Annons:
Etikett12-uppfostran
Läst 2078 ggr
PogoPedagog
2015-09-01 07:36

Mutor som metod?

Jag har precis börjat läsa " Med känsla för barns självkänsla" Jag gillar bloggen som författaren Petra Krantz Lindgren har mkt och tycker hon har väldigt kloka tankar.  En sak i boken instämmer jag dock inte på och tänkte det kunde vara roligt att höra hur ni andra tänker kring detta. (Som vanligt finns det inget rätt eller fel)

Författaren skriver ungefär att det är förnedrande med mutor som barn uppfostran. " städar du upp legot nu får du en godis" för att hon själv inte skulle vilja bli behandlad så av andra vuxna. Jag personligen är starkt för belöningar ibland ( inte stup i kvarten men just för det man har extra svårt för) och förstår inte ens varför det ska kallas mutor, en muta är något som ger en en oshysst fördel jämfört med andra och inte alls samma sak som en belöning.

Personligen skulle jag gärna få en kaka och jag kom ihåg att ta ut soppåsen innan den svämmade över då jag tror att det lättare skulle få mig att få en rutin kring just detta. SJÄLVKLART är det även viktigt att förklara för sitt barn varför det som i exemplet är viktigt att städa upp legot, t.ex det gör ont om man trampar på det, jag tycker om när det är fint och i ordning osv men ser inte att det ena utesluter det andra. 

Vad tänker ni kring detta?

Annons:
Lojs
2015-09-01 07:53
#1

För mig är största nackdelen att en "yttre belöning" inte ger någon långsiktig effekt gentemot en "inre belöning" (att man blir glad av att få saker gjort osv), den inre belöningen kan man få varje gång, den yttre belöningen finns bara de gånger någon kan tillhandahålla en yttre belöning. Det är liksom bättre att lära sig att gilla att få saker gjort.  (detta finns det massor av forskning om som visar att yttre belöningar bara hjälper för stunden, är belöningen borta vill man inte längre utföra beteendet).

Älskar den där boken för övrigt.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Anne.K
2015-09-01 07:56
#2

Vi belönar alltid våran dotter om hon gör en grej som hon annars kanske inte vill göra. Då erbjuder vi henne någon godsak eller att man hittar på något roligt som vi kan göra tillsammans efter att hon lyckats uträtta det man önskat av henne. Jag ser inte vad som skulle vara fel med det. Jag tror att barn behöver lite motivation ibland till att göra de där tråkiga sakerna, så varför inte motivera med något som barnet tycker är extra gott eller motivera med att man hittar på något skojigt efteråt. Jag vet att jag själv fungerar bättre om jag har något som motiverar mig, så varför inte även motivera sitt barn lite?

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Lojs
2015-09-01 08:16
#3

#2 Frågan är ju vad man vill uppnå i längden, jag kan med muta för att få sonen till tandläkaren och liknande, men jag skulle inte muta för att få honom att städa eller andra "vardagsgrejer" som jag vill att han ska lära sig att göra av sig själv, där "belöningen" som vuxen är att man känner sig nöjd med sig själv och att man trivs när man har det fint omkring sig.
Jag är själv uppvuxen med en massa mutor, "hot" ("gör du inte detta får du ingen glass") och jag är rent ut sagt skitdålig på allt med att städa, diska osv, för jag får liksom inte ut något av det längre, ingen mutar mig med godis eller hotar med att jag inte får glass och jag får inte ut någon särskilt stark känsla av att ha något gjort, utan bara att det äntligen är klart liksom.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Anne.K
2015-09-01 09:31
#4

#3 Jag hänger precis med i vad du menar och jag håller med. Jag är också uppvuxen med hot och mutor och ja, jag är också dålig på städning idag, haha. Så jag förstår precis vad du menar. Men hur skapar man den där inre belöningen? Hur går man tillväga för att tex. min dotter ska känna en inre glädje av att det är roligt att ha det fint omkring sig? Det är det jag själv inte vet hur man gör faktiskt? Då jag aldrig växt upp med den där inre känslan, så därför vet jag inte helt enkelt hur man gör för att skapa den hos min dotter. :/

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

Lojs
2015-09-01 09:42
#5

Jag försöker prata mycket med sonen om det, om att det är skönt att få saker gjort, att jag blir glad när han hjälper mig (så man bygger en känsla av positivitet runt det). Prata om hur man känner efter man har gjort något, för att förstärka de känslor som redan finns av "nöjdhet". Det är jättesvårt såklart, men jag tycker boken som ts läser har hjälp mig i mycket.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

PogoPedagog
2015-09-01 10:52
#6

Haha, jag är uppvuxen utan mutor och vill inte heller städa, kanske är det helt enkelt tråkigt att städa :)

Men jag förstår absolut hur ni tänker. Men jag tänker oxå att det är bra att förstärka inlärningen av en " tråkig" rutin med belöningar. T.ex hatade våran son att borsta tänderna en period men efter varje gång fick han en peng. (Han gillar att leka med dem) Efter bara någon vecka hade han glömt att fråga efter pengen men rutinen och den positiva känslan kring tandborstningen satt kvar.

Annons:
[WickedAlly]
2015-09-01 11:13
#7

Jag tror inte på mutor, tror att man bara riskerar att skapa problem för sig själv om man börjar med det. Jag ser istället till att tacka och berömma ordentligt när Willeman gör något som jag ber om. Nu är han visserligen såpass liten än men det fungerar kanon hittills :) Sen när han bli äldre är jag dock öppen för belöning efter tandläkarbesök t ex, sådana större grejer som han kanske tycker är obehagligt.

OlgaMaria
2015-09-01 11:29
#8

Det är ju sån skillnad på vad barn tycker är obehagligt. Om man kan belöna sitt barn efter ett tandläkarbesök för att det var obehagligt, kan det ju också finnas 1000 andra situationer som kan vara riktigt obehagliga. För vissa barn kan det t ex vara en kris varje morgon att ta på sig ytterkläder, kamma håret, borsta tänderna, prova att äta något nytt. Osv… Tror belöningar kan vara bra för många barn i många situationer. Finns det inte studier på det också? Ett enkelt system med guldstjärnor t ex kan räcka för att hjälpa ett barn att borsta tänderna (eller något annat). T ex en guldstjärna på ett papper för varje gång och en liten större belöning (typ en låtsastatuering, klistermärke, leksak, biobesök) när man nått upp i ett visst antal stjärnor. Systemet kan hjälpa att komma förbi en jobbig period och efter hand behövs inte systemet längre.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Ria74
2015-09-01 12:09
#9

Nu är dottern så liten än så vi använder inte mutor. Men när hon blir äldre hade jag tänkt använda papper med guldstjärnor som sen blir en belöning när hon samlat x antal. Själv gillar jag att städa men belönar mig själv efter med kaffe och tidning t.ex ändå.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Jaguar_
2015-09-10 07:23
#10

Skapar inte belöning en aning moteffekt? Mena muta för att gör något tänker väl vart enda unge att detta måste ju vara något 'hemskt' eftersom man måste mutas för att jag ska städa, äta, tandläkare osv.. Eller tänker, det är så det tas emot inne i huvudet på ett eller annat sätt. Hur skulle man själv tänka om någon kom och sa du får 1 miljon om du går över bron där borta. Inget fel på bron men bara att bli erbjuden något för att göra något får en att tänka, vad fan är fel på bron då jag får en miljon för att gå över den? Haha

Mutor kan fungera på vissa saker men man bör nog tänka till lite innan man verkställer en muta.

Mycket bättre att lotsas som inget, bara vara lugn och sansad. Ge en överrasknings belöning efteråt utan att säga något om att man ska få belöning är typ mycket bättre och get bättre effekt enligt min åsikt. Minns från när jag själv var liten och detta är mer effektivt än att muta före. Har även fungerat på min sambos dotter hur bra som helst.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

OlgaMaria
2015-09-10 09:37
#11

#10 Man mutar väl inte om det inte finns anledning? Jag tror säkert att de flesta gör så som du föreslår innan man överväger muta/belöning.

Men jag tror att vi underskattar möjligheterna med mutor och belöningar faktiskt. Har stött på många studier/tv-program m.m. som testat belöningar på barn och de verkar alla vara väldigt framgångsrika, kanske framför allt på pojkar. Och det är ju intressant eftersom pojkar ofta har svårare att passa in i skolmiljön jämfört med tjejer. 

Vi vill väl alla känna att våra mödor ger något tillbaka. Vi vill ha uppskattning för det vi gör på jobbet osv. Vi skulle inte jobba utan att få lön, vanligtvis. Det är roligare att städa och laga mat hemma om någon säger Tack, vad fint det blev, vad gott det var!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: