en bra barnmorska som lyssnar på dig också. Min är rätt hopplös, på något sätt svarar hon undfallande på alla frågor och det enda tipset jag har fått mot kolik var att hålla barnet med magen vilande på armen. jag har hittat något som heter "gripe Water" under mina Google - sökningar, som tydligen sägs hjälpa mot kolik. Jag har inte testat det själv då vi köpte magdroppar från Semper som gjorde att lillan kunde bajsa bättre och därför blev lite bättre i magen. Det innehåller tydligen dillfrö och fänkål och många upplever att det hjälper. Men däremot avråder Livsmedelsverket från användning av fänkål då det tydligen kan vara cancerframkallande, varför vet jag inte, och jag vet inte heller om vilka mängder det skulle röra sig om för att bli farligt. De verkar i alla fall använda gripe water i större utsträckning i t ex USA och Storbritannien mot kolik. Här är en länk:http://www.gripewater.se jag har också haft öronproppar för att inte bli galen när jag har tröstat lillan. Jag har tinnitus och klarar inte av de höga toner hon kommer upp i. Jag håller givet i henne och är nära henne hela tiden men jag blir inte ännu värre hörselskadad än vad jag redan är, och när man vet att man har gjort allt för att barnet ska må bra och att det skriker för att det har ont, skadar det ju inte att ha öronproppar i när man tröstar bebisen!

OlgaMaria
7/22/16, 3:22 PM
#11

Ammar du eller ger ni ersättning? Vet du tillräckligt om hur man äter en mjölkfri kost? Om ni ger ersättning - vilken?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
7/22/16, 3:22 PM
#12

#10 Det verkar väldigt konstigt av Livsmedelsverket att säga så då de flesta verkar vara överens om att fänkål har cancerhämmande effekter. Så tycker inte du ska vara rädd för det. Fänkål är en vanlig ingrediens i amningste också. Det är välkänt för sina goda effekter för magen - kramplösande och löser upp gaser.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[VinterMaran]
7/22/16, 4:40 PM
#13

#12: ja Livsmedelsverket verkar vara väldigt restriktiva mot t ex amningste. Men i andra länder t ex Tyskland är man mycket mera för naturläkemedel och jag tror att det finns mycket som fungerar. Jag har själv varit sugen på att beställa grape Water, kanske ska man våga ändå. Jag kom också på att jag har köpt dr Brown matningsflaskor som sägs förebygga kolik. Hittade det på lekmer.se. Vet inte om det fungerar men man kan ju alltid testa!just nu har jag Medela amningsflaskor men eftersom mina ungar aldrig kommer att amma kan jag lika gärna pröva antikolik - flaskor!

Annons:
OlgaMaria
7/22/16, 4:42 PM
#14

#13 vad ger du för ersättning då?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

hanna-jo85
7/22/16, 4:53 PM
#15

#10 tack gör tipset, ska läsa på lite om gripe Water. Hat läst om att fänkål ska vara bra, men vill ju inte ha något skadligt såja. #11 jag ger ersättning då amningen tyvärr inte fungerade. Ger althera.

OlgaMaria
7/22/16, 5:03 PM
#16

#15 Be om att få prova Neocate då. Min son mådde hemskt på Nutramigen och ännu värre med Althera. Med Neocate blev han äntligen bra. Ibland är de ovilliga att skriva recept på Neocate (det är dubbelt så dyrt för dem, för dig blir det ingen skillnad) men säg att du måste få prova när ni har det såhär illa. Det är inte ok av dem att neka.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[VinterMaran]
7/22/16, 5:05 PM
#17

#14: de får bröstmjölk som jag pumpar ur och Pro nan 1 utöver det så att de blir mätta. #15:ja googla och se om det är något du vill pröva:)

OlgaMaria
7/22/16, 5:07 PM
#18

#17 Okej. Det finns ju stor anledning att testa mjölkfritt för att se om det hjälper. Minst en fjärdedel av all kolik beror på mjölkintolerans.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[VinterMaran]
7/22/16, 6:32 PM
#19

#17: ja jag har funderat på det också!men eftersom lillan har blivit lite bättre i magen hoppas jag på att magdropparna hjälper och att det var p g a kejsarsnittet som hon inte fick de nyttiga tarmbakterier hon behövde (de säger ju att en vaginal förlossning förser bebisen med tarmbakterier från modern som är nyttiga i magen). TS - kom på att det finns något som heter Windi pysventil också. Man fick gratisprover på BB i mitt landsting. Det är en ventil som man ska sticka i rumpan på bebisen när den har ont. Det låter inte klokt men vissa säger att det hjälper bebisen att fisa. Jag har prövat det en gång när det var riktigt illa. Det hjälpte flickan att bajsa men hon blev inte gladare för det, så jag kan inte säga att det gjorde underverk direkt. Men kanske lättade det lite på trycket i alla fall.

OlgaMaria
7/22/16, 8:15 PM
#20

Ja Sempers magdroppar är bra :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
[TanatosNyx]
7/22/16, 10:28 PM
#21

Ja neocate är renast, den är värd att bråka till sig. Dr brown använder vi också, funkar bra.

hanna-jo85
7/23/16, 11:01 AM
#22

Tack för tipset, ska försöka få neocate då när jag ska du på återbesök :) Pysventilerna hjälper ju henne bra med gaser och ev om hon är förstoppad. Men hon blir inte det minsta mindre grinig. Och både semper magdroppar och minifom har vi testat utan resultat. . Dr Brown har jag funderat på att testa. Har just nu mam antikolik.

[VinterMaran]
7/23/16, 11:45 AM
#23

Ja minifom funkade inte för min bebis heller. Jag märkte ingen skillnad alls faktiskt! Har du någon som kan avlasta dig lite så du får sova?

OlgaMaria
7/23/16, 1:06 PM
#24

#22 Fortsätt med magdropparna ändå. :) Och jag tycker du kan ringa Bvc. De måste ändå ta kontakt med en läkare för recept så bättre om du pratar med dem så snart som möjligt. Min son blev som en helt annan bebis direkt när han fick Neocate. Så jag tycker du ska ringa direkt på måndag.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

hanna-jo85
7/23/16, 1:15 PM
#25

#23 jo jag har blivit sjukskriven så min sambo tar nu ut föräldradagar. Han hjälper ju till lite.. men tyvärr har han extremt mycket mindre tålamod än mig så han sitter mest vid datorn :( igår så tog min mamma henne ett par timmar då jag inte orkade mer.. men jag har väldigt svårt att ta emot hjälp och lämna ifrån mig henne. Jo men jag har återbesök hos barnkliniken till en läkare som skrev ut althera. Och dom vill inte skriva ut något annat innan jag testat denna en viss tid. #24 semper dropparna ger jag fortfarande. Men bvc rådde mig av sluta med minifom då det verkade bli värre med de .

[VinterMaran]
7/23/16, 1:37 PM
#26

Som jag har förstått det så "slår" minifomen i sönder gasbubblorna och skummet som bildas i tarmarna men det underlättar inte för barnet att fisa ut det. Tråkigt att han har så lite tålamod. Förstår känslan av att man inte vill lämna ifrån sig barnet, men du kan ju inte gå under heller! Jag tycker att BVC kan vara rätt slöa ibland med att tänka på hur mamman mår också, i alla fall där jag bor. På BB hetsade de t e x på med amningen trots att jag var sängliggande efter kejsarsnitt, hade migrän och hade förlorat 1,6 liter blod. Det är bara att stå ut och bita ihop. Jag menar inte att man ska ha behandling för allt men jag tycker verkligen att de borde skynda på så att din lilla flicka får hjälp. Det är skitjobbigt för bebisarna med kolik och otroligt stressande för mamman. Jag hoppas verkligen de skyndar på så hon får akupunktur!

Sarah
7/23/16, 2:52 PM
#27

Han får alltså föräldrapenning för att sitta vid datorn när du är sjukskriven? Jag hade blivit tokig!

Annons:
OlgaMaria
7/23/16, 8:04 PM
#28

Sen är det helt galet tålamodsprövande att ta hand om en bebis med kolik och knäckande att inget man försöker med verkar hjälpa. Den bäste kan bli knäckt av det… Och det kanske bara är mamma som kan trösta lite grann. Vi var i samma situation - jag sjukskriven och min man föräldraledig. Och han gjorde mycket, men det var ju knappast som att jag kunde ta ledigt. Och min man blev helt knäckt och jag med. I och med att Altheran var värre än Nutramigen så vägrade jag fortsätta med det mer än i fyra dagar. Tyvärr la vi ut typ 2500kr själva på Neocate. När vi väl märkt att han mådde bra på det vägrade vi ge något annat och det tog tid innan det löste sig med recept. Men din Bvc-sköterska KAN ringa doktorn och be den skriva recept på Neocate så ni har det inom några dagar. Du måste bara övertyga. Ni ska inte behöva ha det så här utan att få pröva alternativen. Och vi tyckte det var värt att betala själva för att få testa i alls fall. Och om inte ni har råd kanske era föräldrar kan hjälpa.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

hanna-jo85
7/24/16, 2:55 PM
#29

Jo det är väldigt frustrerande att han mest sitter vid datorn. Jag är lite för snäll vet jag och vill inte belasta andra. Även min sambo. . Men jag vet ju att det är lika mycket hans ansvar att ta hand om sin dotter och hushållet som mitt. Ska försöka stå på mig lite mer, men orkar inte med bråk mitt upp i allt detta. Jag brukar ta med min dotter ut på hundpromenaderna så han ska få lite lugn och ro. Men har slutat med det nu för hon bara gallskriker och jag blir så stressad. . Dessutom är det så himla varmt ute nu så jag tycker hon blir för varm, särskilt när hon skriker. Ska ta och ringa dietisten som skrev ut althera till henne, kom på att jag fick ju nummret. Få. Se om jag kan övertala henne :)

OlgaMaria
7/24/16, 3:02 PM
#30

#29 Heja dig! Och hur som helst är det bra att du ligger på. Annars fattar de inte att ni har det jobbigt på riktigt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[TanatosNyx]
7/24/16, 4:10 PM
#31

instämmer med ovan, ligg på dem ordentligt och "bråka" så mycket du orkar. Lägg fram det som ditt barns rättighet till att slippa onödigt lidande. Pengar får aldrig komma ivägen för barns hälsa, påminn dem om det.

SoeN
7/24/16, 8:02 PM
#32

Skickar en styrkekram och hoppas att det snart blir bättre.

hanna-jo85
7/25/16, 10:25 AM
#33

På väg in till barnkliniken nu då dom ville kolla på henne.. få se vad som händer. .

OlgaMaria
7/25/16, 10:39 AM
#34

Lycka till!!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
OlgaMaria
7/25/16, 10:41 AM
#35

Hoppas du får träffa en bra läkare! Mjölkintolerans syns inte bara genom eksem och liknande. Magont och svårt att sova är också väldigt vanliga symptom.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

hanna-jo85
7/25/16, 12:57 PM
#36

Ja hon har utslag, magont och svårt att sova. Är på sjukhuset fortfarande, har varit hör i ca 2 1/2 timma. Dom kan knappt undersöka henne då hon är så skrikig och bråkig.. Väntar på provsvar nu.. men läkaren vägrar ge neocate. Han påstår att nutramigen är samma sak.

OlgaMaria
7/25/16, 1:30 PM
#37

#36 Det är knappast samma sak. Nutramigen är baserat på sönderspjälkat kasein från komjölk. Neocate är inte baserat på komjölksprotein över huvud taget. Många mjölkintoleranta tål Nutramigen, men inte alla.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
7/25/16, 1:37 PM
#38

Neocate är till för barn med svår mjölkintolerans som inte blir hjälpta av Nutramigen och Althera. Din dotter mår uppenbarligen inte bra på de alternativ ni fått testa så hon förtjänar att få Neocate nu.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
7/25/16, 1:38 PM
#39

Stor kram till dig!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

hanna-jo85
7/25/16, 1:57 PM
#40

Fick en provburk nu av neocate. Men enligt läkaren finns det 2 versioner av nutramigen. En sönderspjälkad och en helt utan. Tack för allas stöttning 💜

OlgaMaria
7/25/16, 2:25 PM
#41

#40 Detta stämmer inte heller. Alla former av Nutramigen är baserade på hydrolyserat komjölkskasein. Sen finns det olika burkar för olika åldrar, och en annan variant med omega 3-fettsyror, men alla är baserade på komjölk. Så läkaren har inte koll, eller ville inte helt erkänna att den hade fel. Men jag är jätteglad att du fick Neocate. De märkte väl själva att din dotter behöver det. Och om det fungerar bättre med Neocate kan de ju knappast neka att du ska få fortsätta sen. Men det är mycket möjligt att de kommer begära att du ska provocera senare med vissa tidsintervaller. Så höll de på med mig, men sen träffade jag plötsligt en läkare som inte ville att jag skulle provocera förrän vid 1 år, vilket var efter mer än ett halvår. Och efter det behöver man ju inte ersättning längre ändå. Och vi hann ändå inte göra slut på alla Neocate-burkar vi fick.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
hanna-jo85
7/25/16, 7:22 PM
#42

Kanske har fel, men är inte denna helt mjölkfri? http://www.meadjohnson.se/se/allmanhet/produkter/nutramigen-aa/

hanna-jo85
7/25/16, 10:43 PM
#43

Ni som har barn som blivit hjälpta av neocate, hur lång tid tog det innan ni började märka resultat?

OlgaMaria
7/25/16, 11:03 PM
#44

#42 Jo så verkar det vara. Förlåt, då var det jag som inte hade koll!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
7/25/16, 11:05 PM
#45

#43 12 timmar. Efter ett dygn mådde han helt bra. Leendet som vi inte fått se på tre veckor hittade äntligen fram. Sån skillnad. Hoppas ni också får det bättre!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

hanna-jo85
7/25/16, 11:17 PM
#46

#44 ingen fara, bara bra att jag fick dubbelkollat det för du kunde ju lika gärna haft rätt då det inte är första gången man haft otur med läkare :) Åh så fort ändå :) idag har hon mest sovit faktiskt efter läkarbesöket. Förutom 3 timmar skrik nu på kvällen. Men hon var väl så trött efter idag. Hon är väldigt svårstucken så dom ville ju ta blodprover, men efter ett antal försök så fick dom klämma ut bloddroppar ist. Det var inte populärt :( hon blev ju stucken upp till 40 ggr/ dygnet på neo då hon var så himla svår. Hoppas man ser resultat av denna ersättning då. Annars är det ju kolik och då är det ju bara att vänta ut ju. Förutom att vi tänkte testa akupunktur också.

OlgaMaria
7/25/16, 11:20 PM
#47

Lilla gumman! Verkligen inte roligt när de ska bli stuckna. Du får höra av dig imorgon om hur det går. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

hanna-jo85
7/26/16, 11:03 AM
#48

Inatt lyckades hon sova i spjälsängen halva natten iaf, resten sov hon som vanligt på mig. Har varit en lugn natt. Började skrika runt 8 och höll på till nyligen (10.45). Nu däckade hon I babygymmet. Men hon vill enbart sova på mage, lägger jag henne på rygg eller vänder henne i sömnen så vaknar hon och gallskriker. Några tips på hur man kan "lära" henne att sova på rygg?

Annons:
[postmortum91]
7/26/16, 11:11 AM
#49

Testa lägg henne på sidan med bra stöd så det är liten risk att hon skulle tippa över på magen. Det hjälpte iallafall min dotter att sova.

hanna-jo85
7/26/16, 11:20 AM
#50

Har testat det också… vill verkligen inte ha henne på mage.. läkaren vi träffade igår sa att vissa är helt enkelt magsovare. Särskilt om dom har problem med magen och att jag kanske måste acceptera det. Men jag är så orolig när hon ligger på mage. .

OlgaMaria
7/26/16, 11:26 AM
#51

Jag tror det är svårt att lära henne något annat. Vill hon sova på mage så är det bara så. Och en van magsovare tror jag klarar det bättre än andra bebisar också. Om hon får ligga på mage kommer hon bli jättestark i nacken fortare och klara av att vända på sig som hon behöver. En annan bebis som jämt ligger på rygg och plötsligt råkar rulla över till mage löper större risk att inte kunna behärska situationen tror jag. Så jag hade tänkt att hon vill ligga på mage och desto mer hon får göra det desto säkrare kommer det bli.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[postmortum91]
7/26/16, 11:31 AM
#52

OM DU ska ha henne på mage. Låt henne bara sova i blöja och i ett svalare rum. Har läst studierna och en stor anledning till psd är överhettning. Bebisar har svårare att kyla av sig när de ligger på mage. Lägg även bort kuddar, filtar och annat som skulle kunna komma mot barnets luftgångar

[postmortum91]
7/26/16, 11:32 AM
#53

Hårdare underlag har jag också läst är bättre för då minskar risken för att ansiktet sjunker ner i madrassen

[TanatosNyx]
7/26/16, 12:12 PM
#54

jag hade nog valt att låta mitt barn sova på mage i en sådan här situation. Väl medveten om riskerna hade jag väl haft nerverna på utsidan och knappt kunnat sova men ja.. Kan det underlätta för bebis hade jag funderat mycket på det. Men det är så svårt.

hanna-jo85
7/26/16, 1:40 PM
#55

Hon sover enbart i blöja eller ärmlös body beroende på värmen. Hon har inget annat i sängen än en napp. Har även ett andningslarm. Hon är otroligt stark liten tjej. Redan vid va 2 veckor kunde hon hålla upp huvudet och vid ca 4 veckor vände hon sig från mage till rygg för första gången. Nu kan hon även ta sig framåt genom att kräla och hon puttar upp sig med armarna när hon ligger på mage. Underlaget är ganska stabilt. Skulle aldrig lägga henne på mage i våran säng då den är för mjuk.

Annons:
OlgaMaria
7/26/16, 2:00 PM
#56

Det låter jättebra tycker jag :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[TanatosNyx]
7/26/16, 3:18 PM
#57

Ja då hade jag låtit henne sova på mage. :)

hanna-jo85
7/26/16, 4:10 PM
#58

Känns skönt att höra det från andra :) känns så fel att låta henne sova på mage, men har verkligen försökt allt utan att det fungerar. Känner mig ganska desperat.

Sarah
7/26/16, 5:15 PM
#59

Vi lät E sova på mage tidigt, hon är en magsovare och att välja mellan sömn eller ingen sömn gjorde det enkelt i slutändan. Någonstans får man ju också respektera barnets önskan om ställning. Speciellt om de har ont i magen. Vet ju själv hur mycket det lindrar att ligga på mage eller sidan och vara ihopkrupen när man har ont. E sover fortfarande gärna sov en groda, med rumpan i vädret.

[TanatosNyx]
7/26/16, 5:54 PM
#60

De la Alvin på mage på neonatalen, så vi hade ett helvete i början hemma med att ställa om honom. Vi lyckades aldrig helt, så ofta sov han på oss, även nattetid. Jag lärde mig att sova med honom på mitt bröst. Då hade jag bäst koll på honom. Var väldigt orolig eftersom prematurer har ökad risk för psd, och en natt hittade jag honom blå och slapp i sängen. Detta var dock på rygg med kudde! Han hade kräkts och satt i halsen, och kudden hade hindrat honom från att vrida huvudet på sidan. Så där höll ryggläge (med kudde) på att kosta honom livet. De är inte helt säkra bara för att de sover på rygg.

hanna-jo85
7/26/16, 8:26 PM
#61

#59 jo men precis, hon verkar ju ha ont och panikslagen bär hon ligger på rygg. #60 ja dom la också henne på mage på neo. Kanske även därför det är svårt. Har också lärt mig sova med henne på mitt bröst. Men när jag väl sover så har hon börjat åka ner på sidan brevid mig och jag är rädd att rulla på henne eller att hon hamnar så hon inte kan andas. Så känns lite mer säkert att hon ligger på mage i spjälsängen än på mig..

[TanatosNyx]
7/26/16, 8:58 PM
#62

Rullar du på henne lovar jag att mammainstinkten gör så du flyger upp som en raket /hon som somnade hängandes över bebis på armbågen ammandes och dunsade rätt ner över honom med ett brak..

Annons:
hanna-jo85
7/26/16, 11:05 PM
#63

Oj, men det gick bra eller?

hanna-jo85
7/27/16, 11:09 AM
#64

Sitter och har ångest för jag kan inte bestämma mig vad jag ska göra.. Eftersom min dotter skriker hela dagarna så tar jag knappt med henne ut längre. Känns inte som någon idé. Idag är det jättefint väder och en kompis försöker övertala mig att följa med på en fika på stan. Vill jättegärna komma ut och träffa henne, men dom senaste gångerna vi träffats så vi knappt kunnat prata med varandra pga min dotter. Och nu vill hon dessutom träffas ute på stan. Känns dom det är en dålig idé, men hon tycker vi ska testa och i värsta fall kan vi gå där ifrån. . Va skulle ni gjort?

OlgaMaria
7/27/16, 11:18 AM
#65

En glass i en park kanske kan funka? Men det är inte värt en massa ångest. Gör det du tror blir bäst. Och kanske kan du gå ifrån någon timme på kvällen och träffa henne ensam istället? Ingen bättring sen ni bytte till Neocate? Stackare! Lider med dig!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[TanatosNyx]
7/27/16, 11:20 AM
#66

#63 hehe ja han flyttade bara på sig sovandes, men jag skämdes resten av natten :) #64 jag hade stannat hemma med ett ledset barn som mår dåligt. Både för hennes, min egen och omgivningens skull.

hanna-jo85
7/27/16, 11:53 AM
#67

Ja det blev att jag stannar hemma. Ingen idé att gå ut.. Nä jag märker ingen bättring än.. läkaren sa iof att jag tidigast kunde se förbättring efter en vecka då det tar ett tag innan det har försvunnit helt ur kroppen…

OlgaMaria
7/27/16, 1:12 PM
#68

Okej!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

hanna-jo85
7/31/16, 5:30 PM
#69

Fan jag orkar inte mer, Vet inte vad jag ska göra. . Känner att jag inte orkar en ända dag till.. dom första veckorna kunde man iaf få en paus då och då eftersom hon sov lite på dagarna. Nu sover hon max 5 min åt gången ett få gånger under dagen.. resten är skrik!

Annons:
OlgaMaria
7/31/16, 5:40 PM
#70

Men stackars! Åh jag lider verkligen med dig! Jag hoppas det vänder snart! En väns dotter som hade kolik blev helt annorlunda efter tre månader. Åhhh önskar jag kunde hjälpa på något sätt. Skickar en stor fet cyberkram i alla fall!!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
7/31/16, 5:41 PM
#71

Använd hörselkåpor eller öronproppar. Man blir mycket tålmodigare om ljudet dämpas lite.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

SoeN
7/31/16, 11:16 PM
#72

Jag skickar också en styrkekram! Finns det ingen, en granne (svårt kanske då man helst har någon man känner) som kan gå ut med henne i vagn eller något? Du behöver få samla nya krafter!

hanna-jo85
8/1/16, 12:13 PM
#73

Tack 💜 Har öronproppar, kan fungera ibland att använda dom.. känner ingen granne. Sen hatar hon vagnen och vill inte ligga i den.. fungerade i början då kunde man gå ur på promenader och hon somnade.. nu skriker hon bara.. Har fått en tid idag till akupunktur. Hoppas detta kan hjälpa nu.. är desperat och jag och sambon bråkar allt mer för att vi är så trötta och frustrerade 😢

Sarah
8/1/16, 1:11 PM
#74

Kan ni inte dela upp er i ex 4-6 timmarspass? Då får den andra vila några timmar åt gången. Då kan ni sova/ ha egentid osv.

[TanatosNyx]
8/1/16, 1:36 PM
#75

jag och maken har valt att så fort gräl uppstår så säger vi rakt ut att "nej nu blev det ett till onödigt gräl bara för vi är så trötta och slutkörda, nu slutar vi". För vi har också problemet med onödiga gräl till följd av att vi är trötta och slutkörda, även om vi inte har ett kolikbarn. Vi har dock andra problem :/

SoeN
8/2/16, 3:00 PM
#76

Alla par blir nog irreterade emellanåt, för helt onödiga saker också, man är trött och utan tålamod, men jag förstår att det måste vara extra frustrerande när lillan har kolik. Har ni delat upp ansvaret? Och hur långa stunder under dygnet skriker hon inte/eller sover?

Annons:
hanna-jo85
8/2/16, 7:37 PM
#77

Försöket dela upp ansvaret mellan oss.. men han har så dåligt tålamod så jag tar ofta över.. dessutom har jag svårt att slappna av när han har henne och hon skriker. . Men jag försöker lära mig.. sen hjälper det när våra bråk att när han inte har henne sitter han bara vid datorn. Så får ingen hjälp med städning, matlagning osv.. Dom senaste veckorna har hon sammanlagt sovit max en timma på dagen uppdelat på 5 min powernaps. Hon verkar inte kunna slappna av för att sova längre stunder. Och lägger man ner henne skriker hon direkt.. hon har börjat sova bättre på nätterna sedan hon fått börja sova på mage. Så hon sover allt från 6-9 timmar per natt med några matstunder. Men idag var andra dagen med akupunktur och vi ser faktiskt lite bättring :) får hoppas på det bästa :)

mollyt
8/2/16, 8:07 PM
#78

Jag har inget tips att ge, men skickar en jättestor kram! Har du ingen annan som du kan be om hjälp av? Syskon, kompis, jobbarkompis, granne?… Vem som helst tänker jag. Bara att du kan få komma ut och vara ifred en stund. 

Annars skulle jag i vilket fall också satsa på öronproppar och kanske hörselkappor ovanpå det? För om du bara kan stänga ute ljudet en stund …. Då kan du kanske knyta upp henne i sjal och "bara bära" henne och ha henne nära för tröst.

OlgaMaria
8/2/16, 8:18 PM
#79

Jag brukar skriva att-göra-listor till min man, med mindre och större uppgifter. Han har svårt att se själv vad som behöver göras men blir förvånansvärt motiverad om jag skriver en lista. Han gillar att kunna bocka av. :) Kanske det kan funka för er också. Ev kan man ju fira med något när listan är klar för att göra det ännu bättre. Larvigt kanske men så värt om det funkar.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

hanna-jo85
8/4/16, 4:55 PM
#80

Liten kort uppdatering. 4:e dagen med akupunktur. Första natten hon velat sova på rygg! Hela natten! En jätte nöjd mamma :) Lite grinig i morse. Har nu sovit sedan 13 även under akupunkturen! Har väckt henne för matning. Akupunkturen som hjälpt eller en bra dag? svårt att veta men idag njuter jag :)

[VinterMaran]
8/4/16, 5:46 PM
#81

Å så härligt att höra:)

[TanatosNyx]
8/4/16, 6:58 PM
#82

Ååh! underbart! ❤️

OlgaMaria
8/5/16, 7:10 AM
#83

Åh så underbart att höra!! Det skulle ju kunna vara Neocate som börjat hjälpa (eller har du fortsatt med den?) men det låter mer som att det är akupunkturen som hjälper! Underbart!!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
hanna-jo85
8/5/16, 8:47 AM
#84

Eftersom hon inte hade blivit något bättre utav neocate så trodde varken vi eller akupunktören att det var komjölksproteinallergi. Så hon tyckte vi skulle gå tillbaka till nan då hon har ätit ganska dålig på neocate. Va lite skeptisk till att sluta med den. Men hon har ju verkligen inte blivit sämre så vi kan nog utesluta allergi tror jag. Hon var ganska skrikig igår kväll, men enbart 2 timmar och inte alls lika intensivt som vanligt. Så en klar förbättring iaf :) och så sov hon på rygg hela natten igen!!! :) och fortsatte sova nu efter hennes frukost :) snart dags att åka till akupunkturen igen :) 10 mil fram och tillbaka, plus att det kostar 300 kr varje gång. Men det är det absolut värt om det fungerar :)

OlgaMaria
8/5/16, 9:46 AM
#85

Jag förstår dig! Det är värt nästan vad som helst om man hittar något som hjälper! Så glad jag är för er att det verkar hjälpa!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

hanna-jo85
8/7/16, 2:17 PM
#86

Måste få skriva av mig lite.. hoppas ingen dömmer mig… Har haft en helt förjävlig helg. Hon skriker nästan oavbrutet, förutom i den elektroniska gungan… har ångest hela tiden, tippar på tå för jag rädd att hon ska vakna.. vill inte vara mamma längre. . Vill inte riktigt leva heller.. vill egentligen bara rymma hemifrån. Mina djur börjar må väldigt dåligt över hur det är här hemma och ena katten har börjat attackera både mig och hunden.. Orkar inte mer.. vet inte vad jag ska göra.. Sambon visar tydliga tecken på depression… har inte klarat av att sköta min diabetes sedan hon föddes och gråter varje dag… det va inte så här det skulle bli ju..

OlgaMaria
8/7/16, 2:26 PM
#87

Åhhh så jobbigt. Finns det ingen som kan hjälpa er lite mer? Hoppas hon inte blivit värre pga återgången till nan? Förstår att det säkert är en massa konflikter mellan dig och sambon och att man inte är på myshumör direkt. Men fick bara till mig - krama varandra! Bara gå emot allt som sliter er isär och kramas. En lång kram är så läkande och bygger upp enheten mellan er igen. Jag gjorde faktiskt så då vi var i samma situation. När allt var piss valde jag att bara vara tyst och gå och krama min man. Det fick liksom alla aggressioner att lägga sig hos både honom och mig och vi blev lite starkare.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

hanna-jo85
8/7/16, 3:28 PM
#88

Ringde mamma precis, hon kommer snart in och hämtar henne några timmar.. Tror inte det beror på maten.. man jag vet inte. Avföringen ser bra ut och hon har inär fått några utslag. Hon verkar inte alltid ha ont, utan mest arg och missnöjd. Hon åt precis och direkt när hon hade ätit klart så började hon skrika och slutade inte fören jag satte henne i gungan. Så Nu sitter hon i gungan igen och blundar och ler.. men hur länge kan hon sitta i den under dagen utan att det ska vara skadligt för henne.. är nog som allt annat bara en period hon kommer gilla den. Så som med vagnen, selen, åka bil… dessa saker har hon gillat nån/några veckor tills hon tröttnat.

hanna-jo85
8/7/16, 3:29 PM
#89
[TanatosNyx]
8/7/16, 4:02 PM
#90

Vi hade en liten flicka på neonatalen som låg i en sån där elgunga konstant på rummet, annars bara skrek hon. Det är extremt påfrestande för de små, ffa för tidigt födda, så det var bara att gunga på och gunga och gunga och gunga.

Annons:
Sarah
8/7/16, 10:03 PM
#91

Självklart dömer vi inte. Förstår att du har det skitjobbigt och man få vilja fly. Ang maten. När vi bytte från semper till nan mådde 11 mycket bättre i magen. Mycket mindre gaser. Sen köpte vi fel nan en gång och det blev kaos. Så det kan ju vara värt att testa flera olika sorter.

hanna-jo85
8/8/16, 12:32 PM
#92

Då ska jag försöka släppa mitt dåliga samvete när jag sätter henne i gungan. Hon säger ju till när hon inte vill vara där. I morse ville hon inte alls. Nu har hon suttit i den i ca 1 Tim och sover men vaknar till då och då, men är nöjd. Bvc sa att det inte är så bra att byta Mat hela tiden och nu har vi testat 4 olika st utan resultat… känns inte som det är värt att bråka mer med maten nu, eller?

hanna-jo85
8/8/16, 12:32 PM
#93

Då ska jag försöka släppa mitt dåliga samvete när jag sätter henne i gungan. Hon säger ju till när hon inte vill vara där. I morse ville hon inte alls. Nu har hon suttit i den i ca 1 Tim och sover men vaknar till då och då, men är nöjd. Bvc sa att det inte är så bra att byta Mat hela tiden och nu har vi testat 4 olika st utan resultat… känns inte som det är värt att bråka mer med maten nu, eller?

LoAEmma
8/10/16, 10:31 AM
#94

Ja ha inte dåligt samvete! Man måste göra det som funkar.
Hur blev det med akupunkturen?

Känns det mer som att hon är arg än ont i magen?

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

hanna-jo85
8/10/16, 1:18 PM
#95

Har genomfört alla behandlingar. Men rycker inte direkt det är nån skillnad. Kanske lite lättare att trösta på dagen. Men hon har fortfarande skrikmaraton på kvällarna 😥 Magknip har hon från och till. Men många gånger verkar hon bara missnöjd och förbannad. Men är väldigt glad att ha hittat gungan till henne. Så båda jag och hon får lite vila mellan skriken. Hon har iaf fortsatt sova på rygg i spjälsängen på nätterna och det är jag väldigtglad över. Men hon är orolig hela tiden och har väldigt svårt att koppla av. Igår tog det 4 timmar att natta henne..

mollyt
8/10/16, 7:52 PM
#96

Usch vad jobbigt det låter! Men vad bra att din mamma kunde ta henne några timmar. Ni kan inte få fler som kan avlasta er, några timmar varje dag? Ni skulle nog må bra av det hela familjen! Gungan verkar ju också bra, men allt är bättre än inget!

hanna-jo85
8/20/16, 9:13 PM
#97

Gungan varade ca 1 vecka innan hon började hata den :( Nu har jag och sambon börjat bråka så mycket att vi har bestämt att han ska börja jobba på halvtid med start på måndag. Känns skönt men samtidigt nervöst hur jag ska orka henne själv. Men min mamma kommer hjälpa till om det behövs. Dessutom den senaste veckan har det verkligen börjat vända med koliken. Vissa dagar skriker hon nästan inte alls, medan andra dagar är lite värre, men ändå mycket bättre än förr :) hon har börjat le och skratta en del och jag känner äntligen hur kärleken växer för varje leende jag får <3 Det är fortfarande extremt jobbigt då man hela tiden går på spänn och väntar sig skrikutbrott. Men börjar sakta men säkert känna mig lugnare och mer harmonisk :) Fortsätter hon bli bättre kan jag nog våga börja med babysim som börjar om en månad son jag hade tänkt :)

Annons:
LoAEmma
8/21/16, 8:52 PM
#98

Men va skönt att det börjar vända!

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

[1Miriam]
8/22/16, 2:36 PM
#99

Jag hade det precis så. Tipsar om en kolik medicin som heter Kolicin bifibaby plus den hjälpte vår dotter direkt! Receptfritt i apotek. Bebisar behöver mycket närhet och kärlek. Min son skrek och hade kolik för 20år sedan när han var liten och jag lät honom skrika tills han spydde. Visste inte vad jag skulle göra. Idag ångrar jag det. Han hade behövt min närhet och kärlek. Inte att jag låter honom skrika i sängen tills han spyr. Många idag gör så för de orkar inte och vet inte vad de ska göra. Bebisen vill tala om någonting med sitt skrikande. Halsbränna är en vanlig orsak pga spyor och magont pga allergi. Ge lite magmassage då.

OlgaMaria
8/22/16, 3:02 PM
#100

Det låter som ett väldigt främmande tillvägagångssätt. Har svårt att tro att många gör så idag. Det var nog snarare vanligare förr. Bebisars behov av närhet och anknytning är ju verkligen något man får lära sig om på kurser på mödravården och på BB.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Sarah
8/22/16, 3:33 PM
#101

Tror inte heller att det är vanligt idag, att låta dem ligga och skrika. Istället gör man som trådskaparen gör om barnen får kolik, man kämpar sig blå.

hanna-jo85
8/23/16, 12:22 PM
#102

Testar bifibaby just nu och har gjort det i ca 1 vecka. Men nu dom senaste dagarna har hon varit lite grinigare igen. Fortfarande bättre än tidigare. Men funderar om hon redan har tänder på gång?! Hon dreglar jättemycket, ska ha in hela händerna i munnen och suga och bita, har lite förhöjd temp och idag har hon redan bajsat 2 ggr, vilket hon aldrig gör mer än max 1 gg per dag. Det jag reagerade mest på är att den senaste gången hon bajsade idag så var det väldigt mycket slem. Vet ju att det kan bara ett tecken på allergi. Men läkarna har ju konstaterat att det "bara" är kolik hon har.. så kan det vara tänder på g eller något annat?

OlgaMaria
8/23/16, 12:34 PM
#103

Det kan absolut vara tänder. Det kan också vara en reaktion på bifibaby. Det är väl probiotika? Sen kanske slemmet bildas av det. Det står ju något om att de bildar en mekanisk barriär, och det skulle väl kunna vara slem det? Vet inte om denna probiotika är nyttig, har inte studerat de stammarna. Den probiotika som finns i Sempers magdroppar är välstuderad och har många bevisat goda effekter. Du kan ju läsa på lite men oavsett hur det är så kan man få reaktioner när man börjar med probiotika så fortsätt ett tag till och se hur hon mår.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
8/23/16, 12:40 PM
#104

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
LoAEmma
8/23/16, 5:26 PM
#105

Och att de får feber och lös avföring i samband med tänder är en, väl etablerad, skröna faktiskt. Har de feber är de sjuka, står det på 1177 tex.

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Sarah
8/23/16, 6:25 PM
#106

#105 yep. Att många får feber i samband med tänder förklaras med att det redan finns en infektion i kroppen och att barnen är mer mottagliga vid tandspricknig.

[Thiah]
8/23/16, 7:20 PM
#107

Sväljer dom extar mycket saliv eller snor blir ofta avföringen läsare också… Och Joel har sällan haft feber förutom vid just tandbråk

SoeN
8/24/16, 10:51 PM
#108

Skönt för er att det känns bättre :)

Upp till toppen
Annons: