Annons:
Etikett18-utrustning-säkerhet
Läst 4653 ggr
fluffis
2016-02-05 14:32

Bilstol efter babyskydd

Det känns som om lille busen håller på att växa ur babyskyddet. Inte på längden eller vikten utan mer vid bältets fästen. Det är väl inte bra om bältet ska behöva gå upp för att komma över axlarna? Vad ska man tänka på med stolen? Vet knappt var jag ska börja. Att stolen ska vara bakåtvänd är givet verkar det som. ISOfix som det är mycket fokus på när det gäller babyskydd verkar inte vara så vanligt med nästa bilstolstorlek? Hur fäster man stolen annars? Jag fattar inte riktigt det. Vi har två bilar och behöver troligtvis flytta stolen lite fram och tillbaka. Känns som om båda våra bilar har trånga baksäten, alltså på längden. Får benen plats egentligen? Ska man kanske satsa på att stolen i framsätet och koppla ur krockkudden? Jag har babyskyddet där bak som det är nu.

Annons:
[WickedAlly]
2016-02-05 15:03
#1

Har ni kollat om det går att höja bältena? Brukar göra det, att han redan år för lång låter tidigt. Fast det beror ju helt på vilket babyskydd ni har såklart, vissa är ju mindre :) Isofix finns på stol två också, vår Britax har t ex. Annars fäster man med bältet och stödben. Sitter han stabilt själv? Det ska de kunna innan man byter till nästa, det och så ska de nå upp till bältet i nya stolen. Wilmer var åtta månader innan han blev lång nog, hehe. Åk till en fysisk affär och låt honom provsitta, få råd angående stolar och er bilmodell. Det är förrsten rätt otympligt att flytta stol två så att köpa två är en klok investering, ofta kan man ju fynda på tex Jollyroom.se och Lekmer.se :)

fluffis
2016-02-05 15:33
#2

Ja, visst känns det tidigt. Han är bara 5 1/2 månad. Det finns två höjder på bältet och vi har det översta. Vi har det vanligaste babyskyddet, Maxi-cosis Cabriofix. Verkar som om vi fått ett barn med lång överkropp (efter sin pappa). Hoppas han inte ärvt mina extrakorta ben till det, haha. När han växer ur heldräkter så är det från axlar ner till blöjan det blir snävt. Ja, han sitter själv. Är inte intresserad av att ligga. Det är nog ingen dum idé att prova i affär och få hjälp. Han ska ju ha stolen rätt länge. Tänkte att de inte är så lätta att flytta de där stolarna…

typjessica
2016-02-05 18:45
#3

Ett tips om du har Facebook, gå med i gruppen bilbarnstolar. Jätte duktiga och kunniga människor där 😊

Pippiluren
2016-02-05 19:34
#4

Hur menar man med "sitta stadigt själv"? Min son sitter stadigt själv i båtar knä men kan lixom inte sitta själv på golvet utan stöd. Han är 70cm lång och väger 8kg men är bara 5,5 månader.

Lilolizeit
2016-02-05 20:16
#5

Jag har också maxicosi, men kanske märke pebbel (?)

Det går att höja axelremmarna ett snäpp på vår, men även om vi gjort det så känns de också trångt. Att bältet inte ligger mot kroppen för att han blir lite ihop tryckt..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[WickedAlly]
2016-02-05 22:47
#6

#4 just sitta själv, t ex på golvet :) Men har de vuxit ur skyddet så har de ju, man kan ju välja en stol med bra lutning. #2 Låter som en vettig förklaring. Låter ju som att han är redo för nästa stol tycker jag. Nu ska ni bara välja i djungeln :p Att åka och prova är toppen tycker jag, man kan ju bara säga att man vill fundera på saken och sedan beställa på nätet, är ju oftast billigare så. Råd&rön är värda att kasta ett öga på också, oberoende testsajt där man kan få en del bra tips :) Jag tänkte också ta tag i det här snart men David är inte så lång, lär dröja innan han når upp till bältena på wilmers stol. Han ska få ta över den och så ska wilmer få en nättare variant. En Britax two-way lutar jag åt, nu är han ju såpass stor att han inte behöver ha en väldigt ombonad stol. Och att köpa en till multi-tech II känns dumt, är väl typ marknadens största stol och vi har precis bytt till en mindre bil, hehe. Så två sådana blir nog inte bra.. Fast stolen i sig är kanon :)

Annons:
[TanatosNyx]
2016-02-05 22:50
#7

En del babyskydd är verkligen skit(små). Men man ska inte byta innan bebisen kan sitta själv utan stöd, runt 9 mån finns nästa steg.

[WickedAlly]
2016-02-05 23:29
#8

#7 Sitter bebisen bra tidigt (och når upp till bältet då) så är det smartast att byta stol direkt. Stol nr 2 är nämligen säkrare vid krock :)

[TanatosNyx]
2016-02-06 00:29
#9

Man ska ju dock ta lite hänsyn till bebisens rygg också, dom sitter mycket rakare i nästa stol. :) (fick vi höra). Vi hade behövt byta tidigare också, på slutet undvek vi att åka med honom i bilen :s han bara skrek för han satt så illa. Sen köpte vi besafe izi-plus, den är faktiskt märkt från 0 månader i och för sig.

[WickedAlly]
2016-02-06 00:40
#10

Jo, såklart. Men klarar bebisen själv att sitta så är ryggen tillräckligt stabil är vad jag fått höra iaf. Stol nr två lutar ju också, bara inte fullt lika mycket. Och det är ju just det där med rakare sittställning som gör stolen säkrare för det blir mindre belastning på nacken vid krock :) Sen finns det ju stolar som man kan ställa in lutning själv på, er är väl sådan? Då kan man ju börja med största lutningen och sedan gradvis höja om man är osäker.

[TanatosNyx]
2016-02-06 05:51
#11

Ja precis, men nu pratar vi ju om samma sak :P "ungefär vid nio månader" är en fingervisning om när bebisen förväntas sitta själv ;) sitter bebisen stadigt själv tidigare så är stolen okej tidigare, det är jag också med på. Vår sladderpelle har just lärt sig sitta själv dock.

[Thiah]
2016-02-06 07:16
#12

#6 britax two way har vi :)

[WickedAlly]
2016-02-06 07:38
#13

#11 Haha, men då så. Trodde du menade att man skulle vänta längre oavsett :p Thiah: är ni nöjda? :)

Annons:
[Thiah]
2016-02-06 07:54
#14

Ally jo det är vi allihopa. Låset känns lite plastigt när man jämför med besafe men annars så är den bra. Joel trivs och är glad i bilen igen

soundtrack
2016-02-06 08:09
#15

En del stolar har ju en mini-vikt också.. Nu verkar nu många här har stora bebbar, men vår stol (en maxi cosi mobi) är från 9 kg och Alice vägde inte der förrän vid drygt 9 mån. Vi bytte inte stol förrän vid ca 10 mån men det var för att vi tyckte att det var så smidigt med babyskyddet! (Och storleksmässigt hade hon kunnat haft det ett tag till…)

[WickedAlly]
2016-02-06 08:46
#16

#14 Vad bra, jag tycker att den ser så smidig ut. Vi har ju en annan Britax nu så låsen är väl samma, har aldrig provat något annat så :) #15 Enligt de som kan sånt här är vikten av mindre betydelse, anledningen till att det är 9 kg är att minsta krocktestdockan man testar med väger just det :)

[TanatosNyx]
2016-02-06 09:07
#17

Läste om tråden och insåg att jag har svarat som ett yxskaft haha, va fasen! Nåja, ni andra har fått fram det så bra så jag håller med helt enkelt. Anledningen att vi inte bytte stol tidigare var att Alvin inte satt utan stöd :p inget annat.

soundtrack
2016-02-06 09:23
#18

#16 fast varför finns det då stolar som är från 0kg också?

[WickedAlly]
2016-02-06 09:35
#19

#18 Jag tror att de är testade utanför EU, men jag ska inte säga säkert. Så är det med vagnar i alla fall. Kan ju också vara att dessa stolar har mer lutning om ombonad möjligtvis. Ska kika istället för att spekulera dock :)

soundtrack
2016-02-06 10:16
#20

#19 så kanske det är. Iofs väger väl dom flesta barn 9kg i samband med att dom kan sitta, så det är väl inget större "problem" egentligen.

Annons:
[WickedAlly]
2016-02-06 10:27
#21

Ja, de har nog gått efter medelvikten antar jag :)
Mina som är små och dessutom suttit tidigt faller minst sagt utanför ramarna..

Nu fick jag beställt en two-way till wille, nästan halva priset på lekmer.se :)

fluffis
2016-02-06 10:42
#22

Vibjörn väger inte 9 kg än men jag tror att han hinner upp i det tills vi hittar en stol. Jag känner att den processen kan ta lite tid :) Vi åker inte jättemycket bil så ryggen är jag inte direkt orolig för. Vi bor ju i Skåne så sträckorna är inte särskilt långa :) In till Malmö är det ca 40-45 minuter och längre än så har vi aldrig behövt åka hittills. Nästan all släkt är samlad häromkring. Ganska lustigt faktiskt för det är inte samma håla där vi började bo en gång i tiden. Nåja, tillbaka till ämnet. De bilstolar som nämnts, är ni nöjda med dom? Hur är det med bältet, behöver man långt bälte i bilen för att surra fast stolen? Jag är lite orolig för jag har för mig att vår ena bil har ganska kort bälte. Sen är jag orolig över utrymmet överlag men det är ju bara att prova och se. Det ger sig väl om stolen ska vara framme eller bak och om vi behöver två stolar. Jag ska ta och kolla in stolarna ni nämnt samt råd och rön och sen kanske bäst-i-test också.

[WickedAlly]
2016-02-06 11:14
#23

På vår multi-tech II behövs nästan ingen bälte alls, motsvarande en mycket tunn människa typ :p Är väldigt nöjd med stolen men den är stor, en av de största på marknaden.

[WickedAlly]
2016-02-06 11:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24
soundtrack
2016-02-06 11:25
#25

Vi är nöjda med maxi cosin, den är dock stor och passar inte infalla bilar pga det (vi har en Saab 9.5 kombi). Osäker på bältesåtgången,,var inte jag som monterade. En stor fördel med den är att man kan ändra lutningen på den väldigt enkelt, även när barnet sitter i. Vi har den dock alltid max bakåtlutad, tycker hon sitter så himla upprätt annars.. Tror det har med att göra hur den är monterad i bilen från början…

Velinga1984
2016-02-06 11:43
#26

Vi har en maxi cosi, men tyvärr har vi även en lång 2 åring så han ska få byta stol igen i höst/vinter när bebis byter från babyskyddet. Annars är vi nöjda med stolen, den är rätt lätt att skifta mellan bilar och även vårt fyllige barn får plats. 

Sonen bytte från babyskyddet vid 5-6 månaders ålder till just maxi cosi då babyskyddet blev för litet, fördelen är att maxi-cosin går att vinkla så den blir mer som ett babyskydd i formen. BVC-boken är ute i bilen men vid 6 månader vägde sonen 11.860 gram och var 75 cm lång.

fluffis
2016-02-07 20:36
#27

Förresten tack för allas input (och även för facebooktipset även om jag inte är en facebookare)! Det är ju sånt som tex "denna är en av de största på marknaden" och liknande som är så värdefullt att få reda på. Vi har inte tagit oss ut och kollat irl än men efter att att kollat runt på nätet lite mer så ligger Besafe izi plus bäst till. Den har blivit bäst i test i flera test. Råd och rön verkar inte ha gjort några tester sen maj 2014 och det känns inte helt färskt. Testerna kommer man ju inte åt utan att betala men svärfar prenumererar så vi har bett honom rota bland sina tidningar. Enligt billistan är denna stol okej att ha i vår minsta bil, en Suzuki alto, fast bara i framsätet. Vår andra bil är inte med i listan. Den är nog för ny. Minst en av bilarna kommer dessutom att bytas under de närmsta åren så då får vi välja bil som är bilbarnstolsvänlig :) Den här stolen från Besafe är ju inte den billigaste… men vi får se. Har kollat lite på Maxi cosi mobi xp också. Den är lite billigare och har även den fått bra i tester. Vi har ju babyskydd från Maxi cosi (och vagn) som vi är nöjda med.

Annons:
fluffis
2016-02-07 20:37
#28

Nähä, fick reda på att svärfar inte prenumererat på Råd och rön de senaste åren.

[TanatosNyx]
2016-02-07 20:43
#29

izi plus är fortfarande i topp :) vi har den, helt enkelt för att den var den säkraste, och mest comfortabla. Fyy vad hårda många av stolarna är! undrar varför många  ungar hatar att åka bil..

fluffis
2016-02-07 20:46
#30

#29 Tycker ni om stolen?

[TanatosNyx]
2016-02-07 20:51
#31

Värd varenda krona :)

[WickedAlly]
2016-02-07 20:53
#32

Mobi xp har killarnas kusin, wilmer har åkt i den och den upplever jag som trång. Kändes omöjligt att wilmer, som ändå är liten till växten, skulle kunna ha den tills han är fem.

malinroth
2016-02-07 20:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Svante har en besafe izi plus och vi är väldigt nöjda med den stolen! Hade jag valt en annan stol skulle det utan tvekan bli en britax maxway. En rymlig stol med lång användningstid som trots det är smidig och tar lite plats i bilen, bra testresultat, lätt att montera osv. 👍

[TanatosNyx]
2016-02-07 21:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Kan tillägga att vi har en väldigt liten bil, och korta bälten. Inga problem :) Dock är stolen i maxat viloläge på bilden. Jämför med ett babyskydd, vinkeln är helt annan för de små ryggarna.

Annons:
malinroth
2016-02-07 21:12
#35

Jag tycker izi plus behöver ganska mycket bälte och den tar ganska mycket plats på längden. Det funkar dock bra i vår bil (Toyota avensis-05) men i moffas bil går det inte att montera den. Har dock en britax hi way II som extrastol och den går jättebra att ha i hans bil. Den är väl lite av en budgetvariant av maxway, räcker inte riktigt lika länge och har lite mindre finesser men den funkar jättebra som extrastol då den är lätt att flytta mellan bilar och behöver väldigt lite plats och kräver inte mycket bälte m.m. #34 Nackstödet ser ut att sitta för högt upp. Ingen kritik bara ett litet tips. Sitter det längre ner tar det emot huvudet bättre vid en sidokollision, selen borde hamna bättre vid axlarna också men det syns ju inte på bilden så ser ju inte vart den sitter nu ens. ☺

[TanatosNyx]
2016-02-07 22:01
#36

#35 Vi vet, det har fastnat så vi ska åka tillbaka till butiken med den och se om de kan lösa det, annars får de byta stolen. Den är inte ens 2 månader.

Tack för påpekandet, det är ju viktigt :)

fluffis
2016-02-08 20:10
#37

Lite lustigt för vi skulle åka och kolla på garderob till hallen idag, men i butiken hade de en stor fin baby- och barnavdelning bland annat med en hel del bilstolar! Vi kollade på Besafe izi plus och den var fin. Såg väldigt rejäl ut. Sen kollade vi även på Maxi cosi mobi xp och den var också fin fast hade ett hängande nackstöd som jag inte riktigt fattade. Sen vid sidan om på golvet stod en Maxi cosi mobi (sps?) som de sålde ut för 1999 kr. Vi var nära att ta den men tänkte kolla upp den lite först. 

Lillbusen kunde sitta och nå upp till bältena i stolarna. Han provade två , den Maxi cosin som hade nedsatt pris och Besafe izi plus. Ärligt talat tyckte jag inte det var någon större skillnad på stolarna. Hyfsat tunga var de flesta och blir inte roliga att flytta om det behövs men det får min make göra i så fall. Det är han som inte vill köpa två stolar :)

Jag hade gärna skaffat en ännu säkrare bilstol med isofix men eftersom stolen ändå måste sitta i framsätet i bilen och där inte finns isofixfästen så går ju inte det ändå.

 Tror ni att avsaknaden av nackstöd betyder nåt?

soundtrack
2016-02-08 20:19
#38

Vi har ju den äldre varianten av maxi Cosi (den dom reade ut, som saknar nackstöd). Det går att köpa nackstöd löst till den, men vi har hittills inte upplevt att det är nått bekymmer att det saknas stöd. Dotterns huvud hänger oftast inte åt sidan när hon sover, dom få gånger det gjort det har vi stöttat upp med en filt tex.

[Thiah]
2016-02-09 06:39
#39

#37 ryms en stor stol i erat framsäte? För oss blev det omöjligt med en besafe framme så joel fick flytta bak.

fluffis
2016-02-09 09:26
#40

#38 Ok, tack för svar :) #39 Jag tror det var Besafen jag kollade upp i deras billista och då blev den lille Suzukin godkänd för framsätet. Baksätena i båda bilarna känns trånga. Vi får in babyskyddet med nöd och näppe i baksätet om man flyttar fram passagerarstolen rätt långt. Jag har gärna bilstolen bak om det går men som sagt så är det med största sannolikhet rymligare där framme.

[Thiah]
2016-02-09 10:48
#41

Vi kollade listan och vår bil var godkänd fram men då såg inte maken ordentligt åt sidan så han ville inte ha den där. Vi har rymligt baksäte men blev ändå trångt. Men vi hade den så kort tid så det gjorde inget. Joel är lång så han behövde ganska snart en ny…

Annons:
fluffis
2016-02-09 11:12
#42

Hmm, men herregud. Har läst hela tråden igen och inser att det är helt omöjligt detta! 😃

Jag vill ha Britax two-way eftersom han är lite halvlång, vår son.
Jag vill ha en Britax max way eftersom den verkar ta mindre plats.
Jag vill ha en Besafe izi plus eftersom den verkar vara den mest säkraste och rejälaste.
Jag vill ha en Maxi cosi mobi XP eftersom jag gillar Maxi cosi och är van vid det.
Jag vill ha en Maxi cosi mobi eftersom den säljs ut billigare än alla andra och ändå verkar rejäl.
Jag vill även ha en Besafe izi kid x1 i-size eftersom den har isofix i-size och blir därmed hur säker som helst. Dock är denna äckligt dyr och får nog inte plats i bilen.
Jag vill ha en Maxi cosi pearl xp i-size av samma anledning som den ovanför, plus att den är snygg :)
Sen finns det en ny från Maxi cosi som man kan svänga åt sidan. Verkar ju skitbra när man ska pilla med bälte o så!? http://www.maxi-cosi.com/car-seats/axissfix.aspx

😃😉

Jag får göra som TanatosNyx. Undvika att köra bil med bebis helt enkelt! 😃

soundtrack
2016-02-09 12:55
#43

#42 Men åh, den sista maxi cosin vill jag också ha nu! Så jävla smidigt när man ska ha in/ut ungen ur bilen. Tycker alltid att vi trasslar in oss i bilbälten och grejer..

fluffis
2016-02-09 17:20
#44

#43 :)

fluffis
2016-02-10 15:11
#45

Jag har kollat på bilstolar i flera dagar nu. Ögonen blöder nästan :) Jag har insett att det är nog inte som jag trodde att en bilstol tar större plats än ett babyskydd, bara för att barnen är större. Babyskyddet är väl ofta mer vinklat så att bebisarna kan halvligga. Därför har jag trots allt kollat in några stolar med isofix och den nya säkerhetsstandarden i-size (sidoskydd). Då börjar vi komma upp runt 5 500 kr och med det priset vill man ju att stolarna ska vara mer eller mindre perfekta.

Jag har lyckats hitta "fel" på de flesta, t.ex. att stödbenet inte går att fälla in när stolen inte används… selen snurrar sig osv. Sen blev jag intresserad av Maxi cosi pearl XP som är den enda som har en separat bas. Priset tyckte jag först lät billigt men sen när jag insåg att basen inte ingick och kostade lika mycket som stolen så nä…. Tänk om vi hade skaffat rätt bas från början när vi skaffade babyskyddet. Då hade vi kunnat använda samma bas och det hade varit hur perfekt som helst.

Jag läste att den här stolen tar inte upp mycket plats alls, en lång person ska kunna sitta framför. Dessutom har den en sele som står upp av sig själv när den inte används. Känns perfekt. Jag retar mig på den där basen!

Maken är på väg nu för att köpa den där billiga Maxi cosin av den äldre modellen… Med ett sånt erbjudande så får det lov att vara lite fel på den :) Och med säkerheten känner jag att de är ganska likvärdiga ändå även om vissa stolar har ännu högre säkerhet.

[WickedAlly]
2016-02-10 16:08
#46

Varför bas på en stol två? Den tar man ju inte ut och bär barnet i, hade blivit sjukt tungt :p

[WickedAlly]
2016-02-10 16:09
#47

Vår nya stol ligger förresten på posten, dock nyss sms så maken ska hämta den sen :)

fluffis
2016-02-10 17:42
#48

#46
Nä, det är ju inte alls tvunget med bas. Men hade man från början köpt ett paket med bas+babyskydd+stol 2 där både babyskyddet och stol 2 passar till samma bas så hade man kommit undan billigt och fått två bra och väldigt säkra stolar.

Och om man nu vill ha isofix så är de fästena rätt tunga och har man behov av att flytta en stol med isofix så lär det bli tungt. Fast å andra sidan får man flytta två delar om man har bas. Så det är såklart en smaksak. Finns både fördelar och nackdelar som med det mesta annat :)

Åhh vad spännande med ny stol! :)

Vi har också en ny stol nu. Jag hoppades lite i mitt stilla sinne att den billiga stolen skulle vara slut så att vi hade kunnat skaffa en Maxi cosi pearl som jag fick upp ögonen för först idag. Har klurat fram och tillbaka… "om vi säljer den gamla basen och köper en ny " osv… men nu är det som det är. Jag är glad att vi köpt en stol för jag höll på att bli knäpp på mig själv! :)

Annons:
teezan
2016-02-11 10:09
#49

Perfekt tråd! Behöver ny stol till bilen snart. Känns lite tråkigt då det varit så smidigt att fästa babyskyddet på vagnen, hur ska vi nu klara våra tågresor? Har varit jättebra när vi ska åka bil när vi kommer fram. Så behöver även leta smidig vagn om inte vår brio go med sittdelen är bra för tågresor ;) Nåväl, hon kan ha babyskyddet ett tag till, tror det går upp till 13 kilo, men vill ändå leta efter nåt att ha efteråt. sen vet jag inte, men tycker hon känns lång då benen hänger utanför. Med basen sitter hon bra men vill jag ha henne fram hos mig trycks liksom benen in i sätet, och det verkar obekvämt :P

[WickedAlly]
2016-02-11 11:40
#50

#48 ah, då ser jag smidigheten i det hela. Har nog aldrig sett en tvåa med bas innan tror jag. Haha, men det blir nog kanon med nya stolen. Har ni provat den? #49 Vikten är inte så viktig, bättre att byta tidigare om hon kan sitta okej själv och når upp till bältena i nya stolen :) Här blev det som jag befarat, David är lite för kort för att ta över Willes stol än så länge. Men Willes nya stol blev kanon till honom så den byter vi i alla fall nu och så får David plågas lite till i babyskyddet. Har en förhoppning om att han kanske slutar att hata bilen när han får komma upp och kan se ut lite. Som det är nu så vrålar han mest hela tiden, börjar bli tröttsamt.

fluffis
2016-02-11 13:39
#51

#48 För den delen kan man ju faktiskt ha två baser också om man har två bilar och behov av att byta :) Vad tråkigt att David inte trivs i babyskyddet, och att den nya stolen inte passar. Vi har inte packat upp vår nya stol än. Vibjörn trivs bra i babyskyddet och det dröjer nog minst några veckor till innan han växer ur det. Kul du gillar tråden teezan. Din flicka verkar lång! Vi har också haft jättemycket nytta av att fästa babyskyddet på vagnen.

[WickedAlly]
2016-02-11 14:45
#52

#51 Ja. Det låter ju smidigt ja :) Vi kommer få ha dubbla uppsättningar när jag börjar jobba, orkar inte flytta stolarna fram och tillbaka. Har fått för mig att det sliter onödigt mycket på alla spännen och sånt, vet inte huruvida det stämmer eller ej dock. Om någon månad är han nog lång nog, då kommer det nog bli kanon. Kommer byta så fort han når upp, stolen är ju säkrare än babyskyddet. Han har avskytt babyskyddet sedan start nästan, vrålar tills han blir alldels röd i ansiktet så fort jag sätter ner honom. Kvittar om han strålat som solen en sekund tidigare. Men förut satt han i wilmers gamla stol rött länge här inne och var nöjd och glad. Längtar till vi kan byta..

soundtrack
2016-02-11 15:13
#53

Nu när jag tänker efter började nog Alice också trivas bättre i bilen när vi bytte till stolen, och ju äldre hon blivit desto bättre. Numera är det inga protester alls när vi ska iväg och hon somnar fortare/lättare i bilen också (på gott och ont).

[WickedAlly]
2016-02-11 15:30
#54

Ja, det verkar vara många som blir gladare då :) Med Wille minns jag inte hur det var men han har inte krånglat det senaste året i alla fall. Han somnar också väldigt lätt :)

teezan
2016-02-11 15:37
#55

#51 ja, alltså jag trodde hon hade korta ben som jag men hon verkar snarare ha långa ben & kortare armar just nu ;) hon va 65 centimeter senaste kontrollen, så inte superlång ändå. Haha, jag vet inte, kanske är jag som inte fattar mig på babyskydd eller bilbarnstolar ;)

Annons:
teezan
2016-02-11 15:40
#56

#50 ja, hon måste ju sitta bra men kan inte sitta utan stöd än, inte tillräckligt stark i ryggen..så frågan är om det är så bra att byta nu. Tror hon får ha babyskyddet ett litet tag till iaf :)

[WickedAlly]
2016-02-11 15:56
#57

#56 Nä, sitter hon inte själv ska du inte byta :)

teezan
2016-02-11 16:11
#58

#57 nä precis, kändes inte som en bra idé, men inom några månader gör hon ju det så är perfekt med tips. Då kan jag hitta bra priser ;) ska prova lite imorgon i butik tror jag :)

[Thiah]
2016-02-11 16:52
#59

#54 joel sällar sig till det gänget

teezan
2016-02-11 17:50
#60

#54 Idun kan sova i bilen men så fort hon vaknar är det kört, gillas icke! Får hoppas det blir bättre för som det är nu undviker jag att köra själv mer än en kvart typ.

[WickedAlly]
2016-02-11 17:59
#61

#58 Ja, är guld värt att få höra vad andra tycker. Kläm och känn i butik och beställ sedan när det är rea på nätet, det är mitt bästa tips. Har sparat 2400 på våra stolar, mer om man jämför med butikspris :) #59 ;) #60 Samma som David då, han somnat lätt som tur är. Men vaknar han så är det i 99 fall av 100 illvrål. Det här kommer låta hemskt men jag kör ändå, jag hade känt mig väldigt begränsad annars och det hade gått ut över oss båda misstänker jag. Försöker roa med nappen, sånger och en prasselbok han har hängandes i skyddet. Funkar ibland. Så så länge han bara gapar och inte gråter så kör jag.

teezan
2016-02-11 18:27
#62

#61 eller hur!? Superbra :) oftast gråter Idun och jag måste stanna och trösta henne, amma eller byta blöja och få henne att somna om. Annars blir det panikskrik och det skriket väcker så mycket känslor att jag själv börjar storböla. För en tid sen var jag tvungen att köra ensam med henne och den sträckan tar vanligtvis en timme. Det tog nästan fyra timmar. Efter det var vi helt slut! Jag hade stannat så många gånger men så fort jag satte ner babyskyddet (gick omkring med det tills hon somnade flera gånger) vaknade hon igen, och det blev bara värre och värre för varje gång. Till slut körde jag de sista 20 minuterna med det värsta illskriket jag hört, och jag grät själv hela tiden. Inte nog med det var det typ storm och väldigt lurigt och halt väglag, så det var svårt att koncentrera sig. Men jag var tvungen, annars hade vi väl aldrig kommit hem. Så tror jag har blivit lite traumatiserad ;) Vill därför  inte åka bil med henne ner till familjen på ett tag, även om det ofta går bättre när vi är två, så vi har åkt tåg de flesta gångerna. Hoppas att ny stol och att hon blir äldre kommer lösa mycket :)

Lite ot blev det ;) Men bekväma bilbarnstolar är vad som sökes, gärna sövande, haha.

Annons:
teezan
2016-02-14 16:19
#63

3799:- för en besafe izi plus, är inte det billigt? På nätet hittar jag den för 4200 och uppåt typ. Var i butik tidigare idag men vi hade inte tid att prova i bilen eller köpa. Jag frågade i butiken men den hade alltid kostar det.

fluffis
2016-02-14 17:01
#64

Jo. Prisjakt säger 4195 som billigast.

[TanatosNyx]
2016-02-14 18:38
#65

#63 Det är jättebilligt!

teezan
2016-02-15 10:49
#66

Borde kanske slå till :D måste bara testa så den verkligen går in i bilen, men det tror jag!

[TanatosNyx]
2016-02-15 11:24
#67

Jaa absolut, pass på!

Sarah
2016-02-15 13:47
#68
[TanatosNyx]
2016-02-15 14:05
#69

tss du har ju ett jobb för tusan :P vad dillar du om :P

Annons:
Sarah
2016-02-15 14:18
#70

Haha, jo visst har jag det, men vi har utgifter därefter. Sen kan man ju tycka att det är helt galet dyrt med en bilstol för 5000 även om man har råd :)

[WickedAlly]
2016-02-15 14:46
#71

Jag tycker också att det är sinnessjukt dyrt, även om vi skulle kunna köpa en rent praktiskt. Fullkomligt galet vad företagen tjänar pengar på oss föräldrar.

[TanatosNyx]
2016-02-15 15:20
#72

Jo jag vet :P stolfan är snuskigt dyr!

[Thiah]
2016-02-15 15:43
#73

tamefan ALLT man vill ha till sitt barn är ju dyrt. man borde blivit nått inom den branschen

fluffis
2016-02-16 13:33
#74

Såhär ser Vibjörn ut i nya stolen. Det finns tre höjder för selbältet och han har nästan växt ur den första. Hujedamej! Ändå ser han liten ut i stolen. Vi har dock inte provat stolen i någon av bilarna men den måste snart ut eftersom vi har trångt inne :) Men gahh! Min surfplatta förstår inte alls vad "ladda upp bild betyder". Nu blev jag lite sur.

fluffis
2016-02-16 13:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#75

Provar annan webbläsare med plattan.

fluffis
2016-02-16 13:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#76

Fel håll men det blev ju en bild åtminstone.

Annons:
[WickedAlly]
2016-02-16 13:57
#77

Men åh vad fin han är fluffis :)) Och där sitter han ju riktigt bra :)

fluffis
2016-02-16 16:55
#78

Det är inte den gladaste bilden men jo, han är söt. Tack :) Skönt att höra att du tycker stolen passar. Vi får testa den när någon sitter bredvid, och se om han hänger med huvudet om han somnar. Känns som om det blir en ny tur till Ikea snart igen :) Och tack för tipset om blöjor på Ica Maxi, som jag såg i nån tråd :)

[TanatosNyx]
2016-02-16 17:37
#79

Vilken godbit, lite trött mån tro? 😃

fluffis
2016-02-16 20:16
#80

Möjligt :)

fluffis
2016-02-17 20:44
#81

Vi fäste stolen i bilen idag. Nä, känns verkligen inte som om man vill hålla på att flytta den mellan bilar. Vi satte stolen i baksätet och fick flytta fram passagerarsätet rätt mycket. Får se om det går att sitta där. Gissa om någon började skrika så att vi fick bråttom in. Verkar heller inte finnas någon funktion som gör att bältet stannar på plats. Vi testade att dra ut hela och sen släppa. Maken får kolla upp det där… På fredag blir det nog Ikea så att vi kan testa stolen.

[TanatosNyx]
2016-02-17 22:34
#82

vad menar du med att bältet inte stannar på plats? låter oroväckande

Velinga1984
2016-02-18 09:46
#83

#81 Vi har en likadan stol och upplever båda två att den är lätt att flytta mellan bilarna. Så olika man tycker. Men vart sitter inte bältet kvar? Tänker du på fotändan typ så finns det bra beskrivning i boken hur det ska dras för att sitta ordentligt.

Tyvärr är inte den bilen så jag kan fota hur vi trätt bältet men har aldrig haft problem med att den inte sitter fast :S

Annons:
fluffis
2016-02-18 11:16
#84

#82
Jo, alltså att man vill att bilbältet sitter spänt hela tiden, inte bara när man rycker i det snabbt. Som det är nu så kan man dra i det sakta.

#83
Det kändes klyddigt att installera stolen, men man lär sig kanske så att man orkar flytta den. Vi får se :)

soundtrack
2016-02-18 11:30
#85

Vilket bälte menar du? Bilbältet eller bältet i stolen?

fluffis
2016-02-18 11:41
#86

Bilbältet man fäster vid fotändan av stolen.

soundtrack
2016-02-18 11:49
#87

Jag har aldrig ens testat om det går att dra ut det (inte jag som monterade vår stol).

fluffis
2016-02-18 17:25
#88

Jag har själv lyckats fastna i bältet någon gång så funktionen borde finnas i vår bil. Eller så blandar jag ihop med andra bilen. Men ni vet sådär att det plötsligt blir för tajt när man spänner fast sig i bilen och då drar man för att få mer bälte men det sitter fast och man får koppla loss sig och börja om från början igen :)

fluffis
2016-02-18 17:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#89

Idag invigde vi stolen när vi åkte till BVC. Overallen är för stor (lång) så han ser lite rolig ut :) Det var säkert spännande att kunna se ut genom fönstret! 🙂 Den som ska sitta framför får allt ha korta ben! Om ens det 🙂

fluffis
2016-03-27 12:29
#90

Nu har vi använt Maxi-cosi-stolen ett tag och är väldigt nöjda. Den passar i baksätet (bakom passagerarsätet) i både Toyota auris touring sporten och i lilla Suzuki alton, men man kan glömma att sitta framför så det får vi nog tänka på när vi byter bil nästa gång. Det är så smidigt att man kan ändra viloläget så enkelt. Och bältet/selen tyckte jag var jobbig i början men vi vande oss fort och nu funkar det bra. Har sett att Lekmer har Britax two way för 1695 riksdaler. Är inte det väldigt billigt!? Är lite sugen men det blir nog inga fler bilstolar nu. Det funkar att flytta den stolen vi har, även om man helst hade sluppit. En annan sak som börjar bli väldigt angeläget nu är solskydd på rutorna. Kan inte vara kul att få solen i ögonen. I Toyotan har vi tonade rutor som hjälper rätt bra men inte i Suzukin.

Annons:
teezan
2016-04-18 08:17
#91

Nu har vi köpt vår izi plus :) inte monterad än men verkar lovande. Men alltså, nackstödet sitter ju som berget, går inte att rubba! Vet inte om jag gör fel? #34 ser att du hade samma problem, löste det sig i butiken eller fick ni en ny? Vi köpte vår igår & det verkade så enkelt när de visade oss hur man skulle göra ;)

[TanatosNyx]
2016-04-18 10:14
#92

Vi hade också jätteproblem med nackstödet, fick ta i som f*n, det hade fastnat.

teezan
2016-04-18 11:19
#93

#92 lyckades till slut men så skulle jag justera lite till & så var det megatrögt igen! Vill ju inte ta i så den går sönder, är ju ingen billig pryl direkt… Lyckades ni sen? Gick det lättare efter ett tag? Inte för att man kanske justerar så ofta men är ju ändå en nödvändig funktion.

[TanatosNyx]
2016-04-18 12:08
#94

Det gick lätt först, sen fastnade den igen tror jag, vågar inte röra.

fluffis
2016-05-14 14:47
#95

Måste få ut min frustration. Åkte till Babyproffsen i Lund idag för att de hade rea på Maxi cosi pearl xp, men den var såklart slutsåld fick vi veta när vi kom dit. Det var den ena färgen som hade utgått ur sortimentet, därför sålde de ut den. Den är ju annars ganska dyr men iofs inte mycket dyrare än Besafarna. Vi fick i alla fall klämt och provat på Besafes stol. En i-size X1 men de är ju likadana allihop typ :) Vi tyckte inte om den. Tyckte ryggen kutade lite för mycket. Vi fick knuffa tillbaka bebis när selen skulle på. Dessutom var det svårt att flytta på det där ryggstödet som flera är inne på. Det sämsta var när man skulle ändra lutningsläge. Man fick ju lyfta hela bebbens vikt i princip. Här känner jag att vi är väldigt bortskämda med Maxi cosin som är sååååå smidig att ändra läge på. Vi kollade lite på Britaxarna som stod där. Multi techen såg klumpig ut. Maxwayen har kort rygg och är inte aktuell för oss med en långryggad bebis. Max fixen ångrar jag att vi inte provade och klämde på. Men det kommer nog ändå att bli en Maxi cosi pearl till till slut. Jag känner att de andra inte riktigt håller måttet till våra behov och förväntningar. Blev lite mörkrädd när jag var inne på NTFs hemsida och såg hur få stolar som är plusgodkända. Inte ens Volvos bilstolar är plustestade och det är ju ett svenskt test så det känns märkligt.

fluffis
2016-05-14 21:27
#96

Jag blandar nog ihop. Britax max-way är väl den med hög rygg. Och någon annan har kort rygg :) Finns det ingen annan som har eller är intresserad av i-size? Det verkar som om många har Besafe izi plus och den verkar ju bra och är säker. Men man kan gå ett steg längre och få det ännu säkrare med isofix och i-size. Det är vi inne på. Nackdelen är att pga den högre tyngden så får inte barnen väga mer än 18 kg, så att den sammanlagda vikten inte blir för hög. Jag antar att det löses längre fram i framtiden men då har jag förmodligen inga småbarn längre :)

fluffis
2016-05-14 21:32
#97

Har ni sett den här sidan med en översikt över modeller? Förvisso ingen komplett lista men ändå. http://www.ntf.se/konsument/bilbarnstolar-2013.asp?

Annons:
[Thiah]
2016-05-15 05:47
#98

Vi hade en besafe izi"nånting " men den var så himla stor i vår bil. Joel slog huvudet i taket för länge sedan. :( vi har en nissan tiida. Vi har nu en britax two way och den passar Joel riktigt bra (och vår bil)

fluffis
2016-05-15 10:57
#99

Åh nej vad trist Thiah :( Stämmer det att i Finland åks det mycket framåtvänt fortfarande? Hon på Babyproffsen påstod att vi i Sverige är långt framme före alla andra länder med att åka bakåtvänt länge (till ca fem år) och att Sverige har lägst skadestatistik i hela världen.

[WickedAlly]
2016-05-15 12:27
#100

#98 David har också en two way och den är kanon tycker jag. Känns att han kommer kunna ha den länge :) Wille har en multi tech II, också kanon men i kian är den i största laget så vi funderar på en two way till honom också. Hade en v70 innan och där satt multin väldigt bra, den säljs ju som Volvos stol så :)

[Thiah]
2016-05-15 13:27
#101

#99 de flesta jag träffar åker rätt. Iof märker jag attityden hos t.ex. Joels farmor. Där kan man åka framåt nog….

[WickedAlly]
2016-05-15 15:55
#102

Men så är Willes farmor också. Hon frågade om Wille kunde åka med om hon köpte en bältesstol. Nej, han är två..

soundtrack
2016-05-15 16:19
#103

Min mamma, som ändå är rätt ung (53), har också haft lite svårt att begripa detta att småbarn ska åka bakåtvända tills minst 4år… Så funkade det inte när jag var liten på 80-talet tydligen.

fluffis
2016-05-15 16:40
#104

Haha, ibland är det svårt att förstå att det är nya tider :) Jag åkte hem från BB i vagnens liggdel i baksätet på bilen :) Bälte fanns väl knappt i baksätena då :D

Annons:
[WickedAlly]
2016-05-15 17:11
#105

Ja, barnens farmor är 47 :p

Åkte i liggdelen gjorde vi med, och min syster är ändå född -94.

soundtrack
2016-05-15 17:12
#106

#104 Det gjorde jag med :P och har mycket tydliga minnen av hur jag och mina småsyskon satt i knät på föräldrar/släktingar i bilen från tidig ålder. Man blir ju mörkrädd när man tänker på det.

fluffis
2016-05-15 17:22
#107

Ja, herregud. Oj vilka tidiga minnen :) Jag minns inget sånt alls.

soundtrack
2016-05-15 17:25
#108

#107 jag har enstaka, korta minnen från när jag var 2-3 år :) men när mina syskon åkte i knät så var jag ju äldre (5 och uppåt).

[Thiah]
2016-05-15 17:38
#109

Farmor är under 60… Jag försöker säga hur man ska åka men det är svårt att få folk att lyssna. Som tur är har vi bara kanske 1km från dagis å hem

fluffis
2016-05-21 15:30
#110

Nu har vi då äntligen skaffat en Maxi cosi pearl xp! :) Den har överträffat alla mina förväntningar så jag känner att den förtjänar en egen tråd. Jag har lite bilder också. Jag hoppas att någon är intresserad :)

Lilolizeit
2016-05-26 13:37
#111

Nu har vi köpt en bilbarnstol. Har läst å läst å känt att, fan vi slutar att åka bil, för jag kan inte bestämma mig. Fick tips av en vän att de hade bra priser på bigbaby.se å i deras butiker den här veckan. Så åkte dit å sa att här får vi hitta ett annars får de va ett tag till.. Provade några å blev jätte förtjusta i maxi cosi mobi. Den fick bra plats i vår trånga bil, samson satt riktigt bra i både upprätt å viloläget. Den var inte ap-ful, svart i färgen å enkel design. 2195 tror jag vi fick ge för den och de känns som ett bra pris :) so far so good!

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Annons:
fluffis
2016-05-26 15:01
#112

Jasså det blev en mobi Lilo :) Vi har ju också en sådan. Har förresten precis höjt selen vid axlarna ett snäpp. Det är ju ett bra pris. Vi fick vår ytterligare lite billigare så vi hade tur! :) Kollade ni på pearlen? :)

Lilolizeit
2016-05-26 15:14
#113

Ja det blev det :) är du nöjd med den med? Förstår att pearlen är din solklara favorit, men annars ;) Nej, dom hade inte pearl i butiken tyvärr, hade tänkt att testa den framförallt.. Men de hade bara mobi och mobi-nyare.. Haha minns inte namnet.. Men de skilde över tusenlappen mellan dom å grejen som skilde var bältet å en nackkudde.. I övrigt samma. Vi köpte till en nackkudde istället , å får väl krångligare med bältet när vi ska byta snäpp, men de gör man ju Max två gånger, så känns inte så jobbigt.. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

fluffis
2016-05-26 15:53
#114

Ja, vi är nöjda med mobin, särskilt för det priset! Visst önskar jag att det hade funnits magneter eller något för att hänga upp selbältet när det inte är på, men annars har den inget fel. Nackstöd saknar vi inte. Mobi xp heter den nyare. Verkar vara aningens fluffigare? Och så nackstöd då. Selbältet tänkte jag inte på men det stämmer nog när du säger det att det är lättare att justera. Det är ganska pilligt på mobin men man gör det ju inte ofta :)

Lilolizeit
2016-05-26 16:04
#115

Ja bältet skulle gå att justera utan att ta loss hela stolen, va väl de som kändes värt iof, men inte för 1000kr.. De finns ju som "hakar" att sätta selbältet i, så de kommer åt sidan å inte ligger i stolen när ungen är ur liksom.. Eller pratar vi inte om samma?

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

fluffis
2016-05-26 16:32
#116

Jo, hakar finns visserligen men magneter som finns på Besafen är mycket smidigare. Det var det jag gillade mest med den stolen :) Den innersta haken på mobin når jag knappt in till så jag brukar inte använda hakarna. Ja, men nu vet jag! På mobin måste man använda BÅDA händerna för att kunna sätta fast selbältet i hakarna, det är det som är jobbigt och gör det svårt att nå. Men äsch, petitesser:) Man vänjer sig och anpassar sig efter den stolen man har, så är det ju :) Nä, 1000 kr är det inte värt för att kunna ändra höjden lite lättare…

soundtrack
2016-05-26 19:07
#117

#115 ta loss hela stolen? Vi har också en mobi och ändrade bältet till mittenläget för ett par månader sen, vi behövde inte ta loss stolen för att göra det?

Lilolizeit
2016-05-26 19:10
#118

#117 De va hon i butiken som sa att de krävdes att ta loss hela stolen för att komma åt, vi har inte kikat så nog på det själva då vi som sagt köpte den idag.. Men låter ju väldigt bra om man slipper det :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Annons:
soundtrack
2016-05-26 19:35
#119

Jag vet inte exakt hur sambon gjorde, men han tog inte loss stolen iaf.

Lilolizeit
2016-05-26 20:53
#120

Bra att veta! :) får kika på de när de blir aktuellt :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

fluffis
2016-05-26 21:06
#121

Vi tog inte heller loss hela stolen. Man måste ju komma åt baksidan av stolen för att ändra höjden på selbältet så det beror ju på hur man kommer åt helt enkelt. Vi har vår stol i baksätet och flyttade fram och fällde sätet framför. Det var ändå rätt trångt och pilligt, det tog en stund, men det gick :) Jag har förresten börjat leta efter tillverkningsår på stolen med tanke på det här med att plasten har ett bäst före-datum, men jag har inte hittat nåt.

soundtrack
2016-05-26 21:09
#122

Vi har också våran i baksätet så han gjorde säkert nått sånt också då.

Lilolizeit
2016-05-26 21:29
#123

Hur lång är hållbarhetstiden ungefär?

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

fluffis
2016-05-26 21:38
Lilolizeit
2016-05-26 21:50
#125

Tack! :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Annons:
fluffis
2016-05-27 11:41
#126

Kollade i instruktionerna och f-n vad de är snåla Maxi-cosi. Det står att mobin ska användas i max åtta år. På pearlen är de ännu snålare, max fem år. Man förstår ju att de vill ha lite marginal eftersom de håller på med säkerhetsprodukter, men ändå… Och jag undrar hur försäkringarna gäller om man skulle råka ut för en olycka. Det finns ju gott om kryphål som de skulle kunna dra till med; typ att förankringsspännet är för löst åtdraget, att stolen sitter på en plats i bilen där den inte ska, att bilstolen är för gammal etc. Det finns ju serienummer på stolarna så de går att kolla upp. Jag såg också i instruktionerna att Maxi cosi avsäger sig ansvar för om bilstolen orsakar någon skada på bilklädseln. Är det någon som råkat ut för det? Borde man skaffa ett skydd att ha mellan stolen och sätet?

[WickedAlly]
2016-05-27 12:06
#127

Vi fick ett märke i volvons säte efter multi techen, inget hål visserligen men ett rejält märke. Fattar inte riktigt hur dock för det är inga skarpa kanter på stolen alls. 
Man kan ju köpa ett sånt där sparkskydd som går ner och under stolen också. För sparkskydd kan jag verkligen rekommendera, vi har ännu inte lyckats skaffa det trots att jag tänker på det ungefär en triljon gånger per vecka.. Willes sätes i kian börjar bli rätt fult, trist när det ändå är en rätt ny bil.

Lilolizeit
2016-05-27 12:25
#128

Vi köpte ett sparkskydd som går längst ryggstödet i bilen å ner under bilbarnstolen.. Kostade kanske 250kr, men de känns de ju värt om de gör de den ska, alltså skyddar sätet.. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

fluffis
2016-05-27 14:27
#129

Ser ut som om vi också kommer skaffa efter vad ni skrivit.

[Thiah]
2016-05-27 17:13
#130

Hjälper skyddet mot uthällda små morotsringar? Vi har bilen full nämligen ;)

LoAEmma
2016-05-30 13:31
#131

Nu kapar jag tråden o ber er experter om hjälp!
Vi har fått ärva vårt babyskydd av kusinerna och igår fick  jag höra att bägge barnen haft det och då inser jag ju att det nog är för gammalt och ja, det står Do NOT use after december 2014!
Gaaah!
En väninna säger att det finns stolar de kan ha från typ födseln tills tre år, vilka är det?
Lilla dottern är 3 månader nu…
Help?

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

fluffis
2016-05-30 16:49
#132

Åhh vad störigt! 2014 var ju trots allt ett tag sen i dessa sammanhang. Jag hade tänkt såhär att om det planeras ett barn till (inom rimlig tid) så hade jag satsat på ett nytt babyskydd. Om inte…känns knepigt, det är ju inte så jättelång tid kvar för henne i babyskyddet, fast det vet man ju kanske inte riktigt än. Det är ju upp till en själv om man vill satsa eller snåla… Det kanske trots allt går att hitta ett begagnat, inte för gammalt från seriösa människor på blocket? De där kombinerade bilstolarna är rätt nya och jag har inte trillat över någon information (som jag minns nu) trots att jag har läst rätt mycket :) Är det i-size-stolar?

Annons:
soundtrack
2016-05-30 16:51
#133

Det brukar gå att hyra babyskydd!

LoAEmma
2016-05-30 17:11
#134

fluffis, vad innebär i-size?
Nä inga fler barn blir det här.

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

fluffis
2016-05-30 20:58
#135

Att hyra babyskydd är ju också en variant. Om du går till den tråden som heter Maxi cosi pearl så skriver jag om i-size där i typ första inlägget och sen lite till typ längst ner. http://barn.ifokus.se/discussions/57416684ce12c4225b000726-maxi-cosi-pearl-xp?discussions-1 Finska Klippan har en stol som heter kiss 2. Det står att den ska fungera från födseln till 18 kg (vi i Sverige åker helst bakåtvänt upp till 25 kg). Stolen är plustestad (ett svenskt test) så det är ju bra. Man fäster den med isofix. Har inte hittat något om att den har i-size och det är synd. Efter vad jag förstår så kommer de att bli tvungna att göra stolen ännu bättre med i-size-standard senast 2018, annars får den inte säljas. http://www.klippan.fi/content/sv/1006/1156/KISS%202.html

Velinga1984
2016-05-30 21:03
#136

#131 Vi hade sån kombinerad bilstol i vår jänkare.  Acta Graco Duologic 2 heter den som vi hade. Den hade ett babyskydd som gick att ta bort, och stolen växte med barnet i o m den stommen som man satte fast babyskyddet med.   Nu hade vi den bara i jänkaren, så hur den fungerar dagligen vet jag inte. Vi var bara nöjda att hitta en stol som kunde sitta fast i jänkaren, tyvärr har nu sonen nått maxvikten på den stolen.

sunflower185
2016-06-04 08:47
#137

Vilken bilstol rekommenderar ni till en mindre bil? Jag har snöat in mig på Maxi Cosi Mobi XP men läste nånstans att den troligen inte passar mindre bilar? Vad tror ni, vilken ska man satsa på? Är helt vilse ju…

fluffis
2016-06-04 10:53
#138

Maxi cosi pearl xp! Kolla min tråd om den bilstolen. Helt suverän och tar verkligen liten plats. Nackdelen är att man inte kan använda den ända upp till fem år/25 kg.

sunflower185
2016-06-04 11:44
#139

#138 Jo jag såg din tråd om den, fluffis! Den ser nog bra ut, det enda jag funderar på är om den blir fort liten? Tycker den ser rätt mycket mindre ut än tex MC Mobi Xp…? Vår tjej är ganska lång och smal så jag undrar om benutrymmet kommer att räcka till.

Annons:
sunflower185
2016-06-04 11:44
#140

#138 Jo jag såg din tråd om den, fluffis! Den ser nog bra ut, det enda jag funderar på är om den blir fort liten? Tycker den ser rätt mycket mindre ut än tex MC Mobi Xp…? Vår tjej är ganska lång och smal så jag undrar om benutrymmet kommer att räcka till.

sunflower185
2016-06-04 11:45
#141

(Alltså varför kommer det trippla inlägg när jag skrev… Sorry!)

fluffis
2016-06-04 13:05
#142

Benutrymmet blir nog snabbare trängre eftersom pearlen sitter rätt så nära sätet, om du förstår vad jag menar. Ska bli intressant att se hur länge vår pojk kommer få plats i den men vi har ju redan en Maxi cosi mobi, så det är ju bara för oss att byta om han växer ur pearlen. Men jag tror nog att han kommer att kunna ha pearlen rätt länge ändå. Den är ju tänkt för max 18 kg och det dröjer ju :) Under tiden han växer så känner jag att jag i alla fall har gjort vad jag har kunnat säkerhetsmässigt de extra känsliga första åren :)

Upp till toppen
Annons: