Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 890 ggr
Honestyisdead
5/21/15, 3:38 PM

Barn med 3 språk

Är det någon här inne som lär/lärde sitt barn tre språk? 

I vilken ålder kunde barnet säga hela meningar?

Annons:
[Thiah]
5/21/15, 5:03 PM
#1

Det där är väldigt individuellt. Ett normalt barn klarar fint av 2-4 språk om de talas regelbundet runt barnet. Men oftast är det ett språk barnet använder mest och som blir det starkaste(oftast moderns). Vissa barn kan helt vägra att prata ett av de andra språken tills de är 5-6 år. Vissa barn förstår alla tre språken lika bra men blandar dom hej vilt. Vissa barn förstår och har orden men behöver mer tid för att få meningar. Det tar ofta längre tid för barn med fler språk att tala lika bra som andra barn i samma ålder. I de områden där jag jobbar gör vi ingenting förrän barnet är 3 och inte ens då skulle jag bli överdrivet orolig om barnet inte talar i några meningar. Däremot vill jag gärna se att en 4 åring har sina meningar någorlunda under kontroll. Korrekt menings uppbyggnad skulle jag börja kräva i förskolan(6 års verksamhet kanske den kallas i Sverige)

ChristineL
5/21/15, 5:03 PM
#2

Vi kör ju bara svenska här, men vill börja med engelska också rätt snart. Men hon pratar ännu inte med hela meningar riktigt så vi avvaktar lite.

Vi har två stycken 2-språkiga familjer på öppna förskolan och jag tycker det är så fascinerande när dom pratar med barnen. I profylaxgruppen vi gick var mamman amerikan och pappan tysk, dom pratade mest engelska hemma men även tyska och svenska.

[Thiah]
5/21/15, 5:05 PM
#3

#2 hur har ni tänkt med engelskan? Ska det vara sagor och filmer eller ska en av er prata? Hon behöver inte tala korrekt svenska eller ens mycket svenska innan ni börjar. Tvärtom, desto tidigare ni introducerar engelska desto bättre.

ChristineL
5/21/15, 5:09 PM
#4

#3 - Jag vet inte riktigt, jag skulle vilja att vi pratade engelska hemma. Men jo, det låter iofs vettigt att introducera så tidigt som möjligt ;) Ska vi läsa sagor så skulle jag vilja läsa något som jag vet att hon redan tycker om så det får vi nog fundera lite på. Det är väldigt mycket Pippi Långstrump nu, men vi har aldrig läst eller sett på Pippi mer än en kvart här och ett klipp där. Men vi sjunger alltid Pippi-låten på öf så det är därifrån ;) Men den borde man ju kunna hitta på engelska på adlibris eller nåt.

[Thiah]
5/21/15, 5:53 PM
#5

#4 Jo Pippi finns på AdLibris men ni kan ju pröva med bibban först. :)

Honestyisdead
5/21/15, 7:18 PM
#6

Oket.  Min brorson fyller 3 i sommar och lär sig tre språk samtidigt. Han förstår alla och kan säga enstaka ord på alla språk. Ingen anledning till oro ännu alltså?

Jag pratade nämligen redan lite meningar i hans ålder.

Testerna som gjorts har varit normala.

Annons:
[Thiah]
5/21/15, 8:08 PM
#7

#6 Går han på dagis? Jag skulle som dagistant inte vara direkt orolig ännu men kanske ge lite tips till föräldrarna. Är dom oroliga? Att benämna, att läsa, att säga fulla meningar till barnet är viktigt. Att göra språk och att prata roligt! Säger hen typ "få mjölk" så svarar föräldern " kan jag få mjölk? Ja det kan du få". Barn behöver inte få höra att dom säger fel utan få höra ett exempel som är rätt. Alltså böjer barnet ordet fel" jag har två bokar" svarar den vuxna t.ex. " ja du har två böcker, vilken vill du läsa? ". Detta är nu bara allmänna saker som är bra när barn är flerspråkiga. Jobbar nästan uteslutande med (minst) två språkliga barn. :)

JossanH
5/25/15, 12:35 PM
#8

#6 jag tror inte man behöver vara orolig. Språk är så otroligt individuellt har jag märkt. Har själv en tjej som blir 3 i sommar och hon pratar lika bra (ibland bättre) än barn som är 4-5 år. Andra barn i hennes ålder pratar sällan lika invecklade meningar och vissa barn pratar väldigt lite. Oftast lossnar det väl runt 3-4 år för dom som pratar väldigt lite och då kan dom plötsligt hela meningar flytande och kommer i fatt de andra barnen. Är barnet dessutom 3 språkligt så kanske det tar ännu längre tid.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Honestyisdead
5/25/15, 12:37 PM
#9

Han går på dagis och föräldrarna gör som du säger att han ska göra :) Då hoppas jag det lossnar snart :)

[Thiah]
5/25/15, 1:02 PM
#10

#9 om inte annat så har föräldrarna gett en bra grund för att sätta in förstärkning(vilket underlättar massor om hjälp behövs!) Men jag hade som sagt inte varit orolig.

Honestyisdead
5/25/15, 1:35 PM
#11

Tack för svaren :)

OlgaMaria
5/25/15, 1:52 PM
#12

Det jag hört och läst är att flerspråkiga barn lär sig språken precis lika bra som andra, men senare. Och det minsta som behövs är nog vuxna och barn runt omkring som är oroliga. Det är ju lättast att lära sig språk så länge man är liten och får göra hur många misstag som helst. Det är viktigt att försöka behålla den generösa hållningen så länge som möjligt.

Mina brorsbarn är tvåspråkiga. Det har gått bra för dem, men de har varit lite senare än andra på att våga prata fritt. Men jag tror det handlar mycket om att de har sitt "hemliga språk" som bara mamma förstår. Det är så klart det tryggaste Språket för dem. Nu när de är uppe i skolåldern känns det som en ickefråga, jämfört med när de var 2-4 år. De är precis lika bra på svenska som sina kompisar. Men vilken tillgång för dem att ha två "modersmål"!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Honestyisdead
5/25/15, 1:56 PM
#13

#12 Det är ingen annan än jag som undrade detta. Och det får barnet ju aldrig veta.  Så vilja barn och vuxna är oroliga? 🤔

Annons:
OlgaMaria
5/25/15, 2:07 PM
#14

#13 Jag har inte sagt att någon är orolig, men tycker det är en bra sak att betona, att andras oro antagligen inte är till någon hjälp. 🙂

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Thiah]
5/25/15, 2:14 PM
#15

#14 Jag håller inte riktigt med. Ibland kan en anhörigs svaga oro vara det som behövs för att föräldrarna tar sig en titt med nya ögon. Många föräldrar blir hemma blinda på sina egna barn. Jag tycker att Hera gjort det på ett bra sätt. Hon undrar hur det brukar vara, kollar upp det genom att fråga här och sen är det inget mer med det.

OlgaMaria
5/25/15, 2:22 PM
#16

Jag har inte sagt att hon gjort det på ett dåligt sätt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Emo
5/27/15, 2:54 PM
#17

Intressanta synpunkter. Jag får väl följa denna tråd för ingen har svarat i tråden om skolgång i två länder. Det skulle bli fjärde Språket för de barnen och det skulle väl inte vara några problem?

Jag tänkte ändra till inga större problem för jag känner inte till i vilken årskurs de börjar med engelska i våra skolor i Sverige.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Thiah]
5/27/15, 4:16 PM
#18

#17 jag tror,personligen, att det vore dumt att ha 4 språk under dom förutsättningarna. Ska barnen gå i skola i två olika länder får bör de gå i en skola på modersmålet. Är nog tillräckligt krävande att byta skolsystem 2 gånger per år utan att blanda in ett fjärde språk som kanske bara hörs under ena halvåret.

[Torpedtass]
5/27/15, 5:02 PM
#19

Själv pratar jag fyra språk (svenska, engelska, finska, tyska) men min äldsta kan hittills svenska mest och något ord på finska hon bara snappat upp, huruvida hon vill lära sig mer får hon bestämma själv när hon är äldre.

Upp till toppen
Annons: