Annons:
Etikett25-off-topic
Läst 5828 ggr
[Thiah]
7/20/16, 8:31 AM

Snackistråd #6

Vi fortsätter på ny kula 😎

Gamla tråden

Annons:
[WickedAlly]
7/20/16, 8:58 AM
#1

Vad skönt thiah, vi får inte alls in några bra rutiner nu när de är utlånade till mormor halva dagarna. Hon kör verkligen slut på dem och sedan sover de halva eftermiddagarn. Ordnar förhoppningsvis upp sig när de börjar på förskolan.

Destany
7/20/16, 10:19 AM
#2

Sambon blev uppsagd igår. Den branschen han jobbar i är allt annat än säker. Varenda gång man börjar hoppas att framtiden kan bli ljus så släcks det lila fort.

Velinga1984
7/22/16, 1:19 PM
#3

#2 Vad jobbar han med, byggbranchen?  ;) Min sambo arbetade som "brobyggare" innan vi fick barn, och där var de bara anställda för varje projekt.  De hade tur om de fick följa med till nästa projekt, annars fick de söka nytt projekt. Blev ohållbart för oss då sambon arbetade ute mån-tors då projekten kunde vara i Norge, Danmark etc.

Destany
7/22/16, 2:04 PM
#4

Japp han jobbar som murare. Tror det e sjätte jobbet på 1 år nu. E riktigt trött på det nu ger ingen trygghet o han får ju dåligt självförtroende att bli uppsagd så ofta

Sarah
7/22/16, 3:14 PM
#5

Ikväll kommer familjen hem :) har varit själv i 6 dagar, superskönt! Men, nu ska det bli fint att få hem dem.

[WickedAlly]
7/22/16, 4:52 PM
#6

Jag är ensam hemma! Skulle röja och göra fint men ligger bara på soffan och äter, hehe. Kom precis från jobbet, kör 52 timmar denna veckan och det börjar kännas. Har fem timmar kvar i morgon och sen har jag en hel dag ledigt, tjoho ;)

Annons:
Sarah
7/22/16, 5:28 PM
#7

#7 flytta dig INTE från soffan! :)

[Thiah]
7/24/16, 9:14 PM
#8
[Thiah]
7/24/16, 9:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Jag och tjejerna myser på balkongen medan grabbarna sover. Solnedgången är varm, jag har en bra bok och en kall öl. Sen har jag denna raring. Hon kom till oss för 3 år sedan(hon är cirka 7.5år nu) och luktade illa, var rädd, kunde inte kontrollera bakbenen mm… Hon hade bott hos en gammal dam, i hennes bastu och fått vad som fanns i kylskåpet(gammal grädde, ost mm…) mm… Hon kunde inte ens sätta sig ner normalt och hennes klor praktiskt taget ramlade av av sig själva . Hon avskydde att vara i famnen på något vis, panik slaget skulle hon iväg. Men hon har aldrig, aldrig varit elak. Men, redan 9 månader senare vaktade hon sonen som sin egen. Hon sover brevid mig varje natt, trots att jag och sonen nästan mosar henne. Sonen får krama, lyfta, klappa, kela och ha henne som huvudkudde. Hon jamar knappt till fast vi vuxna säger ifrån långt innan. Hon vågar inte stanna i famnen men kan hoppa upp och gosa en kort stund. Nu har hon och vår andra katt förälskat sig i vår gamla kökssoffas madrass. Å hur ska jag nu kunna slänga bort den? Jäkla kattkräk ;)

fluffis
7/24/16, 9:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

#9 Åhh vad mysigt :) Från att ha tyckt att dammsugaren är det läskigaste som finns tycker nu Vibjörn att dammsugaren är superintressant och följer den vart den än går :)

LoAEmma
7/27/16, 6:33 PM
#11

Fin katthistoria!!

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Destany
7/27/16, 9:17 PM
#12

Idag har jag varit o klippt mig. Tänk att det kan vara sån avkoppling. Sambon var helt slut när jag kom hem. Båda barnen skrek o han sa att han inte fattade hur jag klarade varje dag. Känns skönt på ett sätt att få lite uppskattning. Idag snurrade Elin från mage till rygg igen. Lilla gumman har nog inte fattat att hon bara e 5 veckor.

fluffis
7/28/16, 6:22 AM
#13

Att gå till frissan är inte dumt! Skulle själv behöva :)

Annons:
fluffis
7/28/16, 8:12 PM
#14

Vibjörn har börjat gå runt med saker i handen. Idag har det varit först snuttefilt, sen fjärrkontrollen och sen en kloss. Så jädra gulligt! :) Han går rätt så bra nu även om han är långt ifrån att gå obehindrat.

Destany
8/2/16, 10:05 PM
#15

Idag när jag var på BVC med Elin så började vi prata om Oscar o att jag upplever honom sjövild o han lyssnar ej så nu skulle jag få träffa någon som kan hjälpa oss. Känns skönt för jag känner mig som en värdelös förälder till honom nästan varje dag.

fluffis
8/5/16, 3:35 PM
#16

#15 Måste kännas skönt att ni får hjälp. Här är det tvära kast. Jag jobbar rätt mycket. I förrgår när jag körde hem från jobbet krockade jag men det tog inte så hårt som väl är. Jag blev ordentligt chockad. Dagen efter när jag körde hem från jobbet bestämde jag mig istället för att ge mig ut i skogen och plocka blåbär. Det var lite skillnad, och så skönt för själen :) Snart är det dags för ettårskalas för Vibjörn. Det är tänkt att vi ska bjuda på plättar med olika tillbehör. Det blir mååånga plättar :) Hoppas maken kan ösa på och frysa in nu när han är hemma en del. Vibjörn har kommit in i en klängig period igen så det är inte lätt att få något gjort. Jag ska börja en ny utbildning om en dryg vecka så det ekonomiska läget är inte direkt tipptopp för oss. Vibjörn kommer att börja på förskola och det känns väl sådär, men det ska nog gå bra. Maken ska bara arbeta halvtid till att börja med. Skulle det inte bli alls bra så kan man ju ändra sig :)

Velinga1984
8/5/16, 5:20 PM
#17

Är inne ofta men skriver sällan. Har för lite timmar på mitt dygn för att hinna skriva; livet med tre barn, trädgård samt förbereda inför nytt högskoleprov i höst tar tid. Vår minste buse växer så det knakar- 10,2 kg och 70 cm lång på 5 månaders kontrollen. En aning lättare än vad mellanbarnet var vid den tiden men ack så tung ändå :P 

Kul att läsa om vad ni hittar på med era barn då det ger lite idéer. I sommar har vi nämligen besökt ALV, Universeum i Göteborg, High Chaparall, Skara Sommarland, veteranbilsträff i Hajstorp med oftast en glad liten bebis. - Inte på Universeum dock då sonen avskyr att bli buren i bärsjal men de andra ställena har vi haft vagn = lycklig bebis.

[Thiah]
8/5/16, 8:11 PM
#18

Jag bor i ett annat land. Nära men ändå långt borta. Har en äldre syster som bor i samma stad som mina föräldrar. Mina föräldrar är inte perfekt(finns det sådana?!) men dom har funnits där för oss i alla situationer och hjälpt till. Dom är snart 70 och slitna, kort sagt. Min syster bor cirka 20-30min bort med bil och jag träffar ändå mina föräldrar oftare. Vi hjälpte dom med deras vind i somras när vi var där tex. När barnbarnen fyller år skickar dom hysteriska listor fast mamma och pappa sagt att varje barnbarn får saker för 500kr. Det är Michel kors väskor, Xbox, 2000-3000kr i kontanter mm.. Och då är barnen under 13år. Efter flera veckors tjat fick nu äntligen mina föräldrar en inbjudan till dom. Det har varit en födelsedag som skulle firats. Och redan efter 15 min kommenterad syrrans man nått i stil med att mormor och morfar åker snart hem…. Dom fick 1 kopp kaffe men ingen fråga om påtår… Dom ska nog ge pengar men inte ens 1 timme av deras tid kunde dom få. Jag blir så otroligt ledsen för det här. Jag får dåligt samvete för att jag bor i ett annat land och för att jag inte är där hela tiden . skulle vi bo nära skulle vi träffas ofta. Men jag försöker ringa, skicka mycket bilder på sonen osv…. Men ändå, snart är dom riktigt gamla och mitt dåliga samvete gnager!! Varje gång jag ser på Joel blir jag ledsen för hur mycket dom missar och det är pga mig och min flytt hit. Men jag vet att dom ändå är glada över hur lycklig jag är…

Destany
8/7/16, 11:48 AM
#19

#18 men fy vad elak din syster o hennes man verkar var som typ kör ut dem efter en så kort stund. Förstår att det gör ont i dig. Alltså barnen växer otroligt mycket här hemma. Dottern på 7 v har 62/68 o sonen på 3 år har 110/116 nu. Rensade precis hans garderob o jisses det blev knappt nåt kvar så fick in o beställa nya kläder till honom. Imorgon börjar han på förskolan igen. Han bytat avdelning o börjar på den stora avdelningen. Av någon anledning så är jag nervös för det. Nu blir han minst på avdelningen o jag e väl rädd att de stora barnen e elaka mot honom.

fluffis
8/10/16, 9:03 PM
#20

Nu har Vibjörn träffat sin norska plastkusin igen. Norska är ett så härligt språk :) Vibjörn fick för ett tag sen "dyr på snor", "djur på snöre" :) Idag berättade norgeborna att sonen snart ska börja i "barnehage", "förskola". :D

Annons:
MikaelaS_
8/10/16, 10:57 PM
#21

Nu funderar jag på barnkläder igen, haha. Det tar upp väldigt mycket tid känner jag, haha. Speciellt nu när jag får en vettig inkomst och inte behöver snåla så mycket. Försöker skriva en lista för att kunna bocka av, men den blev milslång så jag har nog överdrivit "lite". Försöker banta den. Men ullunderställ, mellanlager, skalkläder, galonställ, ullsockar, tumvantar, höstmössor, gummistövlar och ett par kängor borde man väl klara sig på? Hur tänker ni andra inför förskolestart? Fluffis; så Vibjörn ska också börja snart alltså? :)

fluffis
8/11/16, 3:33 PM
#22

Vibjörn börjar på förskola om 2 1/2 vecka. Jag kanske borde börja fundera på kläder inför det :) När börjar dina Mikaela? Om allt går som det ska så tittar det fram en ny bebis i början av april nästa år. Känns helt galet. Jag hade gärna velat ha lite längre tid mellan barnen eftersom vi hade det så himla tufft i början. Det kanske låter löjligt men det som avgjorde är att jag inte vill ha barn efter att jag fyllt 40. Och så ville vi ha en vårbebis, delvis för att minimera riskerna för att jag ska få depression igen. Sen ville vi ha lite marginal till 40-strecket men vem hade kunnat gissa att det skulle ta sig direkt :)

[Thiah]
8/11/16, 3:54 PM
#23

#22 grattis :)

LoAEmma
8/11/16, 7:54 PM
#24

Grattis Fluffis!!

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

MikaelaS_
8/11/16, 8:01 PM
#25

Men grattis! Så kul :)) Våra börjar 13 september. 15 timmar i veckan förhoppningsvis. Jag har fått jobb nämligen, var ju bara sommarjobb från början men de vill ha kvar mig. Men kommer jobba en del helger så de behöver inte vara mer än de femton tror jag :) Kläder är ett helt projekt verkligen!

[Thiah]
8/11/16, 8:09 PM
#26

Bra om barnen har 2-3 fulla uppsättningar extra kläder på dagis.(innekläder) + t.ex. en extra tjock tröja. De bör ha gummistövlar och regnkläder på dagis. Innetofflor vill de flesta förskolorna ha. Sen är utebyxor som håller lite väta bra. Och samma sak med rocken. Håller den lite väta är det prima! Har barnet napp är det ganska bra om det finns en reservnapp på förskolan. Joels dagis ville gärna ha ett mjukisdjur som får stanna i sängen där medan mitt dagis låter barnen ta med nytt mjukis varje dag om dom vill. Sen namn, namn ,namn namn på allt! Jag tycker att efternamnet duger men när det börjar stå enbart storebror eller kusiners förnamn blir jag lite less för då måste man ha familjens hela historia för att lista ut vems kläder det är. Jag har köpt klistermärken med namn på åt Joel. Tarramonsteri.fi heter finska sidan men det måste ju finnas i Sverige också. Helt sjukt smidigt och jag sätter dom på ALLT. Joels bilar duschar med honom 2-3 gånger i veckan och de där klistermärken sitter kvar.

soundtrack
8/11/16, 8:17 PM
#27

#26 vadå, namnar inte folk om kläderna!? :O

Annons:
[Thiah]
8/11/16, 8:53 PM
#28

#227 hahah näää dom tror att jag på allvar ska veta dotterns kusins första namn. *doh* eller du vet den där familjen du är så god vän med och vars kläder du fått ärva… Dom borde jag också ha koll på eftersom du någon gång nämnt deras namn eller så har min kollega vårdat deras barn i början av 90 talet… :p

fluffis
8/11/16, 9:43 PM
#29

Tack! :) Vad kul med jobbet Mikaela. Och skönt att du trivs. Hur många procent är det tänkt att du ska jobba? Ska du sätta dig som arbetslös på resten? Jag tänker på det där med försäkringskassan att de vill att man gör något 100 % av tiden för att inte förlora sin sgi. Men just det, du kanske hade så dåligt tidigare att det ändå kan kvitta? :) Jag märkte när jag jobbade i hemtjänsten att det är hur rörigt som helst. Man kan ju bara fylla ut föräldrapenning med 25 eller 50 %. Inte 15 eller 20 om man skulle behöva det. Fast som tur är för min del så slutar mitt sommarjobb imorgon, i grevens tid innan ungen fyller ett :) Tack för tipsen Thiah! För oss får nog kläderna komma efterhand. Jag köpte en penna som man kan skriva med på textil. Nån välgörenhetskampanj på Kappahl i somras. Har inte invigt den än men hoppas den funkar som förväntat. Vet nån var man kan få tag i fler sådana pennor?

fluffis
8/11/16, 9:49 PM
#30

#28 Men hallåååå! Herregud…

MikaelaS_
8/11/16, 9:58 PM
#31

Tack thiah, då känner jag att jag har koll på läget :) Sådana klistermärken har jag också tänkt köpa, har blivit tipsad om dem flera ggr nu. Funderar bara på om vårt efternamn är tillräckligt ovanligt för att det ska räcka med det. Men å andra sidan kan man ju bara byta lapp sen när David ska ärva. Fluffis; vet inte riktigt än hur många procent det blir, kommer nog variera. Och ja, helt rätt, har minsta fp nu så det kan liksom inte bli sämre oavsett ;) Men rent ekonomiskt behöver jag bara jobba runt 40% för att vi ska kunna leva riktigt fint och det är skönt att veta :) Vad ska du göra nu då?

fluffis
8/12/16, 5:46 AM
#32

40 % jobb låter ju riktigt najs :) Jag ska plugga och bli medicinsk sekreterare.

[Thiah]
8/12/16, 6:08 AM
#33

Märkpennor finns överallt. Vår matbutik har det, lindex, kappahl och säkert alla barnklädersbutiker har det. :)

Destany
8/12/16, 3:28 PM
#34

#22 grattis vad roligt.

Annons:
[Thiah]
8/12/16, 3:32 PM
#35

Kom just på att biltema säljer märkpennor billigt. Dom vi har funkar fint på kläder också (permanent bläck).

Sarah
8/12/16, 4:56 PM
#36

#22 men ooooh! Grattis :)

[Thiah]
8/13/16, 5:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Joel såg ankorna på marknaden och glömde att han är lite av en mes ibland. Han älskade att stå med ankorna och mata dom fast dom bet honom i fingrarna.

[Thiah]
8/13/16, 5:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Sen skulle han rida också…. Stora pojken

LoAEmma
8/13/16, 10:29 PM
#39

Åh behöver bara skrika av mig lite: JAG HATAR MANSGRISAR!!!!!

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

MikaelaS_
8/13/16, 11:53 PM
#40

Vilken cooling ni har Thiah :)

Fluffis: Ja, det kan jag nog allt leva med, hehe. Skönt med mjukstart och skönt att inte behöva ha barnen fulltid på dagis direkt, även om det säkert hade gått bra det med.  

Vad spännande med utbildningen :)

***
I morgon ska vi till Göteborg, ska till Universeum och kanske slottsskogen, lite beroende på vad barnen orkar. Det är sista dagen på Rasmus semester och något vill vi ju hinna med. Rasmus har vart ledig 14 dagar och jag har jobbat 13 av dessa, så vi har liksom inte hunnit med något alls. 
Har fått ihop 130 arbetstimmar på två veckor, så nu ska det bli skönt med lite ledigt :)

JeFo
8/15/16, 11:06 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Grattis Fluffis! Aprilbarn är kanon! Har 2 av 3 i april. Kul med jobb Mikaela! Sa ju att bra folk är der svårt att få tag i, lyckas man vill man ha dom kvar. Skönt att inte behöva jobba massa för att klara sig. Maken började jobb idag. Sommaren har verkligen gått fort. Idag är det bakdag. Ska ha kalas för äldsta på söndag som blir 10. Förstår fortfarande inte att jag är mamma till en 10-åring. Vad söt Joel är Thiah! Tack för blommorna btw 😊😘 Holly gillar också att rida. Hon är Pippi då. Hon är helt frälst i Pippi. Säger sakerna Pippi säger innan de kommer….

Annons:
JeFo
8/15/16, 11:24 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#42

Var på medeltidsdagarna i lördags och kollade lite. Ansiktsmålningen var barnens höjdpunkt. Glassen min 😊😉

MikaelaS_
8/15/16, 4:38 PM
#43

Vilket långt hår hon har jefo :) Låter kul med medeltidsdagar, är så härligt att komma ut ibland. Ja, superkul med jobb. De verkar nöjda med mig i alla fall :) Vi ska också ha kalas på söndag, David fyller ett idag :) Vad ska du servera?

JeFo
8/15/16, 7:45 PM
#44

Varför blev bilderna halva?! 🙁 Ja håret växer verkligen på henne. Halverade innan sommaren men nu är det lika långt igen. Tunt än så länge men det har alla haft i början. Äldsta har hår för 10 pers… Servera… Hmm… Då hon är så pass gammal så bestämmer hon. Hon ville ha glass och massa tillbehör. Sen blir det bullar och kakor. Gjorde nå rutor idag med wherterskola på. Silverbollar, syltkakor, hallon&blåbärsrutor, nutellacookies och sen nå mer som vi ska baka imorgon. Vad ska ni ha?

Emelie-E
8/16/16, 10:13 AM
#45

Sonen börjar i förskoleklass på måndag, men vi har inte fått någon information alls? Jag vet inga tider, jag vet inte vad han behöver mer än en ryggsäck och innetofflor. Fritids började denna vecka också, sas i förbi farten vid inskolningen, men ingen mer information har man fått om det heller.. Tycker det är så konstigt? Borde man inte få information iaf en vecka i förväg? Blir till att ringa skolan och hoppas på att få lite svar. Känns lite sådär också då detta är nytt både för oss vuxna och sonen och så vet man ingenting ;/

JeFo
8/16/16, 2:18 PM
#46

Här kommer all info också väldigt sent. Fick info imorse om dottern som börjar 1an imorgon. Dottern som börjar 4an saknar vi helt info om ännu. Väldigt dåligt men tyvärr hjälper det inte och klaga heller.

MikaelaS_
8/16/16, 3:22 PM
#47

Jefo: vad gott det låter :) Jag ska görs exotisk planka, och potatissallad och baguette till. Sen ettårstårta med ananas och kokos, chokladbollstårta och ugglecupcakes. Sen får det räcka :) Hittills har infon vart över förväntan här. Fick brev igår med info om inskolningssamtal den första september och med tider för inskolningen med start trettonde. Känns riktigt bra, hoppas bara pedagogerna och förskolan är så bra som det sägs.

Sarah
8/17/16, 7:35 PM
#48

Börjar bli lite orolig att jag är gravid igen :S hade sönder telefonen för ett tag sedan och tappade då lite koll på när mensen ska komma men tror att den inte ska komma än på flera dagar. Har haft halvjobbig mensvärk i drygt ett dygn men ingen mens, känner mig allmänt konstig osv. Vill gärna ha ett barn till, men inte riktigt ännu. Tänkte vänta ett år till med att försöka. Blir några nervösa dagar då jag känner att det är för tidigt att testa.

Annons:
fluffis
8/21/16, 11:27 AM
#49

Hur går det Sarah? 315 plättar. Hoppas det räcker. 12 personer blir vi. Det är rätt varmt och kvavt idag. Regn får gärna hålla sig borta även om vi har tält. Lille plutten varm och gnällig idag fast ingen feber. Hoppas han blir glad igen när han får plättar :)

Destany
8/21/16, 12:04 PM
#50

Jag måste ha slagit i huvudet. Jag har alltid sagt att jag vill ha 2 barn. Nu har jag det o Elin är nu 2 mån o Oscar 3 år o värsta trotsen är han inne i nu. Men jag börjar längta efter ett tredje barn. Vill aldrig mer föda eller gå igenom en förlossning men ändå finns längtan där. Jag måste ha slagit i rejält alltså

Destany
8/21/16, 12:04 PM
#51

Menar såklart en graviditet inte förlossning

Sarah
8/21/16, 4:45 PM
#52

#49 ingen mens ännu, men tänkte vänta några dagar till. Det här var enda gången på tio år som vi var lite lite oförsiktiga. Just den stunden tänkte jag "äh, vi vill ju ändå ha fler" men nu fattar jag inte vad jag tänkte med. Skulle ju vara typiskt om det tog nu, när vi försökte i flera år innan. Känner mig gravid, spydde i morse, men samtidigt har jag svårt att tro att det skulle kunna vara så, så jag lever i glad ovisshet några dagar till och hoppas på mensen. Har precis kommit igång med hästarna, bytt stall och hittat glädjen igen. Räknar inte med att kunna rida under en ny graviditet och just nu är det typ det enda jag vill, utöver att vara med familjen :)

fluffis
8/21/16, 8:46 PM
#53

#52 jadu…. #50 När hinner du tänka sådana tankar? Har du för lite att göra eller? Hehe, bara skojar :) Kalaset för Vibjörn idag blev toppen. Vi hade partytält och från början var luften kvav. Sen klarnade det upp och blev ganska soligt. Skönt att ha partytaket då faktiskt :) Tältet var rätt drygt att sätta upp med 150 pinnar typ men det gick det med :) Mina föräldrar gjorde det mesta med den biten. Min man fixade plättar, frukt, bär, grädde och tårta. Allt sockerfritt! Det blev jättebra. Jag fixade dekorationer i tältet om ni undrar vad jag gjorde :) Annars har jag mest flummat runt och klagat på gravidkrämpor :p Bilder kommer…

fluffis
8/21/16, 8:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

Första presenten i sängen…

MikaelaS_
8/21/16, 8:48 PM
#55

Vad kul med kalas fluffis :) Vi har också haft kalas, fick så mycket fint och har ätit alldeles för mycket mat. David fick en egen Bobby car, så nu slipper de slåss om wilmers. Ska bli skönt.

Annons:
fluffis
8/21/16, 8:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#56

Här är det dukat och fullt med plättar och tillbehör. Prinsen längst bort :)

fluffis
8/21/16, 8:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#57

Tårtan. Vem som helst kan väl se att det är björnar?! :D

fluffis
8/21/16, 8:58 PM
#58

Vad kul att det blev lyckat Mikaela. Har du också haft kalas idag JeFo? Snacka om att jag är rejält mätt. Har inte haft mycket till aptit på några veckor och redan gått ner två kilon. Men asså idag… herregud vad jag åt :)

Destany
8/21/16, 10:34 PM
#59

#53 hehe jadu när de sover hehe. Nä men vet inte varför. Ser på Elin o blir typ lite ledsen att hon e sista barnet. Även om Oscar verkligen är tålamodsprövande nu så är han ju en väldigt rolig o go unge. Men men får hoppas det går över Vad mysigt med kalas :)

JeFo
8/22/16, 4:03 PM
#60

Vi hade också kalas… Hade dock 4 av 5 sjuka så många vågade inte komma. Feber och halsont på alla utom kalasbarnet. Blev ett bra kalas ändå. Åt kakor så jag nästan kräktes 😕 Idag börjar hon ridskola efter mycket tjat! Plastgammelmorfar har åtagit sig att fixa den biten. Jobbar så dumt måndagar. Härligt med plättkalas! Såg mumsigt ut! Saknar lite bilder på dina prinsar Mikaela😉

MikaelaS_
8/22/16, 10:12 PM
#61

Trist med sjukdom jefo, uteblev några av samma orsak här. Min mobilkamera är så värdelös, fotar med systemkameran istället, ska se om jag kan få in några :) David firade sitt kalas igår med att börja gå förresten, och idag har han knatat vidare. Trodde det skulle dröja, för det var inte så länge sedan han lärde sig att stå själv. Wille stod själv och svajade i fyra månader innan han började gå, tänkte det kanske skulle bli något liknande med David. Men nä, han knatar på och blir såå stolt när man klappar för honom :) Skönt att han antagligen kommer kunna gå någorlunda innan förskolan drar igång också.

Ria74
8/22/16, 10:15 PM
#62

Oj, vad mycket det händer här 😃

#22 Stort grattis fluffis!

Vi har passat på att flytta här, från vårt gamla risiga hus till en ny fräsch lägenhet på gångavstånd till förskolan 🙂Det sämsta är att det är mycket mindre plats men läget uppväger det helt klart.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
Sarah
8/22/16, 10:42 PM
#63

Elva gick två steg själv runt sin födelsedag, sen ville hon inte mer. Tre veckor senare (alltså häromdagen) tog hon tio steg utan att hålla i ngt. Efter det inga fler. Hon kan ju gå, men hon vill inte. Går fortare att krypa :D Hon vill gärna gå mycket och hålla i ett finger, men absolut inte gå själv. 

Killen och E har varit borta 3 dagar nu och jag har hunnit fixa massor i trädgården,  jobbat ikapp och inrett vår nya altan med en del växter (vi har påbörjat altanbygget här hemma, 35 kvadrat är klara och det blir ca 20 kvadrat till nästa etapp, skönt att kunna ha öppet utan att oroa sig för att E försvinner). Så skönt att vara själv också, men nu ser jag fram emot att de kommer hem imorgon. 

Ingen mens ännu, men min oro för graviditet har släppt lite. Vore för ironiskt.

Destany
8/23/16, 6:18 AM
#64

Här e det sjukstuga både Elin o Oscar är förkylda. Oscar har skrikit halva natten o varit orolig o Elin rosslar så jag e orolig för henne då hon bara är 2 mån.

teezan
8/23/16, 10:01 AM
#65

#61 vad roligt! På tal om gå… Om jag får gissa tror jag nästan att Idun väntar med att gå till efter året, hon verkar vilja vara säker på att hon kan innan hon vågar sig på det själv. Hon har stått själv några enstaka sekunder & ställt sig upp en-två gånger utan stöd men det är allt. Och det är ibland läskigt bara det, så det kanske tar tid. Eller så är hon en sån som helt plötsligt bara kan en dag snart, utan att man hinner ana. Hon blev 11 månader i helgen :) Ska i alla fall bli spännande att se, de första stegen är ju en milstolpe oavsett när det sker :)

fluffis
8/23/16, 7:10 PM
#66

Vad kul med alla som börjat gå :)

Jag kanske har en chans att fortsätta min utbildning ändå. Men jag måste chansa i så fall. Det är inte säkert allt går i lås.

fluffis
8/24/16, 6:55 PM
#67

29 grader här idag. Känns galet. Jag var på vul och allt såg bra ut med fostret. Ingen GBS heller så den här gången kanske jag kan hoppas på att vara frisk under förlossningen. Någon som har koll på snabbsänkevärden? Jag hade 30, 176, 269 och 58, varav första värdet innan förlossningen, de andra efter.

Emelie-E
8/24/16, 9:13 PM
#68

Idag råkade det bli en ny garderob åt mig 🙈 Handlade kläder för 3000, något som aldrig har hänt tidigare i mitt liv 🙈😛 men efter att ha gått i samma kläder i 2-3 år nu så började jag bli riktigt less, så jag antar att jag kanske behövde kläderna iaf 😛 Nu är det bara en tur till frisören som saknas, mitt hår, som går ner över rumpan, har blivit så fruktansvärt slitet så kommer behöva en rejäl genomgång på det. Sen kommer jag vara som en ny människa ^^

Sarah
8/24/16, 10:42 PM
#69

#68 härligt! Jag är inte gravid, tjoho :)

Annons:
MikaelaS_
8/24/16, 11:18 PM
#70

#68 Härligt, skulle behöva göra samma sak men det får vänta ytterligare lite. Först ska vi köpa förskolekläder :) *** Jag försöker sluta amma. Går åt h*lvete rent ut sagt, David vägrar och blir skitförbannad. Börjar förstå hur det känns att känna sig låst av Amning nu, han vill verkligen hänga i bröstet dygnet runt. Över ett år och huvudfödan är bröstmjölk.. Kommer väl försöka amma på sina förskolepedagoger.

[Thiah]
8/25/16, 5:33 AM
#71

#70 blir snopet för honom då. ;)

teezan
8/25/16, 6:59 AM
#72

#70 slutar du för att du vill eller för att han ska börja förskola? Det går att amma endast innan och efter annars vad jag förstått & barn verkar oftast anpassa sig till förskolan (äter mer vanlig mat där). Men visst kan han försöka leta tutte på pedagogerna ;) vore iofs inte så konstigt då brösten varit en stor trygghet, men tror han kommer anpassa sig som sagt. vid ettårsåldern är det vanligt att få en "nyfödd" på nytt vad jag förstått utifrån Amningshjälpen, det ska hängas i tutte som du beskriver, ofta väldigt orolig sömn också. Upplever det nu med min 11-månaders. Är även nån fas där separation kan vara jobbigt igen, de lär sig gå/stå/kryper runt och upptäckterna kan vara skrämmande. Du har kanske wonderweeks-appen eller gravid-appen :) i vilket fall, det jag ville säga var att du måste inte sluta om det inte känns rätt just nu, det går att behålla amningen trots jobb/förskola OM MAN VILL (OBS) :)

MikaelaS_
8/25/16, 11:30 PM
#73

#71 En aning :P

#72 Ska jag vara ärlig så tycker jag att det är skitjobbigt och jag har tröttnat. Sorgligt men sant. Hade han nöjt sig med att bara amma på kvällarna och kanske någon enstaka gång om dagen så hade vi utan tvekan fortsatt, gärna länge till. Har jobbat en del i sommar men vi ammar på ändå så det vet jag ju funkar. Men just det där att han inte kan sitta i mitt knä ens utan att kasta sig av och an för att få tag i bröstet. Det har gått från en gullig besatthet till en helt galen. Slutade amma Wilmer när han var runt året och han var aldrig såhär, dock krånglade han också på nätterna. David vaknar 5-6 ggr just nu bara för att snutta lite. Bättre än innan dock då han kunde vakna 10-15 ggr per natt. Gäsp. Börjar bli tröttsamt, har ammat nästan nonstop i snart två och ett halvt år, jag känner mig färdig :)
Men tack för klokt inlägg annars :)

teezan
8/26/16, 8:10 AM
#74

#73 åh jag förstår, då är det ju en annan femma :) det ska ju kännas bra för alla inblandade. Men förstår att det är kämpigt att sluta när inte barnet vill sluta. Hoppas det vänder snart.

JeFo
8/26/16, 2:34 PM
#75

Varit hos doktorn idag. Fick vara sjukskriven 1 mån till och sedan 50%. Känns riktigt bra! En ärlig chans att få andas ut. Holly som annars brukar sitta helt still hos doktorn var idag en katt och hade myror i byxorna hela tiden. Jobbigt med amningen Mikaela. Hoppas han ger sig snart och vill ha mat ist. Skönt att du inte vara gravid Sarah! Sitter och väntar på att få åka till tandläkaren. Skönt att ha det avklarat. Hoppas på noll tandtroll. Helgen sitter fint just nu. Ska ha filmmys med familjen ikväll och äta gott. Sommaren ska ju komma över helgen här. Hoppas på att få njuta av poolen lite till innan hösten kommer.

JeFo
8/26/16, 2:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#76

Älskar att få bilder från dagmamman!

Annons:
Emelie-E
8/26/16, 7:13 PM
#77

Usch.. Vi hade vår båt till försäljning, det gick riktigt trögt ett tag men så en dag så kom det äntligen en som sa att han ville köpa båten. Han la handpenning, vi skrev köpekontrakt (inte underskrivet till 100% då pengarna saknades) och han skulle föra över resten av pengarna senare under dagen. När han sen skulle göra detta så gick det inte, "problem med banken" sa han. Min man trodde inte på detta över huvud taget och kände väl att det luktade lurt om det hela. Men iaf, människan fick dra sig ur affären, men han sa inte ett ord om dessa pengar han lagt i handpenning. Med rätta känner jag, handpenning är väl ändå något man inte får tillbaka om det inte blir någon affär? Nu har det gått några dagar och idag hörde människan av sig och ville ha tillbaka sina pengar.. Min man som just för stunden är utomlands och jobbar har inte kunnat svara människan.. Vet ni vad han gör då?! Han har tydligen åkt hit (han bor i Köpenhamn och vi 6 mil norr om Göteborg) och tagit kort på vår bil utanför här hemma och skickat till mannen 😱 Hela grejen känns så fruktansvärt obehaglig.. Han har aldrig varit här, utan vi träffades vid båten och gjorde upp affären och den ligger en halvtimme härifrån.. Så han har alltså sökt upp oss, ställt sig här utanför och tagit kort på vår bil.. Jag får sån fruktansvärd ångest av det här.. Han hade ju kunnat få för sig vad som helst och så är det bara jag och sonen hemma.. Mannen skickade iaf över hela handpenningen till honom så förhoppningsvis är han nöjd sen.. Det värsta av alltihop är att vi alla tyckte att han var så trevlig denna människa .. Usch usch usch…

teezan
8/26/16, 9:06 PM
#78

#77 men vad obehagligt!

Emelie-E
8/27/16, 10:44 AM
#79

#78 Riktigt obehagligt.. Hade en hemsk ångest hela kvällen igår. Nu vill jag bara att mannen ska komma hem igen.

JeFo
8/27/16, 12:59 PM
#80

Fy vad hemskt! Folk är ju helt sjuka! Vem gör så?! Hade blivit livrädd!

fluffis
8/28/16, 4:46 PM
#81

Barnfri dag idag. Trodde inte att det skulle vara så tråkigt. Saknar min lilla plutt. Vi har legat i soffan och kollat på tio avsnitt Brooklyn 99 :)

Destany
8/29/16, 12:28 PM
#82

#81 jag kan längta halvt ihjäl mig efter barnvakt åt Oscar då han e som 20 barn ibland men så fort han inte e hemma så längtar jag tills han kommer hem igen. Imorgon ska Daniel på arbetsintervju hoppas han får jobbet. Jag har anmält Elin till babymassage nu ska bli roligt o gå med henne oxå.

Ria74
8/31/16, 9:30 AM
#83

#77 En handpenning har du inte rätt att få tillbaka om du drar dig ur en affär. Polisanmäl personen för olaga hot, det är långt från okej att fotografera er bil och kan i detta fallet ses som ett förtäckt hot. Förstår att du blev rädd.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
MikaelaS_
9/1/16, 9:17 PM
#84

Idag har vi vart på inskolningssamtal och även om jag är nervös inför förskolestart så kändes det såå bra, tror vi kommer stortrivas :) Har dessutom fått fast schema på jobbet med stor chans till ytterligare tid. Men allt kan ju inte vara positiv, haha, så istället har vi fått vattenskada i köket. Men nu får vi (jag, höhö) nytt kök istället. Ska sätta oss med Ikeas planerare nu och försöka komma överens. Vi tycker vanligtvis ganska lika men nu drar vi åt helt olika håll, blir spännande detta :o

Emelie-E
9/2/16, 12:57 PM
#85

#83 Ja.. Hade maken varit hemma vid det tillfället hade det säkert blivit en polisanmälan, nu var han dock på Mallorca och jag ensam hemma med sonen. Gissar på att han inte ville riskera något när han inte ens var i närheten av hemma så han betalade tillbaka. Annars hade vi pratat om innan att om människan skulle höra av sig och vilja ha pengarna tillbaka så kunde mannen sträcka sig till att betala tillbaka hälften. Men just nu var det inget bra läge att börja bråka med människan..

Mara-Bell
9/3/16, 6:30 PM
#86

Har inte skrivit i denna tråden innan, men någon gång kan man ju börja ;-) Vår dotter Alicia är nu 4 månader och i dag hade vi dop för henne. Kände bara att jag måste visa hur mycket hon uppskattade en utav presenterna :-)

Destany
9/3/16, 7:32 PM
#87

Gah lilltjejen håller nog på att få tänder.. 9 v gammal o dreglar o e snuvig o diarré. O väldigt väldigt arg. Hur ska man kunna underlätta för henne man får ju inte ge alvedon när de e så små

fluffis
9/3/16, 8:09 PM
#88

#86 Kul med dop :) (jag kan dock inte se filen). Vibjörn har börjat springa iväg från oss när vi är ute i trädgården (vi bygger till på förrådet). Vi delar uppfart med några som har en jättefin röd bil enligt Vibjörn. Han går iväg dit hela tiden eller så sticker han ut på gatan. Buse! Riktigt jobbigt att springa efter för mig som är gravid och inte orkar.

Ria74
9/4/16, 4:26 PM
#89

#86 Vilket härligt skratt 😃märks att hon gillar sin present.

#87 Är  hon täppt i näsan eller bara snuvig? Lök i hett vatten under sängen underlättar vid nästäppa och hosta när dom är förkylda i alla fall.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Destany
9/4/16, 5:33 PM
#90

Hon är täppt speciellt på natten. Har näsfrida o näsdroppar men det hjälper bara för stunden. Har även höjd huvudändan på spjälsängen. Får prova lök. Trodde bara det var mot hosta

Annons:
MikaelaS_
9/6/16, 11:52 AM
#91

Att byts kök är dyrt. Det VET man ju bara liksom. Men att få siffrorna svart på vitt var en riktig käftsmäll faktiskt. Fattar inte hur folk har råd att renovera till höger och vänster faktiskt.

[Thiah]
9/6/16, 12:25 PM
#92

Går ert på försäkringen mikaela?

Sarah
9/6/16, 12:44 PM
#93

#91 ROTavdraget… ett bidrag till medelklassen så att de ska kunna byta kök vart och vartannat år :P

MikaelaS_
9/6/16, 2:03 PM
#94

Golvet går på försäkringen bara. Nuvarande kök är från 50-talet tror vi, så det är ju liksom inte värt något. Vi kommer montera allt själva så något rotavdrag kan vi inte utnyttja. Mer än för elektriker och rörmokare då egentligen men det har vi vänner som fixar.

[Thiah]
9/6/16, 5:22 PM
#95

#94 bra att ni har sådana vänner i alla fall. Hjälper lite med det ekonomiska.

fluffis
9/6/16, 7:20 PM
#96

#91 Usch ja! Jag sålde både lägenhet och bil innan vi gjorde om vårt kök. Och vi gjorde allt jobb själv. Hoppas du blir nöjd med köket! Vibjörn har börjat förskola och än så länge går allt bra. Imorgon ska hans pappa lämna honom direkt utan att stanna kvar. Spännande :)

JeFo
9/6/16, 7:50 PM
#97

Får man fråga vad ni hamnade på Mikaela? Vi fixade köket för 10 år sedan, kostade runt 35 tusen då. Nu ska vi flytta ut köket i uterummet så Holly får eget rum. Hoppas inte det ska dra iväg allt för mycket. Vill inte ha överskåp och sen en stor ö på det så jag kan baka massa. Vitvaror kostar dockmassa…. Vi byter också tjänster med vänner. Riktigt bra! Och att vara gift med en snickare är guld värt!

Annons:
MikaelaS_
9/6/16, 8:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#98

#95 ja, man måste utnyttja allt man kan, hehe. Vi köper kök på Rasmus jobb också så vi får 30% rabatt på själva köket :) #96 ja, nästan så vi får sälja bilen vi med, hehe. #97 150 000 innan rabatt, men ska betala ca 120'. Väntar på svar angående stenskivan bara, så kan bli några tusen till men inte alltför många hoppas jag. Vår vitvaror, rostfria Huskvarna, hamnar på 50'. Frågade om inbyggd espressomaskin men den kostade 18', men en kaffebryggare är ju bra den med, haha. Försökte också slippa överskåp men då sa Rasmus emot. Men det blev bra ändå :) Ja, måste vara guld värt att Richard är snickare. Min svåger är också det och de renoverar också nu, sparar massor av pengar :)

JeFo
9/7/16, 10:21 AM
#99

Oj kors i taket…. Det var inte lite pengar. Har inte vågar räkna på vad vårt kommer kosta. Vi har bytt alla fönster i sommar. Blev en väldig skillnad. Har köpt en kamin också som sotaren kommer och kollar på idag. Ska bli riktigt mysigt att få igång den. Kostar massa att renovera så är glad Ric kan göra allt. Man tjänar massor på det. Och kan man inte själv är det klokast och kolla runt. Skiljer massa på snickare. Har äntligen blivit frisk! 10 dagar med världens förkylning. Bihåleinflammation som slog sig i kinden och käcken, hosta och så slut. Hemmet fungerar inte med en sjuk mamma. Sååååååå skönt att kunna äta igen! Jag är sjukskriven månaden ut vilket känns otroligt bra. Behöver få egentid. Holly är hos dagmamman 3 dagar i veckan. Hon behöver det och jag med.

MikaelaS_
9/7/16, 3:29 PM
#100

#99 Nä, fy fasen, det är sjukt mycket pengar. Men huset har ökat med 150' i värde tydligen, pratade nyss med mäklaren. Så vi lär ju få tillbaka pengar och dessutom gå plus tror jag. Men ja, mycket pengar. Och det är ändå inget speciellt med köket, förutom stenskivan då. Vågar inte tänka på vad det skulle kosta om vi skulle ha in hantverkare för allt dessutom. Åh vad mysigt med kamin, det har vi också funderat på att sätta in. Idag har vi pelletspanna men vill byta den till bergvärme, men eftersom huset är gammalt måste vi nästan ha en kamin då så att murstocken inte står och blir fuktig och förfaller. Skönt att bli kvitt sjukdomar och elände. Här snorar barnen men annars har vi klarat oss hittills. Men med förskolestart på måndag så räknar jag nästan ner tills vi ligger allihop.

Sarah
9/7/16, 3:43 PM
#101

What?? Hur kan det bli så dyrt? Visst att huset ökar i värde med nytt kök också, men det kan ju vara svårt att lita på. Folk har väl tendens att betala väldigt mycket mer för topprenoverade lägenheter i städerna än topprenoverade hus på landsbygden :(

fluffis
9/7/16, 5:30 PM
#102

Men shit! Hur stort kök har ni Mikaela? :) Jag som tyckte att vår renovering kostade mycket men med 113 000 ligger vi i lä verkar det som :) Tror alla vitvaror är inräknade förutom mikron för den köpte vi senare. Vårt kök är från myresjökök. Vi var jättenöjda med dom. Alla skåp kom monterade så vi sparade massor av tid på det. Allt skulle vara klart innan vi flyttade in. Vad skönt det måste kännas att bli frisk efter en sådan pärs JeFo.

[Thiah]
9/7/16, 6:31 PM
#103

Vi har just frisknat från säsongens första flunssa…. Joel hade hög feber i ett par dagar. Men imorgon är det dagis igen:)

Mara-Bell
9/7/16, 6:41 PM
#104

Vi bytte kök för ett par år sedan till ett Ikea kök. Vitvarorna köpte vi däremot inte från ikea då min man är elektriker och har sina egna leverantörer. Tror det gick på runt 60-65 000 med hela köket, nytt golv och nytt tak, men då är inte vitvarorna inräknade. I dag är en stor dag här hemma, Alicia har börjat vända sig från rygg till mage. I går kväll gjorde hon det för första gången och i dag har Jon gjort det minst 6 gånger :-) Är så roligt att se alla framsteg, och samtidigt vill man ibland bara stanna upp tiden.

Annons:
JeFo
9/7/16, 8:48 PM
#105

Vad ska ni ha för kök Mikaela? Vi köpte på ikea och är nöjda. Inge fel på det 10 år efter. Hade det funnit kvar hade jag gladeligen flyttat ut det och köpt till lite. Jag man får känna att man lever när man åker på sånt där. Och att inte kunna ära på över 1v var verkligen inte min grej. Är ett mat&fika-monster 😊😛 Skönt och se att ni lever Thiah 😊

MikaelaS_
9/7/16, 9:13 PM
#106

Det är stenskivan som får summan att dra iväg, 31' går den på. Handgjord från västkusten. Övervägde laminat när jag fick höra priset men nu har vi båda låst oss vid stenskivan. Men den och vitvarorna hamnar på över 80', själva köket på runt 50 efter rabatt. Här vill folk köpa nyrenoverat tydligen, trodde det var tvärtom men enligt mäklaren är folk ute efter helt färdiga hus. Sen är området vi flyttat till på stark uppgång, för folk i vår ålder har sällan råd att köpa inne i tätorten. Så huset i sig har ökat rätt bra, även om vi inte gör ett skit :) Sentenskök ska vi ha. Mest för att vi får rejäl rabatt men det är rejäla kök också, och många valmöjligheter. Nästan för många. Ska bli spännande att se vad allt går på med golv, väggar och tak också.

MikaelaS_
9/7/16, 9:15 PM
#107

Köket är förresten på runt 15 kvadrat fluffis, rätt litet men bra form så det känns större :)

Sarah
9/7/16, 9:17 PM
#108

Ikväll hade jag en sån där stund då jag kände att jag inte kan önska något mer av livet. Jag och 11 satt i soffan på verandan och åt tomater vi odlat själva och allt var så fint och mysigt. Innan det var jobbdagen jättetrevlig med intresserade studenter. Kom hem till färdig middag och en kall folköl som vi åt och drack på golvet ute i solen på altanen. Hann med hästar och illrar ordentligt. Nu ligger 11 och snarkar på min mage. En såndär perfekt vardagsdag.

JeFo
9/8/16, 8:14 AM
#109

Före och efterbilder önskas Mikaela! Älskar sånt! Skönt att få vara nöjd Sarah! Tror tyvärr inte så många är det. Har på sista tiden också funnit mig själv väldigt nöjd och lycklig. Den känslan är riktigt fin och går inte riktigt att beskriva om man inte upplevt den. Sotaren kom igår och gav Richard instruktioner. Ska bli intressant och se hur det går. Vi har ju haft bergvärme sedan start då vi fixade det direkt så skorstenen är aldrig använda. Hoppas den är felfri och det flyter på. Lämnat alla barn. Baka bröd och en morotskaka står på dagens otroligt jobbiga schema 🙂

Sarah
9/8/16, 8:42 AM
#110

#109 Tyvärr är det väl så, jag hör till dem som kämpat ganska hårt för att verkligen njuta av de små glädjeämnena i livet. En vacker blomma, ett vackert ljus ute osv för mig på bra humör jättelång tid :) 

Mår din man bättre nu? Låter som det, du verkar må bättre och han verkar vara mer aktiv :)

Destany
9/8/16, 12:59 PM
#111

Gör så ont i mig. En kompis brors barn blir psykiskt o fysiskt misshandlade av deras mamma o fastän det e anmält till soc o polisen görs inget.

Annons:
JeFo
9/8/16, 7:27 PM
#112

Maken har sedan han var in på sjukhuset inte tagit nån medicin. Han är ständigt trött men jag tycker jag fått tillbaka lite av min Richard. Med medicinen var han så långt bort på nå vis. Ska in i slutet av sep och förhoppningsvis få en förklaring till allt. Jag må såååå mycket bättre när jag får andas ut. Är så svårt i livet annars. Denna månad ska jag vila och njuta massor innan livet börjar på riktigt igen. Badat i poolen och legat i solen idag. Helt galet att det går att bada 8 sep! Bakat bröd och gjort en kladdkaka… Varit och plockat päron också med barnen. Tänkte steka och göra med kolasås. Är riktigt gott!

teezan
9/12/16, 12:56 PM
#113

Idun tog ett steg igår & två idag! Förväntade jag mig ju inte :) det är ju långt ifrån stabilt dock & hon föredrar helt klart att krypa fortfarande. Ettårskalas till helgen med mina vänner, sen fyller hon nästa tisdag. Lillpluttan! Måste kanske börja kolla runt på förskola i staden vi bor i trots allt, det verkar inte bli aktuellt med flytt ner till våra familjer på ett tag. Jag vill inte! Skulle visserligen inte behövas förrän Idun är runt 1,5 år och kanske ännu längre om jag jobbar lite helger snart, så jag kan spara dagar (måste ju ta ut 5/vecka om jag vill spara min sgi när hon blir ett, vilket jag tvekar på om jag verkligen behöver..men visst, då får jag ju ingenting vid vabb tex.. Men hade kunnat va hemma längre.. Svårt!).

fluffis
9/12/16, 4:00 PM
#114

#111 :( #112 Skönt att höra att ni kämpar på JeFo. Hoppas din man kommer tillbaka som sig själv en vacker dag. #113 Det är så spännande när de börjar gå tycker jag :) Tänk att hon blir ett redan. Jag som tyckte att Idun var så mycket mindre än Vibjörn men det är hon ju inte längre. Det jämnar ut sig med tiden :) Du kan ju ta ut de där lägstadagarna som man knappt får nånting för? Själv har jag lämnat Vibjörn på förskolan för första gången. Jag var tvungen att gråta när jag gått därifrån. Han grät inte :)

teezan
9/14/16, 6:38 PM
#115

#114 ja, väldigt spännande! Hon har dock inte gått något mer än :) fattar inte heller, känns ju som du födde evigheter innan mig ;) åh usch, ångest att lämna bort känner jag. Skönt att han inte grät, hade nog varit ännu värre då. Vi har lite ettårskris här hemma, och så tandsprickning. Det innebär ett gnälligt, trött, matvägrande barn som sover oroligt (vaknar inte men stökar runt och gråter i sömnen). Tur att amningen fortfarande funkar så pass bra, känns som det räddar oss i sådana perioder.

fluffis
9/14/16, 8:35 PM
#116

#115 Vad jobbigt men skönt att amningen funkar. Själv börjar jag bli orolig över hur mycket Vibjörn äter, eller rättare sagt, hur mycket han älskar att äta.

soundtrack
9/14/16, 8:47 PM
#117

#116 njut så länge de varar. Alice var också ett matvrak vid 1, nu vid 2 finns det dagar hon knappt äter alls. Väldigt frustrerande.

fluffis
9/14/16, 9:18 PM
#118

#117 Jag förstår hur du menar men jag kan faktiskt inte njuta. Det finns för många tecken som tyder på att han inte kan hantera mat. Jag var själv bottenlös när jag var liten, säger min mamma. Och inte bara när jag var liten. Jag har alltid varit överviktig och dyrkat mat mycket mer än man bör göra. Oavsett hur ledsen han är så lyser han alltid upp när det är matdags. Oavsett om han har över 39 graders feber så tycker han fortfarande att maten är det viktigaste. Han äter för det mesta 2 eller 2 1/2 portion på förskolan. Dock har han stött på mat på förskolan nu som han inte gillar och bara ätit 1/2 portion. Det har aldrig hänt hemma hos oss. Känns inte riktigt friskt, tycker jag. Som sagt, jag ser många tecken på att han tycker om mat alldeles för ohälsosamt mycket. Dessutom är det jobbigt att se en sådan sak ärvas, som jag själv har haft så mycket problem med, livet genom.

Annons:
Sarah
9/14/16, 9:43 PM
#119

#118 ni får kanske ta chansen att lägga grunden för att han ska gilla kalorisnål mat? Så att det väljs framför mer energität mat i framtiden. Även om han kommer ha perioder då han är kinkig så kommer det ju tillbaka senare. Antar iofs att ni redan gör det, men jag vill ändå slå ett extra slag för bönor och andra baljväxter. Inte så energitätt, men ändå mättande och väldigt näringsrikt.

fluffis
9/15/16, 7:02 AM
#120

#119 Ja, vi jobbar hårt på att vara nyttiga, särskilt nu när jag är gravid och är tvungen :) Till och med min man som älskar kakor har börjat baka sockerfritt och det är helt underbart. Sen är vi noga med att äta snacks efter att Vibjörn har lagt sig, så att vi inte äter mitt framför honom när han inte får.

Destany
9/15/16, 8:07 AM
#121

#116 förstår att du tycker det e jobbigt men jag hade varit överlycklig då jag kämpar med ett matvägrande barn o har gjort det sen har var ca 1 o han är 3 idag. Min högsta önskan är att dottern ska tycka om mat o vilja äta. O att sonen då ska ta efter henne fastän han är storebror . Igår smälte mitt hjärta lite när Oscar kramande om Elin o sa jag tycker om dig. Hon viftade med armarna o log mot honom

Sarah
9/15/16, 8:55 AM
#122

#120 :) Vi har visserligen inga problem med övervikt i familjen, men ändå ser vi till att det inte ska finnas massa snacks/ kakor etc hemma. Vill Elva ha ngt att snacksa på så får hon en morot eller ett äpple. Då vi äter "snacks" så blir det ofta grönsaksstavar med ngn dipp, typ hummus eller guacamole, då kan hon äta samma som oss. Tänker att det ska lägga en grund för att hon ska se att grönsaker är godis :) Hon sitter gärna och äter/ pillar i sig bönor och ärtor och linser själv också, då tar ätandet lite längre tid också :P 

Några matfavoriter är olika bön och ärtsoppor, bara som tips. Igår blev det grön ärtsoppa med broccoli och vita bönor, lite havregrädde och rapsolja. Mixat känner man mest smaken av gröna ärtor. Med sådan mat kan han ju äta stora mängder utan att det är dåligt på ngt sätt.

MikaelaS_
9/15/16, 10:57 AM
#123

#114 Vad skönt stt lämningen gick så bra. Jag sitter i ett litet rum på förskolan just nu, ungarna är ute och leker utan mig. Lite hjärtkramp för min del men ungarna verkar ha glömt bort mig, hehe. Förskolan är än så länge kanon, hur bra som helst :)

Marvel-lous
9/15/16, 2:04 PM
#124

Idag mötte maken en läkare som dels sade sig inte ha tid att undersöka Merlin (som varit sjuk i en vecka nu) utan viftar bort det med att han nog har ett halsvirus och att maken då kunde ge honom en Strepsils. Till en 2-åring.
😟

fluffis
9/15/16, 3:24 PM
#125

#121 Måste vara jobbigt det också. Låter urgulligt med kramen :)

Annons:
fluffis
9/15/16, 3:40 PM
#126

#122 Låter skönt att ni fått bra vanor. Själv kan jag känna att det tyvärr ligger en hel del utanför vår makt nu när vårt matvrak äter både frukost och lunch på förskolan mån-fre. Dessutom grubblar jag på hur vi ska göra om vi är hemma hos någon som bara erbjuder massa kakor. Usch, känns som om jag bara tänker negativt nu. På det stora hela fungerar det ändå rätt bra för oss. Det är mest framtiden som jag oroar mig för. Jag vill inte vakna upp om fem år ha en son som är alldeles för tjock, blir retad i skolan och mår dåligt av det, och riskerar att få en massa onödiga sjukdomar. Och då känns det för sent att plötsligt börja att tex. begränsa portionerna, och bli ovänner om det.

fluffis
9/15/16, 3:45 PM
#127

#123 Skönt att du gillar förskolan. Är det skamvrån du sitter i? Har du varit olydig? ;p

fluffis
9/15/16, 3:50 PM
#128

#124 Hade ni en tid bokad? Låter ju jättekonstigt. Lustigt för jag håller på att läsa om de olika lagarna inom vården nu. Jätteintressant men snärjigt :)

MikaelaS_
9/15/16, 4:12 PM
#129

Fluffis: Haha, nästan så man kan tro det :P
Men nä, fick en timme med min kaffekopp och en Allers :)

Marvel-lous
9/15/16, 4:23 PM
#130

#124 Japp det var en bokad tid, han var otrevlig och stressad och maken fick mer eller mindre tjata sig till att han (motvilligt) åtminstone kunde undersöka om det var halsen eller munnen som verkade vara där det onda satt.

fluffis
9/15/16, 5:00 PM
#131

#130

Usch vad dåligt.

JeFo
9/15/16, 8:59 PM
#132

#130 Sen vi åkte hem från akuten med brytet ben på en 4-åring så står jag på mig! Man känner sina barn bäst och efter den vändan vågar jag stå för det! Vi åkte in dagen efter igen då suckade han "Ja vi får väl röntga för att lugna er då!" Hemsk å gå till doktorn och typ bli nonchalerad! Ska man vara doktor ska man orka bry sig! Härligt med 1h lugn Mikaela! Här rullar livet på. Varit på picknick med maken idag och badat. Bästa på länge! Sååå mysigt! Känns galet att vi efter så många år ändå tycker som vi tycker om varandra. Skulle bli galen utan honom även om han stundtals gör mig galen också. Holly pratar på som en tok. Hon är aldrig tyst! Helt otroligt att så mycket kan bubbla ur någon så liten. Hon hade en Fästing på sig för 3 dagar sedan. Äckligt! Gillar inte dom djuren! Tog honom nog ganska snabbt efter att han satt sig. Läst på om vaccin… Men nja…. Någon som vaccinerat sina/sitt barn?

Annons:
MikaelaS_
9/19/16, 2:12 PM
#133

Fick precis i det närmsta utskällning av tandsköterskan för att jag ammar David. Happ. Man kan inte göra rätt känns det som.

Sarah
9/19/16, 2:14 PM
#134

#132 vi kommer att vaccinera mot tbe så fort vi får. Vi bor i fästingtätt område där tbe är förhållandevis vanligt. Vi är dessutom ute mycket samt har 4 katter som drar in fästingar. Har redan plockat bort 3 st på 11. Två som precis bitit och en långt in i örat som måste suttit ca en halv dag. Inte värt att riskera tbe känner vi.

[Thiah]
9/19/16, 3:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#135

#133 varför då? Vi tog en långpromenad efter dagis. Hittade mängder av lingon. Efter ca 40mins snällt gående kom trotsjoel fram så promenaden slutade i lite sämre humör hos hans mamma… suck

[Thiah]
9/19/16, 3:09 PM
#136

Och så hade jag glömt mina jobbnycklar på jobbet. Ganska typiskt.när man borde öppna imorgon :p

Destany
9/19/16, 8:11 PM
#137

Idag fick Elin sin 3 månaders vaccin. Första sprutan skrek hon inget men andra blev hon ledsen. Hon väger nu 6950 gr o e 62 cm. Ingen liten tös. Sen nu ikväll var vi på nåt som hette mysiga måndag i kyrkan. Lek o sång för barnen o gratis middag. Mysigt fastän jag inte är så troende

teezan
9/19/16, 8:52 PM
#138

#133 nu blir jag sur, varför är så många okunniga inom Amning!? Blir så less! Hade slängt den här i ansiktet på hen ;) http://www.amningshjalpen.se/16-har-far-du-hjalp/allmant-om-amning/304-amning-och-tandhalsa Blev du så dåligt bemött kanske det vore bra att kontakta chefen? Inte för att skälla tillbaka utan mer be dem att inte ge ut felaktiga råd inom ett ämne de inte har kunskap om (nu gissar jag att det handlade om att denna tandläkare menade att Amning var dåligt för tänderna).

MikaelaS_
9/20/16, 1:46 PM
#139

#138 Blev inte så glad jag heller ärligt talat men det var först efteråt jag insåg att jag borde sagt emot. Hon sa, rakt ut, att jag kommer ge David hål i tänderna och dålig munhygien för att jag låter honom nattamma, ibland många gånger per natt. Att han lika gärna kan småäta annat. Och att hon minsann, samma morgon, hade en lika gammal pojke som också ammade på besök. Och han hade minsann massa hål. Våra ungars tänder är skinande vita, men ändå skulle hon visa bilder på dåliga tänder och säga att de kommer att bli så. Sa att jag inte tänker sluta amma nu mitt i inskolning men då ville hon prompt höra att jag ska sluta strax därpå, "i alla fall under hösten väl?" Nej, sa jag. Kan till jul, eller så tar vi det. Till våren. När han är redo. Då blev hon sur och besöket var plötsligt över.

Annons:
Sarah
9/20/16, 1:49 PM
#140

#139 :o wtf! ok att det inte är bra med småätande, men fortfarande det är mjölktänder det handlar om liksom, de ska ändå bytas ut och ingen har rätt att säga till ngn annan när de ska sluta amma. Vilken idiot. Jag skulle maila hennes chef.

MikaelaS_
9/20/16, 1:57 PM
#141

Enligt henne skulle hål i en mjölktand vara förödande, för att om den trillar ut kan de riktiga tänderna ovanför glida fel och då måste barnet ha tandställning och hela baletten. Riktigt dramatisk. Köper det dock till viss del för jag har själv haft riktigt täta tänder och en del problem men att det skulle vara orsakat av Amning köper jag inte alls. Jag är ammad tills jag fyllde två och har aldrig någonsin haft ett hål. Överväger faktiskt det.

Sarah
9/20/16, 2:25 PM
#142

Nu var de ju inte på g att trilla ut :P kanske en poäng att säga till om tänderna är riktigt dåliga, men annars ska man nog lära sig hålla tyst :)

jackiejohn
9/20/16, 2:31 PM
#143

Men vilket tråkigt bemötande MikaelaS! Usch…har haft detta uppe tidigare med min mamma som är tandsköterska och hon avråder min från att amma längre än året. Och det är för att bröstmjölken är så söt.. Men det är himla skillnad från att avråda och förklara på ett trevligt sätt varför man avråder och att få en utskällning som du fick, det är inte okej! Samma så avråder de från (flitig) napp användning efter 2 års ålder vill jag minnas hon sa för det tro det elle ej påverkar tändernas utseende, de som flitigt använder napp upp i åldern får ofta utåtstående framtänder i varierad skala. Sen köper jag absolut inte argumentet "det är mjölktänder de ska ändå bort" jag har som vuxen kvar två mjölktänder (kindtänder) eftersom jag saknar anlag för permanenta så den dagen mina mjölkisar ger upp så får jag sätta in inplantat för dyra dyra pengar eller leva med gluggar. Detta vet man inte när barnen är så små, så självklart anser jag att man ska vara minst lika rädd om mjölktänderna som de permanenta tänderna, annat är bara dåraktigt. Men än en gång, jag försvarar inte bemötandet du fick inte alls. Sen tycker jag att vill du amma så fortsätt med det i godan ro du :)

[Thiah]
9/20/16, 2:55 PM
#144

Jag har fått lära mig att dåliga mjölktänder ger dåliga fasta tänder senare. Att karies kan påverka även senare. Så jag är ganska rädd för Joels skull då mina tänder är apkassa…. Men samtidigt så är ju David ganska liten ännu. Helst ska man väl helamma tills 2 år?

teezan
9/20/16, 8:36 PM
#145

#139 förstår det! Är inte så lätt att finna sig i situationen, blir ofta att man inser efteråt vad som hänt och vad man hade velat sagt. Amning får skulden för så mycket, det är bara så synd! Dålig viktuppgång, hål i tänderna etc… Hål i tänderna beror högst troligast inte på amningen i sig utan till exempel kosten, anlag & hur bra man borstar dem. Det finns även, enligt länken, forskning som visar på att Amning kan skydda mot karies. Det är ju värre med välling till exempel (men klart man får ge det, blir bara trött på att Amning ska framställas som något dåligt- och inom vården dessutom!). Bra att du inte tog åt dig i alla fall, det är ditt barn & du bestämmer.

teezan
9/20/16, 8:41 PM
#146

Idun blev ett år idag förresten! :) haha, mitt amningsengagemang tog över ;) vi har firat tillsammans idag med tårta & presenter, hon hade ett kalas med mina vänner i söndags och första helgen i oktober firas hon igen med närmsta släkten :) så himla mysigt! Tycker att vi har haft ett superbra första år ihop, fick höra av andra att det skulle va ett tufft år men det har vi skonats ifrån. Känns som att året nu och fram till typ fem år kan bli lite tuffare, hon börjar bli mer och mer envis den lilla damen.

Annons:
Sarah
9/21/16, 12:14 AM
#147

På några dagar har 11 gått från att vilja sova ca var 3e till 4e timme, till att sova en gång om dagen och vara vaken 8-10 timmar. Känns helt galet. Idag sov hon mellan 12 och 13 sa killen, sen somnade hon vid 22.30 som vanligt. Ungefär samma igår.

JeFo
9/21/16, 8:27 AM
#148

Igår hade vi full rulle! Började dagen med 2,5 års kontroll. Grejen är ju att man ska prata där, Holly vägrade. Hon har sedan bebistiden aldrig gillat BVC-tanten. Slutade med att hon fick gå ut ur rummet så vi fick vara själva. Hon tjuvlyssnade utanför. Mättning vägrade Holly också då tanten kom för nära. Fick ett ungefärligt mått. 14,7 och 89 lång. Längden tror jag är knas. Saknade 3cm på mig själv å då stod jag stilla! Sen var det dags för Jullan och tandläkaren. Gick hur bra som helst. Lyckligtvis hade vi genomgång på kommande frågor i bilen. Min lilltjej vill nämligen aldrig svara som det är utan är full av fantasi. Efter det var det Tyras tur att operera sig. Efter nästa 3 år fick vi äntligen ta bort en körtel i näsan. Hon har inte kunnat få luft alla där igenom. Så en händelserik dag men med bra slutresultat! Idag väntar bio mot kvällen. Skönt å få komma ifrån ett tag.. Sista veckan nästa vecka sedan börjar jag jobba. Känns lite pirrigt… Funderar skarpt på att skriva till försäkringskassan och klaga när allt är avslutat. Tycker hon varit så otroligt jobbig och min läkare höll med. Hon har sedan start kollat upp mig och krävt saker. Första månaden togs ifrån mig. Hon hotade med att det inte skulle komma nå pengar på 3 månader då läkarintyget saknade uppgifter vilket var jobbigt bara det. Visste inte om de skulle bli godkänt. Jag hade lämnat fel årsinkomst som hon sänkte då jag hade tagit ut FP fel. Enligt henne ser det inte om man tagit ut FP på 2 barn vilket jag gjort, låter galet att det inte skulle synas. Fick lämna in papper som ska vara inne månad 3 redan första månaden, sånt man gör ihop med chefen. Hon ringde chefen och huvudkontoret och försökte hitta fel. Hon lyckades inte! Hade inte sagt något om hon skickat ut ett papper med 5 punkter. Men nu kom det något varje vecka och med mitt mående blev det ju inte bättre. Maken har de inte brytt sig om alls! Inte alls bitter 

teezan
9/22/16, 3:32 PM
#149

Oj oj vad jag har fyndat idag! Har köpt grejer till lillan, på second hand: en halsduk, 4 mössor, 2 par vantar, 9 klädesplagg & två converseskor för 277 kronor! :) mycket bra grejer från polarn & pyret bland annat. Emmaus hade rea där vissa varor kostade endast 5 kronor så jag rev runt i en timme, haha. Kul att göra klipp! Jag gillar begagnat men tycker att Tradera börjar bli så dyrt.. ;)

teezan
9/22/16, 3:37 PM
#150

#147 känner igen, Idun har sedan inte så lång tid tillbaka bara sovit en timme mitt på dagen & det är allt. Så hon har också börjat va vaken längre, inte riktigt lika länge dock, men 7-8 timmar som längst. #148 känns tyvärr som det inte är ovanligt att det krånglar, tråkigt nog. Dåligt bemötande du fick :(

teezan
9/22/16, 3:37 PM
#151

#147 känner igen, Idun har sedan inte så lång tid tillbaka bara sovit en timme mitt på dagen & det är allt. Så hon har också börjat va vaken längre, inte riktigt lika länge dock, men 7-8 timmar som längst. #148 känns tyvärr som det inte är ovanligt att det krånglar, tråkigt nog. Dåligt bemötande du fick :(

Sarah
9/22/16, 4:55 PM
#152

Vi har varit sjukt stressade inför idag då det var 755 saker som skulle klaffa just idag i livspusslet. Sen blev det en liten ändring och nu har jag hela kvällen ensam hemma. Ligger i sängen och äter pizza och ser en film :p

Destany
9/22/16, 7:28 PM
#153

Idag slog Oscar i munnen vet ej hur men båda hans framtänder i överkäken e lösa så vi fick en akuttid hos tandläkaren o han sa att de kommer växa fast igen. Denna vilda unge ger mig gråa hårstrå.

Annons:
Sarah
9/25/16, 5:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#154

Vi har hängt i skogen idag :) 11 vilar lite i mitt knä <3

[Thiah]
9/25/16, 5:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#155

Har hon månne hittat blåbär.;) Här är en till som älskar bär. Rönnbär är hans favorit. Knasunge :p

Sarah
9/25/16, 6:21 PM
#156

Hon har ätit blåbär mer eller mindre konstant i 2 timmar… :D kommer bli kul för killen att byta blöja imorgon :p Hon gillar också lite beska bär. Sitter gärna och äter lingon på tomten. Konstiga ungar

JeFo
9/25/16, 8:49 PM
#157

Klockren bild på blåbärsmonstret! Jättesöt tös du har 😊 Joel är grymt lik dig Thiah! 🙂

Destany
9/26/16, 9:18 AM
#158

Idag blir det en akuttid till tandläkaren igen med Oscar då han slog i framtänderna igen igår. E så orolig just nu. Sambon ska på två arbetsintervjuer idag så hoppas han får nåt av de jobben.

Destany
9/26/16, 12:12 PM
#159

Oscar fick dra ut tanden o nu väntar vi med spänning om han får behålla den andra framtanden då den oxå e lös

Destany
9/26/16, 1:08 PM
#160

Oscar fick dra ut tanden o nu väntar vi med spänning om han får behålla den andra framtanden då den oxå e lös

Annons:
JeFo
9/26/16, 9:57 PM
#161

Vilken otur Oscar har! Var det mjölktand? Inget fel på maken idag… 😭 Allt såg bra ut och de kunde inte hjälpa oss mer. Tyckte hon nonchalerade problemet ganska rejält! "Ja han går ju upp kl 5 så klart att han är trött när han kommer hem!" Han sover fredag- söndag!!!!!!!!!!! "Ja men han är väl upp nån gång?" Ja han äter och kissar!!!!!!!!! Stundtals känns allt såååååååå hopplöst!

Destany
9/27/16, 8:04 AM
#162

#161 ja det var tack o lov en mjölktand. Han är bara 3 år. Han har så bråttom alltid imorse när han kom in till oss ramlade han ner från vår säng o rullade under spjälsängen. Men vilken idiot till läkare

Sarah
10/4/16, 8:50 PM
#163

Puh, Elva har nu börjat gå. Hon har kunnat gå sen hon var 12 månader, men hon har inte velat. För en vecka sedan började hon gå mer frivilligt (14 månader då) och nu springer hon. Konstant och hela tiden. Heeeeeeeeela tiden, förutom när hon klättrar. När hon dessutom sover mindre på dagarna nu så blir vi ganska möra :p Fått plats på förskola om två månader. Blir bra, hon behöver bli av med mer energi. Fick inte plats på den nära oss, så det blir drygt två mil dit. Men de lagar iaf egen mat och jag tror att det är mer blandat med barn. Närmast är typ alla barn blonda och blåögda med pappor som jagar och mekar med bilar :p Lite mer blandat in mot centrum.

fluffis
10/5/16, 6:46 AM
#164

V har också börjat klättra. Känns lite farligt emellanåt :)

Marvel-lous
10/5/16, 9:58 AM
#165

Idag ska de ha sin första fotografering på förskolan (gruppfoto) och självklart lyckades Merlin igår skrapa upp hela hakan så nu pryds den av en supersnygg sårskorpa. 👍

teezan
10/5/16, 11:57 AM
#166

#163 haha, känner igen mig ;) när det väl släppte ordentligt här för nån vecka sedan ska det springas runt överallt. Och klättras, ja. Låter henne hållas för det mesta men ibland blir det lite väl vågat, typ klättrar upp på vårat ganska höga soffbord och försöker ställa sig eller sitta på det & vicka så det nästan trillar, då får man rycka in. Livet har helt klart blivit mer spännande.

fluffis
10/5/16, 8:22 PM
#167

Hehe, springa i soffan är det som verkar vara allra roligast. I tresitssoffan springer han fram och tillbaka, fram och tillbaka och så kastar han sig mot kanten. Det gäller att hänga med i svängarna :)

Annons:
Amoz
10/6/16, 8:48 PM
#168

Idag har varit en skrik, gråt och gnäll dag. Inte många stunder han varit nöjd. Förhoppningsvis får vi sova i natt så alla kan vara gladare i morgon. I natt bestod sömnen av onge som vaknade var femte minut och skallades, och stångades. Liten med ont i magen och antagligen ont i munnen fortfarande (5 tänder på samma gång, varav 4 kindtänder) och 2 trötta föräldrar är inte smidigast.

Sarah
10/6/16, 10:17 PM
#169

Klättrandet började för drygt ett halvår sedan här hemma, så det är vi härdade med. Som tur är har hon blivit liiiiite mer försiktig på senaste tiden :) Men springandet är lite väl våghalsigt nu. Sen hon lärde sig att det går att svänga är det bara att blunda lite och hoppas på det bästa :p

[Thiah]
10/9/16, 11:16 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#170

Joel har varit överallt sen han var 9 månader. Man lär sig vilka dunsar som betyder smärta ;). Sjukt att säga men så är det. Som tur är har Joel aldrig klängt på bokhyllorna och han har alltid haft förstånd att skydda huvudet(makens gener där! Hade han fått mina hade han behövt hjälm.) Han är kroppsligt jäkla fiffig vilket är skönt. Joel har idag fått handla sina första blixten bilar själv. Han hade pengarna och gav dem till kvinnan vi köpte dom av. Stolt som en tupp! (Och har ni sett så färggrann han är! ;)Hahaha Vi har insett att vi typ bara har blåa eller svarta utekläder. Blå är min favoritfärg så det blir lätt så…)

Emelie-E
10/10/16, 3:26 PM
#171

Upptäckte mögel i vårt förråd för några veckor sedan. Tanken gick inte så långt förrän igår då jag såg sonens gamla vagn vara alldeles möglig och den står bara mitt på golvet helt fritt. Då slog tanken mig att shit, sonens alla bebiskläder!! Bar upp lådan i går kväll och började gå igenom alla kläder. Allt i lådan stinker, alla vita kläder har blivit missfärgade i gult och en body hade lite mögel på sig. Håller faktiskt på att tvätta kläderna nu i hopp om att de ska bli någorlunda rena igen. Har inga planer på att låta någon annan bebis ha dem på sig så jag tvättar endast för att kunna spara grejerna då de betyder en hel del för mig. Så fruktansvärt tråkigt och jag vill inte veta vad som mer är förstört nere i förrådet :(

Destany
10/10/16, 4:20 PM
#172

Äntligen har sambon fått jobb igen så nu ska jag vara själv hemma med kidsen det både skrämmer mig o jag längtar till det. Han börjar på jobbet imorgon ska bli så skönt o få lite mer pengar igen o nu slutar vi säkert att gå varandra på nerverna oxå.

JeFo
10/12/16, 7:58 PM
#173

Nöjd kille thiah! 😃 Har ni varit på 2,5 års kontroll?

JeFo
10/12/16, 8:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#174

Gladaste tjejen i stan (byn!)

Annons:
[Thiah]
10/12/16, 8:06 PM
#175

#173 har ingen sån här. 2 år och sen 3 år gäller här. Joel lärde OSS en sång igår. Ganska coolt hur avancerat hans språk blivit på kort tid.

soundtrack
10/12/16, 8:33 PM
#176

#175 Den råkar vi ut för alldeles för ofta :P ungen sjunger en jäkla massa sånger jag och David aldrig hört talas om, så vi får googla för att kolla om hon hittat på eller om det faktiskt finns en sång som går så (vilket det ju såklart gör).

[Thiah]
10/12/16, 8:40 PM
#177

#176 Joel kunde alla orden vilket gjorde mig imponerad. Han har varit lite trög med Språket innan. För en månad sen bara släppte det och sen , erm slutar han inte. :P hahah han är en pratkvarn som jag :D

soundtrack
10/12/16, 9:11 PM
#178

#177 Alice är väldigt tidig med Språket. Hon började prata med kortare meningar när hon var drygt 1,5. Nu (2 år 1 månad) pratar hon lika bra som 3- och 4 åringarna på gatan/förskolan, lite sämre uttal ibland bara, och hon får också med de flesta orden i sångerna :) det som imponerar mig mest är dock att hon kan alla färger (och har kunnat sedan flera månader tillbaka).

JeFo
10/12/16, 9:40 PM
#179

Hollys favoritsång är "ja må hon leva" och det skrålar verkligen när hon sjunger. Låter såååååå illa! Men varje gång ler jag lika mycket och blir glad. Har försökt med färger länge nu men tror hon gillar å jäklas. "Blå" "blå" "blå"…. Hon är inne i nån period då testa mamma är så roligt! Inte van alls med dessa prövningar så det gäller att vara vaken! Har haft mask på alla barnen. Trodde jag skulle dö och bryta ihop men sen skärpte jag mig. Finns mycket värre saker att få och saker man inte kan bota. Städat hysteriskt och tvättat allt och hela tiden. Inget man önskar någon!

[Thiah]
10/13/16, 7:10 AM
#180

#178 Ja Joel tänkte att det där med språk är helt onödigt men att kunna springa, hoppa och härja är bättre. Jäkla unge ;) Så häftigt nu när han berättar sagor och läser böcker åt oss. Längtar efter det! #179 peppar peppar vi har helt sluppit sånt…urk. Joel testar mi hels tiden men nuförtiden kan man diskutera vilket underlättar.

fluffis
10/13/16, 9:37 AM
#181

Vilka härliga milstolpar ni har nått! Förutom det där med mask, det kan man klara sig utan… Vibjörn har också nått en milstolpe eftersom han har kommit på att det är jätteroligt att dra i mammas hår :)

Annons:
Marvel-lous
10/13/16, 10:27 AM
#182

Har hört att tjejer brukar lära sig prata snabbare och killar finjusterar motoriken istället. Hos oss stämmer det bra både bland syskon och syskonbarn där grabbarna varit lite senare med talet medan tjejerna pratar på för fullt vid 2 års ålder.

Merlin och hans kusin är jämngamla och hon pratar medan han mest säger några ord.

soundtrack
10/13/16, 10:37 AM
#183

#182 har aldrig hört talas om nån skillnad mellan kön så (inget jag tycker stämmer direkt bland de barn i Alices ålder jag känner till), däremot stämmer det nog bra att dom prioriterar språk eller motorik. Alices motorik är inte tiptop istället, hon snubblar fortfarande på sina egna fötter typ :P

[Thiah]
10/13/16, 10:54 AM
#184

Barn utvecklar en sak i gången så där är det rätt. Alltså antingen motorik eller språk. Hjärnan hinner inte med båda.  Men vad som prioriteras är helt individuellt. Ibland kan man se mönster på hur nära släkten varit.  Joel följer t.ex. sin farbror i den motoriska utvecklingen. 

Joel och Mikaela_S son är praktiskt taget lika gamla men Wilmer pratade långt, långt före Joel medan Joel motoriskt alltid har varit före.  

Sen tror jag tyvärr att vi, färäldrar, kan vara orsaken till att flickorna pratar mera medan grabbarna rör på sig. Gamla tankesätt är svåra att bryta…

JeFo
10/16/16, 8:27 PM
#185

Nej mask var allt annat än trevligt! Vi har väldigt städat men nu krävdes kliniskt städat. Tvättade allt och hela tiden och städade dagligen. Sjukskriven 50% i 3v till… Nin sjukskrivning har inte direkt gått till mig! Jag och maken rymde på chokladmässan. Varit så mycket så det behövdes. På kvällen ringer mamma och berättar att äldsta blivit biten av syrrans hund i huvudet. Efter det ringer syster som är helt förstörd. Allt gick lyckligtvis bra, tur i oturen… Tyra gjorde inget utan blev bara påflugen. Innan dess hade hon opererat polyperna i näsan och varit förstoppade så vi fick ge lavemang. Hon är en tänkare. Vi skulle lämna avföringsprov och efter 9 dagar för hennes del så fick det bli lavemang, riktigt hemskt att ge kan jag upplysa om. Hon skrek och jag är så blödig. Så på 3v hände massa. Nu är 2 av 3 barn sjuka. Sitter utslagen i soffan efter att ha jobbat hela helgen. Är riktigt trött! Har btw knottror på livmoderhalstappen-grejen, ska försöka ringa imorgon. Är livrädd. Har precis haft mens så hoppas det är varför. Äter p-piller utan stopp så kanske har med det att göra, hoppas. Nån som haft liknande?

[TanatosNyx]
10/16/16, 9:43 PM
#186

Knottror på livmodertappen är helt normalt efter man har fött barn JeFo. Det blir liksom som veck och knölar på tappen, ibland hårda och stora som ärtor. Oroa dig inte i onödan :)

JeFo
10/16/16, 10:21 PM
#187

Men jag har aldrig haft det förut? Kom för 2v sen….

JeFo
10/16/16, 10:23 PM
#188

Aldrig känt mig viktig el så men tanken på cancer och lämna mina barn fick mig att känna mig viktigast! Hur skulle deras liv bli då?! Hoppas jag aldrig behöver få veta.

Annons:
Destany
10/19/16, 1:50 PM
#189

Usch hoppas du får svar snabbt JeFo vad det e så du slipper oroa dig. Här har Oscar blivit riktigt sjuk. Krupp, riktigt förkyld o mest troligt ögoninflammation då han har fullt med var i ögonen o e helt röd. Han brukar aldrig sova på dagen men sover nu. Var på babymassage med Elin då hans farmor var snäll nog o passade honom. Ikväll ska vi på hlr kurs för spädbarn så då kommer mina föräldrar o passar dem. Känns så där o lämna honom men vi e i samma by o han älskar sin mormor o morfar

Niini
10/21/16, 9:51 AM
#190

Åh halleluja! Trodde nästan att den här lillebrodern tänkte växa upp som en riktig lortpelle. Så fort vi lagt honom i badet har det varit gallskrik som fortsatt ända tills han blivit påklädd o fått (tröst)mjölk. Ni kan ju förstå hur man började våndas för badningen o jag kan helt ärligt räkna på en hand gångerna vi badat 🤐

Men idag.. kom fram till att nää.. nu måste vi nog ta tjuren vi hornen o börja öva. Först fötterna, sen kanske knäna osv. Men vet ni, det slutade med att han satt glatt o plaskade i 20 minuter 🥳 Tydligen var problemet bara att han inte gillade att ligga/halvligga för nu när han kunde sitta så var det ju inga problem all. Vilken perfekt start på den 7:e levnadsmånaden för vårt lilla spöket A 😎

JeFo
10/27/16, 8:02 PM
#191

Thiah??? Mikaela??

[Thiah]
10/27/16, 8:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#192

Jefo! Skaffa fb ;) eller instagram <3 Joel säger hej! Å jösses så ingen växt i sinne och själ. Min lilla fis hittat på historien, återberättar sagor och hej å hå! Va sjutton

JeFo
10/27/16, 10:16 PM
#193

Har insta! Heter du där då??

[Thiah]
10/28/16, 11:07 AM
#194

Goofykattis heter jag :)

[Thiah]
10/28/16, 11:18 AM
#195

Och är det någon annan "bekant" här på inställningar så är det bara att sätta till mog

Annons:
fluffis
11/16/16, 10:30 AM
#196

Sen Vibjörn började på förskola för 2 1/2 månader sen så har jag varit förkyld med hosta i tre omgångar. Idag är jag hemma. Börjar bli tråååkigt, men nån gång går det väl över :)

Nu är jag halvvägs i graviditeten med lillebror. Längtar tills våren är här. Vintern känns bara som en transportsträcka.

Destany
11/16/16, 12:54 PM
#197

Idag har varit en sån dag man vet man lever. Sonen bråkade hela vägen till förskolan om sina vantar. Ville ej ha dem på o så fort jag tog av dem så frös han o ville ha dem på. Tog av o på dem minst 10 ggr på den korta biten. Dottern har ej varit synkad idag. Hon sov länge imorse så sov ej i vagnen. O sov lite i babygymmet o sov återigen inte i vagnen när jag hämtade storebror. Men jag har hunnit med massor har fått nya foton på barnen som jag satt i ramar o spikat upp. Håller på o tvättar o torktumlare o har dammsugit o haft mig. Vissa dagar har man mer energi än andra. Dottern har även på allvar lärt sig rulla från rygg till mage så hon har gjort det massor av gånger idag men kan ej komma tillbaka så blivit arg som ett bi efter en stund

fluffis
11/16/16, 1:08 PM
#198

#197 Tänk att hon vuxit så snabbt. Jag tyckte hon anlände nyss :)

Destany
11/16/16, 4:06 PM
#199

#198 ja tiden springer iväg hon blir 5 månader på söndag :)

densomundrar
11/19/16, 12:13 PM
#200

Ställer en snabb fråga här, hoppas det är ok. Visst är det normalt att det blöder lite då och då från naveln när navelstumpen har släppt? Hur länge brukar det blöda innan det läkt?

Destany
11/19/16, 1:48 PM
#201

#200 ja det e normalt. Vi fick rådet att tvätta med ljummet vatten på en tops o lägga en kompress över. Tog några dagar innan det slutade helt o småblöda

densomundrar
11/19/16, 7:37 PM
#202

#201 tack, vatten och tops har jag fått instruktioner om men inte kompress, men då vet jag iallafall att det är precis som det ska. När bm var här på besök sa hon iallafall att det såg bra ut och det är ju alltid något. Borde ju ha läkt snart kan man tycka.

Annons:
Pontiac57
11/20/16, 12:32 AM
#203

#202 den har ju släppt väldigt tidigt ändå, på våran grabb släppte den efter 2 v först ;P men upp till en v till borde det var normalt att det små blöder lite

densomundrar
11/20/16, 8:02 AM
#204

#203 ja, dom sa att den skulle släppa runt 1,5-2 veckor och att det enda vi skulle göra var att hålla rent med ljummet vatten. Redan vid 48 timmars kontrollen hade den börjat släppt och jag var livrädd att dom skulle tro att vi varit där och dragit i den vilket vi inte har. Det släppte sen av sig själv inom någon dag. Nu väntar jag bra på att den ska sluta blöda så att det slipper bli blod på allt möjligt :-P

Pontiac57
11/20/16, 9:49 PM
#205

Skönt att slippa den men jobbigt om det blöder, men en kompress mellan naveln och blöjan kan ju vara bra så det inte skaver :)

soundtrack
11/21/16, 4:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#206

Idag har vi bakat saffransbullar. Det går rätt mycket fortare och enklare att baka utan ett tvååring som ska hjälpa till med precis allting :P

densomundrar
11/24/16, 5:33 PM
#207

#206 ser mysigt och gott ut, men kan tänka mig att bakandet går smidigare om man får göra det själv :-)

[Thiah]
11/24/16, 6:14 PM
#208

#207 ja och man slipper ha mer mjöl på golvet än degen(gäller även ägg, socker mm…) Det bästa är när ungen äter på VARJE smörbit han ska sätta i degen. Haha

densomundrar
11/24/16, 7:05 PM
#209

#208 låter precis som när jag själv bakar, haha :-D

Annons:
densomundrar
11/26/16, 11:33 AM
#210

Någon som har erfarenhet av bärsjal? Gör det något att sjalen är för lång rent storleksmässigt? För man knyter väl själv och det enda som "borde" hända är väl att det blir en massa tyg över?

[Thiah]
11/26/16, 1:13 PM
#211

Jag älskade vår bambusjal.

Sarah
11/26/16, 1:25 PM
#212

Känns som att du gjort ngt fel om du är mycket tyg över. Vår är 3.5 meter lång och jag är smal som en pinne. Blir inget över :) inte för att jag tror att det spelar så stor roll, men dubbelkolla.

densomundrar
11/26/16, 1:30 PM
#213

Har ingen än men hittade en billig begagnad som är över 5 m, enligt mått tabell ska jag ha en som är ca 4,6 m, därav funderingen. Tänkte att jag kunde köpa denna nu för att prova och sedan investera i en ny om jag tycker om att använda bärsjal :-)

fluffis
11/26/16, 3:37 PM
#214

Längden är inga problem med en bärsjal tycker jag. Det som kan hända är att man får ta ett varv till :) Min är 5,5 m och det är standardlängd, åtminstone på tricot-slen.

Sarah
11/26/16, 3:40 PM
#215

My bad, 4.5 m ska det ju vara

densomundrar
11/26/16, 3:45 PM
#216

Ah, men vad bra, då kör jag på den och ser hur det känns iallafall, då får jag ju en bra uppfattning om hur det är med en bärsjal och om det är värt att investera i en ny eller en som är i mer passande längd :-) Någon som ska på någon julmarknad imorgon?

Annons:
Ria74
11/29/16, 12:23 PM
#217

Ny tråd nu 🙂

Snackistråd #7

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: