Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 9674 ggr
densomundrar
4/22/15, 8:08 PM

Hur länge använder man liggdelen?

Nu har jag inga barn men har funderat lite på hur länge man använder liggdelen som vagn innan man byter till sittdel?

Annons:
ChristineL
4/22/15, 8:18 PM
#1

Fram tills barnet själv blir mer intresserad av att sitta. Vi bytte till sittdelen nånstans vid 4-5 månader tror jag.

[WickedAlly]
4/22/15, 8:24 PM
#2

Vi bytte vid sex månade, är väl det som rekommenderas tror jag. Barn är ju olika men runt där :)

densomundrar
4/22/15, 8:24 PM
#3

Oj :-o Har varit så inne på det där med liggdelar, då jag tycker att dom är då himla fina. Och så används dom knappt ett halvår. då får man väl passa på att njuta av de få månaderna som man använder liggdelen, om man någon gång lyckas få barn.

Ria74
4/22/15, 8:26 PM
#4

Tror vi hade liggdelen fram till 5 månader ungefär. Sen tvärvägrade hon att ligga längre.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

typjessica
4/22/15, 9:47 PM
#5

Vi växla lite från 6 månader, bytte helt vid 7,5 månad

PogoPedagog
4/22/15, 10:11 PM
#6

Vi bytte till sittdel vid fyra mån ( hade ett barn som lärde sig sitta hekt själv vid 17 veckro så han var väldigt tidig med det) men använde liggdelen till att sova i till 7 mån då han började försöka klättra i den. Hade den dock stående på marken de sista månaderna för säkerhetsskull.

Annons:
Niini
4/22/15, 11:05 PM
#7

Bytte kring 6-7 månader om jag minns rätt (mjuklift)

malinroth
4/22/15, 11:34 PM
#8

Jag hade liggdelen i 7-8månader. Han lärde sig sitta vi 6mån och då satt han ofta i vagnen medan han var vaken, går att vika upp en bit av botten i liggdelen som blir lite stöd. Det funkade dock inte för han att sitta med den innan han satt själv då gled han bara hit och dit men då fick han sitta mot en kudde istället. Jag hade gärna haft liggdelen ännu längre men det blev lite för trångt på längden med åkpåse och mössa och allt trots emmaljungas rymliga liggdelen. Tycker liggdelen är så ombonad och fin att ha barnen i :)

[Thiah]
4/23/15, 5:26 AM
#9

Vi bytte redan vid 4-5månader också. Joel hade ingen åkpåse men var nyfiken som få. Sen gick/går våra sittdelar att få helt platta. Skulle vi skaffa nytt barn skulle jag bara köpa mjuklift till den vagnen vi har.

densomundrar
4/23/15, 6:02 AM
#10

Vad är en mjuklift? :-)

[Thiah]
4/23/15, 6:05 AM
#11

Är som en bärbar liggdel. Med mjuka sidor som man sätter ovanpå sitt delen. Alltså ingen egen hård del som sätta fast i vagnens skelett.

densomundrar
4/23/15, 6:53 AM
#12

#11 ok. Låter intressant, det får jag kolla upp. :-)

soundtrack
4/23/15, 2:34 PM
#13

Vi bytte vid 7 månader. Men hade Alice varit lite större än vad hon är så hade vi nog behövt byta tidigare för då hade hon nog inte fått plats i liggdelen längre.

Annons:
jackiejohn
4/23/15, 3:07 PM
#14

Min tös är 5 månader och vi har fortfarande liggdelen och kommer ha den ett tag till, har en liten platta i huvudändan som kan höjas så hon halvsitter 😊 Hon är ju 9 veckor förtidigt född så hon är ju mindre än andra 5 månaders bebisar.

Intehärutandär
4/23/15, 11:23 PM
#15

4 månader var min son. Då hade han suttit upp länge. Han satt redan upp tyst på BB för att studera världen.

Upp till toppen
Annons: