Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 1447 ggr
sunflower185
6/17/16, 10:39 AM

Föll i golvet från sängen!

Usch, känner mig som År 2016 sämsta mamma…. 

Vår tjej på 8 månader ramlade för första gången ur vår säng idag. Och inte direkt någon låg säng heller, typ 55 cm hög. Fastän jag hade bullat upp med täcke och kuddar så hade hon ändå lyckats trilla ur. Usch blev livrädd när jag hörde dunset, och någon sekund senare hennes gråt. Jag vet ju inte HUR hon har ramlat, men hon låg på rygg när jag tog upp henne. Dock lugnade hon ner sig fort, grät inte mera än typ en minut… Men lite chockad var hon efteråt. Ser inga blåmärken eller bulor ännu, men kanske det kommer.. 

Nu är hon dock som vanligt, vi har just ätit och hon leker på golvet. Men är så rädd att hon kanske fått hjärnskakning eller nån hjärnblödning eller nåt!! 

Men hon sover inte i vår säng mera, det är ett som är säkert…..

Annons:
frejaspluto
6/17/16, 11:49 AM
#1

Hjärnblödning , finns det ganska tydliga symptomer, domningar, synfel, förr irring huvudvärk mm. Hjärnskakning kräks, mer sömning , höjning Efter själva fallet spyr man många ggr då är det dags att åka in. Du är inte dålig mamma då skulle nog hela världen ha dåliga mammor! 😅😱, Såna olyckor händer . Min dotter fick tendens börja klättra när jag stod och laga mat och hon ramlade baklänges hon spydde säkert 10 ggr på 10 min. ! Under den tiden ringde vi fick åka in. Åkte till Astrid Lindgrens sjukhus.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

[TanatosNyx]
6/17/16, 1:36 PM
#2

ingen fara, jag lovar :) hade det blivit tyst hade det däremot varit fara på färde. Barn som slår huvudet och sedan blir omtöcknat, svimmar, inte kan vara vaken, kräks och är okontaktvar = ambulans.

Skrik, gråt, bulor och protester = i regel är det en OK stämpel.

frejaspluto
6/17/16, 1:40 PM
#3

Japp, så länge dom skriker , gråter ok ! Tvärtom då åker man in.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

OlgaMaria
6/17/16, 2:44 PM
#4

Har hänt mina barn också ;-)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Ria74
6/17/16, 3:53 PM
#5

Du är ingen dålig mamma, jag lovar att det händer oss alla nån gång :) Dottern sprang rakt in i ett element när hon var 1,5 år och hade ränder i pannan efter elementet. Men det var ingen fara, dom små är tåligare än man tror. Som andra skriver så är det läge att åka in om barnet kräks, blir förvirrat, inte går att få kontakt med.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Thiah]
6/17/16, 5:08 PM
#6

Joel har fallit ett par gånger från sängen. Erm.. Typ en gång i veckan nuförtiden :p Barn är tåliga, dom är gjorda för att tåla en del smällar när de lär sig kontrollera kroppen. När Joel var liten(mindre) så lade jag t.ex. ett täcke på golvet under/bredvid sängen för att dämpa fallet.

Annons:
tlover
6/17/16, 11:02 PM
#7

Min dotter slår sig hela tiden känns det som (väldigt aktiv, även innan hon kunde krypa så var hon aktiv men på ett annat sätt). Är vi oroliga så ringer vi 1177, dom vet bättre än oss om vi ska in på akuten eller inte.

Men jag tror att oftast så är det mer det att dom blir rädd än att det gör ont som dom gråter/skriker för (för ibland behövs det "ingenting" för att det blir stortjut).

Men mitt tips är att ringa 1177 om du blir orolig

l'm back

[TanatosNyx]
6/17/16, 11:10 PM
#8

Som mamma till ett barn med affektkramper instämmer jag till fullo med ovan att dom tjuter lika mycket om inte ännu mer av rädslan och chocken. :) ibland slår dom sig fördärvade och bara gnyr lite, för att i nästa sekund skrika sig medvetslös av ren skräck :p då gäller det att trösta utan att dalta, annars bekräftar man rädslan och skapar onda cirklar.

[Thiah]
6/18/16, 6:06 AM
#9

Vi brukar lyssna efter tystnad. Är det en smäll och sen tystnad springer vi dit för då har han fått ont. Skriker han bums är det ingen fara :)

sunflower185
6/18/16, 8:30 AM
#10

Ok nu känner jag mig lugnare… :) Hon har nog enligt min mening varit helt normal både igår och hittills idag. Jag tror, som ni skrev ovan, att hon grät mera av förskräckelsen. Hur kul är det att vakna från sin förmiddagstupplur genom att ramla i golvet? 

Jag ser inga blåmärken eller känner några bulor, så det gick väl bra sist och slutligen ändå. Men jag gjorde nog rekord i snabbhet från att komma upp (hrm, flyga!) från soffan och till sovrummet när jag hörde dunset!

Sarah
6/18/16, 8:54 AM
#11

Det händer alla mer eller mindre :) vi har också saker på golvet om hon sover själv i vår säng. Nu har hon dock börjat lära sig att ropa istället för att flyga :)

[Thiah]
6/18/16, 11:32 AM
#12

#11 Joel ropar "jag flyger" sen kastar han sig handlöst från soffkanten ner mot soffa. :P

Sarah
6/18/16, 11:51 AM
Annons:
JazzBass
6/20/16, 10:01 AM
#14

#0 - Som om jag skulle ha skrivit det (bortsett från att jag är pappa). Vår son föll ner från vår säng (ännu högre, ca 65cm gissar jag) när han var ungefär lika gammal. Jag tror han föll med huvudet före, med tanke på hur han låg när jag plockade upp honom, alltså på rygg med huvudet mot sängen. Allt gick bra, men vi ringde rådgivningen för säkerhets skull, som rekommenderade att under det följande dygnet se till att han inte fick sova mer än 1 timme i sträck. Det troligtvis för att säkerställa att man ska märka så snabbt som möjligt om allt inte skulle stå rätt till.

Efter det sov han inte i vår säng på minst ett halvår.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: