Annons:
Etikett18-utrustning-säkerhet
Läst 1618 ggr
densomundrar
7/10/16, 8:33 AM

Åkpåse/overall

Köpte för ett tag sedan vagn, eller snarare; beställde och betalade handpenning. Bara detta lilla paket, med babyskydd samt sittdel, gick på nästan 9000 kr. Insåg ganska snabbt att jag faktiskt skulle behöva något i vagnen då bebis kommer i november, typ en åkpåse, så bebisen inte fryser, och började kolla i denna djungel. Jag kan ju säga att det skrek i snåltarmen när jag inser att en sådan för vinterbruk kostar runt 1000 kr minst. Har letat lite efter begagnat och hittade en åkpåse som ser ut som en overall i strl 62/68 till bra pris, kan det fungera tro eller blir det för stort när bebis kommer i november? Tänkte att bebisen ändå bara ska ligga i påsen egentligen och då spelar det väl ingen större roll om den är en aning stor? Har även funderingar på att försöka sy en egen av något, om jag inte kan hitta en begagnad till bra pris….

Annons:
[WickedAlly]
7/10/16, 8:44 AM
#1

Fast en piléoverall tex och en varm filt räcker oftast gott i liggdelen, om ni inte bor väldigt långt norrut då kanske. De ligger väldigt skyddade däri, speciellt om du har lock på liggdelen dessutom. Satsa hellre på en rejäl åkpåse till sittdelen sen men köp inte nu, ni kanske får en liten svettpelle :) Min äldsta och thiahs Joel är lika gamla, sånär som på en dag. Medan Wille satt i overallen i sin tjocka fårskinnspåse hade Joel bara overall och ändå var han nog den varmaste av den. Och vi bor ungefär lika högt upp på jordklotet :)

[WickedAlly]
7/10/16, 8:46 AM
#2

Ett fårskinn är dessutom en väldigt bra investering förresten :)

[Thiah]
7/10/16, 9:18 AM
#3

Som ally säger, hade Joel haft åkpåse hade han svettats ihjäl. Riktigt kalla dagar hade han en fleecefilt ovanpå… (Nu snackar vi -20 dagar). Vår fårskinssfäll har varit toppen så en sådan rekommenderas.

frejaspluto
7/10/16, 10:10 AM
#4

Ja, fårskinn är bra investering! Det hade vi med.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Juvela
7/10/16, 11:52 AM
#5

ja just de fårskinn! 😀👍 hade vi till dottern i sittvagnen toppen. Annars var de rea på jollyroom nu o de fanns åkpåsar för 200-300 också (inte bara 1200kr)…

Juvela
7/10/16, 3:04 PM
#6

Ursäkta trådkapningen. 🙈 Men såg någonstans härom veckan att det inte var bra med alla fleece-filtar, de små blev för varma och materialet andas inte. En hel del av åkpåsarna verkar ju vara fodrade med fleece. Kan ju inte vara helt optimalt. Vet hur varm jag själv blir i fleece och hur obehagligt det är när en blir svettig i det. Hur har ni andra tänkt där?

Annons:
densomundrar
7/10/16, 7:02 PM
#7

Har sett någon liknande artikel men aldrig läst den, däremot stod det i någon artikel om just val av åkpåsar att om man ville ha en åkpåse som höll värme bra skulle man välja naturliga material eller fleece. Usch, vet verkligen inte hur vi ska göra, allt beror ju på bebis och det behöver ju inte ens vara kallt här i mellansverige i november, känns som att det vore bättre att köpa någon när bebis kommit men vill ju inte att den fryser ihjäl innan vi hunnit köpt det som behövs :-/

Juvela
7/10/16, 9:41 PM
#8

#7 okej. Ja det är ju jättesvårt. Bor i södra Sverige i här är det mer rått. Bodde uppe vid Stockholm när dottern var i vagnålder o då var de ju massor med snö o kallt, vid den säsongen hade hon iofs hunnit komma i Sittvagnsåldern. Funderar på om de räcker med fårskinn, någon liten gosig overall, täcket, filt o sen locket på vagndelen. Låter ju som att det skulle kunna bli sjukt varmt bara de…

malinroth
7/10/16, 10:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Jag hade åkpåse men skippade vinteroverall. Det tycker jag var mycket smidigt! En sån nalleoverall när vi åkte bil på vintern, en filt över när det var jättekallt.

Juvela
7/11/16, 6:40 AM
#10

#9 hihi vad mysigt det ser ut 😊

Litenloppa
7/12/16, 7:56 AM
#11

Barn klarade sig innan det fanns åkpåsar ;) Det är ju mest en smart lösning så vi föräldrar slipper krångla med filtar och overaller och grejer. Så du måste ju inte köpa en nu utan kan avvakta tills bebis är född och du vet om du får en liten kamin eller en fryslort:)

Juvela
7/12/16, 11:10 AM
#12

#11 sant 😊👍

Elinmatsdotter
7/14/16, 2:47 AM
#13

om man planerar att investera i ett fårskin så tänk på att mycket av gifterna stannar i skinnet efter garvning samt att ullen tempraturreglerar bättre när det är garvat giftfritt då många väljer att inte kamma ur ullen så mycket som garverierna gör , bara en liten parandes 😊

Annons:
[Thiah]
7/14/16, 6:52 AM
#14

#13 en bra parantes och viktigt att komma ihåg.

densomundrar
7/14/16, 8:10 AM
#15

Bra att tänka på, jag vet iallafall att man ska undvika de billiga på tex rusta till barnvagnen pga gifter. Vad ska man kolla efter när man köper fårskinn?

frejaspluto
7/14/16, 8:33 AM
#16

Du ska kolla kvalitén , ursprung, äkta fårskinn eller inte.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

densomundrar
7/14/16, 12:52 PM
#17

#16 givetvis, men det säger ju tyvärr inget om hur mycket gifter det finns i fällen efter tillverkningen :-)

[WickedAlly]
7/14/16, 2:22 PM
#18

Jag tänker spontant att det bör vara bäst att köpa från något litet ställe, som det där på Gotland? Är väl eko och lite allt möjligt, kostar nog därefter men man kan ju använda det länge :)

densomundrar
7/14/16, 3:56 PM
#19

#18 så är det nog. Tror att vi kan ha en eller annan gårdsbutik här i närheten som kanske säljer fårfällar, jag får kika runt lite :-)

[Wickedwoman]
7/15/16, 3:49 PM
#20

Jag har köpt båda våra åkpåsar på Gekås i Ullared och de kostade typ 300kr och har varit toppen! Finns ju även begagnade fina för 100 lappen på tex blocket. Använder dem året runt faktiskt! Min äldsta dotter föddes mitt i vintern och hon fick på sig en tunnare fleeceoverall (också från samma ställe) och sedan lade vi henne i åkpåsen i vagnen. Vi bor i Skåne så det är inte alltid det är vinterväder på vintern. Då öppnade vi bara upp åkpåsen, hon va ju ändå klädd under. Om du köper en stl 62/68 till en nyfödd gör ju inget, hen växer i den snabbt och så slipper du köpa alla storlekar som finns. Man kan vika upp i början eller bara låta bebisen ligga i overallen som den är, att den är lite stor kan bara vara skönt!

Annons:
Elinmatsdotter
7/16/16, 9:32 PM
#21

Tyvärr skickar många små ställen sina skin till typ Tranås för kromgarvning= giftigt lättast är att fråga hur och med vad dom är garvade kan inte butiken svara så köp inte, dom skinnen är ibland inköpta från baltstaterna eller Polen där man har ännu mindre reglering än i Sverige. Vi garvar fårskinn med olivolja och vet andra som gör. Lättast är nog att googla ekologiska fårskinn eller miljövänligt garvade fårskinn så hittar ni producenter ;-)

[WickedAlly]
7/16/16, 10:26 PM
#22

#20 Säg inte det, vår elvamånaders har precis vuxit ur 68, haha. Bebis kanske badar i den storleken länge ;)

Pontiac57
7/17/16, 12:59 AM
#23

Håller faktiskt med dej Ally, jag tänkte förebyggande och köpte fleceoverall i 62… Ungen är 6 1/2 månad och har inte vuxit i den haha

[WickedAlly]
7/17/16, 8:55 AM
#24

Haha, vet hur det känns :p Men då kanske han kan ha den nu i höst istället, är ju perfekt ;) Ytterplagg är överlag stora i storleken också tycker jag. Köpte regnkläder i strl 80 till Wille förra augusti, då hade han precis börjat kunna ha 80 i vanliga kläder. Men de var jättestora och det är först nu, när han har 92 i vanliga kläder som regnkläderna sitter riktigt bra. Och han kommer nog kunna ha dem länge till. Lite jobbigt nu dock när man ska hitta regnkläder i typ 68 till lilleman, finns ingen som säljer det..

[Thiah]
7/17/16, 9:52 AM
#25

#24 och Joel får kliva i sina 110 i höst. Annars ryms inget under(dom kommer vara stora men hans 86/92 går inte att ha nått under).. Insåg igår att han växt om sin 6 månader äldre kusin på längden. Hej och hå liksom

[WickedAlly]
7/17/16, 10:29 AM
#26

Verkligen lång kille :) Willes fem veckor äldre kusin har också 110 nu, är verkligen stor skillnad på dem. Wille ligger två under på kurvan och kusinen två över, hehe. Ingen ordning på någon av dem :p

densomundrar
7/17/16, 11:14 AM
#27

Jösses, kunde dom inte bara komma ut i samma storlek? Det skulle ju underlätta en hel hel, haha. Vi börjar med fårfäll, filt och overall så får vi se vad som mer behövs helt enkelt. Vad ska man satsa på för storlek på overallen? 56? 62? Vore ju toppen om den kunde användas vintern ut men har förstått att det sällan funkar så när det gäller bebisar.

Annons:
[Wickedwoman]
7/17/16, 3:27 PM
#28

Om det är till en nyfödd som föds på vintern hade jag köpt en overall i stl 62. Vi gjorde så till vår dotter som föddes i november och va väldigt liten, hade storlek 44 när hon föddes. Men den fleeceoverallen i slt 62/68 hade hon tills det va vår och hon fick ha tunnare kläder. Vi vek upp den, funkade hur bra som helst 😊

Pontiac57
7/17/16, 8:38 PM
#29

Alla overaller går inte att vika upp. Jag skulle hellre satsa på 56 :)

densomundrar
7/17/16, 8:59 PM
#30

Nu vet jag inte riktigt hur bebisar rörelsebehov ser ut än, men jag tänker mig att dom kanske ändå inte rör sig så mycket de första månaderna och då kanske det inte gör så mycket om overallen är lite lång i armar och ben? Jag kan iof köpa en typ fleece body (i strl 56) eller liknande så att vi har något att åka hem i (vi ska ju bara från dörren till bilen och vise versa) och att jag sedan skickar gubben för att köpa en passande overall när vi väl är hemma, men skulle kännas skönt att ändå ha det klart så man slipper oroa sig över det.

densomundrar
7/17/16, 9:01 PM
#31

Eller är jag helt ute och cyklar? I sådant fall får ni gärna säga till för just när det kommer till detta så har jag ingen aning men antar att man med sunt förnuft och lite magkänsla kommer långt när barnet väl är här, men nu vill jag iallafall ha lite klart innan bebis är här :-P

[WickedAlly]
7/17/16, 10:22 PM
#32

Nä, tycker du tänker rätt. 56 lär nog bli jättebra, är ju få bebisar som har större än det som nyfödda, samtidigt som den kanske inte blir superstor. Man behöver ju inte köpa den allra dyraste direkt, ifall den behöver bytas ut efter några veckor :)

Pontiac57
7/18/16, 9:39 AM
#33

Det låter som en bra ide för som Ally säger dom kan vara stora och små när dom föds. Mina 2 overaller jag köpte fanns det inte en chans att han kunde ha för han nådde inte ens nedanför skrevet på dom därav mitt tankesätt att det inte alltid hjälper att vika upp :)

[WickedAlly]
7/18/16, 9:39 PM
#34

#33 Kan ju alltid slå en knut på benen då :p

Annons:
Pontiac57
7/18/16, 10:23 PM
#35

Det har du rätt i, dum som man är tänker man ju på hur det ser ut ganska mycket :p

Ceciliaolucifer
9/5/16, 7:32 PM
#36

Tycker också att det är svårt hur man ska förbereda sig. Vi valde tillslut att köpa åkpåsen som tillhörde vagnen, vi köpte även en tjockare lite fodrad overall och en svalare overall. Så nu har vi garderat oss :)

densomundrar
9/5/16, 7:55 PM
#37

Nä, då kan det inte bli fel helt enkelt :-) Eller jo, givetvis kan det bli fel men många av alternativen måste ju fungera :-)

Upp till toppen
Annons: