Annons:
Etikett03-barn-1-3-år
Läst 1367 ggr
fackdack
8/12/15, 8:52 PM

Hjälp med potta

Hej min dotter älskar att sitta på pottan och älskar att springa naken hemma hon har kissat två gånger på pottan. Vilket jag var överlycklig föe och berömde henne jätte mycket. Men nu till mitt problem. Igentligen gillar hon nog inte pottan eftersom varje gång kissar och bajsar hon på golvet. Och då när jag ser att hon behöver sätter jag henne på pottan eller rättare sagt jag försöker sätta henne på pottan hon lixom totalvägrar. Jag vet inte hur eller vad jag kan göra mera faktiskt

Annons:
Velinga1984
8/12/15, 8:55 PM
#1

Hur gammal är hon? Här kör vi med boll, bok, schampo flaskor o dylikt för att vår 20 månaders kille ska sitta kvar. Fick göra samma sak med min äldsta, de verkar tröttna rätt fort på att sitta still utan någon aktivitet ;)

fackdack
8/12/15, 11:01 PM
#2

Hon är 17 månader :) Hon sitter på pottan helt perfekt kan sitta där en halv timme tilloch med ( framför tv) men nät hon behöver göra något så vill hon absolut inte sitta där :/ hon verkligen vägrar. Okej hon e ganska liten men jag kan inte förstå varför hon vägrar så. :s Och kankske nu till ett annat emne. Har/ Hadde du problem att ta i ditt barn i barnvagnen? Ibland får jag absolut inte i henne även om jag ger henne allt hon gillar men hon vill verkligen inte in i vagnen.

[Thiah]
8/13/15, 5:28 AM
#3

Hon är kanske inte redo för pottan ännu? Joel är 16 månader och han sitter ibland ganska frivilligt men vägrar för det mesta. Vi stressar inte utan prövar då och då. Joel älskar att springa naken men är som sagt inte helt redo för pottan ännu. Vi hoppas att dagis ändrar på det.(när han ser de andra barnen sitta)

Velinga1984
8/13/15, 11:42 AM
#4

#2 Hon är nog inte redo än. Min 20 månaders kille sitter nån gång, hoppas på att han blir blöjfri nästa sommar. Jodå det finns tillfällen i min sons liv där han vägrar många saker. Men då lyfter jag bara helt enkelt upp honom. En skön period där de börjar inse vad de kan göra för att försöka få sin vilja igenom :)

[Thiah]
8/13/15, 11:46 AM
#5

#4 hahs ja, Joel lägger sig ner och skriker om vi går åt "fel" håll. Tack gud för att han ännu bara väger runt 12 kg så jag orkar lyfta och gå! :p

PogoPedagog
8/13/15, 4:07 PM
#6

Jag hör ju då till EC-utövarna och tro inte att det finns något sådant som barn som " inte är redo" för pottan  ;) Däremot går ju allt med barn i perioder, just nu har ditt barn spring i benen. Fortsätt erbjuda pottan, allra bäst är de tillfällen då man oftast fångar kiss: efter maten och direkt efter sömn. 

Sen gäller det ju som Velinga säger att göra det tillräckligt roligt att sitta där även för att kissa. Vad gillar ditt barn? Och hur gammal är hon? Det tar ju ett tag för dem att överhuvudtaget lära sig hur det känns när man kissar om de är vana vid engångsblöjor då de är så bra att många inte ens märker att de kissar i dem. Kanske kan det vara så fär er? Ser du att hon kissar på golvet säger du något i stil med " Nu kissar du! Nästa gång får du kissa i pottan"  så du lär henne vad det är som händer.

Annons:
Carerik
8/20/15, 11:10 AM
#7

Håller med#6, kunde ej skrivit det bättre själv, jag tror att om man börjar med potta när de är närmare två så har både barn o förälder det jobbigare. Sluta med blöja åldern har ökat markant de sista åren och vi kanske måste fråga oss varför. På förskolan har vi barn som börjar bli tre år och fortfarande har blöja… ( inte direkt kul att byta på )

[Thiah]
8/20/15, 11:49 AM
#8

Sen ska man också minnas att barn som inte ens fyllt tre år ännu är väldigt små.

Carerik
8/20/15, 11:59 AM
#9

Allt är relativt, på förskolan är tre åringar mellan barn, inte småttisar och inte de äldsta och har man ålders homogena grupper brukar barnen byta avdelning när de är kring tre. På dessa avd. Finns sällan och aldrig skötbord vilket försvårar när man har större blöjbarn. Att barnen ej har slutat med blöja vid tre är ju ej deras fel utan förälder som med all sannorlikhet ej tagit tag i detta i tid

Ria74
8/20/15, 2:34 PM
#10

I början mellan 9 månader och 15 månader älskade dottern att sitta på pottan och kissade i den med jämna mellanrum.

Sen började förskolan och nu tvärvägrar hon att sitta på pottan, vi har försökt allt känns det som. Hon skriker och springer iväg så vi har fått backa ett steg och erbjuder pottan men vill hon inte så får hon slippa.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

JossanH
8/20/15, 4:11 PM
#11

Absolut inte tvinga. Då lär hon aldrig vilja kissa och bajsa där. Gör det roligt och försök fånga det som går/uppmärksamma att det händer. Vi började potta runt 6-7 mån och har nu en ettåring som går på pottan ungefär 50% och har börjat visa när hon vill sätta sig där. Ju tidigare man börjar desto lättare. Men som sagt, tvinga inte för då får det ofta motsatt effekt.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Thiah]
8/20/15, 7:22 PM
#12

#9 jag använder aldrig skötbord på barn som stå själva ändå så för mig kvittar det. Och jo 3 Åringarna hamnar alltid i kläm pga deras ålder vilket är fel. Men det är en helt annan diskussion.

tlover
8/25/15, 10:04 PM
#13

Kan ni leka något på pottan? Eller ha tid tillsammans där?

Vår dotter (7 mån har pottats sen 4 mån) älskar att sitta på pottan för då får hon hundra procent uppmärksamhet och så sjunger, klappar, leker, gör miner m.m mamma och pappa vilket gör det ännu roligare.

Sen att pissa och bajsa i blöjan inte alls är kul hjälper ju (hon har inte bajsat i blöjan på de senaste 2 månaderna förutom om vi varit på resa och hon inte haft något val och det tycker hon inte är kul).

l'm back

Annons:
Upp till toppen
Annons: