Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 19152 ggr
xxmammaxx
2/23/15, 11:59 PM

Althera (skriker konstant och är vansinnig)

Min son är nu 4 månader och fick byta i dag till althera så i dag har han enbart ätit althera. Han va den gladaste lille kille du kan tänka dig innan han började med althera. Men i dag.. herre gud. Han är så arg, han skriker å är förbannad inte alls likt honom.. och det är inte lite han skriker.. Vad kan detta komma sig? Vi var tvungna att byta från Nan1 till althera för bvc tror att han är mjölkproteinalärgisk för han har exem på hela kroppen. Fick även en kräm att smörja honom med..

Är det någon annan som haft samma problem med Althera? Kommer hans skrikande gå över?

Annons:
[Thiah]
2/24/15, 6:02 AM
#1

Är det meningen att ni ska byta rätt av? Annars brukar man fasa in den nya mjölken så att bebis mage inte reagerar så kraftigt. Han kan skrika och vara sur för att det är magknip pga mjölkbytet. Hoppas det snabbt går över och att han slipper eksem.

xxmammaxx
2/24/15, 8:31 AM
#2

Ja hon sa att vi skulle byta rakt av på måndagen.. d va inte snack om 50/50.. han ska äta detta i två veckor å sen byta tillbaka. för å se om den hjälpte.. ger honom magdroppar nu med.. Tycker så synd om honom.. Leker man med honom så skriker han inte..  Men han e så annorlunda.. Vill verkligen inte att han har ont om han nu har det.. Han verkar mer trött.. Men d kanske inte e så konstigt så som han skriker ibland.

OlgaMaria
2/24/15, 9:31 AM
#3

Hade han inga problem med Nan1? Förutom eksemen alltså.

Ring bvc och be dem skriva recept på Nutramigen istället. Säg att det inte funkar med Althera. Överdriv om du måste. Vet precis hur det är att prova ersättningar hit och dit och önskar för er skull att processen ska gå så snabbt som möjligt. Det är vidrigt hur en massa veckor och månader av den där tiden när de är små försvinner i magknip.

Min son var hyperkänslig mot mjölk när han var liten. Av de "mjölkfria" ersättningarna tålde han Althera sämst, Nutramigen lite bättre, men det blev inte bra förrän han fick Neocate. Både Althera och Nutramigen är baserade på komjölk men proteinerna är nedspjälkade innan och för de flesta går det bra. Neocate är totalt mjölkfritt, men väldigt dyrt, därför måste ni antagligen prova allt annat först. Blir ju nästan gratis för er på recept, men kostar massor för sjukvården (550 kr/burk).

Vad jag läst mig till på nätet verkar det som att de flesta upplever mer besvär med Althera jämfört med Nutramigen. De kostar lika mycket så borde inte vara något problem att få prova Nutramigen istället fort.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
2/24/15, 9:35 AM
#4

När började du med magdropparna? Är det sempers? De är jättebra och fortsätt med dem! Men vissa barn kan få en reaktion i början när man tar dem. Det kan ta några dagar eller en vecka att vänja sig vid dem. Det är ju probiotika och om det är stor obalans i magen så blir det "krig" i magen när man börjar med probiotika. Men det är något positivt, bara jobbigt i början.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

xxmammaxx
2/24/15, 9:46 AM
#5

Ja det är sempers magdroppar.. han har fått d förut så ja vet att d funkar men brukar ju ta några dagar innan d händer nått. Han började få magdropparna i går igen så d blir andra dan i dag. Bvc sköterskan prata så bra om altera så ja tängte inte alls på att han kund e få ont.. väntar än på första basen efter detta. vill se om han e gård mjuk elle gasig.. han jorde ifrån sig i går men d va normalt.. men han fick ju vandlig ersättning innan så d va la d som kom ut.. ska ringa bvc å fråga.. Tack för alla era svar <3

OlgaMaria
2/24/15, 9:57 AM
#6

Okej, men då är det nog inte magdropparna han reagerar så kraftigt på. Var han ledsen under natten eller gick det bra?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
xxmammaxx
2/24/15, 10:08 AM
#7

Nej han sov bra å vakna å var glad så åt han. och efter 30 min igen va han kinkig som om han hade feber.. Helskumt..

OlgaMaria
2/24/15, 10:16 AM
#8

:-/ Då mår han nog inte bra av Altheran.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

xxmammaxx
2/24/15, 10:30 AM
#9

Neh.. Min första tanke va ju att d kanske går över. Kroppen måste ju ställa om sig.. Den första flaskan me altera ville han ju inte ens ha.. han brukar äta 180 men åt bara 50. Han titta på mig precis om va i hela friden e det du ger mig.. Han gilla det inte alls.. Tror inte den smakar gott. Sen så e den välldigt blaskig tycker jag..

JossanH
2/24/15, 12:56 PM
#10

Det första du ska tänka på är att BVC's ord inte på något vis är lag. DU bestämmer helt själv vad du ska/inte ska göra med ditt barn. Mår han dåligt av det så avbryt. Vill du så kan du ringa till BVC och säga att du inte tänker ge det mer då du tydligt märkte att han inte ville äta och fick ont i magen av det. Antingen ber du BVC om nytt råd eller så kontaktar du en läkare istället. Det är klart att man kan göra ett byte skonsamt. En bebis ska inte behöva skrika och vara arg för att det gör ont i magen. Gör vad som känns bäst för er! Det är lätt att bli överkörd som förälder, men i slutändan är det du som bestämmer :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

[TanatosNyx]
2/24/15, 1:11 PM
#11

Är helt enig med TheresiaW, har läst samma sak och tydligen ska det smaka rätt illa också, så jag säger också att du ska försöka byta bort althea snarast. Jag vet dock att nutramigen har varit väldigt rikt på mangan förr, hur det är nu har jag noll koll på men ta reda på innan du köper. Mycket möjligt att dom har förbättrat produkten då det var länge sedan. Har också hört gott om Neocate.

xxmammaxx
2/24/15, 4:30 PM
#12

Måste meddela att han är sig själv i gen.. Super skönt.. D va no bara ovana.. men får han ont igen så slutar ja helt me den. Men just nu går d fint! Tack för alla era svar <3

[TanatosNyx]
2/24/15, 4:53 PM
#13

Hurra vad bra! 🙂

Annons:
OlgaMaria
2/25/15, 11:35 AM
#14

Vad skönt! :) Hoppas det får fortsätta bra. Vore ju intressant att höra om det blir något bättre med eksemen så småningom.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

xxmammaxx
2/25/15, 12:40 PM
#15

Jag hoppas på förbättring men efter två veckor ville dom på bvc att jag skulle gå tillbaka till Vandliga Nan. Men försvinner exemen å ja börjar me nan igen så får han ju tillbaka exemen pluss att jag kommer få ge han Althera sedan igen.. Tycker bara d e så onödigt om han skulle få ont igen när ja byter tillbaka till nan å sen ont i gen när ja byter till althera.. Så blir han bra nu så vette fan om ja går tillbaka till nan. Funkar det me althera nu så får han äta det.

[Thiah]
2/25/15, 12:54 PM
#16

Varför ska dom byta fram och tillbaka? Det är ju helkorkat. Skulle aldrig byta ifrån en ersättning som min son mår bra av. Nu hade vi tur och Joel har fungerat perfekt på nan.

[TanatosNyx]
2/25/15, 1:06 PM
#17

Dom byter igen för att skapa provokation, och fastslå att det verkligen var nan som skapade reaktionen. Kommer besvären inte tillbaka kan man ju inte lita på att det var bytet som gjorde att det vände. Men ja det känns bra onödigt om det vänder liksom, varför chansa? samtidigt är det ju viktigt att veta om man verkligen har en allergiker och vilken typ av allergi det rör sig om.

[Thiah]
2/25/15, 1:42 PM
#18

#17 men varför förklarar dom inte det då? Känns ju heldumt utan en förklaring.

[TanatosNyx]
2/25/15, 1:46 PM
#19

#18 Det är en väldigt bra fråga! Överlag tycker jag man får dra saker ur läkare idag.

OlgaMaria
2/25/15, 4:45 PM
#20

Det är en kostnadsfråga. Ingen ska ha ett dyrare alternativ om det inte är motiverat. Men drygt är det.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
xxmammaxx
2/26/15, 12:02 AM
#21

Tycker bara d e synd å utsätta honom för magont bara för att ja byter välling.. Men det klart att ja vill ju veta vad det är han reagerar på.. Men d gör ont i mig när han har ont..

Min dotter har börjat va lös i magen å små skiter lite titt som tätt å d e riktig löst å d luktar starkt å surt.. Måtte inte hon med va allergisk..  ingen i vår släckt e mjölkproteinalärgisk.. å inte på pappans sida heller.

Upp till toppen
Annons: