Annons:
Etikett20-tips-råd
Läst 1256 ggr
AnnaFagerell
4/7/15, 9:04 PM

Löss

Idag hittade jag en hel del lusägg i dotterns långa hår. Letade och letade men hittade inga levande löss. Sprayade henne imorse innan skolan med prevent spray och funderade på om det kan vara så att de levande lössen gick iväg efter det??! Hur kan det finnas ägg annars utan löss? Vem kom först, lusen eller ägget? ;) det var mörka ägg så det fanns löss i dem

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
OlgaMaria
4/7/15, 9:10 PM
#1

I början är det ju bara en lus som lägger en massa ägg. Antingen har den lusen vandrat iväg eller så hittade du inte den. Det du får göra nu är att kamma med luskam varje dag och hålla koll. När äggen kläcks, om du inte får bort dem så får du ju rensa ut lössen så hinner de inte lägga några nya ägg. Äggen kan vara ganska lätta att plocka bort med fingrarna eller kam, men man kan ju missa en del.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

AnnaFagerell
4/7/15, 9:14 PM
#2

Jag har behandlat henne med medel som tar äggen också. Har kammat och dragit bort alla ägg jag kunde hitta. Hon har inte kliat sig men jag kollar henne dagligen alltid för hon hade lus för nåt år sedan och sen har jag kollat dagligen efter skolan. Är äckliga småkryp

Medarbetare på djurskydd.ifokus

OlgaMaria
4/7/15, 9:20 PM
#3

Ja min dotter hade löss i höstas och jag fick också en sväng. Inte roligt alls. Men det är ju rätt lätt att bli av med dem bara man är noggrann. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

AnnaFagerell
4/7/15, 9:26 PM
#4

Problemet är att de lätt blir smittade igen för att många inte verkar bry sig. Känns trist

Medarbetare på djurskydd.ifokus

VildaVittra
4/7/15, 9:29 PM
#5

Ett tips för framtida lössinvasioner inom barnomsorgen du gagnar dig av är det min mamma gjorde med mig.

Jag har ju lockigt hår och hade det midjelångt, så att använda luskam är ju bara lögn, så vad hon gjorde var att fläta det hårt i kringlor eller margereterfläta, riktigt så att håret låg pressat mot skallen. När hon gjorde så fick jag väldigt sällan löss trots att alla på dagis fick det. 

Det hjälper ju tyvärr inte om man redan har löss, men det kan ju förhindra att nya hamnar på ditt barns skalle.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

AnnaFagerell
4/7/15, 9:31 PM
#6

Tack, flätar ofta håret på henne men hon plockar av det under dagen. Men tjata kanske hjälper

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
VildaVittra
4/7/15, 9:36 PM
#7

#6 Titta på den här kanalen med henne, de har lagt upp mängder av fina uppsättningar som nog kan inspirera henne till att vara fin i håret.

https://www.youtube.com/user/CuteGirlsHairstyles

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

AnnaFagerell
4/7/15, 10:01 PM
#8

#7 stort tack

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Upp till toppen
Annons: