Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 2705 ggr
Sparven88
2016-02-03 23:43

Matvanor för Era bebisar

Som rubriken lyder är jag lite smånyfiken på hur era små kottar äter. Får de bröstmjölk, ersättning, välling, gröt, "riktig" mat? Ja, ni förstår! Vilken ålder? Min kotte är 5.5 månader. Han får ofta en omgång ersättning kl 22.30 Vaknar på natten, mellan 4-5. Ersättning Får ersättning till frukost vid 9. En portion gröt + lite fruktpuree vid 11. Ersättning vid 14 när han vaknar. Ersättning kl 18. Gröt innan läggdags vid 20-isch. Sover era hela natten? När somnar de och hur länge står de sig utan mat på natten? :)

Annons:
fluffis
2016-02-04 10:48
#1

Min bebbe är lika gammal som din. Han sover hela nätter som tur är och har gjort ett tag. Vi hade tur för jag vet inte hur det hade gått annars. Jag mår skitdåligt av att inte få sova hela natten.

7.30 vaknar och får ersättning
11.45 lite gröt och sen ersättning
15.00 lite puré och sen ersättning
18.00 ersättning
20.30 ersättning och läggdags

Tiderna är cirkatider. Jag ska börja införa mer mat tänkte jag men har inte bråttom med det. Som det är nu så är min förlossningsdepression mycket bättre men behovet av att sova är fortfarande stort. Jag sover i princip som lillen, från 21 till 7.30 (fast jag har sovit dåligt på sistone). Det är verkligen frustrerande att jag inte har mer energi. Annars hade jag tyckt det vore kul att mixtra mer med mat till sonen. Jag kommer nog att köpa en del burkmat, åtminstone nu när det inte går åt så stora mängder.

Sarah
2016-02-05 08:27
#2

Elva är drygt 6 månader. Har fått smakportioner sen hon var 4 månader och sen hon var drygt 5 månader har hon fått en portion riktig mat om dagen, så mycket eller lite hon vill ha, plus en portion gröt på morgonen. Jag hade inte tänkt att hon skulle få välling, känns som för mycket spannmålsjox. Men, nu hade killen köpt. Vid 11, gröt med färsk frukt. Runt 18, en portion mat. Vis 21.30, välling med en del ersättning. Där emellan får hon ersättning när hon visar att hon är hungrig. Äter en flaska ersättning på natten.

[WickedAlly]
2016-02-05 09:45
#3

David, 5,5 månad, äter en liten portion gröt med färsk frukt vid 09.00, sen smakar han på vår lunch och middag vid ett och fem. Där mellan ammar han när han vill. På nätterna vaknar han en till typ tio gånger, det varierar väldigt. Han snuttar lite varje gång men äter kanske på riktigt en gång per natt. Sover annars 21.00-09.00.

Lilolizeit
2016-02-05 20:27
#4

Sonen här sover rätt länge på morgonen, till ca 10, men är vi bara hemma, så får han gröt med någon pure/mos - ofta aprikos.

Ska vi iväg tidigt, så brukar det bli "lunch" vid ca 12, då gröt eller någon mat.

Sen får han ofta något lättare till "Middag" ca 19-20 tiden, typ avokado eller liknande.  Ska dock övergå till mer mat på eftermiddag/kväll nu.
Emellan dessa måltider så ammar han.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Sparven88
2016-02-05 21:36
#5

Tack för era svar! Intressant att veta hur ni andra gör med maten. Grabben min äter ungefär var fjärde timme. Men det känns som att en portion gröt inte mättar hans mage så där jättelänge, utan han vill gärna äta ersättning efter ungefär 2 timmar. Färsk frukt; Hur och vad ger ni då? Grabben fick testa blåbärspuree, men han blev hård i magen, och helt gaalet gasig. Att en sån liten parvel kan prutta så mycket :p

Sarah
2016-02-05 22:20
#6

Frukt mosar jag med en gaffel bara, så det är lite bitar i. Eller så hon får småbitar om jag äter mellan målen. Ger all sorts frukt. Apelsin, mango och kiwi är favoriter. Om hon sitter i stolen när jag fixar med annat, då får hon smått att pilla med, som ärtor, små bitar banan, apelsin eller en hel morot att gnaga lite på. Torkade mangostrimlor är en höjdare också. De kan inte bita av bitar och är de tillräckligt stora så kan de pilla och suga på dem länge utan att man behöver oroa sig för att de ska sätta i halsen. Bra när det kliar i tandköttet. Blåbär är förstoppande. Blåbärssoppa är vanligt att ta om man är lite lös i magen :)

Annons:
Sparven88
2016-02-05 22:26
#7

Jag är så tramsig vad gäller sånt med bitar i. Jag är så rädd för att han ska sätta i halsen. Vi tänkte gett sonen en majskrok härom dagen, men efter utvärdering från min och sambons sida tyckte vi att de smälte jättelångsamt i munnen och att han skulle kunna sätta det i halsen. Ja. Jag är hönsig. Jag vet :p

Sparven88
2016-02-10 09:08
#8

Ni som ger ersättning till era barn. Hur mycket ger ni och hur många gånger/dag? Upplever att sonen "tröttnat" på ersättningen. Inatt vaknade han kl 2, då hade han ej ätit på 4.5 timme, åt ungefär 175 ml. Vaknade sen vid 8 (alltså 6 timmar sen sista målet) och åt 135. För ett par veckor sen kunde han trycka i sig 235 ml ungefär var fjärde timme plus gröt morgon och kväll. Jag har fått för mig att ju äldre barn ju mer mat. Annars är han glad och busig som vanligt. Lite tröttare kanske.

[WickedAlly]
2016-02-10 09:30
#9

Han kanske inte växer så mycket just nu bara, här går matlusten upp och ner i takt med växtspurterna, för båda barnen :)

Sparven88
2016-02-10 09:53
#10

Ja så kan det i och för sig vara. Var krångel med maten i början, då jag ammade och han inte gick upp i vikt. Så är lite nojjig när han inte äter "ordentligt". Men å andra sidan vet jag att han protesterar högljutt när han är hungrig! Är det en vanesak för barnen att vakna och vilja äta på natten även om de inte är hungriga? Igår natt sov han hela natten (!) Han fick mat 22.15, sen vaknade jag av att han låg och pratade lite strax innan 6.

[WickedAlly]
2016-02-10 10:22
#11

#10 Säger han till själv så kan du nog ta det hela med ro. Ja, absolut en vanesak, båda mina har varit snuttiga nätterna genom. Men ätit kanske en gång per natt bara, resten av gångerna bara myst med bröstet. Grattis till en hel natt :)) Önskar att jämngamla David också får för sig att sova så bra :)

Sparven88
2016-02-10 10:29
#12

Tack för svar #11! Sonen här hemma hälsar till David att det var rätt skönt, å att han borde testa det! (Om inte annat så för vår skull! ;) )

fluffis
2016-02-10 10:56
#13

Jag läste nyligen att vid fyra månaders ålder så kan de rent fysiskt klara en natt (22-06) utan mat, men sen finns det förstås andra parametrar att räkna in tycker jag.

Annons:
teezan
2016-02-11 10:53
#14

#13 det sa min BVC-sköterska också men håller med, det beror ju på annat, som om de går upp i vikt eller om de är törstiga eller vill ha den tryggheten på natten. Min får äta när hon vill nattetid, jag tänker inte bråka om det ;) hon snuttar mycket & behöver det. Och vi båda får mest sömn då. Annars började vi med lite potatismos igår, som jag fryst i iskuber. Hon fick en sån & den slank ner :) annars ammar hon ganska ofta fortfarande men lite åt gången, nästan uteslutande när hon ska sova (hon är vaken typ 2 timmar åt gången). Ibland tar hon en slurk mellan tupplurarna. hon är 5 månader den 20:e.

Sparven88
2016-02-18 09:44
#15

Nu är jag här igen med mina undringar. Vi var hos BM igår, på sonens 6-månaders dag! På en månad har han gått upp lite mer än 1 kg, så att han får ordentligt med mattär det ju inget tvivel om. (Jag frågade återigen om jag kan mata "för mycket" vilket jag inte kan, hans kurva ser fin ut i alla fall. ) Men. Hur är det nu, är det fortfarande så att ersättningen ska vara "huvudfödan"? Jag försöker få i ordning ett ungefärligt schema (mest bara för överblick över hur mkt han äter). Innan när det bara var ersättning som gällde åt han ungefär 235 ml var fjärde timme. Jag tycker det är jättesvårt att få ihop dagen med maten. Jag krånglar säkert till det för mig själv, men vill vara säker på att han inte är hungrig. ( sitter nog i sen de första veckorna när amningen inte fungerade och han skrek konstant. Visste inte att jag erbjöd lättmjölk, så stackarn skrek ju för att han var hungrig).

[WickedAlly]
2016-02-18 10:30
#16

Allra enklast är ju att erbjuda mat vid ett av dessa tillfällen att börja med, sedan när han ätit så erbjuder du ersättning. Då lär han mest troligt inte äta 235 ml men erbjud det ändå. Vanligast är ju att börja med gröt på morgonen eller kvällen antar jag men du kan ju lika gärna börja med ett litet lunchmål istället. David som är två dagar äldre äter gröt till frukost och sedan ammar jag. Sedan äter han lite till lunch och lite till middag, ammar mellan och direkt efter maten. Man går införa riktig mat successivt, börja med en tesked om ni inte gjort det än :)

[WickedAlly]
2016-02-18 10:34
#17

Och nu läste jag trådstarten igen, vilket jag borde gjort direkt. Tycker det låter bra det ni gör :) Eventuellt kan du erbjuda ersättning efter måltiderna som sagt, då märker du ju om han behöver mer. Men om han ökat så fint i vikt så gör ni ju mest troligt helt rätt :)

[WickedAlly]
2016-02-18 10:38
#18

Vad jag tjatar, men ja ersättning kommer vara huvudfödan ett tag till om han visar att han helst vill ha det. Vill han hellre äta övervägande mat så ge det, jag har haft två som hellre ammat så vi har kört på det. Men barn är ju så olika. Och nu ska jag sluta spamma din tråd ;)

Sparven88
2016-02-18 11:19
#19

# 16, 17, 18 (haha kunde inte låta bli!) Han fick gröt nu på f.m innan middagsnapen. Han får en portion gröt och han visar tydligt när han inte vill ha mer. Men är det inte häftigt. Så fort fruktpureen kommer fram, så gapar han som en liten fågelunge igen, trots att han nyss var mätt på gröt. Jag har gett honom lite smakportioner av fiskgryta, och idag fick han en sked lasagne. Han ulkar så fort han får det i munnen :p Jag frågade honom idag om han tänkt leva på gröt och katrinplommonpure resten av livet. Han såg nöjd ut till svar ;p Jag får väl tagga ner lite med mitt behov av att veta vilken tid han ska äta vad, utan helt enkelt ge honom vad som passar när han vill ha det. Ang det du skrev i #17, att erbjuda ersättning efter måltiden. Det känns som att det inte blir så mycket "mat-igt" mer än gröten. Han ulkar som sagt när han går smaka annat. Sen vet jag att det är en vanesak, men som det är nu blir det mer matiga gröten. Ska ge honom välling ikväll och se om han sover bättre på nätterna.

fluffis
2016-02-18 11:32
#20

Min son blir sex månader på söndag. Vi ska till BVC idag så det ska bli intressant att se vad han har gått upp :) Han är fortfarande tokig i ersättning så han får det varje måltid efter smakportionerna eller vad man ska kalla det. Han får än så länge kanske bara 1/3 "mat" och sen lite mindre ersättning än vanligt. Jag tycker också det känns lite bökigt att få ihop, men det beror nog mest på att jag inte är intresserad av matlagning.

Annons:
Sparven88
2016-02-18 11:36
#21

#20 Det enda hemlagat sonen har fått det är mosad potatis! ;p Så någon vidare värst hemlagad kulinarisk upplevels har inte sonen här heller fått. Det funkar väl kanoners att ge burkmat! Sen när det är mer mat i omlopp för sonen, så kblir det väl också att man lagar ner mat =) Sonen väger nu 8090, blev tokförvånad igår när vågen visade. Trodde på en liten viktuppgång den här månaden, men tji fick jag!

[WickedAlly]
2016-02-18 11:36
#22

:p Har du provat att spä maten lite? Med vatten eller ersättning? Då blir kanske konsistensen mer bekant. Tänkte ersättning efter maten så att du får svart på vitt att han är mätt, så slipper du oroa dig :)

Sparven88
2016-02-18 11:53
#23

#22 Nej det har jag faktiskt inte testat. Det skulle man ju kunna göra. Ja, men när han väl käkar mat sen, så kanske han får lite ersättning också. Fast samtidigt så vet jag att han talar om ifall han är hungrig. Jaja allt kommer väl att falla på plats snart, får sluta tänka så mycket =)

fluffis
2016-02-18 12:28
#24

Kardemumma var gott i gröten :) Jag har kvar massa kardemumma sen den där semmelkladdkakan som inte blev bra, haha.

[WickedAlly]
2016-02-18 12:42
#25

#23 Lättare sagt än gjort det där att sluta tänka så mycket, är man förälder så oroar man sig alltid för något :) #24 Ja, det är en höjdare här med. Växlar mellan det och kanel beroende på vad vi har för frukt i. Kanel till banan, äpple och päron. Kardemumma är ju givet till hallon, och även gott till andra bär :)

[Thiah]
2016-02-18 16:53
#26

Vi mosade allt i ersättning första tiden. Funkade kanon :)

fluffis
2016-02-18 17:19
#27

Nu blev det offtopic men 8610 g för Vibjörn idag.

Annons:
Sparven88
2016-02-18 18:35
#28

Testade att ge honom lite mer lasagne innan. Och då hade jag blandat i en skvätt ersättning. Då gick det bra, eller ja bättre att äta i alla fall. Han gapade efter mer, trots att han gjorde grimas när han väl fått det i munnen. Men där är ju små små bitar i också, tror han tyckte det var konstigt :p #27 å se där ja! Växer och frodas de små liven! =)

[WickedAlly]
2016-02-18 18:36
#29

Jag är glad om David väger över 7, ska dit på tisdag.

Sparven88
2016-02-18 20:00
#30

Sist vi var hos BM vägde sonen 6980 (ish). Trodde att han kanske skulle väga 7400 ungefär. Men som sagt, tji fick jag! Jag har ju tyckt att han käkat dåligt på sistone, men det kan han ju inte ha gjort. Han kanske har smugit upp på natten och rensat kylskåpet! Sonen har ingen hals, eller ja, den är väl där någonstans under hakorna, men det är sällan vi ser den :p sambon brukar alltid skoja om att sonen sparar massa mat där under. Och är det något vi letar efter här hemma, brukar vi alltid anklaga sonen för att ha gömt det där under :p

fluffis
2016-02-18 20:43
#31

Ja, de växer verkligen fort emellanåt de små liven! :) #29 spännande! #30 Det var ju ett bra kliv! Hihi, ingen hals här heller.

[WickedAlly]
2016-02-18 20:50
#32

Lustigt nog ingen hals här heller trots sin ringa vikt. Har börjar samla sig massa skit därunder så nu är det extra tvätt och smörjning, han är alldeles röd stackarn. Tänk vad jämngamla våra pojkar är, 15:e här och 17 samt 21 för era va?

Sparven88
2016-02-18 21:02
#33

#32 Japp 17 augusti. Han var beräknad till 31 juli. Men varför ha bråttom ut liksom….? Haha våra halslösa ungar! <3 Dock märker jag också att sonen blir röd. Vad smörjer du med? Jag har sån zinkpasta. Fast har hört att inotyol (rätt stavat?) Ska vara bra till typ allt. Det finns väl sånt babypuder också? Det kanske vore något nere vid låren. Där är också ett gäng veck.

[WickedAlly]
2016-02-18 21:26
#34

Oj, jag som tyckte att sonen var trög, han var beräknad fjärde egentligen, hehe. Smörjer med zinksalva, har aldrig provat inotyol men den ska vara bra ja :) Puder använder jag inte sedan vi provade på första sonen. Han hade von Rosenskena i början och blev väldigt röd och skavd vid låren. Torkade rent så gott det gick och hade på puder men det blev som en gröt som täppte igen alltihop.

Annons:
Sparven88
2016-02-18 22:00
#35

Hehe ja. De dagarna över tiden är sååå sega! Vi vräkte sonen så blev igångsatta den 15 aug. Att pudret täpper igen låter ju inte bra. Då är det väl helt enkelt salva och nakensprall som är det bästa :) Har ni gett era små välling än? Jag tänkte ge sonen en omgång innan jag somnar så kanske han kan sova gott hela natten. Han har ju som sagt käkat gröt, men behöver jag ändå vänja magen vid välling? Kanske är en ide att blanda ersättning/välling. I alla fall för smakens skull?

[WickedAlly]
2016-02-18 22:08
#36

Jag hade tid för igångsättning den 19:e men slapp gå så länge som tur är, höll på att förlora förståndet redan en dag över tiden typ :p Ja, det är nog deg bästa :) Jag ger inte välling, båda har fått gröt istället som kvällsmål. Båda har dock smakat men wilmer kräktes och David tittade bara på mig som om jag vore dum. Att blanda med ersättning, kanske hälften ena dagen och sedan en fjärdedels ersättning andra dagen, hade jag nog gjort dock. För smakens skull :) För magen är det nog inga problem, välling är ju vara utspädd gröt mer eller mindre.

Sparven88
2016-02-18 22:13
#37

Tack för det snabba svaret! =) Jag hade säkert varit gravid fortfarande om vi inte tvingat ut ungen ;p Gav gröt vid 19 förr, men då vaknade han ändå vid 4-5. Tänkte testa att ge honom lite välling när det är dags för mig att lägga mig. Inga problem med att ta upp honom, mata och sen lägga honom igen. Det fixar han i sömnen. Smidigt om vi också kunnat det! Gör en coctail ikväll till honom i alla fall :)

[WickedAlly]
2016-02-18 22:29
#38

#37 Haha, förstår hur du känner. Trodde aldrig David skulle komma ut. Smidigt att kunna mata i sömnen, vi samsover och ammar så kör också med det mer eller mindre. Han grymtar till, kan stoppar in bröstet och han somnar om. Bekvämt :) Fast igår natt och tydligen idag så sover han som en kratta. Antar att det kanske är tändernas fel.

Sparven88
2016-02-18 22:51
#39

Ja det där med att mata i sömnen får jag nog ta tillbaka… När jag var nere och fixade käk hör jag honom ligga och göra pruttljud med munnen. Nu har han precis ätit och jag har en kille som nu gnager på mitt finger… Gjorde 1 dl välling, 120 ers. Han käkade i alla fall 200. Sen stoppade jag.. :p Har bytt dinapp och nu rann det med en jäkla fart, så dumt om han äter för mycket på för kort tid. Samsover gör vi också. Nästan i alla fall. Sambon ligger på soffan och sonen och jag sover i sovrummet. Han i sin liggdel i spjälsängen. Fast ibland sover hanhos mig i sängen, eller så ställer jag liggdelen i sängen. Så får det nog bli inatt :) om han kan tänkas somna om. Han har lärt sig att om han låtsas ta i och prutta lite får han vara vaken en stund till, för då kan man lura mamma att man tänkt bajsa ;p

[WickedAlly]
2016-02-18 23:38
#40

Haha, de lär sig snabbt hur man lurar päronen :p Är det tänder på gång? Här sover vi alla fyra i sängen, man fryser ju inte direkt i alla fall. Vaknar som en ostbåge gör man däremot. Men det är mysigt, fast det hade vart skönt att få sova helt själv en hel natt ibland.

fluffis
2016-02-19 08:20
#41

Japp, 21a här, beräknad 21a :) Jag har knappt någon hals heller, haha. Jag tänkte att vi skulle fortsätta på modersmjölkersättning här ett tag till, och gå över till tvåan när bebis äter mer mat än han dricker. Vi kör på Nan sensitive och är nöjda med den. Hade inte tänkt ge välling. Jag antar att man måste/borde borsta tänderna efter båda. För bröstmjölk är väl lite snällare med det att man inte måste borsta tänderna? Vi har inte börjat borsta än men snart dyker väl tänderna upp :) Igår började förresten Vibjörn göra nya ljud. Det är så att man lyssnar och nästan förväntar sig att förstå något :)

Annons:
fluffis
2016-02-19 08:24
#42

Det där med krämer… Vibjörn kliar sig som en tok i pannan. Antar att han är torr. Han ser inte klok ut. Vi har börjat sätta strumpor på händerna. Stackaren… Brukar smörja med liberos olja men har nu börjat med en fet kräm som vi fick i en av gravidboxarna. Får se hur det går. Blev rekommenderad Locobase el Locobase repair av läkaren igår men vi provar med det vi redan har hemma först.

Sparven88
2016-02-19 09:59
#43

#40 jag vet inte om tänderna är på g. Jag tycker det ser lite vitt ut i tandköttet, men ja. Svårt att säga. Haha jag har blivit så van vid att sova själv i sängen att jag knappt kan sova när sambon väl sover där :p Vi brukar göra så att sambon tar sonen 1 natt på helgen. Skönt att få ladda batterierna ibland! #41 Ja här blir det också ersättning fortsättningsvis. Han har inga tänder att borsta än, men jag har gnuggat lite med tandborste på tandköttet bara för att klia lite. Det gillade han. Locobase brukar jag använda till mina extremt torra händer. Den funkar kanoners! =)

[WickedAlly]
2016-02-19 11:55
#44

Köp en sådan där bebistandborste med ringformat handtag så kan de greja själva redan nu, båda våra har haft det som bitleksak. Då är tandborsten redan bekant när det är dags sen :) Ammar man länge kan även det ge karies, men det är ju snällare mot tänderna vad jag förstått. Det är en av anledningarna till att jag inte ger välling, jag vill inte att det ska bli en dålig vana att ha nappflaska i sängen och sedan somna med oborstade tänder.

fluffis
2016-02-19 12:40
#45

Det låter ju vettigt. Jag ska ta och skaffa en bebistandborste direkt :)

Sarah
2016-02-19 13:06
#46

Tänk på alla som kör blw från 6 månader :) bebisar kan tugga i sig ganska mycket utan att sätta i halsen.

[TanatosNyx]
2016-02-19 20:49
#47

(beror på hur glupsk unge man har, host)

Sparven88
2016-02-19 22:26
#48

#46 Dum fråga kanske. Men blw? Det kan vara så att jag är trögtänkt… :p

Annons:
Sarah
2016-02-19 22:34
#49

#48 trend som går i bebismat nu :p går ut på att hoppa över puréer och mos och ge större bitar direkt. Typ en hel majskolv att suga och gnaga på, hela potatisklyftor mm. Då får de loss bitar som de kan hantera och lär sig att tugga tidigt. Vi har blandat en del, både mos och stora saker och sånt man kan pilla med. En halv morot har varit en höjdare som ex.

[WickedAlly]
2016-02-19 22:38
#50

Vi kör också lite blandat, gjorde med Wille också. Jag skär maten i stavar som är lagom stora att greppa, bra sätt att bekanta sig med mat :) T ex kokta potatisstavar, morotsstavar osv.

teezan
2016-02-22 08:44
#51

#49 tror jag är för hönsig för att våga testa det, även om det säkert är bra ;)

[TanatosNyx]
2016-02-22 09:05
#52

Vi (jag) vågar inte heller blw :P maken tjuvger när jag inte ser… och alvin älskar det.

[WickedAlly]
2016-02-22 09:07
#53

Det kanske hjälper er att läsa om hur man gör om barnet sätter i halsen? Nu vet ni ju mest troligt iofs men friska upp minnet lite? Minns att jag blev tryggare med hela matgrejen när jag lärde mig det. Jag tycker att blw (om man nu måste ha ett namn på det, hehe) är grymt, jättebra sätt att bekanta sig med mat :)

[TanatosNyx]
2016-02-22 09:10
#54

Nooope :P

[WickedAlly]
2016-02-22 09:11
#55

Haha

Annons:
Sarah
2016-02-22 09:17
#56

Har för mig att jag läst att det vanligaste för barn att sätta i halsen är delade bitar med korv. Alltså där föräldrarna delat typ prinskorv i halvor. Då är det inte lika självklart för barnet att tugga, iom att det är så små bitar och e sväljer helt.

Får de däremot stora bitar så får de bara i sig bitar som är mer anpassade för dem. För mig är det helt logiskt att det är mindre risk om man ger stora bitar. 

Är samma med mina illrar och katter. Får de malt kött med ben, sätter de lättare i halsen, för att de inte tuggar. Får de stora bitar och kan själv bita av lämpliga bitar ben, så sätter de inte i halsen.

teezan
2016-02-22 09:25
#57

#53 kan ju hända att det släpper senare, som mycket annat har gjort, men just nu känns det inte bra 😛funderar iaf på att gå nån HLR-kurs för bebis-vuxen så man har övat tekniken.  Har sett ett klipp på nyhetsmorgon men känner att jag vill praktisera det för att ha det i bakhuvudet vid eventuell kris.

Sparven88
2016-02-22 10:12
#58

Jag är också livrädd för att sonen ska sätta i halsen. Såg att det var ett inslag om just barn som sätter i halsen igår på Tv4:s Nyhetsmorgon. Usch hemska tanke!

[WickedAlly]
2016-02-22 10:37
#59

#57 Hör med BVC, här har de hlr-kurser man kan gå. Kostar 450 :)

[WickedAlly]
2016-02-22 10:39
#60

#56 Mina tankar går åt samma håll. Men så har wilmer å andra sidan lyckats sätta i halsen när han gnagde på en gurkbit. Men sätta i halsen kan ju alla i och för sig :)

Sarah
2016-02-22 10:49
#61

Det som var på nyheterna igår är ju ett jättebra (och fruktansvärt) exempel, det var en popcornkärna, en väldigt liten sak som barnet försöker svälja utan att tugga. Riskerna med små saker är stora.

fluffis
2016-02-22 11:12
#62

Vi ska ha utbildning i HLR i föräldragruppen nästa vecka. Ska bli intressant. Jag gick en kurs i HLR men det är mer än 20 år sedan och jag minns såklart inget :) Jag är kanske lite nojig med att något ska fastna i halsen på Vibjörn. Jag har själv ofta problem med halsen och har varit svullen sen årsskiftet. Virus som jag inte kan skaka bort förmodar jag :( Jag har fått panik så många gånger att jag slutat äta vissa saker t.ex. kött som kan vara segt, clementiner och ruccolablad ska vi inte prata om. Min puls höjs bara jag tittar på dem. De fastnar lätt i min hals. Inte helt lätt att veta hur Vibjörn har det med halsen, men hans mormor såg vid ett tillfälle att han hade svårt med att svälja. Jag tycker det jobbigaste är att han inte kan berätta för mig hur han har det. Om det skulle vara svårt att svälja något. Men överlag är jag inte särskilt rädd för att han ska sätta något i halsen, inte förrän jag läste den här tråden, haha.

Annons:
Upp till toppen
Annons: