Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 3601 ggr
tlover
2015-04-29 10:40

Hur överlever föräldrar utan bärsjal?

Som nybliven förälder så älskar jag bärsjal, för att vara ärlig så fattar jag inte hur folk klarar sig utan bärsjal.

Gå promenad i varierande terräng - inga problem med bärsjal, gå i trappor - inga problem med bärsjal, gå på marknaden/ställen där det är mycket folk - inga problem med bärsjal, småplocka hemma - inga problem med bärsjal jag kan faktiskt inte komma på nått tillfälle då bärsjal inte skulle vara bra däremot förstår jag att personer med ledproblem m.m inte alltid kan ha bärsjal (för mig funkar det däremot trots mina ledproblem).

Den är underbar också då det är "mammiga" eller "pappiga" perioder, eller helt enkelt då barnet inte vill sova själv.

Finns det andra som använder bärsjal härinne?

l'm back

Annons:
Nelma
2015-04-29 10:47
#1

Min bebis har inte kommit ut än så jag har inte någon egen erfarenhet av bärsjal, men jag har för avsikt att använda mig av en  när det väl är dags.  :-)
Vilken sort/märke är det du använder?

tlover
2015-04-29 10:50
#2

Vi har en tricot slen (trikåsjal) som vi fick av svärmor i vecka 12 tror jag så vi skulle hinna öva innan det blev dags.

Jag har nyss också sytt en vävd långsjal av ett gammalt lakan för att se om det är nått för oss och den verkar funka bra så vi kommer nog att köpa en vävd så småningom också 🙂

Edit: det är en sån här vi har 🙂

l'm back

JossanH
2015-04-29 11:29
#3

Min vävda sjal har varit guld!! Första var inte vidare förtjust att sitta fast så på kroppen men min andra har älskat sjalen! Och smidigt när man har en större som kanske vill åka vagn.

Sajtvärd på Iller.ifokus

tlover
2015-04-29 11:34
#4

#3 Vi har inte ens en vagn. Vi bestämde oss för att vi skulle köpa om vi märkte att vi behövde det och vi har inte behövt det förutom en gång (då min man hade en skada i ryggen och skulle gå mycket men fick inte bära). Men en gång är ingen gång enligt oss, sjalen räcker helt klart.

l'm back

NinniH
2015-04-29 11:49
#5

Jag trivdes aldrig med min sjal. Bärselen (manduca) var däremot guld värd! Vi bor på 3:e våningen utan hiss och har hund, så det var stört omöjligt att gå ut med hundarna själv utan bärselen. Så första halvåret användes inte vagnen mer än någon enstaka gång. Numer hänger bärselen eftersom gossen är för tung och dessutom går själv (1½).


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

ChristineL
2015-04-29 17:06
#6

Vi har också tricot-slen som jag ser fram emot att plocka fram nu snart igen :) den blev inte så välanvänd med första barnet som jag hade tänkt, men nu när man ska hålla koll på en tvååring, laga mat, amma, duka, städa osv samtidigt så känns det som den garanterat kommer användas nu :P

Annons:
malinroth
2015-04-29 19:29
#7

Jag fick inte till det med bärselen de första månaderna på grund av mitt snitt som inte läkte. Åtta månader och en operation senare så var det så gott som läkt men jag har använt bärselen (manduca) flitigt! Även innan såret var läkt men då kortare stunder och kunde inte riktigt bära den som man ska för att det gjorde så ont så det blev inte så bra stöd i den. Han är nu 14 månader och jag använder den ofta ännu men har ganska länge burit på ryggen då jag får så ont i ryggen av att bära fram och då är han så I vägen när man ska göra något. Brukar bland annat hänga upp han på ryggen när jag dammsugar och skurar, då får han vara med men är inte iväg och spiller ut vatten och sånt ;) Den är också ett måste när hissen inte fungerar och man måste springa ut och in med hunden och upp och ner i tvättstugan m.m. Jag är ensam med gossen och selen är verkligen guld värd när man ska försöka få någonting gjort! De gånger han inte kommit till ro på kvällen (händer sällan) så har jag istället för att gå runt och vagga hängt upp han på ryggen och ställt mig och diskat eller något så har han somnat och hängt där och sussat så sött :) Hade dock inte klarat mig utan vagnen heller, den har rullat många mil det här året!

PogoPedagog
2015-04-29 21:22
#8

Jag har aldrig riktigt gillat varken sele eller sjal någon längre stund så jag har bärt mycket med en arm/ hand och övat upp förmågan att klara saker med en hand istället haha. Fast man blir ganska sned i kroppen på detta vis.

JossanH
2015-04-29 22:55
#9

#4 jag har gillat att ha vagn att varva med och innan vi flyttade ut på landet gick jag ofta med barnen och handlade och det hade jag aldrig orkat utan vagnen som funkade som både bärhjälp och skjuts för trötta fötter, men ska villigt erkänna att det har hänt att jag gått runt med en tom vagn med bebis i sjal och barn som sprungit runt ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

tlover
2015-04-29 22:58
#10

#9 Här går det inte med vagn, man kan inte köra med den i skogen och efter vägen måste man kunna hoppa ner i diket (timmerbilarna kör som tokar) om det ens är skottat.

I stan har man ju ändå bilen i närheten så då funkar bärsjal bäst.

l'm back

[Thiah]
2015-04-30 16:05
#11

Använde min manduca en hel del utomhus, min babybjörn enstaka gånger och min bambusjal inomhus när han hade svårt att få ro. Min rygg tyckte om manduca och sjalen men jag vågade inte ha sjalen utomhus. Nu lyfter jag väldigt lite överhuvudtaget. Joel fick tidigt lära sig att krypa eller gå efter mig.

Intehärutandär
2015-04-30 16:11
#12

Jag vet inte hur det känns med bärsjal, men baby björn och andra bärselar klarar min rygg inte av. Kan inte ha halterneck-kläder heller för det ömmar hemskt med trycket, så jag hade nog inte klarat sjal heller. 

Klarade av allt ändå. Om han var vaken medans jag diskade t ex, så hade jag honom i bilbarnstolen eller baby-sittern och en fot på som jag gungade med. Annars låg han nöjt och tittade på världen från där han blev lagd/satt. Och barnvagnen förstås.

tlover
2015-04-30 16:28
#13

#12 Eftersom sjalens vikt sprids ut över en så stor yta tycker jag att den är riktigt bekväm trots att jag snabbt får ont av vanliga ryggsäckar, väskor m.m. tar det betydligt längre tid med sjal.

Men det varierar säkert från sjal till sjal och beroende på hur man knyter den.

l'm back

Annons:
[Thiah]
2015-04-30 17:08
#14

Bärsjal är underbart avlastande på ett naturligt sätt. Min sneda, opererade rygg älskade sjalen(så länge jag alls kunde ha Joel där framme). Sen är den så mjuk att jag utan problem sov i soffan, satt i köksstolen eller liknande med honom i.

[WickedAlly]
2015-04-30 18:39
#15

Och jag kan inte förstå hur föräldrar klarar sig utan vagnen :-P Vår är minst sagt välanvänd och det lär nog syskonvagnen bli också. Men jag tänkte testa sjal denna gång, suger åt av alla era tankar och tips. Hade en sele till wilmer men den ska jag sälja nu, var dåligt påläst och köpte en som inte var något vidare. 800 kronor åt skogen.

tlover
2015-04-30 20:25
#16

#15 Vill du testa en vävd sjal kan du göra som jag och sy en "testsjal" av ett gammalt lakan. En köpt ska visst vara ännu bekvämare däremot.

l'm back

ChristineL
2015-04-30 20:49
#17

Vi funderar på att investera i en lite tunnare sjal som känns sval nu när det blir sommar, någon som har tips?

[Thiah]
2015-04-30 21:03
#18

#17 vad hade ni innan?  

Jag rekomenderar alltid Bambu. Har det som trosor och som bärsjal. Kommer aldrig byta till annat.

ChristineL
2015-04-30 21:12
#19

#18 - Vi har en tricot-slen från babylonia.

ChristineL
2015-05-02 22:09
#20

Blev att jag beställde en sån här http://www.babyland.se/aldoria-bambusoft-barsjal :)

Annons:
[Thiah]
2015-05-03 04:43
#21

#20 En sån har jag :)

ChristineL
2015-05-03 08:15
#22

#21 - Oh, då hoppas jag att jag blir lika nöjd :)

Ria74
2015-05-03 14:06
#23

Bärsjal fick vi aldrig till men bärselen var guld värd. Dottern ville vara i famnen jämt och med selen kunde jag fixa allt möjligt samtidigt som jag bar.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Mabrotnosh
2015-05-08 22:44
#24

Har varken haft sjal eller bärsele och klarat mig alldeles utmärkt då tösen legat nöjd och glad i liggdelen på vagnen medans jag städat eller gjort andra grejer.

ewelines
2015-05-12 16:26
#25

Har gått och funderat ett par dagar på om de skulle vara värt att klicka hem en sjal då min lilla tjej på 2 veckor vill vara nära hela tiden. Så nu när jag läste detta inlägget tro jag allt jag ska beställa en sån som i inlägg #2, är den bra för sjal nybörjare? :)

tlover
2015-05-12 19:44
#26

#25 Vi var nybörjare och det var vår första.

Vi testade däremot på gosedjur först 🙂

l'm back

ChristineL
2015-05-12 19:51
#27

Hihi, vi provade på katten först :P han blev missnöjd :p

Annons:
[Thiah]
2015-05-12 19:57
#28

Jag prövade också på gosedjur :)

tlover
2015-05-12 21:19
#29

#27 Vår katt skulle aldrig förlåta oss om vi gjorde så 😮

l'm back

ChristineL
2015-05-12 21:31
#30

#29 - Han är lite för tålig nästan, Nova får tom bära runt på honom, fast han släpar bakbenen i golvet då :P

ewelines
2015-05-13 13:41
#31

#27 Har en hund i katt storlek, får väl testa mig fram med honom o se vad han säger ;)

ChristineL
2015-05-13 18:10
#32

#31 - Min katt är större än många hundar så det beror ju på vad du menar med kattstorlek ;)

Lojs
2015-05-13 22:05
#33

Sonen blev tvärarg av sjal, men det gick ju bra ändå, ergo-selen trivdes han jättebra i. ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[Torpedtass]
2015-05-14 00:07
#34

Jag har funderat på bärsjal men ingen aning om min kropp klarar det. Den klarar inte bärsele i alla fall trots att den är ergonomisk. Hur länge kan ett barn sitta i en bärsjal? Kanske lite sent nu när man har en 2 åring och en 1 åring?

Annons:
[Thiah]
2015-05-14 07:57
#35

#34 barn kan sitta riktigt länge i en bärsjal. Finns bärsjalar som är lite rejälare, för äldre barn. Men min rygg klarar inget av det mera så Joel har fått lära sig att gå själv.

tlover
2015-05-14 09:51
#36

#34 Jag har ledproblem (som däremot är bättre när jag äter glutenfritt) och för mig funkar bärsjal.

I början var det nästan värre än nu när hon väger 3 kilo mer 😃men då var ju jag nyopererad också det kanske spelar in.

Själv tycker jag att min vävda sjal (sydd av ett lakan) är bättre och bekvämare nu när hon väger lite mer däremot. Det känns som jag skulle kunna bära henne väldigt länge i den men jag får ont i fötterna efter ett tag.

Om du har ett gammalt lakan kan du ju testa, köpta vävda sjalar ska ara bättre för ryggen men för att testa så kan du ju sy en 🙂

l'm back

[Thiah]
2015-05-14 10:04
#37

Jag bär alltså Joel knappt alls överhuvudtaget pga ryggen. Men skulle jag bära mera så skulle jag absolut skaffat en rejäl bärsjal.

tlover
2015-05-14 10:07
#38

#37 Ja även om man inte bär mycket kan ju en bärsjal hjälpa. Tex så får vår dotter för sig att hon inte kan sova om vi inte bär henne ibland och det skulle ha varit hemskt utan bärsjal (eller man får väl "mamma armar" som min syster kallar dom).

l'm back

[Thiah]
2015-05-14 10:39
#39

#38 mm. Som tur är har Joel sällan haft det kravet. Har kunnat vagga honom sittandes.

ewelines
2015-05-16 11:47
#40

Fick tag i en begagnad för 200kr, har bara använt den ca 1 timme totalt hittills men kan säga redan nu att de är nog de bästa bebis köpet jag gjort!! Kunde tömma diskmaskinen, göra/äta frukost, städa undan i köket, vika tvätt m.m allt på en timme medans hon sov i sjalen!! (Detta är vad jag brukar hinna under en dag i hemmet annars då hon vaknar så fort man lägger ner henne om hon inte hunnit hamna i djup sömn, haha) Och båda gångerna jag satt henne i den har hon somnat på mindre än en minut och tycker den känns skonsam mot ryggen samt var de inte alls så krångligt att knyta på som jag trott, lyckades lära mig på två ggr :) kanon nöjd.

tlover
2015-05-16 11:52
#41

Jag ångrar faktiskt att jag inte började ha henne i sjal redan på BB 😊

Jag vågade inte riktigt då men nästa barn blir det nog bärande redan på BB

l'm back

Annons:
soundtrack
2015-05-16 15:12
#42

Jag köpte en sjal när Alice var typ en vecka gammal, tänkte att den skulle bli min life-saver så som alla beskrivit det. Det blev det inte :/ hon tvärvägrade att vara i sjalen. Bli buren - japp, men inte i sjal. Det hade kanske funkat om jag hade haft tålamod att testa mer än vad jag gjorde, men av olika anledningar blev det inte så. När hon var runt 5 mån skaffade vi till slut en sele och den har vi haft mer användning för. Men hon trivs fortfarande bäst med att bli buren i famnen rätt upp och ner. Nästa barn tänker jag börja sjala redan på BB och förhoppningsvis kommer det fungera bättre nästa gång. Eftersom att man då kommer ha en ~2åring att hålla reda på så kommer det nog vara ännu viktigare att ha händerna fria då.

tlover
2015-05-16 16:04
#43

Vi var just ute på en 1½ timmes promenad, varav hälften var i skog. 🙂

l'm back

AnnaFagerell
2015-05-17 07:25
#44

Har tre barn och ingen är buren i sjal och jag har överlevt fint :)

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Upp till toppen
Annons: