Annons:
Etikett10-amning
Läst 945 ggr
SoeN
6/25/16, 2:30 PM

När det gäller amning

Hur mycket av det man äter går över i mjölken? Jag har kikat på amningshjälpens sida men jag skulle vilja veta mer konkrekt eller ha en lista. Som kaffe, kött, godis, bröd osv osv? Och om jag en dag äter mindre (pga värmen) blir kvaliteten sämre då? Hur är det om jag skulle äta något dåligt/blir matförgiftad, går det över i mjölken också? Jag ammar heltid, min son är 5 veckor och planen är att amma så "länge" det går.

Annons:
tlover
6/25/16, 3:57 PM
#1

Jag kan inte svara på allt men.

"allt" går över i mjölken rent smakmässigt vad jag förstår. Vilket kan förklara varför vår dotter älskar bönor, broccoli etc men ogillar kött då vi extremt sällan äter kött (1 gång/månaden kanske?).

Kaffe, te, choklad och liknande som innehåller koffein ska vara helt ok enligt BVCs info folder (kollade upp te direkt 😃) men smaken går ju över (dottern försöker alltid få tag i te så glömmer man en slurk i botten av tekoppen på vardagsrumsbordet så är det snabbt borta).

Att vara sjuk en dag eller så ska vara helt ofarligt för barnet, bröstmjölken prioriteras och du har ju antagligen iallafall ett litet fettlager som reserv. I längden blir det sämre däremot, därför ska man inte hårdbanta då man ammar (gifter lagras ju i fettet som frigörs vid hårdbantning)

Ang matförgiftning så tror jag inte att det ska bara farligt för barnet, det är ju de näringsämnen som är i blodet som ger bröstmjölk, det är ju inte "direktkontakt" med mag-tarm systemet och det är ju där bakterierna är inte i blodet. Som jag förstått det iallafall.

l'm back

[TanatosNyx]
6/25/16, 8:56 PM
#2

Inget dåligt förs över såsom matförgiftningsbakterier etc, utan det är mer små smakämnen som åker med.

Äter du dåligt är det du som mår dåligt. Svälter du en lång period kan mjölken sina, men såvitt jag vet är du ingen krigsflykting på språng eller uteliggare eller annan i riskzonen, t.ex. mycket svårt ätstörd.

Det som påverkar mjölken är infektioner i bröstet, t.ex. bröstböld då var kan komma med i mjölken, då kan man tillfälligt rådas att inte mata på det bröstet då bebis kan bli rutten i magen.

Antibiotika t.ex. liksom många läkemedel går däremot över i mjölken. Koffein mm likaså. Har man en bebis som inte kommer till ro kan man prova att hålla upp på t.ex. koffein.

Lök och kålväxter sägs kunna ge redig magknip, ibland luktar bebisen till och med som det man har ätit.

[Thiah]
6/25/16, 9:03 PM
#3

Jag vet att Allys äldsta son reagerade på jordgubbar (om jag nu inte totalt blandat ihop saker)

SoeN
6/25/16, 9:53 PM
#4

Tack för alla svar! Jag har ammat två gånger tidigare (första gången för 15 år sedan, efter det 8 år sedan, och nu då). Förr ammade man på, höll sig ifrån det mest självklara som alkohol, nikotin, läkemedel osv, men annars åt man det mesta. Nu tycker jag det känns som om man ska tänka på mer saker (givetvis kommer man på nytt och det är individuellt per barn). Tack igen, detta gjorde mig klokare :)

[WickedAlly]
6/25/16, 10:27 PM
#5

#3 Du har alldeles rätt, Wille reagerade på jordgubbar och David på ungefär allting :p Fick sluta äta/dricka kaffe, juice, vitlök, lök, kål, choklad och jordgubbar. Så allt det jag gillar mest ungefär, haha. Men det lättade när han blev fem-sex månader och nu kan jag äta och dricka allt igen :)

SoeN
6/26/16, 12:04 AM
#6

#5, Hur reagerade han?

Annons:
[WickedAlly]
6/26/16, 3:14 PM
#7

Väldigt mycket magknip, stenhård i magen.

[Thiah]
6/26/16, 3:20 PM
#8

#5 täntkte väl att jag mindes rätt. :)

SoeN
6/26/16, 9:49 PM
#9

Tack för svar :)

Upp till toppen
Annons: