Annons:
Etikett15-barnsjukdomar
Läst 1168 ggr
Ria74
2015-01-22 17:27

Sjuk igen

Då var det dags igen för Molly att bli sjuk. I december fick hon öroninflammation och blev förkyld och nu är det samma visa igen.

Var hos doktorn idag, men denna gången skulle vi avvakta med penicillin till om det börjar rinna ur örat eller febern har hållit i sig fram till lördag.

Jag blir tvungen att lösa ut penicillinen från apoteket redan imorgon eftersom ska vi vänta till lördag får vi köra väldigt långt för att hitta ett jouröppet apotek. Nackdelen med att bo på landet.

Finns det något man kan göra själv, typ huskurer  för att underlätta för henne. Hon visar inte direkt att hon har ont i örat, men hon har relativt hög feber 39 grader.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
[JeanetteK]
2015-01-22 17:30
#1

Högt under huvudet när hon ligger - typ kudde under madrassen. Mycket vätska och håll henne sval. Min son fick lätt hög feber och vi körde svala, fuktiga handdukar i pannan eller på ryggen. Brukade hålla ner febern.

VildaVittra
2015-01-22 17:49
#2

Håll dock öronen varma med exempelvis öronmuffar, så gör det mindre ont. Egen erfarenhet, jag var också öronbarn.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

fridaas
2015-01-22 18:03
#3

Koka upp vatten och lägg i rå gul lök och ha det jämte hennes säng på natte.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Ria74
2015-01-22 18:49
#4

Tack för tipsen! Ska testa med gul lök och vatten ikväll. Svala handdukar ska jag också testa för att hålla febern nere. Högt under huvudet har vi och försöker locka med olika sorters dricka. Mössa med öronlappar kör vi på när vi är ute.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Intehärutandär
2015-01-22 19:57
#5

Fetvadd är ett måste då man får barn. Till Amning (bröstmjölkstockning, vinter), öron, hosta osv. Så det rekommenderar jag. Linda fetvadd vid öronen med lite gasbinda t ex vid sovning.

OlgaMaria
2015-01-22 21:02
#6

Förstår inte tips om att man ska hålla febern nere. Visst, om febern är farligt hög kanske, men det är den sällan. Febern är ju där av en anledning och ska göra sitt jobb. Så länge man fryser och vill vara varm ska man hålla sig varm, sen när man börjar svettas så klär man av och kan eventuellt kyla ner men det brukar inte behövas, speciellt inte vintertid. Känn på huden (svettig eller torr) och lyssna på signaler om barnet vill ha varmt eller kallt.

Gasbinda med vitlök i vid örat är bra. Koka upp vatten med gul lök och ställ i sovrummet på natten. Kolloidalt silver är mycket bra också, kan även droppas i örat. Men är väl lite svårt att få tag i fort. Enklast att beställa på nätet.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Ria74
2015-01-22 22:42
#7

#6 Så fort Molly får lite högre feber så kräks hon så jag brukar försöka hålla febern nere.

Ikväll vaknade hon och kräktes över sig själv och mig. Nu har hon fått alvedon och mår relativt bra. Har fått henne att dricka lite vatten också och hoppas vi får en lugn natt.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

jmkforlajjf
2015-01-22 23:36
#8

Jag brukar bara ge min dotter alvedon vid feber vid läggdags så att både vi och framfrallt hon får sova ordentligt. Ger väldigt sällan på dagen, bara om hon verkar väldigt påverkad av febern. Annars ska man undvika för mycket när kontakt, då kroppsvärme kan göra att febern stiger och kan då utlösa feberkramper.

[jnordstrom]
2015-01-23 07:40
#9

Jag var både öron barn och är öron vuxen! Mitt bästa tips är nässpray, nässpray och åter igen nässpray! För är det tätt så dör det så ont! Så håll näsan ren och fin så gott det går :)

PogoPedagog
2015-01-23 11:23
#10

Någon hävdade att det fanns ett samband melklan upprepade öroininflammationer och välling via nappflaska, huruvida det stämmer har jag ingen aning om.

Ria74
2015-01-23 11:37
#11

#10 För vår del kan det inte finnas något samband. Hon dricker inte välling och har aldrig gjort. Dricker inget alls ur nappflaska längre.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

JossanH
2015-01-23 23:02
#12

Vi undviker också febernedsättande om inte tempen går över 40 grader eller barnen är väldigt medtagna. Min lilla 6 månaders är just nu full med ömma vattkoppor.. Det är så svårt att se sina barn sjuka och ha ont av det, men jag hoppas på att febern tar död på viruset så det går över fortare!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Upp till toppen
Annons: