Annons:
Etikett20-tips-råd
Läst 1032 ggr
[Tibonnanj]
5/2/16, 8:08 PM

Katt och sovande bebis

Vi har en katt som älskar att krypa upp och och sova på bröstkorgen eller ligga så nära ansiktet som möjligt ( han har aldrig lagts sig på våra ansikten). Nu har vi en dörr till vårat sovrum men om vi låtsas att den inte finns där eller att den av någon anledning inte kan vara stängd när bebisen ska sova i sin säng. Har ni några tips på vad man kan göra för att förhindra att katten hoppar upp i spjälsängen?

Just nu ser det ut såhär. Vi kommer få en IKEA spjälsäng, den billigare sorten, fyrkantig, inga krusiduller och väldigt rak. Vi har funderat på ett hemma bygge, något typ av tak som placeras på kanterna av sängen som kommer se ut som ett tält, med spets tyg. Men skulle gärna slippa. Så jag frågar här :)

Annons:
lkmf
5/2/16, 8:16 PM
#1

Väntar ni barn eller har bebisen redan kommit? Om det är så att ni väntar bra så försök lära katten redan innan att den inte få vara i spjälsängen genom att säga ifrån och ta bort den där i från. Det gjorde vi med våran misse innan lillen kom nu är han aldrig i spjälsängen eller vagnen heller för den delen.

Livet är som en chockladask men vet aldrig vad man får/ Forest Gump

[Tibonnanj]
5/2/16, 8:21 PM
#2

Bebisen ska komma i September så vi har tid på oss. Har däremot inte fått sängen än. Ni ha säkert varit jätteduktiga och har en superfin katt men jag vågar nog inte lite helt på att våran mysplutt inte skulle hoppa upp i sängen när vi inte ser :S

lkmf
5/2/16, 8:28 PM
#3

Är nog inge större fara men förstår din oro var också jättenojig över det i början när vi precis fått vår bebis.

Livet är som en chockladask men vet aldrig vad man får/ Forest Gump

frejaspluto
5/2/16, 9:29 PM
#4

Förstår eran oro, men katten visar att den tycker om eran baby. Och beskyddar den. Men jag skulle kanske ha en tillfälligt stop där med grind, när eller nått. Eller visa katten var den kan ligga annanstans istället. Så gjorde min bäste kompis hund när min dotter kom. Fast det var en hund. Hon låg nedanför sängen och när min dotter låg på filt på golvet låg Cilla , hunden där bredvid intill… Känner ingen oro.. Men förstår din oro med päls osv.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Sarah
5/2/16, 10:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#5

Vi var lite oroliga innan bebis kom. Men det var verkligen helt i onödan. Från början höll katterna sig borta, sen blev det såhär med ena. En av de andra kan lägga sig vid hennes fötter i spjälsängen också.

[Thiah]
5/3/16, 5:27 AM
#6

Katterna har aldrig varit ett bekymmer. Den ena har sovit bredvid Joels huvud sen han var några dagar gammal men aldrig varit en risk. Så du behöver kanske inte oroa dig alls. Sen satte vi en filt över sängen när han inte var där. För att minska på katthåren lite i alla fall.

Annons:
JossanH
5/3/16, 7:56 AM
#7

Vi har en katt som la sig på vår dotters ansikte när hon sov i soffan. Denna katt är dock inte direkt socialt kompetent.

Sajtvärd på Iller.ifokus

mollyt
5/3/16, 10:49 AM
#8

Vår tjej är 6v nu och våra tre katter hanterar det bra,  kan ligga bredvid men visar inga tendenser till att vilja lägga sig på henne. Vår yngsta katt verkar dock inte se henne ibland (selektiv blindhet😉) och kan därför vilja kliva rakt över henne. 

Jag har hört många som lägger aluminiumfolie på platser man inte vill att katten ska vara - ni skulle hinna avvänja katterna med spjälsängen innan bebis kommer? Vi har valt att sova med sovrumdörren stängd. Om ni ska börja med det så börja nu innan bebisen kommer så slipper ni förhoppningsvis en katt som klöser/jamar på dörren sedan (när ni ändå får begränsad sömn).

[Tibonnanj]
5/4/16, 6:50 PM
#9

#5 vilka fina och mysiga bilder!

Så förhoppningsvis kan vi få katten att inte hoppa upp i sängen. Grejen med våran sovrumsdörr är att vi har självdrag i lgnh, stänger vi dörren så blir det inte lufttillförsel till sovrummet. Fönstret kan vi ha öppet när det börjar bli varmare men inte på vintern. Har gjort en felanmälan till vår hyresvärd men är osäker på om de gör något.  har funderat på att borra upp egna hål i dörren annars… Men då kommer vi få betala för det när vi flyttar. Men luftgenom strömningen i vår lgnh är löjligt svag. Så därför vill vi gärna ha dörren öppen så mycket som det går.

Zelmabus
5/5/16, 10:37 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Våra katter är inte i sovrummet, men en hade igår lyckats smita in, gissa vart jag hittade honom? 😜

frejaspluto
5/5/16, 11:27 AM
#11

Haha, jaa, visst är djuren unika?! Nästan alla mina syskon har djur så för mig är det inte ovanligt att djur är där barn är, min ena brors fru har hästar och leguaner. Hästen är jättekärleksfull mot Alla babyn och barn som är där. Leguanerna hanen brydde sig inte honan kom fram nyfiket. Jättesnäll.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Upp till toppen
Annons: