Annons:
Etikett12-uppfostran
Läst 2569 ggr
typjessica
7/6/15, 5:55 PM

barn elak mot hunden

Hej! Vi har stött på en stort problem här hemma. Vår son på 18 månade har börjat bli så fruktansvärt hårdhänt mot vår hund. Han nyper honom i öronen, drar han i svansen, luggar hans päls osv. Självklart får han ju inte göra så! Vi är båda snabba på att säga till och be honom klappa fint annars blir vovven ledsen. Men saken är att det går inte fram! Han slutar inte!! Jag blir helt galen av frustration, jag är så himla rädd att vår snälla hund ska säga ifrån en dag. Vilket jag skulle förstå om han gjorde. Jag vet inte varför han är så enveten mot honom? Tog upp det på bvc fick svaret att det är en fas. Men jag känner att det spelar ingen roll, han får inte under några omständigheter behandla under så!! Så snälla kom med tips! Jag känner att jag bara står och stampar på samma ställe.

Annons:
Fridaaaa
7/6/15, 5:57 PM
#1

Ha någon avspärrning så barnet inte kommer åt hunden. Så hade jag gjort.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

typjessica
7/6/15, 6:01 PM
#2

Förstår din tanke, men det är ett sista alternativ. Vår hund är alltid där vi är och följer med oss överallt och skulle han helt plötsligt inte få vara med skulle han tycka det var väldigt konstigt. Men är det de ända sättet att skydda honom så må det vara så. Men hoppas få lite andra tips att ta till först! Tack ändå!

Inkanyezi
7/6/15, 6:06 PM
#3

Om det är en stor hanhund kan du kanske låta barnet hållas, men om det är en liten hund är det ju besvärligt, och med en tik är det större risk att bli biten. Hundar är olika, men alla större hanhundar jag har varit i kontakt med har accepterat i stort sett vad som helst från valpar, både hund- och människovalpar.

VildaVittra
7/6/15, 6:08 PM
#4

Prova ett belöningssystem. Varje dag han är snäll mot hunden får han en stjärna på en tavla och när han fått ett visst antal stjärnor får han en belöning.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Fridaaaa
7/6/15, 6:09 PM
#5

#3 Oavsett hund,ras, kön,storlek på hund ska man aldrig låta barn hållas och tillåta det, aldrig. Inte rätt mot hunden! Och inte större risk att en tik biter än en hanhund.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Anonym
Anonym
7/6/15, 6:13 PM
#6

#5 Håller med dig!

Jag vet  hundar som bitit till efter dem fått utstå mycket och då även små hundar,hanhundar och tikar!! beror på hund och individ kön spelar ingen större roll

 och små barn blir lättare skadad. Blir det ett bett på fel ställe kan det bli livshotande i värsta fall, man måste alltid minnas. DJUR ÄR DJUR och dem kan handla instinktivt, på något sätt måste TS se till att skydda sin hund innan det i värsta fall sker en olycka 😕

Annons:
typjessica
7/6/15, 6:14 PM
#7

#4 Tack! Absolut ett alternativ! #3 nej, min hund förtjänar mer än att bli illa behandlad av min unge.

[[Boris Sager]]
7/6/15, 6:26 PM
#8

Tyvärr tror jag inte belöningssystem hjälper, han är för liten. Men jag kan inte komma på ngt bättre. Föregå med gott exempel!

typjessica
7/6/15, 6:32 PM
#9

#8 självklart är vi ju snälla mot hunden. Jag tänker att förstärka positivt beteende och kanske ge så lite reaktion som möjligt vid det negativ. Kanske typ bara fösa bort honom från hunden när han är elak och inte tjata så mycket. Det blir ju ett belöningssystem som han förhoppningsvis kanske förstår.

Fridaaaa
7/6/15, 6:33 PM
#10

Ja jag tänkte på det, det går inte att distrahera barnet med något roligare? =)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[[Boris Sager]]
7/6/15, 6:48 PM
#11

Jag tror på att fösa bort utan att bli arg, för om man blir arg blir det ju bara roligare för din kille att busa med vovven.

Ria74
7/6/15, 6:51 PM
#12

När Molly var hårdhänt mot vår tik, som är för snäll för sitt eget bästa så jag till henne ordentligt att så fick man inte göra och sen flyttade jag henne från hunden. Bella (hunden) hade sin liggdyna mellan väggen och fotöljen i vardagsrummet och sen spärrade vi av med en lövhäck så hunden kom ut och in till sin liggplats med inte dottern. Nu är dottern 2 år och förstår att hon måste vara försiktig med hunden.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Thiah]
7/6/15, 6:58 PM
#13

Faser är ju olika långa och vissa barn förstår inte hur hårdhänta de är förrän kanske 3 års åldern. Joel kan bråka med våra katter och det vi gör är att varje gång är att säga nej och sedan visa hur man ska klappa. Detta gör vi om och om och om och om…

Annons:
Destany
7/7/15, 7:12 AM
#14

Det är nog tyvärr bara att fortsätta o säga nej och ta bort barnet. Hunden kanske har nån plats där den får vara ifred från barnet. Där barnet ej kommer åt den. Hade en katt innan som Oscar av nån anledning inte kunde låta vara. Den katten var aggressiv o anföll min sambo o tyvärr också Oscar så var tvungen att avliva katten till slut. Oscar hhar varit hårdhänt emellanåt mot våra katter o då markerar vi att det är ej ok o vi säger att katten blir ledsen. Nu avgudar han vår ena katt.

[WickedAlly]
7/7/15, 8:38 AM
#15

Vi gör som er Thiah, avbryter Wille och visar hur man ska göra istället. Säger samtidigt Klappa snällt. Rätt masigt men det börjar ta skruv för nu är han rätt försiktig mot kattstackarn.

[Thiah]
7/7/15, 8:56 AM
#16

#15 Joel har också börjat förstå. Han verkar reagera starkt på när han gör illa någon annan.

Upp till toppen
Annons: