Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 2778 ggr
PogoPedagog
2015-01-30 11:27

Fysisk aktivitet, små barn

Hur viktigt tycker ni det är att era mindre barn rör sig varje dag? För mig känns det jätteviktigt att vi rör oss rejält så de blir andfådda minst en gång varje dag men jag funderar på hur andra gör och om det egentligen är viktigt? När jag är sjuk och inte orkar  aktivera  barnen får jag ångest för att de inte rört sig ordentligt på hela dagen.

Vi bor i stort hus ( 166 m2)och man rör sig därmed automatiskt mer än om man bor i en liten lägenhet. Därför brukar vi inte komma ut så mkt nu på vintern då vi bor i ett område där vinter innebär regn, blåst och massor av lera :P Tycker ni det känns viktigt att aktiviteten sker utomhus eller duger det lika bra att leka tafatt inomhus? 

Skulle vara spännande med era tankar kring detta.

Annons:
Ria74
2015-01-30 11:41
#1

Vi rör mycket på oss i och med att vi har hund, det blir minst en långpromenad per dag.

Sen brukar vi gå ut och greja lite i trädgården varje dag också. Plus att numera är Molly på dagis och dom går ut 1-2 gånger per dag.

Nu har vi varit sjuka och inte varit ute alls så mycket som vi brukar. Vi har lekt mer stillsamma lekar inne. Jag har tagit det i den takt dottern har ork med.

Men blir det en dag med stillsamhet så får jag inte ångest för det utan då tar vi igen det en annan dag bara med mer bus och spring. Molly är dessutom ett ganska aktivt barn som busar och leker ganska vilt inne också.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Intehärutandär
2015-01-30 14:15
#2

Hur mycket de rör sig är inte viktigt för mig, utan att man kommer ut och får frisk luft. Då min son var liten och åkte vagn gick jag 1 mil varje kväll då det var barmark. Efter vägen fick han leka vid lekpark. Vi har fortsatt gå, även om det blev i hans takt. Nu är han tonåring med fyrkantiga ögon, men har inga problem att gå 5-10 km till affär eller skola.

[TanatosNyx]
2015-01-30 14:56
#3

För mig känns det viktigt att försöka bevara utomhusaktivitet och lek för barn. Vi tycker teknikhysterin har gått för långt. Vi kommer att försöka vara aktiva föräldrar som leker med barnen i stället för att sitta och titta på, och t.ex. promenader känns viktigt att få in rutin på, samt en del utelek. Däremot skulle jag aldrig få dåligt samvete om orken/lusten svek ibland. Inte heller kommer jag att förbjuda tv/spel etc inne, men det ska ske med måtta, det får inte bli en bekväm barnvakt, lika lite som godis får fungera som tröst/enkel sysselsättning, utan det äter man någon gång ibland.

Jag varvar gärna lek inne och ute, det är inte viktigt att allt sker utomhus, nej.

JeFo
2015-01-30 15:05
#4

Vi försöker komma ut varje dag. Vintern är det inte lika viktigt. Sommaren är vi ute hela dagarna och våren och hösten också. Är snöstorm och väldig kyla som stoppar. Holly gillar att sova ute och även åka vagn. Jag gillar att röra på mig och barnen också. Vi cyklar även mycket.

ChristineL
2015-01-30 16:48
#5

Det är absolut viktigt att man rör på sig. Både ute och inne, men nu på vintern har det blivit mindre utevistelse för oss också. Däremot är vi iväg på öppen förskola 2-3 ggr/vecka och då får hon möjlighet att springa av sig ordentligt också.

[Thiah]
2015-01-30 17:26
#6

Jag tycker det är viktigt med flås efter ett års ålder eller när de själva kan gå/springa/ klättra. Jag tror absolut att man kan göra samma aktivitet inne bara man tillåter det. Alltså klättra uppför soffan/sängen/kuddhögen och faktiskt få härja runt lite. Joel kan redan nu krypa sig till ett flås när han busar med sin pappa. Dom är överallt i hela vår lägenhet med ganska rask takt. Nu i vår tror jag hans pappa kommer få svårt att inte gå ut och leka. Jag anser nog att den bästa aktiviteten kommer utomhus när barnet nått rätt ålder.

Annons:
JossanH
2015-02-01 00:13
#7

Jag tycker det är lite som med små djur- det är bra med motion men den måste inte nödvändigtvis komma sig av tex en promenad. Motionerad kan man bli av att dansa inne eller leka ute. Vi bor ute på landet sedan 2 månader och här är det inte ens alltid möjligt att promenera som nu när vädret slagit om mellan tö och frysgrader så vi inte kunnat lämna huset några dagar :/ det har varit isgata!! jag vill helst ha frisk luft varje dag men det är inte alltid det sker, men oftast. Jag vet vad jag mår bäst av och det är någon form av rörelse och utomhusvistelse. På sommaren är man ju ute i stort sett hela dagen och nu på vintern blir det mer stillasittande och tv. Man får göra sitt bästa. Mer kan man ju inte göra!

Sajtvärd på Iller.ifokus

PogoPedagog
2015-02-01 20:23
#8

Tjoho! Snö! Nu kan vi äntligen ha roligt ute och slippa halka runt i lera.

[jnordstrom]
2015-02-02 08:38
#9

Jag upplever inte att jag på något sätt behöver aktivera min ett åring. Det är full fart på honom hela tiden. Så jag tänker aldrig att jag måste se till att han ska få ett flås, utan vi leker och ser till att komma ut varje dag i dagsljus. Sen när han upptäcker teven kanske jag måste tänka om, men där är vi inte än :)

fridaas
2015-02-02 10:00
#10

Jag rycker inte att det är speciellt viktigt att barnen måste bli anfådda, men det betyder inte att de inte rör på sig, det är full rulle här större delen av dagen. Blivande 4åringen är både högt och lågt, klättrar och har sig. Sen går hon på dagis och där har de miniröris en gång i veckan, är ute och leker minst 1timme varje dag, oftast längre, speciellt när det börjar bli varmt och fint väder, då gör de nästintill allt utomhus. Minstingen på 7mån kryper omkring med en himla fart, har börjat ställa sig upp mot allt han kommer åt och hoppar gärna i hoppgungan. Så båda rör sig, men det är sällan de blir anfådda.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

OlgaMaria
2015-02-03 13:05
#11

Jag tänker inte ett dugg på det. Tycker de rör sig ändå så det räcker och blir över. :-D Men jag har aktiva barn som inte kan sitta still. Jag funderar väl istället på hur jag ska kunna få dem att ta det lite lugnt om de är sjuka.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: