Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 868 ggr
tlover
2014-12-22 12:45

Vit jul i år?

Jag frågade tidigare idag inne på jul i fokus (och jag kom på ett till svarsalternativ)  men jag kom på att det kanske är mest aktuellt här.

Kommer du ha en vit jul i år, dvs vit på det sättet att man inte dricker alkohol.

Det är ju alltid bäst för barnen att man inte dricker i alla fall och såklart om man kör ska man definitivt hålla sig borta från alkoholen.

l'm back

Annons:
tlover
2014-12-22 12:46
#1

Jag dricker aldrig alkohol annars så jag kommer inte heller dricka vid jul (sen är jag gravid också så det skulle vara dubbelt dumt för min del).

l'm back

[JeanetteK]
2014-12-22 12:47
#2

Jag dricker inte heller alkohol, så det blir en vit jul för mig.

soundtrack
2014-12-22 12:50
#3

Jag kommer dricka något glas vin, dom jag firar med likaså, men ingen kommer bli berusad.

tlover
2014-12-22 13:02
#4

#3 Jag hoppas att det inte finns några barn med missbrukarföräldrar/fd missbrukarföräldrar där. Jag kan ju bara gå efter mig själv och de alkoholistbarn jag känner men för alla jag känner så spelar det ingen roll om man är berusad el inte, bara folk dricker gör det jobbigt.

Nuförtiden klarar jag däremot av att nån dricker en julöl el så bara dom inte sitter bredvid mig så jag behöver känna stanken.

l'm back

soundtrack
2014-12-22 13:17
#5

#4 finns bara 1 barn, vår dotter på 4 mån, o ingen som är i närheten av onykter får hantera henne. Övriga är vuxna. Vi firar med med sambons familj och det dricks inga mängder i den familjen. Lite vin eller öl till maten, ytterst sällan någon starksprit.

soundtrack
2014-12-22 13:19
#6

Och ingen av oss vuxna har föräldrar som missbrukar/har missbrukat alkohol.

Annons:
[jnordstrom]
2014-12-22 13:20
#7

Här blir julen vit. Dricker aldrig när sonen är med. MEn tycker det är upp till var och en. ☺

Ria74
2014-12-22 13:23
#8

Jag dricker inte alkohol privat så det blir en vit jul. Jobbar med alkohol så jag har full koll på dess skadeverkningar.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

PogoPedagog
2014-12-22 16:51
#9

Det blir antagligen någon skvätt likör till julgodiset när barnen sover och ev ett halvt glas vin till maten på juldagen. Som tur är firar vi med folk som inte dricker /dricker mkt måttligt och inte som jag minns mina jular från när jag var liten där alltid några var fulla :(

[TanatosNyx]
2014-12-22 21:19
#10

Inte en droppe tack, bebis i magen.

[WickedAlly]
2014-12-22 21:22
#11

Inte en droppe här heller, dricker inte alkohol alls. Har taskiga gener och tänker inte bli fjärde generationen alkoholist.

Intehärutandär
2014-12-22 21:30
#12

Alltid vit jul har jag växt upp med och har fört vidare till min son. Så för mig är det självklart - alkohol hör inte till högtider.

malinroth
2014-12-23 01:45
#13

Jag har aldrig druckit alkohol under julhelgen och kommer definitivt inte att göra det i år heller på Svantes första jul. Jag ammar fortfarande dessutom så jag dricker inte alls och kommer nog inte göra på bra länge. Jag drack väldigt sällan och lite även innan jag blev gravid (kanske 0-2ggr/år något glas) så det är inte direkt någon uppoffring, jag låter mer än gärna bli! :)

Annons:
[Thiah]
2014-12-23 04:55
#14

jag är uppvuxen med att alkohol finns men inte flödar.  Jag gillar att dricka lite öl eller nått glas vin och vill föra vidare sunda alkoholvanor. Så ja, det kommer finnas alkohol men den kommer inte flöda (som den kunde göra innan man fick barn….)

fridaas
2014-12-23 10:46
#15

Jag kommer inte dricka någonting eftersom att jag kommer köra bil på jul.
Jag är uppväxt med att det dricks alkohol på jul, men inga mängder, någon öl till maten eller ett glas vin. Vi försöker ge barnen en sund bild av alkohol, att man kan dricka lite och ha trevligt utan att bli stupfull och otrevlig.

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Velinga1984
2014-12-23 12:18
#16

Vi är båda uppvuxen med vit högtider, och det är något vi för vidare. För mig hör inte barn och alkohol ihop. För mig existerar inget som att visa sunda alkoholvanor, personligen tycker jag att det är ett svepskäl för att kunna dricka med gott samvete. Men alla får göra olika. 

Däremot ska alkoholen flöda för sambon på juldagen då vi ska ut i nattvimlet, men då sover liten hos mormor. Jag själv kommer vara nykter ifall liten vill komma hem.

em.nord
2014-12-23 21:47
#17

Detta är min åsikt alla gör som de vill. Helt vit jul här! Vist kan jag säga att min sambo kan ta en öl till maten men samtidigt varför? Har man en så sund relation som folk säger de har så klarar man sig utan. Håller med #16 om "sunda alkoholvanor". Sunt är inte att visa att man ska dricka för att ha trevligt o då dricka "lagom". Personligheten ändras fortare än man tror. Skulle ni köra bil efter det ni dricker? En öl o lite whiskey? Sunt för mig är att kunna visa barnen att man kan ha trevligt och vara glada helt utan alkohol :) dricka för det är gott? Finns mycket gott o goda drinkar att blanda som är helt fria från alkohol, så det är ju ruset man är ute efter. Men jag är uppvuxen med alkoholister i familjen och vet känslan. Trots att jag varit skyddad av mamma så mycket hon kunnat. Bland annat vid högtider. Lika hemskt att se berusade vuxna på midsommar med barn i närheten :( Pappa blev aldrig elak mot någon! Han var lika snäll som alltid. Ingen misshandel som många här verkar tro om man har "en osund relation till alkohol" det är inte det det handlar om. Men men, bara min åsikt.

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Saffran0Spice
2014-12-23 21:49
#18

Alltid vit jul nu, har upplevt för många svarta jular under åren

Tina-A
2014-12-24 19:05
#19

Jag är uppvuxen med vit jul och vi har alltid vita jular hemma. Julen har jag aldrig förknippat med någon alkohol alls, det är ju en familjehögtid för mig och då platsar ingen alkohol.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[M1nho]
2014-12-24 19:53
#20

Samma som #19 :)

Annons:
ChristineL
2014-12-27 18:42
#21

Dricker aldrig på jul.

JossanH
2014-12-28 22:58
#22

Tog en liten kopp glögg och lite cider till maten (4,5%). Sambon körde. Vi har en väldigt avslappnad relation till alkohol och har alltid haft i familjen/släkten. Vi har aldrig lagt någon större tyngd på det här med alkohol, men självklart är ingen full när det är små barn med och ingen i vår släkt har problem med alkohol. Jag tycker personligen att det är mycket, mycket värre när mina barn ser andra som rökerän tar en skvätt alkohol, och rökare har vi både i släkten och ser på stan överallt.. Får jag välja att mina barn ser mig ta ett glas vin till maten eller att jag suger i mig en cigg så väljer jag vinet alla dagar i veckan. Röka har jag alltid tyckt är fruktansvärt äckligt. Det blir lite fanatiskt när andra ska berätta att den enda sunda inställningen till alkohol är att avstå helt.. Det har aldrig stört mig att andra tagit en skvätt starkglögg, en öl eller lite whisky på julen. Däremot kan jag fundera över hur mitt sockersug hade sett ut om vi inte använde alla högtider som en ursäkt för att moffla i oss så mycket godis och skräp som vi gör!

Sajtvärd på Iller.ifokus

Upp till toppen
Annons: