Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 727 ggr
lkmf
5/1/16, 8:33 AM

Ett mål med ersättning?

Har en lite kille på snart 4,5 månad. Han brukar somna vid halv 8 på kvällen sedan vaknar han vid 23 tiden och vill ha mat för att sedan sova till runt halv 4 för att ät igen sen sover han till runt 7 på morgon då han vill gå upp. Nu har jag börja fundera på att ersätta målet vid 23 med ersättning så han får sova längre utan avbrott på natten då jag hört att barn sover längre på ersättning. Men har lite funderingar kring för och nackdelar med detta nån son har erfarenhet av detta?  Undra också i så fall vilken nappstorlek jag bör ha på flaskan i sådana fall.  Vet inte om detta är relevant i det hela men han har nyss börja med smakisar.

Livet är som en chockladask men vet aldrig vad man får/ Forest Gump

Annons:
[postmortum91]
5/1/16, 9:15 AM
#1

Har du testat att amma honom så han blir nöjd och sen ge honom nästa bröst direkt efter han fått rapa? Jag helammar och har turen som har en dotter som sover ca 7 h/natt Dock ammar jag mycket innan hon sover vid 23. Lycka till! :)

lkmf
5/1/16, 9:25 AM
#2

Har prövat han vill nästan inte äta alls på det ena bröstet

Livet är som en chockladask men vet aldrig vad man får/ Forest Gump

OlgaMaria
5/1/16, 2:29 PM
#3

Ta det bröstet först alltid då och sen favoritbröstet. :)

Om du vill amma länge till kanske du ska ha lite is i magen när det gäller att börja med ersättning. Snart kan du börja ge ett mål gröt på kvällen istället t ex.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

lkmf
5/1/16, 2:46 PM
#4

Provat med det med han tar några sug sen blir det inte mer då får jag lov att byta bröst

Livet är som en chockladask men vet aldrig vad man får/ Forest Gump

OlgaMaria
5/1/16, 2:53 PM
#5

Om du endast ger ersättning en gång per dygn så kanske det kan fungera, men din egen mjölkproduktion kommer minska då och risken är att ni kommer känna att ni behöver ge ersättning fler gånger för att hålla honom nöjd och snart är amningen förstörd. Men det beror ju helt på hur länge du vill amma, det kanske inte gör något om amningen fasas ut för dig.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

lkmf
5/1/16, 3:00 PM
#6

hade tänkt börja pumpa lite så just sjuknade mjölkproduktion är ja inte orolig över och som sagt var är det bara ett mål per dygn jag skulle byta ut. mest för hans skull att han ska få sova längre då han har lite svårt att komma till ro och sova på dan.

Livet är som en chockladask men vet aldrig vad man får/ Forest Gump

Annons:
Sarah
5/1/16, 3:17 PM
#7

Testa :) vi började så och det var så skönt :)

lkmf
5/1/16, 3:27 PM
#8

Vilken storlek på napp?

Livet är som en chockladask men vet aldrig vad man får/ Forest Gump

Sarah
5/1/16, 3:46 PM
[TanatosNyx]
5/1/16, 8:23 PM
#10

Det är ingen garanti att bebisen sover tyngre, men prova kan du göra. Du bör dock veta att bebisen sover tungt för att ersättningen är jobbigare att bryta ner, inte nödvändigtvis att bebisen är mättare och nöjdare.

Flaska kan sabba amningen, men för det mesta går det bra att både amma och flaska.

Jag hade också valt storlek 2, den hade vi länge, och den är från 3 månader. Vi började dock tidigare med den.

lkmf
5/1/16, 8:54 PM
#11

#10 Medveten om att det beror på att den är tyngre :) Men han blir så lätt övertrött på dan då han har svårt att få ro att sova och tycket då att det skulle va skönt för  han få sova lite mer under natten.

Livet är som en chockladask men vet aldrig vad man får/ Forest Gump

[TanatosNyx]
5/1/16, 9:02 PM
#12

Absolut, prova :) Det är jättejobbigt för alla när de små är övertrötta. Då får man ta till det man kan för att häva det. Man blir mer och mer öppen för "knep och knåp" med tiden, tro mig ;) haha! en flaska ersättning är väl inget 🤪

Upp till toppen
Annons: