Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 2156 ggr
tlover
2015-02-25 18:37

När börjar man med läggningstider?

När jag läster tråden "hur noga med läggningstid?" så börjar jag fundera när man ska börja med läggningstid?

Nu är ju vår dotter bara snäppet över en månad och sover i perioder dygnet runt men lite längre på natten så vi har ingen läggningstid än. Faktum är att vår (min och min mans) läggningstid försvunnit. Vi brukade förr lägga oss vid 21 och nu lägger vi oss nån gång mellan 22 och 23 😴

(Det blev helt enkelt så då hon i början hade en lång skrikperiod på kvällen)

Men när börjar man med läggtider? Jag gissar det är ett tag bort då vår dotter inte alls kan sova ensam.

l'm back

Annons:
ChristineL
2015-02-25 18:50
#1

När man känner för det :)

Vi började ordentligt runt 8-9 månader nån gång. Över en natt gick hon från två till en sovtillfällen på dagen så det blev liksom ett utmärkt tillfälle, tidigare lade hon sig med oss men nu orkade hon inte vara uppe så länge så hon fick en egen läggtid vid 20.

[Thiah]
2015-02-25 19:39
#2

Vi följer än så länge joels schema. Klockan är 20.40 här och han är glatt vaken för att han sov lite längre än vanligt på em. Jag och maken är "dagistanter" så vi strävar efter att ha dagis rutiner och en vettig kvällsläggning (so bestämd efter hur han behöver sova då) två månader innan dagis börjar. Men vi får se. :)

soundtrack
2015-02-25 19:48
#3

Alice är 6 mån och vi är inte i närheten av några sånna rutiner än. Hon sitter med oss i soffan på kvällen och brukar sova en kort stund i min famn tills vi lägger oss tillsammans för natten (oftast mellan 21 och 22).

PogoPedagog
2015-02-25 20:17
#4

Vi började nog med fasta rutiner så snart det gick viket väl var runt fyra mån med pojken och runt sex med tjejen. 

Jag läste en artikel i en föräldratidning härom dagen där någon tyckte att man helst skulle börja med rutinen så fort man kommit hemfrån BB. Läsa saga och allt, han hävdade att om man inte visste att det fanns ett annat sätt att gå och lägga sig skulle barnen inte försöka protestera vid läggdags. Personligen tycker jag det verkar omöjligt att ha fasta tider med en nyfödd.

tlover
2015-02-25 20:22
#5

Lite rutiner runt sänggåendet har vi börjat försöka med (men inte när sänggåendet sker än) tex så läser min man ur tao te ching för henne på kvällen (än så länge förstår hon ju inget men hon tycker om att bli läst för ändå, därför läser vi nått som vi tycker är intressant).

l'm back

[Thiah]
2015-02-25 20:43
#6

#5 jag läste sagan om ringen och hundraåringen för Joel. :)

Annons:
[WickedAlly]
2015-02-25 20:45
#7

Vi införde fast läggtid i samband med vår flytt i somras, då var Wilmer tre månader.

Ria74
2015-02-25 22:20
#8

Vi började så smått med läggtid närhon började sova hela natten vid 5 månaders ålder. Sen varierar läggtiden lite beroende på hur mycket hon sovit på dagen, om vi ska jobba/dagis eller om vi är borta nånstans.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

JossanH
2015-02-25 22:35
#9

Det blir ju automatiskt någon form av rutin vart det lider, hur man än gör. Vår rutin är att yngsta på 7 månader somnar i soffan med oss på kvällen. Den är inte tidsbunden men hon brukar somna mellan 21-22. Jag styr inget alls över hur hon sover på dagen men ofta blir hon ju trött vid ungefär samma tider och då brukar jag börja söva för att hon inte ska bli övertrött. Dagarna skiljer sig stort. Igår sov hon nog runt 4-5 timmar under dagen och idag sov hon runt 1,5-2 timmar och somnade därför tidigare nu ikväll. #4 jag blir nästan sur när folk ska hålla på att sätta små barn i samma fack. Finns säkert dom som det funkar kalasbra för att ha rutiner från början, men inte alla. Vuxna mår inte bra av exakt samma saker, barn mår inte bra av exakt samma saker och familjer mår inte bra av exakt samma saker.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Velinga1984
2015-02-25 22:38
#10

Har alltid kört läggningstid redan första dagen hemma. Lagt in dom efter flaskmålet som varit mellan 20 till 22. Dvs om de åt före den tiden, så väntades nästa måltid in och sen sängen. All tid efter det, fram till morgonen har tillbringats i minimalt ljus. Båda mina pojkar har sovit hela nätter sen 2 månaders ålder. De har då somnat mellan 20-21 i den åldern. Successivt har de hittat en läggningstid som passat dom. Redan vid 6 månaders ålder somnade båda söner vid 20, oavsett om vi befunnit hos på tåg, badstrand eller på kalas.

xxmammaxx
2015-02-26 00:06
#11

Mina två är 4 månader nu och dom sover från 23:00 - 07 på morgonen..

litenvovve
2015-02-26 22:28
#12

Alexis är sex månader och vi har rutiner spikade sen några månader sedan. Hon somnar vid 22, vi vid 00. Vi vaknar 07 för frukost och blöjbyte(självklart lite snack också). Sedan sover vi tills vi vaknar. Allt från 8 till 11.

fridaas
2015-02-27 10:08
#13

Med Alwa började vi när hon var 6mån ungefär, men anpassade oss ganska mycket efter henne, tog nog till hon var 1,5år innan vinkade riktiga rutiner. Nu är hon snart fyra år och går och läggernsig mellan 18.30-20.00 beroende på om det är helg/vardag och hur trött hon är. Noel är 8mån och vi har försökt ha rutiner på honom från han var 3v och började sova hela nätter, då la vi honom vid 21, men det höll bara tills han var 4mån, då började han vakna 30ggr/natt och krångla och har gjort fram tills nu. Men vi hade ändå att kl.20 så ska vi försöka få honom i säng iaf, sen att han vaknar två timmar senare får vara som det är, förr eller senare börjar det väl funka hoppas jag.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Annons:
JeFo
2015-02-27 12:49
#14

#10 Vi kör som er ungefär. Har alltid haft snälla bebisar så det har gått fint. Har lagt dom från start vid 19 och sen har det fortsatt. När de varit nyfödda har det väl varit 1h hit el dit. Men väldigt fort har vi kommit in i rutiner ändå. De har alla ätit var 3h. Sen har de sovit hela nätter. Är jag som lagt dom vid bröstet när det varit risk för explosion 😛 Fungerar för oss och därför har vi fortsatt. Skönt att få lite egen tid på kvällen också 😀

PennyTrollet
2015-03-03 21:50
#15

Vi har väl haft rutiner tidigt men det är barnet som bestämt rutinerna. Nån period ville barnet sova tidigt och nån period sent. Sen har våra tre barn haft olika sovrutiner på dagen så det har spelat roll osv. Man får väl känna efter hur barnet vill plus flika in lite av vad du själv strävar efter.

Upp till toppen
Annons: