Annons:
Etikett04-barn-3-5-år
Läst 1687 ggr
Juvela
6/5/16, 4:13 PM

Kampsport för 5-åring?

Vi hade tänkt att dottern skulle börja/testa på någon kampsport. Dels för att hon behöver stärka kroppen, främst bålen, men också för att jag tror att det kan stärks henne som individ och för att det är bra träning. Här i kommunen finns hur mycket som helst! Brottning, karate, taekwondo, ju-jutsu, osv osv. Vad jag har förstått så är det just 5-års gräns på de flesta. Är det någon av er som har era barn på någon kampsport (o har börjat i den åldern)? Hur är era erfarenheter av det, hur har träningen varit, hur har barnen upplevt det? Något som rekommenderas mer, eller mindre? 😊

Annons:
tlover
6/5/16, 4:17 PM
#1

Du kan kanske fråga inne på kampsport ifokus.

Själv började jag i ganska hög ålder jämfört med din dotter (17 år) och min dotter är för ung för att börja kampsport så jag har själv ingen erfarenhet men jag vet att det är en hel del inne på kampsport iFokus som började tidigt själv iallafall.

l'm back

[TanatosNyx]
6/5/16, 4:38 PM
#2

Som fd judotränare och ledare för barnjudo så rekommenderar jag sporten varmt. Det ingår mycket bus/lek och pedagogik samtidigt som barnen får avreagera sig medan de lär sig ömsesidig respekt och självbehärskning.

Det finns både tävlingar och läger i framtiden om barnet gillar det och vill vara aktiv på en högre nivå. Annars är det utmärkt som träning/motion utan tävlingsmomentet. Man kan delta i lägren utan att tävla om man vill åka men inte just tävla.

Juvela
6/5/16, 5:13 PM
#3

#1 jo funderade på att fråga där med, men började här. #2 åh låter toppen. 😀👍 Undra om vi inte har judo också här i stan. 🤔

frejaspluto
6/5/16, 5:45 PM
#4

Bra ålder, jag började vid tre årsåldern i Kina.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

mollyt
6/17/16, 1:23 PM
#5

Min bror undervisar även barn i ju-jutsu och de verkar ha superkul! De "dansar" ju mest i mina ögon - rörelser i vissa mönster och balans osv. Inga slag mot varandra - men det är kanske samma i alla kampsporter när man är barn? Jag är inte så insatt i kampsporter, men ju-jutsun tilltalar mig just för att det är mer koreografi och inte "våldsamt"

[TanatosNyx]
6/17/16, 1:33 PM
#6

ju-jutsu innehåller våld för högre åldrar, så det är barnanpassat, precis som judo tar bort strypning och armlås för barn (judo är en gren ur ju-jutsun).

Annons:
tlover
6/17/16, 1:52 PM
#7

#5 All barnträning anpassas efter barnen, därför brukar man ofta gå ner en grad eller så när man går över till "vuxenbälten"

l'm back

Upp till toppen
Annons: