Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 1109 ggr
[postmortum91]
2016-02-11 19:54

mosad frukt - barnmat?

Igår gjorde jag hemmagjord juice och det blir ju så fruktansvärt mycket frukt över att slänga så jag frös ner det i iskuber och tänkte ha när bebis är 6 månader och kan börja äta barnmat. Låter det som en bra idé?
Läste att fryst frukt klarar sig i frysen i 12 månader så det lär ju inte hinna bli dåligt.

Annons:
[TanatosNyx]
2016-02-11 20:41
#1

Ja självklart :)

Sarah
2016-02-11 20:56
#2

Brukar också spara en del :) tänk bara på att det som blir kvar är väldigt mycket fiber. Man ska inte ge för mycket fiber till bebisar då det fyller upp magen och gör att de inte äter lika mycket mat med näring i.

[TanatosNyx]
2016-02-11 21:09
#3

jaha jag fattade inte att det var fruktköttet som blev över, ups! Bättre du äter det själv :)

[postmortum91]
2016-02-11 22:40
#4

#2 Men näring? Det är väl sjukt mycket näring i frukt?
Om jag ger en sån där iskubsbit lite då och då borde väl inte vara annat än bra? 
Den frukten som är i är: Sweetie, blodapelsin, apelsin, äpple och mango

Sarah
2016-02-11 22:59
#5

Det som blir kvar när man gör juice, är väldigt mycket fiber. Sen beror det på hur bra juicecentrifug man har, hur stor andel är fiber. Fiber innehåller ingen näring utan tar bara plats i magen. Det är därför bättre att ge färsk mosad frukt där man inte pressat ut all vätska (och mycket näring). Som exempel så skalar jag ärtor, bönor och linser innan Elva får, därför att det är så mycket fiber i skalet. Man tar även bort skalet på äpplen /päron etc på färska frukter innan man ger till bebis, av samma anledning.

Sarah
2016-02-11 23:01
#6

Och, mycket fiber gör dem lätt hårda i magen.

Annons:
[postmortum91]
2016-02-11 23:03
#7

Jaha, men hur vet jag hur mycket fibrer det innehållet då?
Jag skalade ju äpplena innan jag pressade dem och kärnade även ur dem. Apelsinerna tog jag också bort skal och så mycket av det vita grejset runt omkring. Själva moset känns väldigt mjukt och saftigt och mosigt om du förstår vad jag menar :P Jag frös endast ner det moset som var jättemjukt och slängde det moset som hade lite motstånd i sig, mest för att jag tänkte att bebisar tuggar ju inte direkt utan det måste vara rent mos för att de ska kunna äta.

Sarah
2016-02-12 07:25
#8

Ok, jag säger mer rakt ut :) en iskub är mycket mat för en bebis. Jag hade inte gett så mycket fruktrester efter juicening. Det är för lite näring och för mycket fiber. Ge färsk frukt istället. Det du får kvar är bara utfyllnad. När jag sparar har jag det till utfyllnad i grytor etc. Får bebis smaka så handlar det om ett kryddmått.

[postmortum91]
2016-02-12 12:55
#9

Okej tack för svar :)

Intehärutandär
2016-02-12 14:42
#10

Använd restprodukt i bröd istället. /bagare

Upp till toppen
Annons: