Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 22664 ggr
lollipop99
1/31/15, 5:16 PM

Barnvakt-hur mycket betalt??

Hej! Jag är 16 år och barnvakt åt min granne som är 8 år 1-2 ggr i veckan och jag undrar hur mycket lön jag borde få.. Jag får nu 50 kr/timmen och tycker det faktiskt känns för lite. De har även en hundvalp och barnet brukar även ta med sig kompisar hem nästan varje gång. Vi gör alltid saker tillsammans som leker/bakar o spelar spel så det är inte bara kolla på teve.. Jag säger aldrig nej om mamman frågar om jag kan barnvakta och det är vanligt att jag gör det på helger och fredagar, igår tex de timmar fast jag egentligen inte ville. Känner inte att det är värt det riktigt eftersom jag bara får några hundra i månaden. Min syrra får 110 kr/timmen från hennes familj. Har tänkt att jag ska prata om lönehöjning med mamman men vet inte vad jag kan "kräva" av henne.

//Sara (lollipop99)Tungan ute

Annons:
Lizelda
1/31/15, 5:33 PM
#1

Satsa på att skriva inne på tonåring iFokus, större chans att du hittar folk som är barnvakt där :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

ChristineL
1/31/15, 5:36 PM
#2

Jag skulle lätt betala 100:-/timmen för en som var barnvakt åt mitt barn. Har dom dessutom en valp du måste se efter, ja 50 är alldeles för lågt! Men det är frågan som sagt hur man får fram det. Du kan ju egentligen inte kräva nånting, men däremot vägra sitta barnvakt mer.

Tusen
1/31/15, 11:11 PM
#3

När vi hade barnvakt (för en sådär 25 -30 år sedan) betalade vi 100 kr/timme då barnen var vakna. Om de sov (vilket de gjorde ibland då vi behövde barnvakt) betalade vi inte mer än 50 kr. Men det var på den tiden. Nu borde det vara högre. En viss inflation har det ändå varit under dessa 30 år.

em.nord
1/31/15, 11:23 PM
#4

Haha jag hade 83kr/h som 18 åring i vården. Innan skatt! :P För nån enstaka gång är det lite lågt kanske men det blir ju ändå 2ggr i veckan och regelbundet så… (Rent krast borde du ju betala skatt också eftersom du gör det för att tjäna pengar alltså ingen hobby.)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Tusen
2/1/15, 6:48 AM
#5

#4 Om man ska betala skatt eller inte beror på hur mycket man tjänar under ett år. Nu kan jag inte gränsen men det är sällan man kommer upp till den summan enbart genom att sitta barnvakt lite då och då. Inte ens en gång i veckan (med den lönen) kommer man upp till brytgränsen för att betala skatt.

em.nord
2/1/15, 8:51 AM
#6

#4 tror det ligger på 44 500kr/året. (Grunden) Så är väl på gränsen beroende på hur mycket man sitter. Men tjänar man 110kr i timmen räcker det att man sitter 8h i veckan för att nå den gränsen så är ju inte omöjligt. Plockar man svamp o bär o säljer så är det skattplikt efter 15000kr så beror på bad man gör antar jag. ;) Säger inte att hon ska betala skatt men vet vissa som suttit barnvakt & rastat hundar bl.a som varit tvungna att göra det. För skatteverket tycker att om man gör det för att tjäna pengar=betala skatt

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Annons:
Tusen
2/1/15, 4:15 PM
#7

#6 . Har man en inkomst ska man naturligtvis betala skatt oavsett vad man gör. Däremot måste man komma över en viss gräns för att skatten ska träda i kraft. Det ha alltså ingen betydelse vad man "jobbar" med. Däremot är det få ungdomar som tjänar så mycket att de hamnar över gränsen. (Man får anta att de går heltid i skolan annars). 😉 Att jobba 8 timmar i veckan året runt och få 110 kr  i timmen är nog rätt ovanligt för en skolungdom. 
Denna tjej får ju dessutom endast 50 kr i timmen. 🙂

tlover
2/1/15, 4:19 PM
#8

OT: Men man ska väl skatta från första kronan? (förutom bär, kottar och svamp) det är bara det att det behöver inte räknas som företag då man tjänar så lite.

l'm back

em.nord
2/1/15, 4:50 PM
#9

#8 har också för mig det. Det sa de till mig innan jag valde att starta eget. Att allt ska skattas oavsett hur mycket/lite man tjänar men är inte helt 100 hur det funkar med ungdomar. Men rent krast tror jag det är svartjobb ;)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

tlover
2/1/15, 4:55 PM
#10

#9 Det behöver inte vara det, man kan skatta i sin vanliga deklaration för hobbys (jag har gjort det). Är det under 1000:-/år från samma arbetsgivare så behöver denna inte heller vara registrerad som arbetsgivare och oroa sig för skatter utan allt skattemässigt hamnar hos arbetstagaren.

l'm back

em.nord
2/1/15, 5:37 PM
#11

#10 mycket möjligt har ingen aning :)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Tusen
2/1/15, 6:02 PM
#12

Man skattar inte från första kronan. Man får tjäna upp till 18 824 kr under ett år utan att behöva skatta en enda krona. Så något svartjobb är det inte. Här finns mer att läsa om beskattning.

Som egen företagare är du inte skyldigt att momsredovisa om du tjänar mindre än 30 000 kr. Hobby eller inte. Här finns mer att läsa om det.

tlover
2/1/15, 6:35 PM
#13

#12 Citat från där du länkar "Det kanske är någon gammal regel men idag måste man skatta redan från första kronan om det är fråga om regelbunden försäljning som ger intäkter."

l'm back

Annons:
Tusen
2/1/15, 7:38 PM
#14

Regelbunden försäljning räknar man väl inte barnvaktsittande som.

ChristineL
2/1/15, 7:41 PM
#15

Alltså, man har ju sällan något skriftligt avtal som barnvakt, utan det är ju svart och man får pengar i handen direkt. Det skattar man inte på. Och man ska som sagt ha jobbat ett visst antal timmar och tjänat en viss summa pengar per år innan man behöver skatta, och det finns undantag för det med. Men nu har vi gått alldeles för OT, tillbaka till ämnet!

em.nord
2/2/15, 7:05 AM
#16

Ja tillbaka till ämnet :) om jag anställer en ungdom regelbundet ett par timmar 2ggr i veckan tycker jag inte 50kr i timmen är lite. Men hundvalpar och kompisar över borde bli extra, vet inte åldern på barnen men det blir extra jobb och ingår ju inte normalt :) (Tog upp det med skatt då jag anser att ungdomar bör veta verkligheten. 110kr utan skatt är rätt mycket! Så inte första jobbet blir en chock) min lillebror är 15 år och hade precis det snacket med honom :)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

ChristineL
2/2/15, 8:19 AM
#17

Eller en fast summa per gång är ju en idé att komma överens om. Baserat på hur lång tid det blir och vad du måste göra.

OlgaMaria
2/2/15, 1:12 PM
#18

50 kr i timmen är alldeles för lite. Fundera vad som skulle kännas rimligt för dig och prata med dem. Du behöver inte säga en summa direkt, utan säg att det känns som för lite i ersättning och fråga om de kan höja och se vad de föreslår. Men bestäm dig först för vad som känns ok för dig.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

JeFo
2/4/15, 10:25 AM
#19

Jag hade 48kr/h när jag började jobba i 15 år sedan. Idag har de som börjar runt 85kr/h på mitt jobb utan tidigare erfarenhet. 50kr/h låter lågt.100kr/h låter mycket. Skulle jag och maken iväg skulle de ta 1h dit och en 1h hem och så typ 3h för att göra något. Då skulle vi vara uppe i 500kr vilket känns mycket. Så jag skulle nog också föreslå en fast summa ist.

Förstår dig och förstå de som har barn…. 350kr skulle jag tycka var lagom för typ 5h. Är jag snål då? 😕 Ska jag och maken unna oss något kostar ju även det… Är hon ensamstående så har hon kanske inte så mycket pengar? Är hon VD på Scania borde hon ha detso mer?!

[Thiah]
2/4/15, 11:09 AM
#20

#19 jag fick 35kr när jag började jobba för 16 år sen… Sen kan jag tycka att en 8 årig inte är värst mycket barnvaktande. Mest att se till att huset inte rivs liksom. Kanske be om 60 max 70 kr timmen. Jag fick 100kr timmen när jag vaktande en bekants 3 åring men då var jag där sent en söndag.

Annons:
tlover
2/4/15, 12:08 PM
#21

#19 Fast på dom där 85:-/h dras det ju skatt men jag tvivlar på att S betalar skatt så det låter ganska likt.

Min man får ju ca 70:-/h efter skatt och han är fullvuxen med utbildning och arbetslivserfarenhet. Själv tycker jag inte 50:-/h "efter skatt" låter lågt om man har varken eller för att vara ärlig

l'm back

JeFo
2/4/15, 12:42 PM
#22

Oftast när de börjar har de varit runt 16-17år  och inte arbetet innan. Då behöver det inte skatta direkt utan det kommer först senare. 18.824 får man tjäna innan man behöver skatta på mitt jobb.

Jag har ca 135kr/h efter 15 år på samma ställe. Så att ge 100kr/h låter för mig som mycket. Sen beror är det väl andra saker som spelar in också kan jag ju tycka.

[WickedAlly]
2/4/15, 1:26 PM
#23

Jag tycker att 70 kronor i timmen är rimligt. Då behöver ingen känna sig lurad liksom. När jag började jobba som 18-åring, utan någon erfarenhet av restaurangbranschen, fick jag 93:-/h. Efter fyra år i branschen så hade jag 120:-/h nu innan jag blev gravid. Tungt jobb med många lyft och mycket stress. Tycker därför att 70 kronor är rimligt för barnvaktande i förhållande till vad arbetet innebär.

OlgaMaria
2/4/15, 1:36 PM
#24

Jag tycker det är skillnad på ett heltidsjobb och när man jobbar enstaka timmar och t ex pluggar övrig tid. Man kanske bara jobbar 7-8 timmar i månaden och då blir 50 kr i timmen otroligt lite pengar. 

Och utifrån ett arbetsgivarperspektiv är 50 kr också otroligt lite. Hade det varit en riktig anställning hade ju kostnaden kanske varit 100 kr för att bli 50 kr i handen efter skatt. Man "tjänar" så mycket på att anställa någon utan skatt och arbetsgivaravgifter, så jag tycker man ska vara lite generös.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[TanatosNyx]
2/4/15, 6:21 PM
#25

Vid enstaka tillfällen skulle jag erbjuda timpenning på en högre summa. Om jag skulle ha barnvakt regelbundet skulle jag komma överrens med den som passar om ett skäligt fastpris.

Jag skulle lätt erbjuda 500:- för 5h vid enstaka tillfälle, men inte som fastpris där det rör sig om såpass många pass i månaden som trådskaparen talar om. Hade jag varit "rik" hade det väl varit en annan sits. 😛

Jag skulle tänka på två faktorer: hur mycket värdesätter jag min/sambons ledighet ett par timmar, kontra hur mycket skulle jag känt att jag "offrade" själv för att vara barnvakt som ung? Just det, helgerna är det viktigaste när man är ung och går i skolan etc. det är många sociala kompistimmar man sätter åt sidan. Det tycker jag inte man ska underskatta.

[Thiah]
2/4/15, 6:22 PM
#26

Skulle jag vara rik skulle jah anställa en nanny eller två. ;)

[TanatosNyx]
2/4/15, 6:23 PM
#27

rik i min värld innebär två vuxna med normalbetalda jobb 😉

Annons:
[Thiah]
2/4/15, 6:27 PM
#28

#27 jaaahaaa :) jag skulle kunna tänka mig kanske 60-70kr om det var regelbundet. Vore det en lördag kväll skulle jag ge en klumpsumma. Joel somnar vid 7 när han har barnvakt och sen har dom kunnat sitta och titta på teve och äta snacks vilket jag inte tänker betala 100kr timmen för. :)

[TanatosNyx]
2/4/15, 6:41 PM
#29

Ja runt 70:- låter väl helt rimligt för regelbunden passning flera ggr/månad. 👍

Sen får man väl se till vad man har för barn också, vissa är ju väldigt självgående medan andra kräver massor, har humör etc. 😃 i min släkt är vi kända "skitungar" man måste passa på 24/7 😉 hyss är bara förnamnet. 😇 sambon var raka motsatsen, rena spädlammet haha!

[Thiah]
2/4/15, 6:45 PM
#30

#29 de gånger Joel haft barnvakt har han varit en ängel. Skitungen ;)

[TanatosNyx]
2/4/15, 7:58 PM
#31

#30 Han verkar överlag väldigt harmlös din unge 😃

[WickedAlly]
2/4/15, 10:31 PM
#32

Wille är av busunge-sorten minst sagt, så jag hade väl fått betala 150.. :p

[Thiah]
2/5/15, 5:38 AM
#33

#31 jo han är nog ganska harmlös :)

JeFo
2/5/15, 9:10 AM
#34

Jag är glad att jag kan utnyttja släkten än så länge.

Holly skulle också lägga sig kring 19 så hon skulle inte heller kräva allt för mycket.  Och även om vi båda jobbar så tycker jag 500kr är för mycket. Tyvärr lider jag av dåligt samvete för minsta lilla så jag skulle inte vilja ge för lite.

Men 70-80kr låter lagom för bådas del tycker jag. Man kan väl ha med sig en kompis… är ju inget tvång att vara barnvakt.

Jag jobbade från det jag började gymnasiet, varje helg och kväll. Hann med mycket ändå vill jag lova 😉

Annons:
Ria74
2/5/15, 2:48 PM
#35

Jag tycker det  beror på hur mycket man behöver göra när man barnvaktar, är barnet vaket och behöver ha full uppmärksamhet eller om det sover och bara behöver tittas till. Är det vaket tycker jag att 70 kr per timme verkar okej medan om det sover hela tiden så är 50 mer lämpligt.

Själv hade jag två deltidsjobb innan jag blev gravid på det ena tjänade jag 110:- per timme och på det andra 275:- per timme. Nu har jag bara det mest betalda kvar och söker jobb för resten. Men skulle kunna tänka mig att betala ca 350-400 kronor för en helkväll.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Upp till toppen
Annons: