Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 1052 ggr
[Thiah]
2015-04-22 05:07

kostrådsdjungeln

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Joel var på vår motsvarighet till bvc för sin 1 års koll i måndags. Hem kom maken med en liten broschyr för kostråd..läste den och började undra hur sjutton folk gör för att följa den till punkt och pricka. Den är ju skriven så att alla ska kunna följa den men den kan ng snabbt ge föräldrarna ångest. Och då har jag ändå en matglad son. Det ska vara frukt,grönt,fullkorn, fettfritt, tillsatt fett, protein, mjölk i mängder, ost, margarin, inte juice men ändå juice , vatten, xylitol osv…. Blir man inte aningens knäpp?/

Annons:
OlgaMaria
2015-04-22 07:41
#1

Jag hoppas att folk inte följer den till punkt och pricka, speciellt inte det med fettfritt. 😕

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[WickedAlly]
2015-04-22 08:13
#2

Den där hade jag kastat åt skogen och lyssnat på magkänslan istället, precis som jag antar att du redan gör :) 

När jag kom till Margarin och Svag saft så tappade i alla fall jag lusten att läsa vidare.

ChristineL
2015-04-22 08:15
#3

Jag blev också knäpp när vi fick en liknande vid 1-årskollen. Dessutom skulle vi klämma in ett mellis mellan frukost och lunch vilket var typ omöjligt för oss att hinna med då hon sov till typ 8, sen satt på pottan i godan ro innan hon skulle upp så blev sällan frukost före 9, och vi har alltid kört lunch vid 12 eftersom hon vill sova middag sen :P

[WickedAlly]
2015-04-22 08:30
#4

#3 Det där med mellanmål funderar jag en del på. Wilmer äter fyra gånger om dagen, då frukost, lunch, middag och sedan kvällsmat. Om jag försöker ge mellanmål mellan lunch och middag t ex som jag enligt bvc ska så förstörs hans aptit fullständigt. Då äter han en sked mat till middag sen. Likadant om jag försöker ge mellanmål mellan frukost och lunch. 

Själv trivs jag med att äta två gånger om dagen så det är väl mina skumma gener han fått.

OlgaMaria
2015-04-22 08:53
#5

Klart man behöver mellanmål när man äter fettsnål mat med socker osv. Mellanmål behövs inte om man äter bra och riktiga måltider. Mina barn äter också fyra gånger om dagen.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Thiah]
2015-04-22 08:54
#6

Dumma är ju nu att Kristian blev lite stressad av 5måltider per dag. Men det glömer han snart. Joel äter ju som en häst och vikten går upp fint. Känns bara så dumt att dom ger ut sån info. Den mjölk vi dricker är absolut inte fett fri för den smakar ju bara vatten. Räcker med att han kommer få sånt på dagis.. Det vi tänkte göra är att sluta med nan och helt enkelt fasa in vanlig mjölk och sen värma sån om han behöver sovhjälp… Sen ska man sluta med napp å nappflsdka å hej och hå…

Annons:
ChristineL
2015-04-22 08:56
#7

#4 - Ja, eftermiddagsmellis blir det alltid här, men bara en liten smörgås eller frukt. Nu har hon varit lite knas med maten ett tag, tydligen typiskt för tvååringar :P Men tidigare har hon iaf glatt ätit allt utan problem, frukost, lunch, mellis, middag, välling. Hon får mindre portioner nu däremot och hellre en slev till om hon vill det än att vi ska slänga hälften.

PogoPedagog
2015-04-22 09:24
#8

Man måste nog se till sin egen unge och inte säga att mellamål är varken bra eller dåligt. De har ju olika snabb ämnesomsättning precis som vuxna. Dessutom varierer det oerhört hur mkt de äter under olika perioder. Vissa perioder måste de kanske ät rejäla mellanmål för att orka med men andra tider äter behöver de knappt något ens till lunch för att vara pigga och glada.

Våra barn behöver iaf små mellanmål för det mesta för att hålla sig lagom pigga för att orka äta maten som serveras senare.

Ria74
2015-04-22 09:36
#9

Vi fick ungefär likadana kostråd. För vår del har det inte funkat alls med mellanmål, dottern är liten i maten och har hon ätit mellanmål på förmiddagen äter hon i princip inget till lunch.

För att hon skulle gå upp i vikt skulle vi ge större portioner också med fettsnålare mat. En dålig ekvation tycker jag med ett barn som äter dåligt.

Det bästa är nog att se till sitt eget barn vad som funkar och ta råden med en nypa salt.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

ChristineL
2015-04-22 10:56
#10

Jag tycker det är så tråkigt att så många får från bvc att "såhär ska det se ut". Dom kan ju liksom uttrycka sig bättre, "det är ett exempel men vi är alla individer". Man känner ju sitt barn bäst själv. Och pratar man med tandläkare så är det ju big nono med både småätande och socker.

PogoPedagog
2015-04-22 11:04
#11

#10 Fast vår tandläkare sa att 2-3 timmar mellan målen inte räknas som småätande utan bara om man åt tätare än så.

Intehärutandär
2015-04-22 11:12
#12

Sådana där papper brände jag. Mitt barn har ätit som jag, med lite extra tanke bara på vad man skulle dra in på och vad man ev behövde lägga till lite extra av. Rent vett helt enkelt. 

Ger inte mycket för BVC överlag, deras "källor" brukar vara extremt gamla och sköterskorna likadana.

[WickedAlly]
2015-04-22 11:59
#13

Ger inte heller mycket för bvc´s kostråd, vi hade väl typ en delad mening av tjugo sist jag var där. Men hon tjafsade i alla fall inte. 

Angående mellanmål så har vi skrotat det vi också ja, han får dock om jag vet att middagen blir lite senare än vanligt att någon anledning. 

Socker ger vi väldigt sällan, de undantag vi gör är en bit bulle ibland. På kalaset i lördags hade vi bestämt att han kunde få lite tårta, men allt han var intresserad av var blåbären. Kändes skönt. Ser inte varför saft skulle vara bra att ge vid mellanmål, känns ju heltokigt. Vad är det för fel på vatten?

#9 Fick samma råd, ge större portioner med fettsnål mat. Jo, men om han inte vill äta mer då? Oftast har han inte ens tid att äta klart, ser ju hellre att den lilla portion han får i sig då är energirik..

Annons:
[Thiah]
2015-04-22 12:17
#14

Joel får nog äta allt utom rent godis,chips och choklad. Men det är sällan vi faktiskt äter sådant. Ger hellre bär eller frukt. Å vatten å kanske mjölk är det enda han dricker. Någon enstaka gång så får han blåbärssoppa. :)

JossanH
2015-04-23 21:41
#15

Vilken hemsk lista! Mycket där jag aldrig skulle ge mina barn och kalla det för mat! När ska våra instanser inse att även småfolk är individer med olika behov!? Jag har 2 barn som hittills varit totalt olika i maten. Den första åt allt man gav henne och slutade ammas och äta på natten vid 7 månader och den andra ammas fortfarande typ 50% och är drygt 9 månader..

Sajtvärd på Iller.ifokus

[Thiah]
2015-04-24 05:25
#16

Ja det är synd att alla barnen klumpas ihop. Och alla har inte en sån vettig bvc tant som vi. Joel har nu fått smaka lite vanlig mjölk ur glas. Han gillade det men magen blev lite fundersam. :)

[TanatosNyx]
2015-04-30 15:57
#17

Äsh!

Ren mat, ekologiskt, fullfeta produkter och undvika specifika saker som t.ex. att salta extra och ge honung till de under 1 år kommer man långt med! Sunt förnuft 👍

JeFo
2015-05-09 22:16
#18

Har aldrig sett fettfritt till barn häromkring! Helknas ju! Holly äter som oss med undantag för allt onyttigt. Hon har smakat på det mesta förutom godis och chips typ. Har haft turen å fått barn som älskar frukt å grönt. De tar hellre fruktsallad än godis. Får gömma Hollys klämmisar 😛 Holly får mellis om det blir senare än vanligt med typ lunch el middag. Känns ju som man behöver hålla på med mat ständigt. Jag är ganska klockstyrd och har rutiner som fungerar för oss. När det kommer till dagmamman och skolan är det samma. De ställer lätt in sig och magen på alla mål. Kl 7 är det frukost, 9 frukt, 11 lunch, 14 mellis och 17 middag. Äldsta äter vid 19 igen. Och den som tror att tjejer äter mindre, ack vad fel 😛 Man får ha eget förnuft 😀

Upp till toppen
Annons: