Annons:
Etikett11-samlevnad
Läst 1534 ggr
Elisiajohansson
11/24/15, 4:19 PM

Dåligt samvete

Hej, jag har två flickor, 1,5 & 3 år. Dom är på dagis i veckorna, men de jag är intresserad av är när dom är hemma. Jag får jätte dåligt samvete om jag t.ex sätter mig i soffan eller gör nåt annat och inte är med barnen hela tiden. Såklart jag är med dom hela tiden efter dagis, men på helgerna blir de ju väldigt mkt, man vill ju sitta lite ibland och göra annat. 3-åringen har jag bara varannan vecka och då känns de ännu värre att inte alltid vara med dom/henne.

Som nu t.ex så sitter jag här och skriver och tittar/interagerar inte med barnen hela tiden och de känns jättefel. Sen vet jag vissa föräldrar som i stort sett inte hinner sitta ner med barnen nånting & dom far inte såå illa ändå

Vad tänker ni om detta, behöver jag ha dåligt samvete?

Annons:
[postmortum91]
11/24/15, 4:28 PM
#1

omöjligt för oss utomstående att veta då vi inte vet hur det är. Jag tänker att om barnen sitter och leker själva och är nöjda med det är väl det helt okej att som vuxen också göra något vid sidan av. Men om barnen har stort behov av att vara med dig och du ändå sitter och gör annat så antar jag att det inte är lika bra

Ria74
11/24/15, 4:31 PM
#2

Min sambo jobbar borta i veckorna vilket betyder att jag är ensam med dottern och jag kan inte vara med henne hela tiden. Hon leker en del själv medan jag lagar middag t.ex eller som nu när jag sitter här.

Hon leker i samma rum som jag är och vi pratar med varandra men hon grejar med sitt pussel just nu och jag skriver :)

Likadant är det om jag städar t.ex då brukar hon leka med sina saker eller hjälpa mig. Men jag upplever inte att hon far illa av att få leka vissa stunder själv. Jag är ju i rummet och vill hon mig något så kan han prata med mig.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Aleya
11/24/15, 5:01 PM
#3

Jag är ensambarn och min mamma var sjukskriven då jag var liten. Inte satt hon och glodde på mig varje gång. Jag satt och lekte i godan ro. Men hon fanns där då jag behövde. Så jag tycker inte att du ska ha dåligt samvete.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Elisiajohansson
11/24/15, 6:52 PM
#4

Tack för era svar :)

[Thiah]
11/25/15, 5:40 AM
#5

Det är viktigt för barn att också kunna leka själv. Är dom nöjda skulle jag inte oroa mig. Joel får så mycket intryck på dagis att han vissa dagar inte ens vill vara med oss när han kommer hem. Han väljer själv aktivt bort oss.

Sarah
11/25/15, 1:14 PM
#6

Man kan inte ha så höga krav på sig själv :) du är fortfarande en egen individ som måste få lite egentid om du behöver det. Sen tror iaf jag att det är hälsosamt för barn att, dels lära sig leka själva och dels ha tråkigt ibland.

Annons:
[TanatosNyx]
11/25/15, 7:19 PM
#7

Det viktiga är att du reagerar om barnen vill dig något.

Elisiajohansson
12/1/15, 10:43 AM
#8

Tack alla, ni har lugnat mig rejält nu :)

Upp till toppen
Annons: