Annons:
Etikett11-samlevnad
Läst 1487 ggr
[postmortum91]
2016-06-25 13:26

Ni i långa förhållanden

Jag och sambon har varit tillsammans i 8 år i år och en sak jag saknar, är ömhet bland folk. Jag själv tycker det blir för mycket när nykära par håller på och grovhånglar och gullar sig offentligt men jag menar små saker. Som att få en puss på kinden eller att han håller armen om mig eller vidrör mig. Bland folk vi känner så har vi varit tsm längst och det märks då de andra nyare paren pussas etc bland folk. Jag och sambon myser ju när vi är ensamma men jag saknar ändå de små sakerna som får mig att känna mig fin och speciell bland folk. Ibland dissar han mina inviter när vi är bland folk. Som att dra undan handen när jag vill hålla honom i den. Eller drar undan ansiktet när jag sträcker mig efter en puss. Igår sa en vän när han skulle ta bild på oss: Pussa honom på kinden. Då sa sambon "Nej". Jag känner mig extra avfärdad när han gör så bland folk och undrar varför. Det tar hårdare när han dissar mig framför bekanta/vänner/familj. :(

Annons:
[Hayabusa]
2016-06-25 13:29
#1

Vad svarar han om du frågar honom?

Pontiac57
2016-06-25 13:41
#2

Om jag va du skulle jag ifrågasätta honom för hur det än är så vill man ju kunna få en puss eller så närsom och inte bara när andra inte ser, man vill ju kunna visa upp sin kärlek och inte dölja den. Prata med honom för det brukar alltid funka bäst

tlover
2016-06-25 14:07
#3

Har du tagit upp det (alltså suttit ner och pratat om det i lugn och ro) med honom?

Själv varken har vi eller har haft det problemet så jag kan inte säga "såhär gjorde vi" men den bästa lösningen är oftast att prata om saker i lugn och ro istället för med andra. (vi har varit ihop i 11½år)

l'm back

[postmortum91]
2016-06-25 14:15
#4

Jag tog upp det igår och han tyckte jag bara gnällde på honom och satte sig i försvarsläge. Sen visste han inte varför han gör så. Skyllde på ett ex som var som ett plåsteren det låter ju konstigt för han har ju inte varit tsm med henne på 8 år. Sen sa han att han ville visa de andra respekt genom att inte visa ömhet. Jag köper inget av det han sa.

SoeN
2016-06-25 14:18
#5

Men fy, det lät inte roligt :( Jag hade blivit jättledsen, men också arg! Han får verkligen förklara tycker jag, att inte visa inför andra är ju bara en dum bortförklaring.

Ria74
2016-06-25 16:17
#6

Varken jag eller mannen är så mycket för ömhetsbetygelser ute bland folk och pussas aldrig ute eller håller handen längre. Men det är ett ömsesidigt beslut och vi pussas ju såklart hemma. Men jag tycker du ska förklara för honom hur du känner och säga att för dig är det ett problem att inte få visa känslor ute. Kanske kan ni mötas på halva vägen i alla fall.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
frejaspluto
2016-06-25 18:53
#7

Jag har varit gift i snart 19 år, jag känner faktiskt inte så vi håller varandra i handen oavsett, jag är fortfarande ung 😊, jag har nog lärt mig efter vissa människor, att grovhångla, kyssas inför hans föräldrar nej, kan ge honom en klapp, smek när jag går förbi honom om vi sitter ifrån varandra, frågar honom om han vill ha en kopp kaffe efter maten. Jag tror att vi gör så inför alla att vi är diskreta men när vi är hemma så är det annan sak. Min dotter säger; måste ni pussas hela tiden!?!! Haha, Kan han tycka att set är ngt fel på dig? Nu menar jag inte att det är så, Jag tycker att du ska fråga honom. Vad är fel? Jag skulle bli jätteledsen om min make skulle göra så. Män brukar säga så måste du gnälla, det är deras försvar … Vi har det bra och fortfarande kär vi toppar och dalar men vi har en stark tillit… Hitta den tillsammans🌷🌷🌷

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Velinga1984
2016-06-25 19:14
#8

Hur har det varit tidigare? Han kanske är typen som inte gillar att hålla handen, pussas etc offentligt? Vi blev ihop för första gången snart 6 år sedan och har aldrig varit mycket för ömhet bland andra.  Någon klapp, någon snabb puss eller kram möjligtvis men för oss har det varit likadant i alla år. 

#7 Har ALDRIG hört min sambo yttra orden "måste du gnälla" . Så det är verkligen inget manligt försvar.

[postmortum91]
2016-06-25 19:26
#9

Det har ju varit annorlunda för några år sedan. Kommer ihåg när vi var iväg hos hans pappa i Norge tillsammans med hans syster och hennes kille. De hade kanske varit tillsammans 1 år då och jag och sambon i 5 år. Då gömde jag mig en kväll i deras rum där de sov för jag skulle skrämma dem och då låg de och diskuterade att deras pappa hade frågat: varför är inte ni så kärvänliga och ömma mot varandra som D och M? (Oss alltså). Så vi har varit mycket fina mot varandra tidigare men senaste 2 åren eller vad det kan vara så är det aldrig så längre

[Thiah]
2016-06-25 19:43
#10

Jag skulle bli helt knäckt! Pussar, en smekning, hålla handen i några sekunder mm är livsviktigt för mig. Som tur är tycker maken likadant. Som småbarnsföräldrar hinner vi inte alltid med "större saker" så så de där små är viktiga. #7 håller med #8 i det hon svarat

frejaspluto
2016-06-25 19:58
#11

Man hör mkt att mannen säger måste du gnälla eller gnäll.så fort kvinnan vill kanske ngt. Min erfarenhet av mina vänner släkt man hör mkt sånt. Kom inte till mig och säg att det inte stämmer. Det finns ju ingen rätt eller fel. I denna mening. Även om vi inte uppfattar våra män så kanske andra gör det.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Velinga1984
2016-06-25 20:08
#12

#9 har det minskat i samband med din graviditet och ert barn? Har läst dina tidigare trådar, och funderar på om det skett en liten barn-chock hos din sambo ;)

#11 Att DU hör mycket sånt i din omgivning är en sak men alla har det inte så, varken i sitt förhållande eller omgivning.   Sen att kalla det manligt försvar, vad är då kvinnligt försvar? ;)

[Thiah]
2016-06-25 20:24
#13

#12 huvudvärk? ;)

Annons:
[postmortum91]
2016-06-25 21:57
#14

#12 ja det kanske gjorde det. Kommer inte ihåg exakt när det förändrades, kanske när jag blev gravid. Men hur ska jag tolka det isåfall? =\

frejaspluto
2016-06-26 10:18
#15

#14, Tycker sånt är svårt ibland när det förändras. Jag hade ingen sån lust första månaderna , ingen beröring, inget sånt. Jag var trött men efter tredje månaden tror jag mådde jag mkt bättre gick ned i vikt och tränade. Jag hamnar mkt i träning när jag mår dåligt… Sån är jag iallafall…. Sen började vi kommunicera som inget hade hänt, bara för det ,så kom det upp dom viktiga bitarna som jag kände hur jag kände mig och hur han kände sig. För oss funkar det vara raka kommunikation. Vi står här än idag. Det är bra och hamna i toppar och dalar. Men att du känner såhär det är dåligt av din kille och inte ta emot dig och pratar med dig, ni har varit tillsammans i 8 år. Det är långt tid.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

[postmortum91]
2016-06-26 10:34
#16

Ja. Nu dagarna efter jag upp det så känns det dock som han anstränger sig med att vara mer fysisk både hemma och ute, så det känns bra. Ska berätta idag att jag uppskattar det så att han fortsätter :P Sen får vi se hur det håller i sig när det väl gäller. Time will tell

Velinga1984
2016-06-26 11:11
#17

#13 Haha, jaa :) 

#15 Det var nog det bästa inlägget jag läst från dig :)

#16 Förhållandet går upp och ner, och skulle det vara relaterat till ert barn så kan det bero på att allt är nytt. Någon mer kräver uppmärksamhet och plats. Vi kan inte berätta vad han tänker, däremot ger frejaspluto ett bra tips = rak kommunikation.

frejaspluto
2016-06-26 11:16
#18

Åh, vad skönt att du känner så idag och fortsätter så . Det är svårt för många med barnfamiljer, jag tror det. Jag fattar inte hur mina svenska föräldrar klarar 11 barn 😱, plus min biologiska tvillingar! Har bra kontakt med båda. Mina föräldrar diskuterade på kvällarna hur nästkommande vecka skulle se ut gjorde schema. Hämtning och lämning dagis , skola, aktiviteter mm. Dom höll iallafall hand i hand.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

frejaspluto
2016-06-26 20:22
#19

#17, 🌺☀️

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Upp till toppen
Annons: