Annons:
Etikett03-barn-1-3-år
Läst 1731 ggr
mnilep
4/26/15, 7:25 PM

Tar av sig blöjan!

Min tös på 16 månader har börjat ta av sig blöjan så fort hon inte har byxor.. Så idag var olyckan framme på köksgolvet! Har tidigare provat potta men inte intressant och tänker att det kanske är dags nu eftersom hon tar av sig.. Men inte det minsta intresserad av att sitta där "/. Denna gång var hon utan blöja ett tag, (tagit av sig den själv) provade pottan men hon gick bort direkt., hann bara komma ut i köket så kom det kiss! Några tips, ideér om hur vi ska gå tillväga? :) får för mig att blöjan börjar bli irriterande för henne o skönt utan! :)

Annons:
ChristineL
4/26/15, 7:30 PM
#1

Eftersom hon inte verkar vilja ha blöja på men inte riktigt har koll på kissandet än så börja med pottan så fort hon har vaknat exempelvis. Hon är lite extra trött och mysig då tänker jag, min dotter är det iaf ;) Sitt med henne och ta med en bok eller något annat som hon tycker om att greja med. Uppmuntra henne till att sitta men på sina egna villkor. Sitter hon en halvtimme utan göra nåt så är ju det bra med. Beröm när hon kissar på pottan och visa att det är bra. Hon måste förstå kopplingen potta=kiss och bajs. Och bli inte arg när det händer olyckor för det kommer det göra ett tag framöver också ;)

Inkanyezi
4/26/15, 7:38 PM
#2

Har hon väl börjat ta av sig blöjan är det egentligen mest att hoppas på att hon själv kommer på att det inte är så bra att kissa och bajsa överallt. Det kanske går bättre under sommaren, men jag tror att hon i den åldern skulle kunna gå att prata med och så småningom förstå.

Underlätta för henne att använda den vanliga toaletten. Många barn använder aldrig potta men har lätt att lära sig använda toaletten. Det finns inlägg som gör att hon inte riskerar att ramla ner, och en pall för att komma upp kan funka.

PogoPedagog
4/26/15, 8:21 PM
#3

Det är nog inte så många barn som tyckler det är roligt att bara sitta stilla på en potta så roliga distraktioner är vad som behövs i början så att pottan alltid förknippas med en riktigt rolig stund ( eller mysig som Christine skrev).

Sjung, läs, titta på tv / appar, fäktas, pussla, busa, lek med allehanda leksaker, blås såpbubblor, finns hur mkt som helst att prova :) Hoppas ni hittar något hon gillar.

ChristineL
4/26/15, 8:43 PM
#4

Åh, ja såpbubblor är en riktig höjdare här! Hon är helt fascinerad av dom!

mnilep
4/26/15, 8:59 PM
#5

Tack för tipsen! :) och som det skrevs så är hon en "aldrig sitta stilla tjej oavsett vad" hehe "/ men får försöka roa henne! :)

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Intehärutandär
4/27/15, 8:02 AM
#7

Släng pottan och kör på toalett! Barn imiterar föräldrarna och blir stolta då de får göra som mamma/pappa. Sätt henne där ca 20 minuter efter dryck t ex. Sitt bredvid och sjung eller läs saga.

PogoPedagog
4/27/15, 8:18 AM
#8

Fast för många så små barn är toaletten läskig och hög. Dessutom underlättar sitsen man får på en potta med benen lite uppdragna bajsandet, särskilt om de är lite hårda i magen. Barn som går men fortfarande bajsar i blöjan sätter sig ju ofta på huk när de ska bajsa just för att det är det bästas ställningen.

jmkforlajjf
4/27/15, 9:14 AM
#9

Köp en sån där "special-toastol" till toaletten. Och sen sitta bredvid och uppmuntra till att kissa/bajsa där. Läs en bok om potta eller toalett samtidigt! :) våran dotter satt/sitter hellre där än på pottan :)

OlgaMaria
4/27/15, 9:17 AM
#10

Det kan hjälpa lite om hon får ha trosor på sig. Blir lite mer obekvämt att kissa och bli blöt i trosorna så då kan hon kanske lära sig fortare att man inte bara ska kissa rakt ut. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Ria74
4/27/15, 9:44 AM
#11

Det som funkar bäst för oss är om hon får sitta på pottan och titta på tv under tiden.

Dottern tvärvägrar både potta och vanlig toa annars. Men när tv:n kommer igång på barnkanal så kan hon tänka sig att sitta där en stund.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Intehärutandär
4/30/15, 5:06 PM
#12

#8 Men man använder ju pall. Annars når barnet inte upp till ringen. Det vilar naturligtvis barnet fötterna på med. Hänga med benen vill inte jag heller göra vid toalettbesök, som jag får göra på vissa offentliga toaletter som är handikappanpassade.

PogoPedagog
4/30/15, 7:00 PM
#13

#12 Haha jag känner mig lite trög men hur gör man då? :) Hamnar inte pallen enbart framför toan och då måste de väl sitta med benen ihop framför sig på något vis? Eller finns det svängda toa-pallar?

Vi började inte använda toan förän sonen var runt två år och tillräckligt stor för att kunna sitta ungefär som en vuxen för vi lyckades aldrig sätta honom bra på den innan dess. Varken med eller utan babysits på. Skulle ju vara smidigt att veta hemligheten så man slipper släpa runt på potta överallt haha.

Annons:
[Thiah]
4/30/15, 9:03 PM
#14

#13 finns många pallar böjda efter toaletten så dom hamnar nära.

Mabrotnosh
5/8/15, 10:56 PM
#15

tack för alla tips. Dottern fyller 2 i augusti och älskade att sitta på pottan när hon var 8-9 månader. Hon kunde sitta där och läsa för att det var roligt. Men nu total vägrar hon. Får prova toalettsits

Upp till toppen
Annons: