Annons:
Etikett16-barn-och-internet
Läst 2380 ggr
vendelay
2016-07-09 23:37

Att publicera bilder på sina barn

Hur tänker ni kring att publicera bilder på era barn?

Jag vill inte ha bråk i tråden, ingen får skuldbelägga någon annan och alla bör respektera de andras val så länge det inte skadar någon annan. 

Jag tycker att det är fel att publicera bilder på sina barn av en mängd anledningar, bland annat:

1. Barnet kan inte ge sitt medgivande (och när barnet är tillräckligt gammalt för att ändå förstå vad det innebär så förstår de inte alla risker med det.)
2. Bilderna finns kvar för alltid. Även om du tar bort hela kontot så går det att hitta bilderna med enkla sökningar på Google. 
3. Det är fel att mobba och det är mobbarna som ska skärpa sig men samtidigt känner jag att det är onödigt att ge dem för mycket att mobba någon för. De flesta barn använder internet idag (tror majoriteten av 3åringar använder internet varje dag?), de vet hur det funkar. De kommer leta fram "töntiga", "fula", "pinsamma" (skriver de inom citattecken eftersom bilderna självklart inte är fula men att det kan kännas så, speciellt för en tonåring) och det är så stor chans att den där supergulliga bilden på din son iförd mormors klackskor och utan byxor kommer hamna på varenda vägg i skolan (eller på sociala medier - det kanske är alldeles för stenålder att skriva ut foton?)

och den punkt som enligt mig är viktigast:

4. Jag hade inte velat att mina föräldrar hade gjort det. Jag var, precis som de allra flesta, väldigt osäker och obekväm i början av tonåren. Om mina klasskamrater hade hittat alla de "pinsamma" och "fula" bilderna på min från när jag var ännu mindre hade jag inte klarat av att gå till skolan igen.

Hur tänker ni? Jag vill gärna höra åsikter från vårdnadshavare som väljer att lägga ut bilder på sina barn! Och kom ihåg - vi måste respektera varandras val och åsikter.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Accalia
2016-07-09 23:41
#1

Har inga barn men tyckte de va en intressant fråga, men jag tycker inte det är fel :) man vill dela med sig av lyckan av att ha ett barn och många tycker nog det är roligt/gulligt att titta på bilder på barn :)

vendelay
2016-07-09 23:43
#2

#1 Ja, det förstår jag. Alla tycker väl också att deras barn är det gulligaste som finns, såklart! Jag förstår att en vill visa upp dem för hela världen, men jag tänker: vad händer sen? Hur kommer 14åriga Sara känna sig när killarna i klassen hittar en bild på henne utan tröja? Och så vidare. Jag tycker inte att det känns bra alls för barnets skull.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[postmortum91]
2016-07-09 23:46
#3

Jag håller med dig till 100% Sen fick jag barn själv och kunde inte ge tusan i att lägga upp 2 bilder. Dock blir det inga fler. Sambon lägger upp ofta, men det är hans val. När hon blir äldre (hon är 4 månader nu) så ska jag nog försöka få både han och andra att inte lägga ut på henne. Dessutom kan det tolkas in i barnens rättigheter att de ska få bestämma själva

Accalia
2016-07-09 23:47
#4

#2 jag tror inte det brukar va så att folk letar upp bilder från när man är barn folk att mobba någon, eller jag vet inte, det kanske är vanligt, men då är man ju lite dum för vem bryr sig om vad man gjorde när man var ett småbarn? Men då kanske man som förälder ska anpassa bilderna istället och inte lägga upp bilder på barnen nakna eller med mycket hud om det är det man oroar sig för i framtiden, men annars, bilder som är påklädda, kan jag inte se vad som är så fel

vendelay
2016-07-09 23:48
#5

#3 Jag vet inte om detta kan låta elakt eller något men så menar jag inte (och du behöver inte svara om du inte vill!) - varför har du och sambon gemensamma regler kring ert barn? Jag har inga barn själv så jag kan inte riktigt placera mig i den sitsen.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Lexie82
2016-07-09 23:49
#6

Min son är 16, och jag frågar alltid honom innan jag lägger upp någon bild på honom. Jag har dessutom facebook inställt så att man måste finnas på min vännerlista för att se mina bilder.

På mindre barn som inte kan avgöra själva så får man väl använda sunt förnuft. Men behöver ju inte lägga upp ALLA bilder bara för att man lägger upp några? Bilder på nakna barn tycker jag till exempel inte är okej.

Annons:
vendelay
2016-07-09 23:52
#7

#4 Jag vet inte om det är vanligt men jag har definitivt varit med om det flera gånger. Inte bilder på mig eftersom mina föräldrar aldrig lagt ut några, men på andra. Och det kräv så lite för att det ska bli "mobbningsmaterial" - en ful lugg, en glugg mellan framtänderna, smuts i ansiktet. Om någon dessutom redan är utsatt lär det bara bli ännu värre av såna bilder.

Jag förstår hur du tänker och jag håller med om att det vore korkat att bry sig om vad en gjorde när en var liten plus att det egentligen ju är mobbarna det är fel på - inte bilderna i första hand.

Hur tänker du då kring att barnet inte kan ge sitt samtycke till att bilderna publiceras? Om du vill dela med dig av några tankar 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

vendelay
2016-07-09 23:54
#8

#6 Ja, det blir ju en annan sak när barnen är gamla nog att förstå och kunna säga nej. Då bör en såklart alltid fråga.

Bilder på nakna barn tycker jag borde vara helt okej men nej, jag skulle inte heller lägga ut sådana om jag hade barn. Helt absurt att en ska behöva att ens tänka på pedofiler och liknande egentligen. Jag menar - jag var nästan alltid naken när jag var liten haha!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Accalia
2016-07-09 23:57
#9

#7 jag tänker att en oskyldig bild på när man är på lekplatsen eller sitter och myser tillsammans/ligger och sover tex, då barnet är påklätt och oskyldigt inte är något fel

vendelay
2016-07-10 00:08
#10

#9 Men barnet kan ju inte ge sitt medgivande, barnet kan inte säga "ja, det är okej" eller "nej, det är inte okej". Borde inte vuxna uppmuntra barn att bestämma över sina egna kroppar osv? Tycker detta är väldigt intressant att diskutera om! 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Sarah
2016-07-10 00:20
#11

Jag lägger upp bilder, men inte utan kläder och inte bilder där hon är "löjlig" på ngt sätt. Där går min gräns. Inte pga pedofiler dock, de har ingen makt över vad jag tar för beslut angående mitt barn, det kommer jag aldrig ge dem. När hon är tillräckligt stor att ta beslut om bilder själv, kommer jag fråga. Men tills dess blir det inga bilder som kan ses som negativa för henne, men det blir en del bilder.

Lexie82
2016-07-10 00:44
#12

#10 Det finns mycket som små barn inte kan ge medgivande till, som vi vuxna istället beslutar om. Handlar det om väldigt små barn, alltså bebisar, så tar vi ju beslut om ALLT. Inte förväntas små barn ge medgivande till att sova, vilka kläder de ska ha på sig, om de ska ta den där otäcka sprutan osv.. Vi föräldrar agerar ju ombud för våra barn, och tar de beslut vi anser är i barnens bästa intresse.

Visst, det kanske är skillnad vad gäller publicering av bilder, men ska man vara petig så får du ju i så fall inte ta kort på ditt barn alls - eftersom hen inte gett sitt medgivande till att bli fotograferad. Blir ett ganska tråkigt familjealbum då..

Zelmabus
2016-07-10 01:50
#13

Jag lägger upp i en liten skala och inget avklätt eller förnedrande. Det är bara mina vänner som kan de mina bilder på FB.

Annons:
[Thiah]
2016-07-10 08:36
#14

Jag lägger upp bilder emellanåt mem har samma tänk där som Sarah i #11.

vendelay
2016-07-10 08:41
#15

Tack för era tankar! 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Juvela
2016-07-10 15:21
#16

Jag har blivit alldeles för nojjig och det har hänt för mycket skit med barn här i kommunen som har blivit förfölja och som dom upplevt försök till bortrövande. Jag vill inte lägga ut en massa info om mitt/mina barn på nätet. (Är väldigt sparsam/selektiv med vad jag delar om mig själv också.) Det kanske inte skulle hända något och inte heller nå de personer som har sådan avsikt, men jag vill inte ta risken. Och alla behöver inte veta allt om min dotter, de räcker med att dom som verkligen är intresserade och träffar oss/henne får veta diverse saker. De senaste åren så OM jag lagt ut en bild på henne så har inte hennes ansikte synts. (Vänner och familj blir däremot emellanåt sms-bombarderade med bilder och knasiga/roliga saker hon hittat på) Ja jag är medveten om att jag är väldigt orolig av mig.

annia1
2016-07-10 16:47
#17

Jag har inga barn, men jag skulle sannolikt inte lägga ut bilder, men det beror på mig att jag är sån person att jag inte lägger ut foton på personer överhuvudtaget, knappt lägger ut foton på privata saker eller tex blommor som är så vanligt att vem som helst kan ha sånt.

När det gäller bilder på barn så nakenbilder tycker jag man kan avstå ifrån och likaså anser jag att man inte ska lägga ut bilder på andras barn med mer än att man har de föräldrarnas tillåtelse.

När det gäller nakenbilder så visst en orsak är att det finns pedofiler, men för mig handlar det mer om  intigriteten att nakenbilder hålls borta.

Tas upp om mobbning för mig är det mer sannolikt att om en mobbare använder bilder så är det just nakenbilder just för att det visar det mest privata vi har. De andra förslagen som togs upp som tex ful lugg det har nog de flesta barn haft.

När det gäller google så nej alla bilder ligger inte kvar i evighet det är inte ens säkert att bilderna finns att hitta på google. Det beror på att google indexerar inte allt som finns på nätet även om det är den allmänna uppfattning. Och även om bilden blivit indexerad och finns i deras bildarkiv så går den att få bort från google. Tas bilden bort från ursprungsplatsen så kan man skriva till google och be dom ta bort den från deras bildarkiv.

Det som skrivs här på iFokus indexeras så det hamnar på google, men när det gäller tex facebook så beror det hur man har ställt in vilka som ska se sidan om det indexeras eller inte. Har man den så bara vänner ser (gäller ev även om det är isatt på att bekanta ska kunna se den) så hamnar det inte på google. Finns även många vanliga hemsidor som inte hamnar på google, varför de inte hamnar på google vet jag inte, men sannolikt är det nåt i koderna som gör att google inte indexerar dom fast dom är öppna för vem som helst att läsa.

För mig är det så att det är upp till föräldrarna och de bilder jag sett brukar vara rätt neutrala eller vad jag ska kalla det.

.

Scorpio97
2016-07-10 17:02
#18

Jag har inga barn och kommer förmodligen aldrig skaffa några heller. Men jag skulle nog inte lägga ut bilder på barnen, oavsett hur små dom är eller hur oskyldig bilden är. Jag hatar nämligen själv att vara med på bild och att se mig själv på bild, och jag hade mått dåligt om  det hade funnits bilder av mig online som jag inte gett medgivande till. Oavsett om det bara är närmsta släkten som kan se det eller hela världen, eller vad jag gör eller hur jag ser ut på bilden. Det har ingen betydelse alls för mig. 

Så för mig är det en principsak helt enkelt. Jag vill inte ha mina bilder på internet, och får jag barn ska även dom ha det valet.


//Jessie

Kerstinfalk
2016-07-10 17:27
#19

Vilken spännande tråd.
Jag har fått barn nydligen och tänker inte lägga ut bilder på barnet på internet.
Men jag tänker definitivt utnyttja tekniken för att sprida fina bilder på mitt barn till nära vänner och familj. Så här hemma har vi tagit beslutet att vi gör fotomagazin. De kostar ca 40 kr per magasin och blir fina minnen att ge till närstående.
Dessutom blir bilderna bearbetade och jag hinner fundera ut beskrivande texter till.

Så jag kommer helt enkelt att publicera i privata magasin istället för facebook etc.

SoeN
2016-07-10 18:48
#20

Jag lägger upp bilder för de närmsta/familj på Facebook men ingen annanstans. Den äldsta vill inte vara med för det är "pinsamt" och dottern frågar jag alltid. Lillen kan inte svara för sig men jag lägger inga nakenbilder. Samhället ser ut som det gör idag, mail, skype, facebook, instagram osv osv och om man ska tänka krasst bör man nog inte vistas offentligt alls (som att jag, du och alla andra skriver här) för på något sätt kan det säkert knytas just till dig, mig och alla andra för den kunnige. Men tillbaka till foton. Man bör tänka på vilka bilder man publicerar helt enkelt samt vara införstådd med att de kommer finnas på nätet för alltid sedan.

Annons:
Ria74
2016-07-10 23:52
#21

Jag har en väldigt sluten profil på facebook där släktingar som bor långt bort finns och där lägger jag upp bilder på dottern. Dock aldrig några nakenbilder eller pinsamma bilder. När hon blir gammal nog kommer hon själv att få avgöra om hon vill vara med. Det är en svår fråga och hur man än gör kan det bli fel i slutändan.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Wickedwoman]
2016-07-15 16:04
#22

Jag har inte läst allas kommentarer i tråder men jag har sett dokumentär på tv om pedofiler som letade upp bilder på barn på nätet och sedan satt de och tillfredsställde sig själva. Barnen vet inte om detta nej, men bilderna kan hamna i fel händer och då tänker jag att hur långt är steget från att sitta och titta på bilden till att leta upp barnet i fråga? Jag tycker det är obehagligt och ingen får lägga ut bilder på våra barn. Inte ens dagis! Vi har inte facebook el instagram eller liknande heller så känner inget behov av att visa upp dem för alla där heller, jag nöjer mig med att ta egna foton på barnen och sätta in i våra album för framtiden.

Sindri
2016-07-15 17:59
#23

Just att "go public" med bilder på sina barn tycker jag är ett övergrepp. De går aldrig att ta bort. Vaddå om barnet protesterar när det blir äldre - det är ju för sent.

Det där tycker jag visar på att man betraktar barnen som en ägodel, en statuspryl, en utsmyckning, en inredningsdetalj. Inte som en egen individ.

Vi försöker väl lära våra barn att de äger rätten till sin egen kropp, att då lägga ut den till allmänt beskådande är väl verkligen att ta ifrån dem den rätten.

Visst kan föräldrar ta många felaktiga beslut, och visst kan föräldrar begå många övergrepp på sina barn. Men de här gullegull-bilderna läggs väl ofta ut av föräldrar som anser sig vara medvetna och upplysta.

Gränsen för mig går vid att skicka julkort till släkt och nära vänner med bilder på barnen.

Varför har alla sånt himla behov av att bli sedda och bekräftade nuförtiden så man måste visa precis allt som omger en?

annia1
2016-07-15 19:43
#24

Jag har redan skrivit tidigare i tråden att bilder går att få bort från nätet.

Och när det gäller facebook specifikt så visas de bilderna för dom som man valt ska se dom. Så visst de ligger på nätet men det betyder inte nödvändigtvis att fler ser dom än om man visar bilder sittandes hemma i soffan och visar ett fotoalbum.

.

Accalia
2016-07-15 20:05
#25

#24 dock när man skriver på kontrakt hos fb, som man måste göra för att gå med så ger man dem rätten att använda ens bilder, samma med instagram, men inget försvinner helt från internet Men jag håller med annars, man kan ju välja vilka man delar ens bilder med, är man rädd för sånt som pedofiler så kan man ha privat konto om man ändå vill dela med sig av sitt liv :)

Sindri
2016-07-15 20:11
#26

Vänner kommer och går - relationer förändras, vem visar vännen bilderna för?

Så himla onödigt bara för att helt själviskt boosta sitt ego. Håller jag envist fast vid.

Om man inte själv skulle vilja att vem som helst, i vilken situation man än var, skulle lägga upp "roliga" och "gulliga" bilder på en själv på nätet så skall man aldrig göra det mot andra.

annia1
2016-07-15 20:36
#27

Accalia jo numera kan du få bort det från nätet. Oavsett om det gäller bilder eller text. Först kontaktar man det ställe som det ursprungligen ligger och dom tar bort det, sen kontaktar man google och ber dom ta bort det från sin söktjänst (text eller bild). Ibland när man söker på nåt så längst ner kan det stå att vissa träffar är borttagna. Så numera kan man få saker borttagna från nätet.

Sindri det där du skriver gäller ju även i verkliga livet. Visst har du visat bilder hemma i soffan så lär ju inte de personerna ta med sig fotot från dig, men du har då visat fotona för andra och därmed boosta dig själv. Och du skrev själv att du kan skicka dom som julkort, du vet inte vad dom som fått julkorten gör med korten efter dom fått dom. 
Men det sista du skriver om man inte vill ha bilder på sig själv utlagda så ska man inte lägga ut på andra där håller jag med dig.

.

Annons:
Sindri
2016-07-15 23:46
#28

Nej, jag tror faktiskt inte jag suttit i soffan en enda gång och visat foton på våra barn. Alla kompisar hade barn samtidigt och inte hade vi tid, eller lust, med sånt.  Möjligen mor- och farföräldrar.

Och såna foton blixtrar förbi och efter ett tag är de borta, ingen annan kan ta på dem, ta fram dem efter 10 år.

Det är en VÄLDIGT stor skillnad mot internet. Och inte sitter föräldrar och jobbar med att plocka bort bilder som de en gång lagt ut på internet.

Jag är även tveksam till att barn under en viss ålder skall få lägga ut bilder på sig själva på internet. Jag tycker allmänheten är väldigt aningslös när det gäller sånt här.

Och som sagt, julkort skickade vi alla till varandra, släkt och närmaste vänner. Några kanske ligger och möglar nånstans i ett förråd, men allvarligt……..

Tage Danielsson sa en gång; En sak som man får vara tacksam för med barn, är att de i alla fall inte springer runt och visar bilder på sina föräldrar.

vendelay
2016-07-16 00:32
#29

En sak jag blir väldigt fundersam på när jag läser vissa inlägg här, tycker ni verkligen att det går att jämföra att publicera bilder på internet med att klistra in foton i fotoalbum eller skicka julkort till sina släktingar? 

Jag tycker i alla fall inte att det är jämförbart. Bilderna som hamnar i fotoalbum och liknande är ju inte direkt tillgängligt för vem som helst och jag tror att vi alla kan ensas om att det är helt olika situationer att skämmas för en bild inför sin moster eller att skämmas för en bild inför skolans snyggaste kille när en är typ 13 år.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

annia1
2016-07-16 01:12
#30

Sindri tror du på fullt allvar att nån sätter sig och letar fram bilder på nätet som ligger 10 år tillbaka i tiden. Knappast sannolikt. De ser bilden när den precis är utlagd sen tänker dom inte mer på den.

Och internet och det med att lägga ut bilder är rätt nytt fenomen (facebook startades 2004 och det är väl det största stället idag som det läggs ut bilder) så om föräldrar kommer ta bort bilder eller inte går ju knappast att säga i dagens läge. 

När det gäller att barn ska få lägga ut bilder på sig själv så är det nåt som föräldrarna får bestämma om dom anser det vara ok eller inte.

vendelay det beror ju på vart du lägger ut bilden. Lägger du den på facebook så styr du över vilka som ser den så dom bilderna är inte tillgängliga för vem som helst om inte du själv vill det.

Julkort du kan göra vad du vill med dom när du fått dom. Du kan skanna in dom i datorn och sen lägga ut dom på nätet, kanske vill visa vilket gulligt julkort du fått just det året. När du har skickat ett kort till nån så kan den göra vad den vill med det. Och ja det jag skrev förutsätter att det är ett vanligt julkort som skickas med posten. Är det som man skickar via mail så är det ännu enklare att lägga ut dom.

***
Allmänt. När det gäller forum som tex iFokus så skriver de flesta under anonymt nick. Så för att hitta bilder på ett specifikt barn (person) så måste man veta vilket nick en förälder använt.  Så att tex en klasskompis skulle hitta en bild på nån annan som barn så måste den fått information om vilket nick föräldrarna har/haft och vilka ställen på nätet dom varit på. För har du inte växt upp tillsammans med andra från barn så har du ingen aning hur dom såg ut som barn, för den delen så kommer man sällan ihåg hur kompisen såg ut som barn, så du vet inte om det är just den personen du hittar när du letar på nätet.

För min del så är det upp till föräldrarna hur dom gör.

.

oh-la
2016-07-16 11:52
#31

Jag har väldigt svårt för tanken att exploatera bilder på nätet över lag. På Facebook har jag ett hundratal vänner, jag kan inte se hur hälften, eller ens en fjärdedel av dem skulle vara intresserade av att se mitt barn. Till på köpet har jag ingen aning om vilka många av mina bekanta på Facebook verkligen är. Skillnaden är digital förvaring av olika slag, där jag faktiskt aktivt visar bilder för vissa utvalda personer. Och en bild på ett kylskåp eller ett fotoalbum kan aldrig få samma spridning som bilder på internet. Skulle då vara om någon scannar in, men då är ju internet den stora spridningskällan ändå. Jag lägger inte upp bilder på mig själv på internet, har någon profilbild på Facebook. Vill inte att andra lägger ut bilder på mig heller. Min graviditet är inte outad på Facebook, har inga magbilder och har varit otroligt tydlig från start med att jag inte vill ha bilder på bebisen ute. Mitt liv är privat, och jag vill ha så lite ute som möjligt. Man vet aldrig vad som händer och då vill jag inte att hela världen ska se. De som behöver veta, eller som jag är intresserad av att visa bilder för kommer få se ändå. För oss handlar Facebook mer om att man måste hålla koll på vad andra lägger ut. Har folk i min närhet som är heltokiga i att lägga ut både det ena och det andra och då gäller det att ha koll och kunna stoppa.

[Castlevania]1
2016-07-16 13:18
#32

Jag har aldrig publicerat bilder på mitt barn! Inte heller på mina övriga nära och kära.

Sindri
2016-07-16 15:29
#33

#30 av: annia1

Läs vad TS skriver, läs #16 och #22. Anar du verkligen inte vad barn kan vara kapabla till när det gäller mobbing?

annia1
2016-07-16 16:03
#34

#33 jag har själv varit mobbad så jag är fullt medveten om vad det innebär. 

När det gäller 16 så sånt hände även långt innan internet fanns. Och man ska helst inte lämna ut specifik information tex om var man bor vare sig det gäller barn eller en själv och nu menar jag på ställen där vem som helst kan läsa. Man talar ju inte om för främlingar man möter på gatan vart man bor så finns ingen anledning att skriva det på nätet där vem som helst kan läsa.
När det gäller 22 så är det för mig huvudorsaken till att man inte lägger ut bilder på nakna barn.

När det gäller mobbning. För att en mobbare ska få tag i en bild från när man var liten så ska det endera ha tillgång till tex familjens facebook. Eller om det gäller tex forum så ska den veta under vilket nick bilden är utlagd för att ha nån chans att hitta bilden. Och att hitta en bild på när den var barn är näst intill hopplöst om man inte har nån annan information.
Tyvärr så är det oftast så att ungdomar själva lagt ut nån bild som en mobbare hittar, det är oftare det än att dom skulle leta reda på en bild från det det var litet som föräldrar lagt ut. Så det ligger mer på föräldrar att lära sina barn/ungdomar vilken sorts bilder dom inte ska lägga ut.

Men generellt när det gäller bilder speciellt när det gäller barn. Vill man inte få bilder på sina barn utlagda så får man undvika alla ställen/sammanhang där det finns andra barn för det finns alltid risken att nån annan tar foto och lägger ut på nätet. Tex så har många förskolor fotoförbud just av den anledningen att man inte ska lägga ut bilder på andras barn.

.

Annons:
emmachau11
2020-01-11 19:10
#35

#2 Jag håller med dig

oh-la
2020-01-12 20:28
#36

Intressant med gamla trådar som man svarat i. Dottern jag var gravid med i #31 har hunnit fylla 3 år och fått en lillebror. Mina tankar ovan kvarstår. Barnen finns enbart med på bild i form av en hand eller en fot, eller tagna bakifrån utan ansikte och i fulla overaller. På Facebook finns inte en bild på lillebror. Instagram finns en bild på hans fot när han föddes. Jag fick mig en obehaglig tankeställare, även om min grundinställning till foton på barnen varit att dom inte ska finnas på sociala medier, bär en bekant och vän på Facebook helt plötsligt dömdes för grovt barnpornografibrott och våldtäkt mot barn… en snubbe som var som vem som helst, välutbildad och trevlig. då är jag glad att det inte finns några bilder som på något vis skulle kunna ses på av honom, eller eventuella andra av mina drygt 100 vänner på fb med sjuka tankar kring barn, som upphetsande. Man ska vara medveten om att det inte bara är nakenbilder som tas och sprids. Mycket är badbilder i badkläder, sommarbilder i korta kläder, positioner eller ställningar som kan vridas till att vara utmanande… sjuka fantasier av sjuka människor.

vendelay
2020-01-13 15:22
#37

#36 Fy, vad obehagligt. Skönt att han blev dömd åtminstone.

Egentligen ska en ju verkligen inte behöva tänka på vem som kan tänkas kolla på bilderna i vilket syfte, men när det gäller ens egna barn (eller någon en har ansvar för) så kanske en måste det.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Maria
2020-02-02 10:17
#38

Jag lägger aldrig ut bilder på mina nära och kära. Jag har mängder med fina bilder på mitt lilla barnbarn men aldrig att jag skulle visa dem publikt. 

Hans föräldrar lägger heller inte ut några bilder.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: