Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 1298 ggr
Sparven88
4/28/16, 2:56 PM

Andningsuppehåll

Sonen har använt sin mamma som säng nu på eftermiddagen. Han låg på mage på mitt bröst och sov tungt och andades högt och tydligt. Men under några sekunder höll han andan. Kan ha varit 2-3 sekunder, (men kändes som en evighet..) innan han sen tog ett nytt andetag. Jag vet att jag själv kan göra så här, oftast just när jag är påväg att somna eller påväg att vakna. Blev dock nojjig över psd, men den risken är väl extremt liten vid 8.5 månads ålder?

Annons:
Ria74
4/28/16, 3:34 PM
#1

Jag vet inte hur många gånger jag har legat och räknat dotterns andetag. Minns när hon var yngre och drog sådär långa andetag. Vissa gånger fick jag ta på henne och då blev hon ju såklart störd och drog ett djupt (i mina öron) andetag.

Nojade mycket för det när hon var liten. Hon gör fortfarande så ibland fast nu är hon snart 3 år :)

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

JossanH
4/28/16, 3:42 PM
#2

Det är helt normalt med korsta andningsuppehåll på bebisar.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Sparven88
4/28/16, 3:48 PM
#3

Tack! Då vågar jag lägga honom själv i sin säng inatt.. Att det där nojjandet aldrig minskar. 😕

typjessica
4/28/16, 6:54 PM
#4

Risken för psd är väldigt liten generellt! Tur är väl det!

[TanatosNyx]
4/28/16, 8:58 PM
#5

Kortaste larmtiden på neonatalens övervak är 10 sekunder, det används endast på extremt sjuka barn, annars är det 20 sekunder innan larmet ens går. :) bara en liten fingervisning.

Intehärutandär
4/29/16, 12:44 AM
#6

De flesta bäbisar glömmer att andas, därför finns andningslarm att tillgå. PSD är högst procent upp till ett år, men förekommer upp till 5 år. 

450 dör varje år i magen av PSD, medans det är ca 250 som dör utanför magen - men av dem är enbart ca 20 som avlider av just PSD.

Annons:
Sparven88
4/29/16, 7:55 AM
#7

Tack för alla kloka inputs! Jag lägger ner min nojja ( för den här gången! 😄) och inser att allt är i sin ordning! =)

LoAEmma
4/29/16, 6:07 PM
#8

Ja dom andas ju väldigt ojämnt, och visst nojar man!
Vi har andningslarm, men det används bara på dagtid för på natten vägrar hon sova nån annanstans än hos oss.

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

mollyt
5/2/16, 10:00 AM
#9

Skönt att läsa #5

Vår dotter är 6 veckor nu och jag är också väldigt nojig, har svårt att inte vara nära henne för att jag tänker att hon skulle kunna sluta andas i sömnen när jag då inte ser. Så att gå på toaletten när hon ligger och sover kan ibland vara ångestfyllt. Men alla dagar känns inte lika stressigt. Skönt att höra att jag inte är ensam om oron! På nätterna ligger jag ofta och lyssnar på henne när hon sover, det känns tryggt 🙂

Sparven88
5/2/16, 10:20 AM
#10

#9 usch den där oron är såå jobbig! När sonen var ett par månader gammal började vi lägga honom för hans nap's i hans säng på ovanvåningen. När han ibland sovit "för länge" utan att ge ifrån sig ljud brukade jag smyga upp för att lyssna lite. Nu har den oron släppt, eller ja. Inte helt och nu är han ändå 8.5 månad. Jag var extremt nära att stryka med ajälv i psd när jag var liten, mamma hittade mig helt livlös på golvet. Men nästan framme på sjukhus fick hon liv i mig igen. Så det ligger väldigt nära till hands den ångesten.

Upp till toppen
Annons: