Annons:
Etikett03-barn-1-3-år
Läst 3739 ggr
Lillalukas
2015-02-24 22:20

Vill inte åka bil

Vår dotter på 1,5 år har aldrigt tyckt att bilåkning är speciellt kul, inte vagn för den delen heller… 
men nu det senaste protesterar hon till att sätta sig i bilen, oftast är det inte när vi åker hemifrån (men det förekommer) utan när vi ska åka hem från affären/vänner/familj eller vart vi nu har varit, hon vill gärna hem men när vi står vid bilen vill hon inte sätta sig, 

för ett par dagar sedan började hon vilja åka bil mer än någonsin, hon "tjata" om bil å ville ut å åka och satte sig glatt i bilen å va nöjd. men idag så när vi skulle åka hem från affären blev hon arg när jag öppna bildörren och så fort jag skulle lyfta in henne börja hon slänga sig och skrika. jag försökte avvakta och diskutera fram att vi skulle åka hem men hon ville inte sätta sig, tillslut satte jag bara in henne arg men det känns inte alls kul att det ska behöva bli så, 

innan var hon mest otålig när man åkte men nu vill hon liksom knappt sätta sig så tänkte se om någon hade något bra tips/råd.

Annons:
ChristineL
2015-02-25 07:59
#1

Jag upplever att min dotter gärna åker bil när vi ska iväg, men om vi för snabbt ska tillbaka, som typ när man åker och handlar, då blir det högljudda protester! Jag vet inte vad det är, men tänker att det är ju inte bara att sätta sig i bilen, det är ju lite knöligt och särskilt nu på vintern med alla kläder. Jag är bara bestämd och lyfter in henne helt enkelt. Jag tror inte det är själva bilåkandet utan knölandet in och ur bilen.

PogoPedagog
2015-02-25 09:14
#2

Jag tar alltid till elektronik i bilen. Jag har inga principer att barnet ska kunna åka bil utan underhållning utan vill bara att det ska gå smärtfritt. Så smartphone eller läsplatta räddar våra långfärder.

Sen ger jag mig aldrig in i någon disskusion om huruvida vi ska eller inte ska åka bil. Vill han inte stoppas han in och bältas fast ändå. I vanliga fall får han bestämma mkt själv men han kan inte få styra över om vi t.ex måste handla mat eller hela familjen ska hälsa på farfar.

[TanatosNyx]
2015-02-25 11:10
#3

Hur sitter barnet? Ofta får man en riktig arg liten pipgris om dom sitter så att dom inte ser, eller om stolen är obekväm så de får träsmak helt enkelt. 🙂 Nu är ju eran såpass stor att jag inte tror att lutningen är problemet då det brukar tillhöra babyskyddsproblemen, men jag nämner det ifall andra läser tråden. Är barnet för varmt i bilen?

[Thiah]
2015-02-25 12:56
#4

Vi har samma princip som pogopedagog men Joel är för liten för elektronik ännu. Han HATAR när bilen står stilla och får varje gång ett argt utbrott om stoppet är längre än 30 sekunder. Varje rödljus är alltid en 50-50% chans på argt barn, haha.

[Torpedtass]
2015-02-27 16:03
#5

Hur ofta åker ni bil? En del barn, liksom vår ena dotter, gillar inte att åka bil för ofta. Ett barn kan bli stressad om man far runt överallt väldigt mycket och då blir det protester.

Lillalukas
2015-03-01 09:02
#6

Tack för era svar! Detta är ju mest att hon inte vill sätta sig när vi ska hem, spelar oftast ingen roll hur länge vi vart någon stans, Hon sitter i en besafe izi kid x3, i baksätet med en spegel så vi ser varandra, vi åker bil 1-4 gånger i veckan(är väldigt olika) Hon säger ofta att hon vill åka bil, men är oftast bara en väg hon vill åka… brukar ställa värmen på 17-18 grader (de lägsta), och hon har enbart flees jacka när vi ska åka bilen. Får testa med surfplattan på hemväg i fortsättningen om det trilskas, det är svårt att bara sätta in och bälta när man är själv om hon inte vill då hon böjer sig som en banan ifrån stolen… Hade vart skönt att förstå vad det är som orsakar det..

Annons:
Ria74
2015-03-02 11:30
#7

Nu har jag sällan problem med dottern eftersom hon älskar att åka bil. Men vid stop blir hon ofta grinig och vill av stolen så vi har en massa böcker och leksaker hon kan roa sig med. I värsta fall får hon ha min telefon och knappa på, då är hon alltid nöjd.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

AnnaFagerell
2015-03-17 20:03
#8

Min minsting på 4 år är fruktansvärt åksjuk och det har tytt sig på olika sätt genom åren

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Upp till toppen
Annons: